200CDI Tehot hukassa, kiertää yli 3000rpm, P1403
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
200CDI Tehot hukassa, kiertää yli 3000rpm, P1403
Noniin.
Tämmöisen riesan on nyt pikkuhiljaa pukannut. Aletaanpa nyt laittamaan kuntoon kun on taas teknistä tukea saatavilla
Vika on siis tullut pikkuhiljaa, aluksi kerran kuussa ja nyt alkaa olla jo jokapäiväistä. Alaväännöt ja tehot täysin hukassa alle 2000rpm:llä. Lähtee kulkemaan suurinpiirtein normaalisti kun kierrokset on yli 3000 rpm. Joutuu siis ohituksiin ja muihin kiireisiin ajamaan vähintään yhden vaihteen pienemmällä.
Vika poistuu kun auton sammuttaa ja virta-avaimen käyttää irti, mutta se ei nyt enää paljon lohduta kun vika on heti kohta uudestaan päällä.
Vikakoodit alla. Elecrical heaterista ei tarvi välittää, se on ollut iät ja ajat.
Ilmamäärämittari toimii mielestäni loogisesti, sen mitä tuossa Carsoftilla monitoroin. Silloin kun vika on päällä, niin ilmamääräanturin perusteellä ei ahdot nouse kunnolla pienillä kierroksilla. Varsinaista ahtopainetta en ole vielä mittaillut.
Turbolle menevän alipaineletkun käytin eilen irti, imeskelin, ei vuoda. Turbo on siis muuttuvasiipininen (vm -01).
Imusarjan säätötanko liikkuu, sen mitä sitä käsikopelolla pimeässä pystyy kokeilemaan.
Mikä tuo ARF pressure convertter on
Mistä tätä nyt kannattaa alkaa arvailemaan Ilmamääräanturi, pakoputki tukossa, imusarja tai EGR tukossa, turbon alipaineohjaus pilalla tai muuta vikaa ahtamisessa, vuoto coolerissa/ahtoputkistossa.
Mitä muuta tai onko varmaa tietoa
Lähden autotalliin.
Tämmöisen riesan on nyt pikkuhiljaa pukannut. Aletaanpa nyt laittamaan kuntoon kun on taas teknistä tukea saatavilla
Vika on siis tullut pikkuhiljaa, aluksi kerran kuussa ja nyt alkaa olla jo jokapäiväistä. Alaväännöt ja tehot täysin hukassa alle 2000rpm:llä. Lähtee kulkemaan suurinpiirtein normaalisti kun kierrokset on yli 3000 rpm. Joutuu siis ohituksiin ja muihin kiireisiin ajamaan vähintään yhden vaihteen pienemmällä.
Vika poistuu kun auton sammuttaa ja virta-avaimen käyttää irti, mutta se ei nyt enää paljon lohduta kun vika on heti kohta uudestaan päällä.
Vikakoodit alla. Elecrical heaterista ei tarvi välittää, se on ollut iät ja ajat.
Ilmamäärämittari toimii mielestäni loogisesti, sen mitä tuossa Carsoftilla monitoroin. Silloin kun vika on päällä, niin ilmamääräanturin perusteellä ei ahdot nouse kunnolla pienillä kierroksilla. Varsinaista ahtopainetta en ole vielä mittaillut.
Turbolle menevän alipaineletkun käytin eilen irti, imeskelin, ei vuoda. Turbo on siis muuttuvasiipininen (vm -01).
Imusarjan säätötanko liikkuu, sen mitä sitä käsikopelolla pimeässä pystyy kokeilemaan.
Mikä tuo ARF pressure convertter on
Mistä tätä nyt kannattaa alkaa arvailemaan Ilmamääräanturi, pakoputki tukossa, imusarja tai EGR tukossa, turbon alipaineohjaus pilalla tai muuta vikaa ahtamisessa, vuoto coolerissa/ahtoputkistossa.
