Pyöränlaakeriongelma MB. HUOM !
Pyöränlaakeriongelma MB. HUOM !
Hetki sitten soitti eräs W210 omistaja, etupyöränlaakeri oli alkanut yhtäkkiä pitämään hirveää ääntä ja tunne ratissa oli ollut sellainen että rengas on puhki.
Auto tulee huomiseksi korjaamolle lavetin kyydissä.
Viime viikolla katsastettu auto.
Näitä tapauksia on nyt alkanut olla niin usein että täytyi tehdä tämä muistutus.
Joihinkin on jouduttu vaihtamaan olka-akseli koska akseli on hitsautunut pilalle pyöränlaakerin pettäessä.
Yhteistä kaikille tapauksille on se, että mitään ääntä tms. ei kuulu ennakkoon ja laakeri pettää sadan-parinsadan metrin matkalla - eikä laakerissa ole rasvaa juuri lainkaan, kupissa pikkuisen vihreää kovaa "tököttiä".
Ainakin viimeisimmät kolme ovat olleet noin -99-00 -malleja.
Kurkatkaapa joskus sinne rasvakupin alle.
Auto tulee huomiseksi korjaamolle lavetin kyydissä.
Viime viikolla katsastettu auto.
Näitä tapauksia on nyt alkanut olla niin usein että täytyi tehdä tämä muistutus.
Joihinkin on jouduttu vaihtamaan olka-akseli koska akseli on hitsautunut pilalle pyöränlaakerin pettäessä.
Yhteistä kaikille tapauksille on se, että mitään ääntä tms. ei kuulu ennakkoon ja laakeri pettää sadan-parinsadan metrin matkalla - eikä laakerissa ole rasvaa juuri lainkaan, kupissa pikkuisen vihreää kovaa "tököttiä".
Ainakin viimeisimmät kolme ovat olleet noin -99-00 -malleja.
Kurkatkaapa joskus sinne rasvakupin alle.
Viimeksi muokannut dealer, 05.5.2007 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu, vihreetä ja kovaa "tököttiä" on myös vanhemmissakin väyrysissä eturattaissa, ainakin alkaen -97.
Viimesyksynä talvirenkaiden vaihdossa juolahti mieleen avata rasvakupit ja löytö oli yhtenevä Dealerin kanssa.
Kaavin ja ronkin laakereista ja kupista pois sen vihreen (pesulle en viitsinyt ryhtyä) minkä sain, ja panin tilalle teollisuudessa 24h. toimivissa lineaarijohteissa käytettävää erikoisrasvaa (Kluber ...).
Tarttuvuus, pintapaineenkesto ja lämpötila-alue omaa luokkaansa.
Tuubi (n. 400g) maksaa vaivaiset 120 € .
Onneksi tuote on ns. työsuhde-etu , hyvin tuo on pelittänyt kaikissa pyörivissä laakereissa polkupyörästä lähtien.
Edit: Mersulle vain paras on kyllin hyvää.
Voin huomenissa kurkata rasvan tarkemman tyypin jos joku toinenkin innostuu moisesta.
Viimesyksynä talvirenkaiden vaihdossa juolahti mieleen avata rasvakupit ja löytö oli yhtenevä Dealerin kanssa.
Kaavin ja ronkin laakereista ja kupista pois sen vihreen (pesulle en viitsinyt ryhtyä) minkä sain, ja panin tilalle teollisuudessa 24h. toimivissa lineaarijohteissa käytettävää erikoisrasvaa (Kluber ...).
Tarttuvuus, pintapaineenkesto ja lämpötila-alue omaa luokkaansa.
Tuubi (n. 400g) maksaa vaivaiset 120 € .
Onneksi tuote on ns. työsuhde-etu , hyvin tuo on pelittänyt kaikissa pyörivissä laakereissa polkupyörästä lähtien.
Edit: Mersulle vain paras on kyllin hyvää.
Voin huomenissa kurkata rasvan tarkemman tyypin jos joku toinenkin innostuu moisesta.
