CDI suuttimien testaus, epäluulon siemen..

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

CDI suuttimien testaus, epäluulon siemen..

Viesti Kirjoittaja h5 »

Terve,

Nyt olen sitten pienessä päässäni muodostanut "salaliittoteorian"
johonka tarvitsen palstan rautaisten ammattilaisten apua.

Toisessaa topicissa selvittelin vikahistoriaa ja johtopäätöksiä
vika-analyysin yhteydessä.

Suuttimien testiarvot:

Testi 1

Moottorin kierrosluku: 710 711

Käynnin korjaus:

syl. 1 1,74 ME
syl. 3 -1,07
syl. 4 -0,07
syl. 2 -0,63

Testi 2

syl. 1 0,26
syl. 3 -1,29
syl. 4 0,39
syl. 2 0,59

Tallaiset arvot ennen ja jälkeen suuttimen vaihdon.
Ammattilainen erottaa kumpi testi on ennen ja jälkeen.

Kysymykseni liittyy katkovaan kakkospytyn suuttimen johtoon.
Olisiko käynyt niin että katkova, satunnaisesti resonansin mukaan
katkova johto olisi aiheuttanut vajavaisen signaalijonon suuttimelle
josta johtuen suutintestaus ilmoittaa suuttimen olevan viallinen vaikka
suutin itsessään on täysin toimiva.

Suuttimen vaihdon yhteydessä tapahtuva johdon vääntely osaltaan
siirtää varsinaisen vian ns. tulevaisuuteen ja kaikki ovat onnellisia
suuttimen vaihdon aihettamaan tilanteen muutokseen.

ts. ehjiä suuttimia vaihdellaankin johdoissa olevan valmistusvian johdosta.
Olen nyt alkanut epäilemään erästä toisenkin sylinterin johdotusta
"salakapinasta".

Mersuforumin haun perusteella suuttimia vaihdellaan kuin sukkia joten
jotain mätää tässä voisi olla.

Voi olla täysin tuulesta temmattua koko juttu.

Heikki
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kummallista sinänsä; meillä ei olla vaihdettu yhtään suutinta CDi mersuihin vian takia. :?
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Mulle vaihdettiin 2 suutinta 200CDI -00 120tkm. Tain ensin vaihdettiin vain 1 kun ei hyllyssä enempää ollut ja tällä viikolla sitten toinen. Näin jälkimmäisen testiliuskan missä viallinen oli 4,99 ja muut jotain -0,xx. Sanoivat että jos yksi tai useampi suutin on viallinen, niin elektroniikka pyrkii korjaamaan ohjaamaalla muita sen mukaan. Mutta johto-ongelma voisi toisalta myös selittää sen miksi suuttimien arvot muuttuvat. Oma ongelma joka oli se, että ei kylmänä startannut ekalla, on ainakin toistaiseksi poissa. Paha sanoa kun ei näistä mitään ymmärrä.
mbw210e
Viestit: 9
Liittynyt: 09.2.2007 20:11
Paikkakunta: itä-suomi

suutin

Viesti Kirjoittaja mbw210e »

onhan se vaihdettu suutin ohjelmoitu aivolle...onhan.siis syötetty ne numerosarjat siitä suuttimesta sinne testerin kanssa???!!!suutin pitää vaihtaa jos sen korjausarvo on plussanpuolella n.3.5.muuten suutin on kunnossa! myös mittalaseilla näkeepi suuttimen takaisinvuodon,joka yleensä vaikuttaa käynnistymiseen...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kummallista sinänsä; meillä ei olla vaihdettu yhtään suutinta CDi mersuihin vian takia.
Mitähän minä olen tuossa ajatellut ? Lasinpesintä ? :shock:
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Avateresta päätellen ylimekaanikko dealer taitaa tietää boschin terstereistä jotain, vai?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä on työpaikalla tuommoinen testeri mikä minulla avatarissa ja toisena KTS650.
Tietämisestä en tohdi sanoa mitään, käyttää jotenkin osaan.
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Anteeksi vanhan aiheen nosto mutta taitaa topicissa olla tietoa seuraavan pulmaan.

Ongelma-auto on -02 C200cdi ja itse ongelma kylmäkäynnistys, ja nykyään jo kylmänä käyntikin. Vikaa haettu toista kuukautta ja tänään oli jo pakko käydä lukemassa *:lla mahdollisia vikakoodeja ja anturi-arvoja kun käynti muuttui normaalista rallatuksesta (ei muutoinkaan mitenkään nätisti käyvä yksilö, kuulostaa että saattaisi olla nokkaketjun kiristin aikansa elänyt) sellaiseksi ryntäilyksi. Yksi sylinteri eli ihan omaa elämäänsä sekoittaen moottorin kierrokset niin että kone kuulosti enemmän huonosti käyvältä volvon suoralta kutoselta. Sylinteri sai joko liikaa tai liian vähän soppaa tms...

