270cdi moottorin tärinä
270cdi moottorin tärinä
Viime päivinä tuo vehjes taas pahentunut tärinän suhteen, alusta/voimansiirto vieläkin työnalla, mutta tuleepi tuosta moottorin päästäkin rattiin ihan veenmoinen tärinä, ehkä kuvaavampi on värinä. Tunnin ajon jälkeen tuntuu kuin olis iskukoneella poraillut, ei ylivoimanen mutta jatkuva ja tuntuva värinä.
Vaihtoehdot syyksi taitanee olla kaksoismassavauhtipyörä tai moottorintukikumit. Jossain taisin nähdä myös jonkun hihnan rullan saattavan aiheuttaa moista oiretta. Eli, miten vaihtoehtoja poissulkemaan?
Moottori selkeästi tärisee, liike ei ole kovin suurta, lähinnä apparin puolella näkyy, tuntuu selkeämmin kun käden suojamuovin päälle länttää. Konehuoneesta vieno kitinä kuuluu kun käynnissä pelli auki, ei sen kummemmin ulospäin äännä, joku laakerihan siellä taitaa ulista. Muuten ei ylimääräisiä ääniä ole havaittavissa. Hihnan rullia uusittiin noin 21000tkm sitten B-huollon yhteydessä, liekö ne tullut jo matkansa päähän?
Tukikumit ainakin puoltoista viikkoa sitten oli kuivat, muuten niitä en ole onnistunut kokeilemaan. Oireillut pidempään, mutta kuitenkin reilu 70€/kpl, ei kokeilumielessä viitsis vaihtaa. Ebayssä myydään kaikkiin muihin cdi koneisiin kumisarjoja paitsi 270 koneeseen, pari käytettyä löytyi. Osanumerojen perusteella erilaiset eri koneissa.
Vauhtipyöristä löytyi lähinnä VAG-aiheista juttua, niissä lähes poikkeuksetta alkanut jonkinlaisena ääntämisenä ja kytkin ongelmana, joita tässä siis ei ole. Pitäiskös esim. moottorin takapään täristä enemmän vai millä tuota vois diagnosoida laatikkoa irrottamatta?
Onko jollain kokemusta noista muuntosarjoista, joissa vauhtipyörä vaihtuu kiinteään? Lähinnä se kytkinpaketti kiinnostaa, löytyykö niitä tarvittaessa uusia, useampi vuosi tätä kuitenkin olis tarkoitus pitää. Ja ennen kaikkea ammattimiesten mielipide, onko vaihtotyö millainen, en enää itse jaksa laatikkohommia tehdä, ei ole sitä nosturia/monttua kotitallissa.
Vaihtoehdot syyksi taitanee olla kaksoismassavauhtipyörä tai moottorintukikumit. Jossain taisin nähdä myös jonkun hihnan rullan saattavan aiheuttaa moista oiretta. Eli, miten vaihtoehtoja poissulkemaan?
Moottori selkeästi tärisee, liike ei ole kovin suurta, lähinnä apparin puolella näkyy, tuntuu selkeämmin kun käden suojamuovin päälle länttää. Konehuoneesta vieno kitinä kuuluu kun käynnissä pelli auki, ei sen kummemmin ulospäin äännä, joku laakerihan siellä taitaa ulista. Muuten ei ylimääräisiä ääniä ole havaittavissa. Hihnan rullia uusittiin noin 21000tkm sitten B-huollon yhteydessä, liekö ne tullut jo matkansa päähän?
Tukikumit ainakin puoltoista viikkoa sitten oli kuivat, muuten niitä en ole onnistunut kokeilemaan. Oireillut pidempään, mutta kuitenkin reilu 70€/kpl, ei kokeilumielessä viitsis vaihtaa. Ebayssä myydään kaikkiin muihin cdi koneisiin kumisarjoja paitsi 270 koneeseen, pari käytettyä löytyi. Osanumerojen perusteella erilaiset eri koneissa.
Vauhtipyöristä löytyi lähinnä VAG-aiheista juttua, niissä lähes poikkeuksetta alkanut jonkinlaisena ääntämisenä ja kytkin ongelmana, joita tässä siis ei ole. Pitäiskös esim. moottorin takapään täristä enemmän vai millä tuota vois diagnosoida laatikkoa irrottamatta?
Onko jollain kokemusta noista muuntosarjoista, joissa vauhtipyörä vaihtuu kiinteään? Lähinnä se kytkinpaketti kiinnostaa, löytyykö niitä tarvittaessa uusia, useampi vuosi tätä kuitenkin olis tarkoitus pitää. Ja ennen kaikkea ammattimiesten mielipide, onko vaihtotyö millainen, en enää itse jaksa laatikkohommia tehdä, ei ole sitä nosturia/monttua kotitallissa.
Hihna ei hypi. Nähtävästi vaihtoehdot on tukikumit, vp tai joku miksi moottori täristää rattia, onko muuta vaimennusta kuin rattinivelen kumi ja hammastangon puslat?
Moottoria käynnissä syynäsin, alla ei näy liikettä, olettaisin vp:n heiluttavan moottori-laatikko tienoilla, sillä logiikalla vp olis ok. Kaasuvipua nyppiessä kone kallistaa apparin puolelle, mutta taas sama vanha, en ikinä kiinnittänyt tuollaiseen huomiota, onko normaalia vai kertooko tukikumeista. Ei nyt ihan valtoimenaan heilu, eli ei ihan täysin tuhoutuneita ole.
Moottoria käynnissä syynäsin, alla ei näy liikettä, olettaisin vp:n heiluttavan moottori-laatikko tienoilla, sillä logiikalla vp olis ok. Kaasuvipua nyppiessä kone kallistaa apparin puolelle, mutta taas sama vanha, en ikinä kiinnittänyt tuollaiseen huomiota, onko normaalia vai kertooko tukikumeista. Ei nyt ihan valtoimenaan heilu, eli ei ihan täysin tuhoutuneita ole.
* päähän vieminen joutuu odottaa tilipäivää, mutta tässä yrittänyt tutkailla tilannetta.
Mielestäni tuo kone ei ihan valtavasti kuitenkaan tärise, näin niinkuin päällepäin, eikä ääni/käynti ole mitenkään erikoinen. Toki dieseleistä ei kokemusta, mutta kait pieni tärinä tulee väkisin.
Ilmeisesti näissä sitä ollut, niin suuttimien johtoja ja liittimiä heiluttelin, ainakaan koneen päästä tällä ei ollut vaikutusta. Pitäisiköhän muuten noiden pikkuletkujen olla alunperin läpinäkyviä? Koneen päällä ei mitään erikoista, ei haise eikä tule hassuja ääniä, tiivisteet ilm. ehjät.
Ahtimen kohdalta nousee pieni pakokaasun käry, jostain taitaa vähän falskata. Etummaisen katin alkuvuodesta hitsailin ehjäksi, pitäisi ottaa ilmanputsari pois ja kattoa pakosarjan kunto.
Mutta edelleen tuntuisi oudolta että tuo tärinä olisi niin poikkeuksellisen suurta että ratissa tuntuisi.
Ja sammuttaessa toki kuuluu jonkinlainen kolahdus, niinkuin moottori pääsisi vähän putoamaan. Toisaalta luulis moottorin liikkeen olevan suurempaa jos tukikumit olisi hajalla. Eikö nyt oikein mahdollisuutta konttia alle auton ollessa käynnissä.
Mielestäni tuo kone ei ihan valtavasti kuitenkaan tärise, näin niinkuin päällepäin, eikä ääni/käynti ole mitenkään erikoinen. Toki dieseleistä ei kokemusta, mutta kait pieni tärinä tulee väkisin.
Ilmeisesti näissä sitä ollut, niin suuttimien johtoja ja liittimiä heiluttelin, ainakaan koneen päästä tällä ei ollut vaikutusta. Pitäisiköhän muuten noiden pikkuletkujen olla alunperin läpinäkyviä? Koneen päällä ei mitään erikoista, ei haise eikä tule hassuja ääniä, tiivisteet ilm. ehjät.
Ahtimen kohdalta nousee pieni pakokaasun käry, jostain taitaa vähän falskata. Etummaisen katin alkuvuodesta hitsailin ehjäksi, pitäisi ottaa ilmanputsari pois ja kattoa pakosarjan kunto.
Mutta edelleen tuntuisi oudolta että tuo tärinä olisi niin poikkeuksellisen suurta että ratissa tuntuisi.
Ja sammuttaessa toki kuuluu jonkinlainen kolahdus, niinkuin moottori pääsisi vähän putoamaan. Toisaalta luulis moottorin liikkeen olevan suurempaa jos tukikumit olisi hajalla. Eikö nyt oikein mahdollisuutta konttia alle auton ollessa käynnissä.
Maanantaina menee nyt ammattimiehille syynättäväksi, jos vika vihdoin selkeis.
Tuota em. keinoa kokeilin, mutta arvatenkin rouvan näkemys oli tulkinnan varainen ja peräpäästä kuului niin ruma ääni ettei viitsinyt useammin kokeilla..
Työmaalla taas aloin ihmetellä aihetta, ilmanputsari koteloineen irti:

