220CDi -00 kickdown ei pelaa..

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
JiiGee
Viestit: 18
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Hellsinski

220CDi -00 kickdown ei pelaa..

Viesti Kirjoittaja JiiGee »

..eli onko vakiovika se ilmamassamittari? vaihtaa kyllä muuten ihan ok mutta kulku on kuminauhamaista, kun ei pedaalin pohjaan polkaisu tuo tulosta.
Minkälaisissa hintaluokissa tuo mittari on ja voiko sen itse vaihtaa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testerillähän se selviää ?
Jos haluat arvailla niin kokeile; ota johto pois ilmamassamittarista ja aja, jos kulkee paremmin niin osta uusi ja vaihda. Maksaa 70-80 euroa ja voi vaihtaa itse.
Avatar
JiiGee
Viestit: 18
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Hellsinski

Viesti Kirjoittaja JiiGee »

Niin onko tuo dieselissä ilmaMASSAmittari vai ilmaMÄÄRÄmittari?
Motonet tarjoaa hinnaksi 225e ilmamäärämittarille.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ainaki 270CDI:hin saa sitä pelkää pöllykkää halvemmalla (http://oem.gasgoo.com/oem/a6110940048.html), riippuu varmaan orkkisosasta (A6110940048) mätänetissä tuo on 70e
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

JiiGee kirjoitti:Niin onko tuo dieselissä ilmaMASSAmittari vai ilmaMÄÄRÄmittari?
Motonet tarjoaa hinnaksi 225e ilmamäärämittarille.
Dieselissä ja bensa-autossa on samanlainen anturi. Suomennos on alunperin tehty väärin ja se jotenkin jäänyt elämään.

Kyseessä ei ole ollenkaan mittari, koska siinä ei ole viisaria tai muuta näyttöä, josta lukeman voisi suoraan lukea. Kyseessä on anturi, joka välittää signaalia moottorinohjausjärjestelmälle.

Lisäksi anturilla ei mitata ilman massaa (paino, punnitus) vaan tilavuutta. Anturissa on kuumalanka, jota tuloilma pyrkii jäähdyttämään. Kun ilmamäärä suurenee, tarvitaan enemmän virtaa langan pitämiseksi saman lämpöisenä. Kun tiedetään tuloilman lämpötila ja mitataan langan lämpötilan samana pitämiseen tarvittava virta, saadaan tarkka arvo moottorin ottamalle ilmamäärälle (tilavuus).

Oikea suomennos on siis ilmamääräanturi.
Viimeksi muokannut Meissenkeri, 23.5.2012 0:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti: Lisäksi anturilla ei mitata ilman massaa (paino, punnitus) vaan tilavuutta. Anturissa on kuumalanka, jota tuloilma pyrkii jäähdyttämään. Kun ilmamäärä suurenee, tarvitaan enemmän virtaa langan pitämiseksi saman lämpöisenä. Kun tiedetään tuloilman lämpötila ja mitataan langan lämpötilan samana pitämiseen tarvittava virta, saadaan tarkka arvo moottorin ottamalle ilmamäärälle (tilavuus).

Oikea suomennos on siis ilmamääräanturi.
Enpä yhtään tiedä mikä on oikea käännös mutta eikös mittaustuloksen perusteella kuitenkin saada selville moottoriin menevä ilmamassa (tilavuuden lisäksi) ja se taas on tärkeämpi tieto kuin ilmatilavuus kun halutaan tietää paljonko sylinteriin menee happea?

Olisin kyllä olettanut että kuumalankaan perustuva MAF sensori mittaa primääristi ilmamassaa, jäähtyyhän lanka enemmän samasta ilmatilavuudesta jos siinä tilavuudessa on enemmän massaa (alempi lämpötila), vai kuinka? Pitäisi etsiä joku Boschin esite jossa anturin toteutus kuvattu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”