Vikakoodeja oli aivan liikaa luettavaksi asti ja vikakoodit nollattu viimeksi varmaan vuosia sitten, niin paljon niitä siellä oli.

Autoon tehtiin kaiken maailman testit mutta selvää vikaa ei löytynyt.

Ainoat anturiarvot mitkä oli erikoiset oli
a) suuttimien korjausarvot, muut suuttimet oli 0,04 - 0,08 mutta nelonen näytti olevan -1,07 luokkaa. (voiko tuo nelos suutin olla syyllinen vielä noilla arvoilla?)
Ja b) railipaine / paineventtiilin arvo jotka pomppivat rajojen yli suuntaan ja toiseen. (saattoi kyllä johtua ryntäilevasta tyhjäkäynnistä?)
Sekä c) Sopan määrä jota kone söi tyhjäkäynnillä koska alaraja kai oli 7,0 yksikköa (ja yläraja muistaakseni 16,0 yksikköa) ja mitattu kulutus pyöri 3,5 ja 7,0 välillä. (Voisiko yksi suutin (se nelonen) kusta sylinteriin ECU:n tietämättä ja aiheuttaa tuon mittaustuloksen?)

Aiemmin autoon on tehty suuttimien ohivuototesti ja yksi suutin tämän vuoksi korjattu ja testi tehty uusiksi ja vika todettu korjatuksi. Kaikki O-renkaat vaihdettu sekä hehkut tarkastettu. Akku on uusi ja pyörittää hienosti. Lähtee käyntiin vain roikan päästä. Aiemmin ryntäillyt tyhjäkäynnillä vain heti lähdettyään käyntiin ja kestänyt yleensä n.5sek. Nyt tekee sitä huomattavasti pidempään. Tekee myös sitä että kun kylmällä moottorilla nostaa kierroksia hieman ja löysää kaasun niin ennen tyhjäkäynnille palautumista tekee pari kertaa sellaisen trun-trun efektin eli siinä tuhannen kierroksen kohdalla kierrokset ikään kuin hypähtävät pari kertaa ennen tyhjäkäynnille palaamista.

Ps. Ja vielä yksi tyhmä kysymys. Miksi * ilmoittaa nuo suuttimet järjestyksessä 1-3-4-2 ? Onko tuo sytytysjärjestys ja esim tuo 2-suutin takimmainen suutin?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

1342 On sytys jarjestys ja sylinterit on nomarliisti eli 1 etumaine 2 seuraava siten 3 ja 4 on lahina tuulilasia
jos suttimissa ei vuotoa, niin vika kallistuu
railipaineen saatimeen oliko vihtelu testissa paljon heittoja,
toinen mahdolinen(varsinkin jos lampotila vaikkutta asiaan)
suurpaine pumppu

heitteleeko kierrokset kuinka paljon 100,500,1000rmp?

kampiakselin asenon tunistin kannatta myos tarkastaa tarkasti

suutimien remonti rajat
(niisahan voi olla myos vikaa mika ei tassa testissa nay)
korjaus arvot
CR1 +4.5hub
CR2 +5.0hub
CR3 +6.0hub
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

vika kallistuu
railipaineen saatimeen
Sehän se tarttuillessaan soudattaa joutokäyntiä.
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Voiko tuo paineventtiilin mekaaninen vika aiheuttaa myös tuota kylmäkännistys ongelmaa? O-renkaat + teflon holkki tuohon säätimeen on vaihdettu viikko sitten = ei vaikutusta.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Chrispe kirjoitti:Voiko tuo paineventtiilin mekaaninen vika aiheuttaa myös tuota kylmäkännistys ongelmaa? O-renkaat + teflon holkki tuohon säätimeen on vaihdettu viikko sitten = ei vaikutusta.
Voi,ei nouse railpaineet tarpeeksi jos on epäkunnossa.
Mutta niinkuin moneenkin muuhun hommaan , pätee tähänkin-kannattaa starilla vilkaista,näkee paineventtiilin arvot.
Ei kannata uutta ostaa jos ei varmuutta epäkuntoisuudesta,maksaa jotain 140 euroa.

Siis tarkoitin tätä railputken takapään venttiiliä.
Tuossa aiemmin taisi olla puhetta etupään paineanturista.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Juu, railin arvot heitteli kylmällä koneella yli raja-arvojen, sekä yli että ali. No täytyypäs katsoa josko saisin tutun mersusta vaihdettua tuon kokeilumielessä.

Edit: niin siis myös tuon paineventtiilin arvot heitteli tuon railin paineen mukaan. Ohi raja-arvojen, niin yli kuin ali.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”