muutama kysymys E230 A 1996

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
burzi
Viestit: 14
Liittynyt: 22.8.2012 13:20
Paikkakunta: Helsinki

muutama kysymys E230 A 1996

Viesti Kirjoittaja burzi »

Moro,

ostin keväällä tollaisen mersun käyttöautoksi, autolla on ajettu nyt 118000km ja on saksasta tuotu. Olen nyt ajannut autolla noin 4000km (kesällä on tullut Capricella ajettua enemmän koska siinä on ilmastointi)
saako näistä muuten millään luistonestoa kytkettyä pois? en ole löytännyt mitään nappia? vai pitääkö nyppiä sulakkeen :roll:


Mutta asiaan, nyt pitäisi ennen talvea tehdä seuraavat asiat:

-öljynvaihto + suodatin, monta litraa menee ja mitä kannattaisi kaataa koneeseen?

-lämmöt. ne nousee siihen 100 asteeseen kun ajaa kaupungissa jos on lämmintä, tuskin pitää nousta niin paljon. eli tarmostaatti on varmaan rikki, mitään vesivuotoja ei ole eikä joudu lisäämään nestettäkään.

-automaatti vaihtaa kylmänä ensimmäisen kerran kakkos vaihteelta kolmoselle sillä tavalla että nykii vähän. muuten toimii moittetomasti, auttaisiko vaihtaa öljyt ja suodatin siihen? tai pitäisikö viedä huuhdeltavaksi?


kiitos vastauksista :)
burzi
Viestit: 14
Liittynyt: 22.8.2012 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja burzi »

eilen kerkesin vaihtaa ton termostaatin tähän ja nyt lämmöt nousee vähän hitaammin, mutta silti nousee kaupungissa siihen 100 asteeseen! onko normaalia? (autossa on saksankielinen käyttöohjekirja ja en oikeen ymmärrä saksaa kovin hyvin :P) mitä suomenkielisessä käyttö oppaassa sanotaan?
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

ETS:ää ei saa napista pois, mutta jos leikityttää talvella, niin paina sladitellessa vasemmalla jalalla sen verran jarrua, että jarruvalot syttyy. Silloin ei ETS puutu peliin... Sulakkeella lähtee ainakin ABS ja tuurilla saa pari vikatilaa päälle... :roll:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Lämmöt ihan ok, bensamersujen normia...voi käydä siellä 110-115 välilläkin kun joutuu ruuhkissa seisomaan.

Tuohon ets / jarrujuttuun en kyllä usko....

.
burzi
Viestit: 14
Liittynyt: 22.8.2012 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja burzi »

ou :shock: hyvä tietää! aika outoa että noin korkealle nousee!
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Öljyä menee 5,5 litraa sutin kanssa
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

todellauupunut kirjoitti:Tuohon ets / jarrujuttuun en kyllä usko....
Liekö sitten jotain eroa bensan ja dieselin välillä, koska dieselissä se menee noin...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

-automaatti vaihtaa kylmänä ensimmäisen kerran kakkos vaihteelta kolmoselle sillä tavalla että nykii vähän. muuten toimii moittetomasti, auttaisiko vaihtaa öljyt ja suodatin siihen? tai pitäisikö viedä huuhdeltavaksi?
Kannatan huuhtelua ja vikakoodien lukemista
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

burzi kirjoitti:ou :shock: hyvä tietää! aika outoa että noin korkealle nousee!
ei ole. siellä on 1.5 bar painetta. ohjekirjassa lukee että punaisella on vielä normaalia toimintaa, vasta ylitys on vaaraksi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
burzi
Viestit: 14
Liittynyt: 22.8.2012 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja burzi »

hotari kirjoitti:
-automaatti vaihtaa kylmänä ensimmäisen kerran kakkos vaihteelta kolmoselle sillä tavalla että nykii vähän. muuten toimii moittetomasti, auttaisiko vaihtaa öljyt ja suodatin siihen? tai pitäisikö viedä huuhdeltavaksi?
Kannatan huuhtelua ja vikakoodien lukemista
oukay, missäpäin tällainen kannattaa pääkaupunkiseudulla tehdä? ja about paljon joutuu tästä toimenpiteestä köyhtyä?
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

burzi kirjoitti:
hotari kirjoitti:
-automaatti vaihtaa kylmänä ensimmäisen kerran kakkos vaihteelta kolmoselle sillä tavalla että nykii vähän. muuten toimii moittetomasti, auttaisiko vaihtaa öljyt ja suodatin siihen? tai pitäisikö viedä huuhdeltavaksi?
Kannatan huuhtelua ja vikakoodien lukemista
oukay, missäpäin tällainen kannattaa pääkaupunkiseudulla tehdä? ja about paljon joutuu tästä toimenpiteestä köyhtyä?
Juttuhan on niin että 1996 mallissa on turbiinissa broppu !
Mitään huuhteluja ei tarvita. Veholla laatikon öljyjen vaihto on n.300€.
Jos osaat itse ja paikka vaihtaa, maksaa noin 100€.
Öljyt voit käydä itse motonetistä 236.10 ja suotimen myös (ovaali)...viet ne nyrkkipajaan ja neuvot vaihtamaan.

