Keulasta kuuluva kujerrus?
Keulasta kuuluva kujerrus?
Tuo "kujerrus" on kutakuinkin sopiva sana kuvaaamaan tuota yli 100km/h vauhdissa kuuluvaa ääntä, joka aiheuttaa aikalailla kummastusta Ääni ei tule pyöränlaakereista (tarkistettu/vaihdettu), renkaiden ilmanpaineet ei vaikuta asiaan. Ääni ei muutu moottorin käyntinopeuden mukaan, mutta kun ajaa vaikka motarilla "kuoppaan", eli jouset/iskarit painuu kasaan, niin ääni kovenee, aivan kuin jokin (esim. rengas) ottaisi kevyesti kiinni jonnekin, mutta kun ei taida ottaa...
Onko ideoita mistä kaivella asiaa? Yksi vaihtoehto lienee se, että kesärenkaat on pskat, ovat pari kesää ajetut, talvirenkailla ääntä ei ainakaan kuule, tiedä sitten kuuluuko sitä
Onko ideoita mistä kaivella asiaa? Yksi vaihtoehto lienee se, että kesärenkaat on pskat, ovat pari kesää ajetut, talvirenkailla ääntä ei ainakaan kuule, tiedä sitten kuuluuko sitä
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Olikos tosiaan renkaasta vyö sisältä päässyt vialliseksi? Yhdessä pirssissä vaurioitunut kulutuspinta piti samantyyppistä urputusta, mutta siihen vaikutti sitten myös tien pinnan laatu. Ääni muuttui tuntuvasti tai hävisi karkealta sileälle asfaltille mentäessä. Tässä tapauksessa kyseessä oli toisesta reunastaan nilelle kulunut kiekko (kulmet keturallaan).
Jos mistään ei löydy mitään näkyvää syytä, niin sitten se ilma ja ajoviima vaan siellä sisälokarien välissä pitää peliään
Jos mistään ei löydy mitään näkyvää syytä, niin sitten se ilma ja ajoviima vaan siellä sisälokarien välissä pitää peliään
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Pitää tässä joutessaan katella vielä tarkemmin nuita renkaita, mutta vähän on semmonen pelko persiissä että tämä ääni kuuluu vaan meikäläisen korvien välissä Nojjoo, on tuo emäntäki sen kuullu moneen kertaan, vai liekkö vaan yrittäny olla mieliksiKaapo kirjoitti:Jos mistään ei löydy mitään näkyvää syytä, niin sitten se ilma ja ajoviima vaan siellä sisälokarien välissä pitää peliään
On sinne joku pulu teloiksiki jääny kun on sumuvalon lasi säröillä, mutta jäänteitä ei ole kyllä mistään löytyny Eikä ole pesääkään käsittääkseni tehny Yhden asiantuntijan mielipide oli että jarruissakaan ei ole vikaa, toisinaan ääni kun hävisi kun reippaammin polki kovemmassa vauhdissa jarrua... Vanteet on ihan terveen näköiset, ei ole mitään hankausjälkiä tms. Renkaat on jonkin verran hampaille kuluneet, voisko tuo ny pirulainen niistä tuommonen ääni lähteä Prskeles kun olis vaan mahdollisuus kokeilla toisia renkaita niin selviäis sekin.Harju kirjoitti:ettet vain oo ajanu rutsin tai jonkun muun pikkulinnun päälle ja ny se siellä henki hieverissä kujertaa
onko jarrusatula kiinitetty nippusiteillä raapiiko se vannetta
ei vaan hyvin paljon mahollista että kuuluu renkaista, jos on esim. kulunu vähän mitensennytsanos hampaille/laineille
Edittiä: Semmonen pointti vielä, että yhdessä aikasemmassa laitoksessa (Vulva V40) alkoi kuulumaan tuommonen juuri samanlainen ääni, samoissa olosuhteissakin jopa. Tuo puhuisi ehkä sen puolesta että osaan ajella renkaat piloille autolla kun autolla
Itte tappelin aikoinaan repsikan penkin kohdalta n. 90km/h kohdalla kuuluvan rapinan kanssa .