Jossain siis vuoto.

Pantaa sai melkein sentin kiriä, liekö tuo löystynyt itsekseen. Pitäiskö laittaa mutteri lukitsemaan? Pakosarjan pulttejakin kokeilin kiriä, viimeinen alapultti kiristyi aavistuksen, mutta eipä niissä merkittäviä ollut.
Tukikumit edelleen näytti kuivilta, huomenna näkee muuttuiko käytös yhtään tuolla toimenpiteellä.

Muutoin kone näyttää siistiltä?
Tuota em. keinoa kokeilin, mutta arvatenkin rouvan näkemys oli tulkinnan varainen ja peräpäästä kuului niin ruma ääni ettei viitsinyt useammin kokeilla..
Työmaalla taas aloin ihmetellä aihetta, ilmanputsari koteloineen irti:

Jossain siis vuoto.

Pantaa sai melkein sentin kiriä, liekö tuo löystynyt itsekseen. Pitäiskö laittaa mutteri lukitsemaan? Pakosarjan pulttejakin kokeilin kiriä, viimeinen alapultti kiristyi aavistuksen, mutta eipä niissä merkittäviä ollut.
Tukikumit edelleen näytti kuivilta, huomenna näkee muuttuiko käytös yhtään tuolla toimenpiteellä.

Muutoin kone näyttää siistiltä?