220D nestettä katoaa -> Kansipahvin vaihtoon

Katso myös W202
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

RRRRkele muistakaahan poijjaat ja tyttäret kantta kasattaessa laittaa venttiilijousen aluslevyt ENNEN venttiilivarren kumeja! :ttu: :pappa: :ää: :kakka: :tuumaus:
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

No niin, auto on läjässä. Muutama huomionarvoinen seikka jos tähän hommaan alkaa:
Alfamerin opas on iso apu purettaessa sekä kasatessa.
Jos kannen purkaa atomeiksi, kannattaa noudattaa erityistä huolellisuutta että osat tulevat samaan järjestykseen kanteen. Itselläni meinasi mennä sekaisin kumman pään sylinterikannesta ajattelin ykköseksi.
Jos hiot venttiilit itse, hommaan tarvitaan tavallista pienempi hiomatutti. Esimerkiksi Fixusen hiomakepissä on liian iso tutti.
Suutinputkia irrotettaessa pumpusta kannattaa tarkistaa ettei pumppuun jäävä osa pyöri mukana. Yksi putki meni itsellä aika solmuun ennen kuin tuon havaitisin. Tuonne ei helposti näe jos ei varta vasten ala kurkkimaan.
Jakoketjun laahaimen ohjaintapit lähtevät irti helposti 6 mm pultilla ja sopivalla määrällä rikkoja, muttereita ja mahdollisesti hylsy. Tappien irrottamisen huomaa kun tilanne on päällä, sitä on hankala selittää tekstin avulla :) Näitä on kaksi kappaletta, toiseen tulee kiinni moniurahihnan kiristin ja toinen löytyy ylävesiletkun läheltä kolosta.
Tarvittavia erikoisempia työkaluja olivat
- 10 mm pitkä tähtihylsy kannen pultteihin
- 32 mm tavallinen hylsy jakoketjun kiristimeen
- 9 mm 12 kulmainen hylsy nokka-akselin laakeripukkeihin

Muuten homma oli aika simppeli verrattuna moneen muuhun kansiremppaan :) Toivottavasti uusi pahvi kestää, kantta en käyttänyt koneistamolla koska vika oli selvästi pahvissa.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Eemeli200CDI
Viestit: 18
Liittynyt: 10.1.2012 1:02

Viesti Kirjoittaja Eemeli200CDI »

Moro. -98 220d ja paisariin työntää öljyä jostakin. Menty 748 000 km, mutta kun on koriltaan varmasti yksi Suomen parhaita niin päätin, että matka jatkuu, mutta pahvi pitäisi vaihtaa...aattelin tehä ite. Miten tuon jaon kanssa...pitääkö nyt lukita kampiakselia tai muuta? Tuo ketjuhan löysätåän hammaspyörältä, että kansi pääsee nousemaan. Onko mitään erikoiskikkoja joita täytyy muistaa? Pultit ja yläpään tiivistesatsi hommattu. Jos pahalta näyttää niin käytän kannen koneistamolla, niin 1 000 000 km kevyttä.

edit: Ei kai nokkia tarvi irroittaa...nehän jää kanteen kiinni? Ilmeisesti kuitenkin olitte irroittaneet, kun nokka-akselin pukkien pulteista puhutaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvitse lukita mitään, mutta merkit pitää pyöritellä kohdalleen ennen kannen irrottamista. Kannen ollessa irti ei pidä pyöritellä alakertaa ettei käy niin että pumppu on kasatessa kierroksella pielessä.
Ketju ei pääse hyppäämään eli sen saa laskea alas pois tieltä.
Helppo tehdä tuohon, sellainen tunnin rykäisy ottaa kansi irti.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”