cdi koneen etukotelon vaihtoon vinkkejä ?

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

cdi koneen etukotelon vaihtoon vinkkejä ?

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

tilanne:

320 cdi OM613 kone jossa koneen etukansi / kotelo saanut kipeetä, murtunut ja mutkalla

220 cdi OM611 kone, jossa osat ehjiä ja "ilma"laturi

ajatus:

vaihdetaan päikseen

kysymys:

tarvii vissiin sylinterinkansi käyttää pois ? uudet pultit ?

onko etukannen ja lohkon välissä minkälainen tiiviste ?

muuta huomioitavaa ?

momentit ?

erikoistyökalut ?

dampperin irrotus ?

ketjun kohtalo - äskettäin tehty kansiremppa ja ilmeisesti ketjukin vaihdettu
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29379
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutamaan olen vaihtanut tiivisteen kopan taakse; kansi pois ja muistaakseni öljypohjaakin piti raottaa.
Tiivisteet saa vaikka KL:lta, kannenpultit uusiksi.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Ei tarvi ottaa kantta pois. Tai ainakaan itse en ottanut. :lol: Öljypohjaa pitää raottaa.

Edit: Tulikohan sittenkin sanottua liikoja. Nyt tarkemmin kun miettii niin en muista että käytinkö sitä koppaa kokonaan irti kansi paikoillaan tuo 190cdin kanssa. Ainaki raotin. :oops:
Tähdellisen parantola
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jep !

Ei tarvi ottaa kantta eikä jakoketjua pois tämän takia, muuten homma helppoa ja hauskaa, kuin hevosen pissaa jois ...

- Suuttimet pois
- Venttiilikoppa pois
- Etupuolelta kaikki kalut pois
- Öljypohja pois tai ehkä reilusti raolleen riittäis
- Lämmönvaihtimen letku irti
- Ketjunkiristin irti
- Kaikki kotelon pultit etupuolelta pois
- Sylinterikannen etukansi pois
- Yläkautta kaks kannen läpi menevää pulttia pois, hiukan ahdasta
- Kumivasaralla ko. koteloa takaa alhaalta eteenpäin bonGbonG, jotta lupsahtaa pois ohjuritapeiltaan


Tehty ! (mulla hiukan helpotti kun oli irtokone, kokonaisessa autossa kiinni olevaan homma varmaan muuten sama, paitsi kuin hepan urea ois lämmintä...)

Kuva

Kuvasta näkyvä, tai siis ei näkyvä öljypumpun poisto ei liity tähän, eli älkööt siitä hämmästykö ...

Seuraavaks nypitään projektissa jo kiinni olevasta OM 613 sta samalla kaavalla ko. kotelo pois, ja kokeillaan josko sopii vaihtaen ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jatketaas monoloGia:


Tänään nyppäsin OM613 sta samalla kaavalla kotelon käteen, ja totesin että hyvin sopivat ristiin ... Nyt kun 613 koneeseen tulee 611 koneen kotelo, jää laturin vesikierto pois, ja tarvinnee tulpata kannesta tuleva vesiputki pois, mutta mites termostaattikotelon kierto, lämmönvaihtimet eivät käy ristiin. 613 termarikotelosta menee putki alas suodatinkotelon viereen, 611 koneessa letkulähtö lämmönvaihtimelle. Lisäks vesipumpun kotelossa poraus perällä. Mitkäs nuo 611 koneen vaihtimet on, toine on moottoriöljy mutta tuo toinen, joka imusarjan päällä ?



Tarvinnee sekoitella nuo vaihtimet oikein huolella, ja lopuks laittaa automaatin jäähy erikseen ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”