Mitä muuta tai onko varmaa tietoa
Lähden autotalliin.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: 200CDI Tehot hukassa, kiertää yli 3000rpm, P1403
Kuuluuko tuon ahtopaineensäätimen päristä kun auton sammuttaa?Meissenkeri kirjoitti:Turbolle menevän alipaineletkun käytin eilen irti, imeskelin, ei vuoda.
Kun säätimestä irroittaa letkut ja tulppaa tuon reunummaisen lähdön ja imee tuosta keskireiästä, niin alkaa sama pärinä ja ilma tulee läpi.
Kokeilin saman EGR-säätimellä. Se ei pärise, eikä siitä pysty imemään ilmaa läpi.
Mahtaa olla tuo ahtopaineen säädin sökö. Oli aikalailla imenyt hiekkaa sisäänsä tuosta saumasta, mistä on halkaistu.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: 200CDI Tehot hukassa, kiertää yli 3000rpm, P1403
Pärisee OKMeissenkeri kirjoitti: Kuuluuko tuon ahtopaineensäätimen päristä kun auton sammuttaa?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ahtopaineen säätimen siis vaihdoin ja uusi pärisee samalla lailla kuin entinenkin. Muutosta tuli sen verran että silloin kun toimii oikein, niin ahtopaine kytkeytyy pehmeästi, eikä pöläytä mustaa niin kuin vanhalla teki pitemmän aikaa. Myös ilmanpuhdistimen vaihdoin (viimetalvena vaihdettu) kun oli vetänyt jotakin p*skaa sisään niin että vaikka paineilmapistoolilla puhalsi, niin toisella puolella tuntui vain vieno henkäys.Kari_H kirjoitti:No tokeniko se, vai pitikö katsoa Starilla? Ja mitä se sanoi?
Itsellänikin ollut satunnaisesti samoja ilmiöitä. Ja kumpikin alipaineventtiili "pärisee" jonkin aikaa ajon jälkeen.
Vika tulee edelleen mutta havainnoin että vaikka imusarjan läpät liikkuu auton ollessa sammuksissa, niin läppämoottori ei lähde aina toimimaan. Silloin kun se ei lähde toimimaan, niin siitä seuraa vikatila viimeistään ensimmäisissä liikennevaloissa joihin joutuu pysähtymään.
Silloin kun oli aikaa testailla, niin huomasin että läppämoottorin saa heräämään henkiin kun tunkee käden imusarjan alle auton käydessä ja heilauttaa käsin läppien siirtotankoa. Sen jälkeen toimii niin kauan kuin auto on käynnissä ja saattaa toimia pitempäänkin. Läppämoottorin toiminnan pystyy testaamaan paikallaan auton käydessä, kun antaa käsin kaasuvivusta kaasua ja samalla katsoo peilillä tai muuten että liikkuuko siirtotanko. Oikein toimiessaan moottorin pitää lähteä kääntämään läppiä heti kun kaasua painaa.
On ollut muuten vähän kiireitä, niin en ole tuon enempää tehnyt. Pitänee vielä tutkituttaa starilla ja luultavasti joutuu sitten alkamaan suunnitella imusarjan irroitusta ja läppämoottorin uusimista ja johtojen tutkimista.
Vai onnistuuko läppämoottorin vaihto imusarjaa irrottamatta?
veljen autossa 05 200 cdi oli samoja oireita nii oli imusarja halki.. vaihtosen nii kohta samat oireet, oli ahtoputki halki.. imusarja 900€ ahtoputki 60€
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Eikö läppämootorin testiä tehty samalla kun oli testerissä?Meissenkeri kirjoitti:Ahtopaineen säätimen siis vaihdoin ja uusi pärisee samalla lailla kuin entinenkin. Muutosta tuli sen verran että silloin kun toimii oikein, niin ahtopaine kytkeytyy pehmeästi, eikä pöläytä mustaa niin kuin vanhalla teki pitemmän aikaa. Myös ilmanpuhdistimen vaihdoin (viimetalvena vaihdettu) kun oli vetänyt jotakin p*skaa sisään niin että vaikka paineilmapistoolilla puhalsi, niin toisella puolella tuntui vain vieno henkäys.Kari_H kirjoitti:No tokeniko se, vai pitikö katsoa Starilla? Ja mitä se sanoi?
