..eli onko vakiovika se ilmamassamittari? vaihtaa kyllä muuten ihan ok mutta kulku on kuminauhamaista, kun ei pedaalin pohjaan polkaisu tuo tulosta.
Minkälaisissa hintaluokissa tuo mittari on ja voiko sen itse vaihtaa?
220CDi -00 kickdown ei pelaa..
Ainaki 270CDI:hin saa sitä pelkää pöllykkää halvemmalla (http://oem.gasgoo.com/oem/a6110940048.html), riippuu varmaan orkkisosasta (A6110940048) mätänetissä tuo on 70e
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Dieselissä ja bensa-autossa on samanlainen anturi. Suomennos on alunperin tehty väärin ja se jotenkin jäänyt elämään.JiiGee kirjoitti:Niin onko tuo dieselissä ilmaMASSAmittari vai ilmaMÄÄRÄmittari?
Motonet tarjoaa hinnaksi 225e ilmamäärämittarille.
Kyseessä ei ole ollenkaan mittari, koska siinä ei ole viisaria tai muuta näyttöä, josta lukeman voisi suoraan lukea. Kyseessä on anturi, joka välittää signaalia moottorinohjausjärjestelmälle.
Lisäksi anturilla ei mitata ilman massaa (paino, punnitus) vaan tilavuutta. Anturissa on kuumalanka, jota tuloilma pyrkii jäähdyttämään. Kun ilmamäärä suurenee, tarvitaan enemmän virtaa langan pitämiseksi saman lämpöisenä. Kun tiedetään tuloilman lämpötila ja mitataan langan lämpötilan samana pitämiseen tarvittava virta, saadaan tarkka arvo moottorin ottamalle ilmamäärälle (tilavuus).
Oikea suomennos on siis ilmamääräanturi.
Viimeksi muokannut Meissenkeri, 23.5.2012 0:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Enpä yhtään tiedä mikä on oikea käännös mutta eikös mittaustuloksen perusteella kuitenkin saada selville moottoriin menevä ilmamassa (tilavuuden lisäksi) ja se taas on tärkeämpi tieto kuin ilmatilavuus kun halutaan tietää paljonko sylinteriin menee happea?Meissenkeri kirjoitti: Lisäksi anturilla ei mitata ilman massaa (paino, punnitus) vaan tilavuutta. Anturissa on kuumalanka, jota tuloilma pyrkii jäähdyttämään. Kun ilmamäärä suurenee, tarvitaan enemmän virtaa langan pitämiseksi saman lämpöisenä. Kun tiedetään tuloilman lämpötila ja mitataan langan lämpötilan samana pitämiseen tarvittava virta, saadaan tarkka arvo moottorin ottamalle ilmamäärälle (tilavuus).
Oikea suomennos on siis ilmamääräanturi.
Olisin kyllä olettanut että kuumalankaan perustuva MAF sensori mittaa primääristi ilmamassaa, jäähtyyhän lanka enemmän samasta ilmatilavuudesta jos siinä tilavuudessa on enemmän massaa (alempi lämpötila), vai kuinka? Pitäisi etsiä joku Boschin esite jossa anturin toteutus kuvattu.