.
burzi
Viestit: 14
Liittynyt: 22.8.2012 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja burzi »

oukay, no ei se sitten mikään paha juttu ole! mä oon noita harrasteautoja ja perheen muita vehkeitä roplannut sen verran että kyllä se multa pitäisi onnistua! monta litraa siihen askiin menee?

tänään pitäisi käydä katsastaa Caprice ja huomenna oli tarkoitus rolplata mersua. mutta on kauhea flussa päällä niin voipi olla että jää ensi viikoksi!
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

burzi kirjoitti:
oukay, missäpäin tällainen kannattaa pääkaupunkiseudulla tehdä? ja about paljon joutuu tästä toimenpiteestä köyhtyä?
Laittaisko se tuo hotari sen sulle kuntoon Järvenpäässä?


http://www.app-autokorjaamo.fi/
Kein siknatuur
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

burzi kirjoitti:oukay, no ei se sitten mikään paha juttu ole! mä oon noita harrasteautoja ja perheen muita vehkeitä roplannut sen verran että kyllä se multa pitäisi onnistua! monta litraa siihen askiin menee?

tänään pitäisi käydä katsastaa Caprice ja huomenna oli tarkoitus rolplata mersua. mutta on kauhea flussa päällä niin voipi olla että jää ensi viikoksi!
Öljyä menee siinä 8-9 litraa, kannattaa aloittaa vajaatäytöllä n.7 litraa ensin... ajaa kuumaksi N.80C ja mitata....täyttää sitten loput.
Mittatikuksi käy vaikka tig hitsauslanka johon merkkaa 64mm kohdalle viivan. Öljyn lämmön voi mitata helposti ajon jälkeen öljypohjasta laserlämpömittarilla.
Suodin lähtee nätisti kampeamalla pois, mallin näkee uudesta ja öpohjan tiiviste tulee uuden suotimen mukana.

Jos sitä öljyä nyt lirahtaakin vahingossa liikaa, ylimääräisen saa pois apteekin isolla "persruiskulla" ja akvaarioletkulla siitä mittatikun reiästä imaisemalla.

Ja lämpötilat siis laatikon lämpötiloja....turbiinin bropun joutuu melko varmasti pyörittämään ruuvimeisselillä paikalleen "ikkunan" kohdalle joka on vaihteiston alapuolella moottorin ja vaihteiston öljypohjan välissä.

.
E: kysäse kuitenkin App:ltä hinta ensin hommalle....voi jäädä turhat sormen rasvaamiset pikkurahalla väliin.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ajaa kuumaksi N.80C ja mitata..
Tämä mitataan laatikosta, EI koneen lämmöstä, eli staarilla laatikon öljyn lämpötila 80 astetta
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

hotari kirjoitti:
ajaa kuumaksi N.80C ja mitata..
Tämä mitataan laatikosta, EI koneen lämmöstä, eli staarilla laatikon öljyn lämpötila 80 astetta
Noinkin tietty, oikeinhan se varmaan onkin mutta laserlämpömittarilla VAIHTEISTON ÖLJYPOHJASTA saanee saman tuloksen ?

Taisin mainitakin lämpötilojen olevan laatikkoon liittyviä myöhemmin tekstissä.... :wink:

.
Avatar
mstar
Viestit: 8
Liittynyt: 17.1.2007 20:13
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja mstar »

Tuosta moottorinlämpötilasta vielä ihmettelyä. Kuvassa normaali talvilämpötila ja kesällä voi joskus käydä pari viisaarinpaksuutta korkeammalla. Ollut samassa vanhalla ja uudella termarilla. 100-110C kuulostaa aika korkealta vai käykö tuo mulla liian kylmänä?
-96 E230

Kuva
burzi
Viestit: 14
Liittynyt: 22.8.2012 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja burzi »

talvella se lämpötila pyörii mulla samoissa asteissa, ja niin myös normaaliajossa kesäisin, mutta pelkästään kaupungissa tai ruuhkissa se rupee nousemaan jos on vähän lämpimämpää ulkona!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”