Itsellänikin ollut satunnaisesti samoja ilmiöitä. Ja kumpikin alipaineventtiili "pärisee" jonkin aikaa ajon jälkeen.
Vika tulee edelleen mutta havainnoin että vaikka imusarjan läpät liikkuu auton ollessa sammuksissa, niin läppämoottori ei lähde aina toimimaan. Silloin kun se ei lähde toimimaan, niin siitä seuraa vikatila viimeistään ensimmäisissä liikennevaloissa joihin joutuu pysähtymään.
Silloin kun oli aikaa testailla, niin huomasin että läppämoottorin saa heräämään henkiin kun tunkee käden imusarjan alle auton käydessä ja heilauttaa käsin läppien siirtotankoa. Sen jälkeen toimii niin kauan kuin auto on käynnissä ja saattaa toimia pitempäänkin. Läppämoottorin toiminnan pystyy testaamaan paikallaan auton käydessä, kun antaa käsin kaasuvivusta kaasua ja samalla katsoo peilillä tai muuten että liikkuuko siirtotanko. Oikein toimiessaan moottorin pitää lähteä kääntämään läppiä heti kun kaasua painaa.
On ollut muuten vähän kiireitä, niin en ole tuon enempää tehnyt. Pitänee vielä tutkituttaa starilla ja luultavasti joutuu sitten alkamaan suunnitella imusarjan irroitusta ja läppämoottorin uusimista ja johtojen tutkimista.
Vai onnistuuko läppämoottorin vaihto imusarjaa irrottamatta?
vaikutaisi kuvuksen perusteela jumittavilta läpiltä/mootorilata
jos mootori on toiminta kuntoinen niin poistaaa vaan läpät/vivut ja jättä mootorin surisemaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Viime kesän helteillä törmäsin samaan läppävikaan.
Näytti siltä, että kaikki toimi oikein ensimmäiseen kiihdytykseen asti ja sitten oltiin vikatilassa. Siitä selvisi aina sammuttamalla moottorin.
Tutkimuksissani tulin siihen tulokseen, että tyhjäkäynnillä läpät ovat auki ja kierroksia nostettaessa (kiihdytyksessä) ne suljetaan kunnes kierrokset nousevat ja ilman virtausta tarvitaan enemmän.
Läpät jumittuivat siis kiinni asentoon. Annoin ensiapua CRC:llä ja runsaalla edestakaisin vitkuttelulla. Vikatilat loppuivat siihen, mutta kyllä tuo imusarja pitää hoonata.
Mutta tuo satunnainen uneliaisuus on pitempiaikainen ilmiö, enkä ole keksinyt siihen ratkaisua. Vikakoodit on tutkittu Veholla ja vaikka missä, mitään ei löydy. Suutinhuolto korjasi sen vähäksi aikaa ja silloin ajelu oli todellista nautintoa.
Näytti siltä, että kaikki toimi oikein ensimmäiseen kiihdytykseen asti ja sitten oltiin vikatilassa. Siitä selvisi aina sammuttamalla moottorin.
Tutkimuksissani tulin siihen tulokseen, että tyhjäkäynnillä läpät ovat auki ja kierroksia nostettaessa (kiihdytyksessä) ne suljetaan kunnes kierrokset nousevat ja ilman virtausta tarvitaan enemmän.
Läpät jumittuivat siis kiinni asentoon. Annoin ensiapua CRC:llä ja runsaalla edestakaisin vitkuttelulla. Vikatilat loppuivat siihen, mutta kyllä tuo imusarja pitää hoonata.
