Kun olen selaillut vanhat Väyrysen taudit lävitse täällä voorumissa, niin kaiketi omani 200CDI on saanut läppävian.
Tyhjäkäynti vaeltelee ja saattaa stumpata paikalta lähtiessä. Tuprauttelee savupilviä ja vaatii kaasulla kutittelua, jotta suostuu liikkumaan nykimättä/vähemmän nykimällä. Tipahtelee vikasietoon tai ainakin luulen niin, sillä ei suostu kiertämään edes paikalla yli 3000rpm, laiska.
Imusarjan alla oleva vivunpää siirtyy/ei siirry kierroksia annettaessa.
Vehon arvio imusarjan vaihtoon töineen 1300 Eur (800+500). On aika karski hinta, kutakuin 5% koko auton hinnasta

Siis:
Kuinka selvitä vähimmällä työllä tai euromäärällä?
1.) Puran helyt ja saan (?) korjattua vanhan. Kuinkahan todennäköinen vaihtoehto? Onko yleensä ihan muruina, niin että mitään korjattavaa ei ole?
2.) Ostan KL osista imusarjan 415 euroa + tiiviste 4Euroa ja vaihdan koko roskan itse. Onko paha homma ja vaatiiko jotakin erikoista onnistuakseen? Kannataako samalla vaihtaa muutakin, kun on kerran paikka auki?
3.) Vien sen loistavalle asentajalle Helsinginseudulla, joka korjaa sen kahvikupposen aikana kossupullon hinnalla

Jos venytän korjausta keplottelemalla siihen asti, että likvititeetti on ylittänyt kriittisen rajan, niin onko pelkona saada 1e6 muutakin vikaa aikaiseksi? Siis rikkooko vika ajan kanssa jotakin muutakin halpaa?
Nim.Merk. "Yksi hullu kysyy enemmän kuin 10 viisasta ehtii vastaamaan"