Viimeksi muokannut zyys, 06.6.2006 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
. . .
Aiheesta on kiistelty joskus eräällä toisella foorumilla ihan kyllästymiseen asti.
Toistan:
On vaarallista kiristää laakeri välyksettömäksi, turhan löysällä oleva laakeri ei ole vaarallinen.
Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Toistan:
Jos ylläolevasta "...saa vaan helposti sen kuvan, että ihan löysäksi pitäisi jättää...", vika on mielestäni lukijassa.Kannattaa muistaa että laakerissa pitää olla välystä.
On vaarallista kiristää laakeri välyksettömäksi, turhan löysällä oleva laakeri ei ole vaarallinen.
Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
wiimax.fi
Lukijassa onkin paljon vikaa, muttei niin paljon kuin Mersussa. Lukija vaan yrittää optimoida Mersun välyksiä kohdalleen, jotta kulku olisi suoraa.
Siinä tuli asiaa, jota voisi soveltaa muuallekin.dealer kirjoitti:Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Sano niille ammattimiehille että kattovat ja rasvaavat väykyn laakerit.dealer kirjoitti:Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Kokemus ammattilaisten lääkerinsäädöstä:
Olisi pitänyt irtaaltaan tarkistaa, että olivatko uusien laakereiden sisäkoolit sopivat akselille. Mitään kulumauria en kyllä hoksinut.
t.
Risto
Itse vaihdoin toiselle puolelle laakerit ja siihen jäi pikku lokse, kun en tosiaan uskaltanut kiristää liikaa (se kolmiomutteri pyöri suht helposti omin sormin). Viime kesänä autoon tuli sitten semmoinen ihme kolahtelu (olivat jättäneet renkaansuuntaajat alatukivarren säätömutterin löysälle ). Käytin sitä lomareissulla sitten valtuutetulla Mersukorjaamolla Porissa ja siellä hoksivat, että eturenkaan laakeri on väljä. Kuppi auki, mutteri p*run tiukalle ja sitten vähän löysälle. Mitään päittäisvälyksiä eivät mittailleet vaan napa taas kiinni. No, en kyllä ole itsekään tuota jaksanut avata ja uudelleen löysätä.dealer kirjoitti:Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Olisi pitänyt irtaaltaan tarkistaa, että olivatko uusien laakereiden sisäkoolit sopivat akselille. Mitään kulumauria en kyllä hoksinut.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jaahas ja joo
Samanlaisia huomioita itsekkin tehty.
Eli eli, vasta katsastettu W124 (ajettu reilu 250 tkm.) ekat kovat pakkaset ja sen jälkeen kun lauhtui. Ilman mitään varotusta. Likimain yhen äkkiä oikee etunen jumiin
Osasi valita sen paikan hyvin missä se sen teki, oli noin 300 m:n päässä mun "omasta pajasta"... Siis siitä paikasta missä yleensä noita omia mersuja laittelen. Eli pakki päälle ja sinne... (oli silloin muuten aika liukas sää. ASD valo oli mikä ekana mua ihmetytti.. ja seuraavaksi huonontuneet vedot. Ne vedot ei olleetkaan minnekkään huonontuneet etunen oli vaan jumissa....)
Mutta siis.. asiaan. Kannattaa aina silloin tällöin tarkastaa ihan itse tuo laakerin kunto. Katsastus ei kerro kaikkea!
Kannattaa juuri tarkastaa tuo rasva tilanne. Ja samalla vetää se uloin laakeri pois paikoiltaan ja tarkitaa että missä kunnossa sen rullat on, onko rasvaa jne...
Ja kai ne rasvat kannattaa joskus vaihtaa sinne. Puhistaa laakerit ja tunkee uutta rasvaa tilalle. Raskaassa kalustossa sitä suositellaan 0.5 miljoonankm välein. Oisko Mersussa sopiva suositus vaikka 100 tkm välein.
En tiiä. Ite sen tekisin.