Mutta tuo satunnainen uneliaisuus on pitempiaikainen ilmiö, enkä ole keksinyt siihen ratkaisua. Vikakoodit on tutkittu Veholla ja vaikka missä, mitään ei löydy. Suutinhuolto korjasi sen vähäksi aikaa ja silloin ajelu oli todellista nautintoa.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
No sitten Kannattaa viedä kunnon testeriin ennen mitään muita toimiaMeissenkeri kirjoitti:Ei ole ollut vielä muussa testerissä kuin Carsoftissa ja sillä ei läppämoottorin testiä pysty tekemään.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tähän loppuraportti tässä vaiheessa (auto toiminut pari kuukautta ilman vikatilaa).
Aluksi vaihdoin ahtopaineen säätimen jolla vikatila ei poistunut mutta ahtimen kytkeytyminen parantui siten että se kytkeytyy pehmeästi eikä pöläytä mustaa pakoputkesta kun siirrytään tasakaasulta vedätykseen.
Ilmansuodattimen vaihto ei poistanut vikatilaa vaikka se olikin aiemmin todettu tukkeutuneeksi paineilmapuhaltimella.
Talvihuollon yhteydessä käytin EGR-ventiilin irti ja siihen pakoputkelta tulevan putken. Puhdistin ne huolellisesti liuotinaineella. Samalla suhuuttelin kyseistä liuotinainetta ilmamääräanturille jonka käytin irti myös. Lisäksi liikuttelin imusarjan läppämoottorin vipuvartta käsin.
Sen huomasin että se läppämoottorin palautus lepoasentoon on jollakin lailla jousikuormitettu ja se ei aivan helpolla itsekseen palautunut. En tiedä onko läppämoottori molempiin suuntiin ohjattu vai pitäisikö sen palautua pelkästään tuolla jousikuormituksella?
Oli miten oli: EGR-ventiilin puhdistuksen ja läppämoottorin käsin herkistelyn jälkeen on kärry pelannut ilman vikatiloja tätä kirjoittaessa kaksi kuukautta joten uskallan olla varma että vika löytyi tuolta moottorin hapensaantiosastolta.
Kirjoittelen lisää jos saman vaivan kanssa on vielä ongelmaa.
Aluksi vaihdoin ahtopaineen säätimen jolla vikatila ei poistunut mutta ahtimen kytkeytyminen parantui siten että se kytkeytyy pehmeästi eikä pöläytä mustaa pakoputkesta kun siirrytään tasakaasulta vedätykseen.
Ilmansuodattimen vaihto ei poistanut vikatilaa vaikka se olikin aiemmin todettu tukkeutuneeksi paineilmapuhaltimella.
Talvihuollon yhteydessä käytin EGR-ventiilin irti ja siihen pakoputkelta tulevan putken. Puhdistin ne huolellisesti liuotinaineella. Samalla suhuuttelin kyseistä liuotinainetta ilmamääräanturille jonka käytin irti myös. Lisäksi liikuttelin imusarjan läppämoottorin vipuvartta käsin.
Sen huomasin että se läppämoottorin palautus lepoasentoon on jollakin lailla jousikuormitettu ja se ei aivan helpolla itsekseen palautunut. En tiedä onko läppämoottori molempiin suuntiin ohjattu vai pitäisikö sen palautua pelkästään tuolla jousikuormituksella?
Oli miten oli: EGR-ventiilin puhdistuksen ja läppämoottorin käsin herkistelyn jälkeen on kärry pelannut ilman vikatiloja tätä kirjoittaessa kaksi kuukautta joten uskallan olla varma että vika löytyi tuolta moottorin hapensaantiosastolta.
Kirjoittelen lisää jos saman vaivan kanssa on vielä ongelmaa.
Re: 200CDI Tehot hukassa, kiertää yli 3000rpm, P1403
Moro, missä sijaitsee paneensäädin josta kyselit otsellä samaa vikaa omassa mesessä?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: 200CDI Tehot hukassa, kiertää yli 3000rpm, P1403
Raili tukin kuskinpuoleissa päässä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä