Kun irroitin koneen ylitse imusarjalle menevän muovisen ilmaputken, niin sen sisältä lurahti melkoinen määrä moottoriöljyä. Sen jälkeen katsoin lampun kanssa turbolta tulevaan ilmaputkeen ja havaitsin myös siellä reilusti öljyä. Putken poimut olivat täynnä öljyä.
Mahtaakohan tälläinen öljynmäärä olla normaalia turbon tiivisteen vuotamista, vai onko turbon tiivisteet tulleet tiensä päähän?:shock:
Auto on E290TD -97, 287tkm ajettu.
290TD turbon öljyvuoto painepuolelta
Siis oliko öljyä sekä ennen että jälkeen turbon?
Tuleekos nuissa koneenhuohotin turbon imupuolelle, niinkuin W124 Turbossa?
Jos on näin niin sitten pitäisi selvittää miksi huohottaa niin riskisti?
Mitäs jos sen huohotinputken vetäisi öljynkeräysaskiin ja katsoo paljonko tulee?
Vuotava turbo vuotaa öljynsä yleensä kai pakopuolelle.
Tuleekos nuissa koneenhuohotin turbon imupuolelle, niinkuin W124 Turbossa?
Jos on näin niin sitten pitäisi selvittää miksi huohottaa niin riskisti?
Mitäs jos sen huohotinputken vetäisi öljynkeräysaskiin ja katsoo paljonko tulee?
Vuotava turbo vuotaa öljynsä yleensä kai pakopuolelle.
Pro HVM
Samanlaista tulkintaa ehdottaisin.erkka kirjoitti:Ei hätiä mitiä, venttilikopasta tulee öljyhuuruja turbon imuputkeen ja siitä leviää putkistoon koko matkalle, aivan normaali tapaus. Näyttää paljon pahemmalta kuin onkaan.
Jos öljynkulutus on aisoissa lienee kyseessä ns. normaali ilmiö joka korostuu etenkin talvella ja lyhkäisessä kaupunkiajossa.
Talvella saattaa huohotinputkikin jäätyä.
Todennäköisesti talviaikaan huohotusilman mukana tuleva kaasumaisessa olomuodossa oleva öljy tiivistyy kylmässä imuputkistossa pisaroiksi. Kesällä öljy ei tiivisty ja kulkeutuu normaaliin tapaan imuilman mukana palotilaan.
Esiintyykö öljyä putkissa kesällä sama määrä ?.
Öljynpinta kannattaa pitää mittatikussa noin mitta-alueen 1/2-2/3 alueella. Aiheesta on maahantuojalta tullut huolto-ohjekkin joskus vuosia sitten, tietääkseni. Tuolla koneella on kuulemma taipumus "syödä" öljypinta em. tasolle ja ilmiötä pidetään normaalina.
. . .