Mitäs oisin oppinut tuosta jutusta
Eli aina se katsatus ei kerro sitä totuutta. Loppupelissä ite tietää oman autonsa metkut tarkemmin. Ja kannattaa pitää huolta siitä "omasta kullasta". Eli ei uskoa mittariin vaan tehdä aina ne perustarkastukset silloin tällöin.
Ite mietin että oisko mun aiheelista vaihtaa kaikki 3 muuta laakeria mitä mun kärrystä löytyy. Sen pitää olla juuri hyvässä käyttökunnossa aina.
Taidan ekana tarkistaa sen vasemman laakerin edessä ja sitten miettiä, että mitä teen taakse....
Sopiva kiristysmomentti noille etulaakereille on se että ekana tiukkaan kiinni. Pyöräytys Kiristyykö Jos sen tekee niin kiri. Kokeile että pyöriikö Ahaa Pyöritä sitä. Poistuu P*ska laakerin välistä. Sitten juuri sopivasti auki
Jos et tiiä mikä on sopivasti, niin kannattaa viedä se auto korjaamolle. siellä ne tietää
Asiaa sivusi edes hiukan tämä minun tämän kertainen juttu...
Samanlaisia huomioita itsekkin tehty.
Eli eli, vasta katsastettu W124 (ajettu reilu 250 tkm.) ekat kovat pakkaset ja sen jälkeen kun lauhtui. Ilman mitään varotusta. Likimain yhen äkkiä oikee etunen jumiin
Osasi valita sen paikan hyvin missä se sen teki, oli noin 300 m:n päässä mun "omasta pajasta"... Siis siitä paikasta missä yleensä noita omia mersuja laittelen. Eli pakki päälle ja sinne... (oli silloin muuten aika liukas sää. ASD valo oli mikä ekana mua ihmetytti.. ja seuraavaksi huonontuneet vedot. Ne vedot ei olleetkaan minnekkään huonontuneet etunen oli vaan jumissa....)
Mutta siis.. asiaan. Kannattaa aina silloin tällöin tarkastaa ihan itse tuo laakerin kunto. Katsastus ei kerro kaikkea!
Kannattaa juuri tarkastaa tuo rasva tilanne. Ja samalla vetää se uloin laakeri pois paikoiltaan ja tarkitaa että missä kunnossa sen rullat on, onko rasvaa jne...
Ja kai ne rasvat kannattaa joskus vaihtaa sinne. Puhistaa laakerit ja tunkee uutta rasvaa tilalle. Raskaassa kalustossa sitä suositellaan 0.5 miljoonankm välein. Oisko Mersussa sopiva suositus vaikka 100 tkm välein.
En tiiä. Ite sen tekisin.
Mitäs oisin oppinut tuosta jutusta
Eli aina se katsatus ei kerro sitä totuutta. Loppupelissä ite tietää oman autonsa metkut tarkemmin. Ja kannattaa pitää huolta siitä "omasta kullasta". Eli ei uskoa mittariin vaan tehdä aina ne perustarkastukset silloin tällöin.
Ite mietin että oisko mun aiheelista vaihtaa kaikki 3 muuta laakeria mitä mun kärrystä löytyy. Sen pitää olla juuri hyvässä käyttökunnossa aina.
Taidan ekana tarkistaa sen vasemman laakerin edessä ja sitten miettiä, että mitä teen taakse....
Sopiva kiristysmomentti noille etulaakereille on se että ekana tiukkaan kiinni. Pyöräytys Kiristyykö Jos sen tekee niin kiri. Kokeile että pyöriikö Ahaa Pyöritä sitä. Poistuu P*ska laakerin välistä. Sitten juuri sopivasti auki
Jos et tiiä mikä on sopivasti, niin kannattaa viedä se auto korjaamolle. siellä ne tietää
Asiaa sivusi edes hiukan tämä minun tämän kertainen juttu...
Jossain Vitossa oli tehtaalta lähtiessä kirrattu takalaakeria liikaa ja parisataa kilsaa niin hirtti kiinni. Kiva jekku. Käsivaralla mie oon kirrannu, sellanen että pyörästä ravistelemalla nippa nappa tuntuu välys. Ei o hirttäny... vielä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Joo, muttakun ne laakerit ei ehdi ääntää kun tarttuu jo jumiin.
Pahinta sesonkia on kovan pakkasen jälkeinen lauha jakso. silloin on se virheä sammakon kutu mennyt laakerin laidoille ja kun ilma lauhtuu, niin metallin hileinen rasva tipahtaa taas laakerin väliin.
Joskus merkkiliikkeessä tuli vastaan tapauksia jolloin vaihtoon meni navan ja olka-akselin lisäksi vielä jarrusatula ja levy
Pahinta sesonkia on kovan pakkasen jälkeinen lauha jakso. silloin on se virheä sammakon kutu mennyt laakerin laidoille ja kun ilma lauhtuu, niin metallin hileinen rasva tipahtaa taas laakerin väliin.
Joskus merkkiliikkeessä tuli vastaan tapauksia jolloin vaihtoon meni navan ja olka-akselin lisäksi vielä jarrusatula ja levy
Jossaan vitomallissa oli takapäässä kuitenkin laakeriongelma joka johti 200km aikana kiinni hirttämiseen, tiedä sitten. Näin oli tuttu kuullut veholla työskentelevältä kaveriltaan, tosiaan tiedä sitten.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Kun rengastapyörittää samalla kun kiristää laakeria niin huomaa selvästi kun alkaa ahdistamaan se renkaan pyörittäminen.Renkaan pitää pyöriä täysin vapaasti.1/4 kierrosta auki siitä missä alkaa ahdistaa on aivan liikaa.Mulla oli etupyörän laakeri väljä niin ei tarvinnu kiristää kuin 1/8 kierrosta.
Vaseliinillä on tapana kuivua.Joten on hyvä laitella napaan uutta vaseliinia vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.Se ei oo suuri vaiva.
Vaseliinillä on tapana kuivua.Joten on hyvä laitella napaan uutta vaseliinia vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.Se ei oo suuri vaiva.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Paskataan tähänkin vähä.
No nyt ei enää voi olla puuttumatta asiaan,liian moni asia ei täsmää.
Onko mennyt kympit ja sataset sekaisin (0,1 , 0,01 )???
onko välys 2kymppiä vai 2satasta.??----->arvaus 2kymppiä.
Oletus mb:kin pultin kierteen nousu 1.5 mm.
Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2
0,02 satkua edellyttäis noin 5 astetta eli noin 1/75 osa kierrosta.
Kuinkas se nyt sitten on
Onko mennyt kympit ja sataset sekaisin (0,1 , 0,01 )???
onko välys 2kymppiä vai 2satasta.??----->arvaus 2kymppiä.
Oletus mb:kin pultin kierteen nousu 1.5 mm.
Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2
0,02 satkua edellyttäis noin 5 astetta eli noin 1/75 osa kierrosta.
Kuinkas se nyt sitten on
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Re: Paskataan tähänkin vähä.
Oonko puhunu jotain välyksistä.Puhuin siitä että oli laakeri selvästi väljä.Kirin sitä 1/8 kiekkaa sopiva.cdi kirjoitti: Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2
Että jos siitä missä rupeaa tarttumaan ottaa vartin mutteria auki niin on jo liika väljä.
viitaten tähän:
jone77 kirjoitti:minä kiristän siten että :
kierrän mutteria ja pyörittelen rengasta hiljolleen
kun alkaa tahmimaan niin mutteria n. 1/4 kierros auki
lukitus kiinni
edit: 124 ja 123 etulaakerit
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Re: Paskataan tähänkin vähä.
No luin kyllä oiken ,mutta ajattelin että kirjoitusvirhe.(löyhdyttää)NicNac kirjoitti:Oonko puhunu jotain välyksistä.Puhuin siitä että oli laakeri selvästi väljä.Kirin sitä 1/8 kiekkaa sopiva.cdi kirjoitti: Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2
Että jos siitä missä rupeaa tarttumaan ottaa vartin mutteria auki niin on jo liika väljä.
viitaten tähän:jone77 kirjoitti:minä kiristän siten että :
kierrän mutteria ja pyörittelen rengasta hiljolleen
kun alkaa tahmimaan niin mutteria n. 1/4 kierros auki
lukitus kiinni
edit: 124 ja 123 etulaakerit
Ei liene mikään yleispätevä neuvo kiristää 1/8 osaa ( mistä tilanteesta )
se löyhdytys natsais paremmin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Ei se ollutkaan mikään neuvo...
PYÖRÄN LAAKERI OLI SELVÄSTI VÄLJÄ.KIRISTIN SITÄ 1/8 KIERROSTA VÄLJYYS POISTUI.TÄSTÄ PÄÄTTELEMÄLLÄ 1/4 KIERROSTA AUKI SIITÄ KUN AHDISTAA ON SELVÄSTI LIIKAA...understand??
en siis neuvonut kuinka paljon pitää ruuvata auki vaan totesin että vartti aukipäin on jo liikaa välystä.
PYÖRÄN LAAKERI OLI SELVÄSTI VÄLJÄ.KIRISTIN SITÄ 1/8 KIERROSTA VÄLJYYS POISTUI.TÄSTÄ PÄÄTTELEMÄLLÄ 1/4 KIERROSTA AUKI SIITÄ KUN AHDISTAA ON SELVÄSTI LIIKAA...understand??
en siis neuvonut kuinka paljon pitää ruuvata auki vaan totesin että vartti aukipäin on jo liikaa välystä.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Jos ette tosiaan saa sitä laakeria säädettyä ite, niin että se ei ole löysällä eikä myöskään tiukalla, niin älkää täällä tuoko sitä enempää esille......jooko
Yleensä laakeri menee sopivaan tiukkuuteen ihan käsin kiristäen. Tuntuva löysä poistuu renkaasta kokeilemalla ja heittokellolla siitä löytyy NOIN 1,753- satkua välystä Menikö se nyt sitten pikkusen liian tiukalle vai tulikohan mittausvirhe noissa satkuissa
Yleensä laakeri menee sopivaan tiukkuuteen ihan käsin kiristäen. Tuntuva löysä poistuu renkaasta kokeilemalla ja heittokellolla siitä löytyy NOIN 1,753- satkua välystä Menikö se nyt sitten pikkusen liian tiukalle vai tulikohan mittausvirhe noissa satkuissa
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Pistä kuvaa heittokellosta jossa lukematarkkuus sadastuhannes osia.Aki P kirjoitti:Jos ette tosiaan saa sitä laakeria säädettyä ite, niin että se ei ole löysällä eikä myöskään tiukalla, niin älkää täällä tuoko sitä enempää esille......jooko
Yleensä laakeri menee sopivaan tiukkuuteen ihan käsin kiristäen. Tuntuva löysä poistuu renkaasta kokeilemalla ja heittokellolla siitä löytyy NOIN 1,753- satkua välystä Menikö se nyt sitten pikkusen liian tiukalle vai tulikohan mittausvirhe noissa satkuissa
ps Jos ei itte saa tehtyä,ei tällä foorumilla esille. Onko oikea johtopäätös.??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Tästä nyt on jauhettu jo vuosia toisella foorumilla ja tälläkin foorumilla alusta asti. Riittävä TIETO varmasti löytyy. Toteutukseen vaaditaan sitten jo fyysisiä toimenpiteitä ja sitä ei voi tehdä näppiksellä naputtelemalla.
Keskustelu on tähän mennessä päättynyt aina kauheaan selittämiseen ja pilkun nu**intaan.
Eikä nyt vedetä herneitä... ei tämä nyt niin vakava asia ole, laakeri vain.
Heittokellon loput tuhanneksen osat on katottu silmällä siitä viirujen välistä
Keskustelu on tähän mennessä päättynyt aina kauheaan selittämiseen ja pilkun nu**intaan.
Eikä nyt vedetä herneitä... ei tämä nyt niin vakava asia ole, laakeri vain.
Heittokellon loput tuhanneksen osat on katottu silmällä siitä viirujen välistä