Miltei purin penkin kiskoineen ja kaikki lähiseudeun verhoukset ilman helpotusta.
Alustassa kropasin muutaman kerran kunnes käsi sattui lämpösuojapellin nurkkaan - ja irtihän se oli ja "lepatti" sopivasti ääntäen.
Kiristys ja homma helpotti
Samoin kitisi viimetalvena oikean etunurkan kanssa.
Kävin läpi mahdollisia ääntäjiä:
- puhaltimenmoottori
- pyöränripustus + laakerointi
- laturi vapaakytkimineen
- vesipumppu
meinas jo usko loppua kunnes miltei vahingossa painoin ajovaloumpiota ja natina loppui .
Ääntäjäksi paljastui eräs runkopalkkiin kihnuttanut webaston lämpösuojapelti - pikkuisen taivutusta ja natinat hävis.
Eli koputtele/taivuttele/riuhdo/revi/raavi/yms. kaikki miltei mahdottomaltakin tuntuvat kohteet äänen tulosuunnalta.
Onnea yritykseen .
Miltei purin penkin kiskoineen ja kaikki lähiseudeun verhoukset ilman helpotusta.
Alustassa kropasin muutaman kerran kunnes käsi sattui lämpösuojapellin nurkkaan - ja irtihän se oli ja "lepatti" sopivasti ääntäen.
Kiristys ja homma helpotti
Samoin kitisi viimetalvena oikean etunurkan kanssa.
Kävin läpi mahdollisia ääntäjiä:
- puhaltimenmoottori
- pyöränripustus + laakerointi
- laturi vapaakytkimineen
- vesipumppu
meinas jo usko loppua kunnes miltei vahingossa painoin ajovaloumpiota ja natina loppui .
Ääntäjäksi paljastui eräs runkopalkkiin kihnuttanut webaston lämpösuojapelti - pikkuisen taivutusta ja natinat hävis.
Eli koputtele/taivuttele/riuhdo/revi/raavi/yms. kaikki miltei mahdottomaltakin tuntuvat kohteet äänen tulosuunnalta.
Onnea yritykseen .
. . .
Joo nää talviäänet on sitten tarina erikseen Jokin kurahtaa 2000-2500 kierrosten välillä (oikealla etukulmalla), mutta vain yli -15 asteen pakkasella ja kun on veto päällä, ja vielä yleensä vain kylmällä koneella. Olis edes joku tingeltangeli hajalla minkä näkee että tuo se on kun on pskana, mutta kun ei. Tuskaa nämä ylimääräset äänet, ei sovi tämmöselle luonteelle Mutta tutkintasavotta jatkuu, ottais olutta tässä välissä ni rauhottuu vähänzyys kirjoitti:Itte tappelin aikoinaan repsikan penkin kohdalta n. 90km/h kohdalla kuuluvan rapinan kanssa .
Miltei purin penkin kiskoineen ja kaikki lähiseudeun verhoukset ilman helpotusta.
Alustassa kropasin muutaman kerran kunnes käsi sattui lämpösuojapellin nurkkaan - ja irtihän se oli ja "lepatti" sopivasti ääntäen.
Kiristys ja homma helpotti
Samoin kitisi viimetalvena oikean etunurkan kanssa.
Kävin läpi mahdollisia ääntäjiä:
- puhaltimenmoottori
- pyöränripustus + laakerointi
- laturi vapaakytkimineen
- vesipumppu
meinas jo usko loppua kunnes miltei vahingossa painoin ajovaloumpiota ja natina loppui .
Ääntäjäksi paljastui eräs runkopalkkiin kihnuttanut webaston lämpösuojapelti - pikkuisen taivutusta ja natinat hävis.
Eli koputtele/taivuttele/riuhdo/revi/raavi/yms. kaikki miltei mahdottomaltakin tuntuvat kohteet äänen tulosuunnalta.
Onnea yritykseen .