CDI suuttimien testaus, epäluulon siemen..
CDI suuttimien testaus, epäluulon siemen..
Terve,
Nyt olen sitten pienessä päässäni muodostanut "salaliittoteorian"
johonka tarvitsen palstan rautaisten ammattilaisten apua.
Toisessaa topicissa selvittelin vikahistoriaa ja johtopäätöksiä
vika-analyysin yhteydessä.
Suuttimien testiarvot:
Testi 1
Moottorin kierrosluku: 710 711
Käynnin korjaus:
syl. 1 1,74 ME
syl. 3 -1,07
syl. 4 -0,07
syl. 2 -0,63
Testi 2
syl. 1 0,26
syl. 3 -1,29
syl. 4 0,39
syl. 2 0,59
Tallaiset arvot ennen ja jälkeen suuttimen vaihdon.
Ammattilainen erottaa kumpi testi on ennen ja jälkeen.
Kysymykseni liittyy katkovaan kakkospytyn suuttimen johtoon.
Olisiko käynyt niin että katkova, satunnaisesti resonansin mukaan
katkova johto olisi aiheuttanut vajavaisen signaalijonon suuttimelle
josta johtuen suutintestaus ilmoittaa suuttimen olevan viallinen vaikka
suutin itsessään on täysin toimiva.
Suuttimen vaihdon yhteydessä tapahtuva johdon vääntely osaltaan
siirtää varsinaisen vian ns. tulevaisuuteen ja kaikki ovat onnellisia
suuttimen vaihdon aihettamaan tilanteen muutokseen.
ts. ehjiä suuttimia vaihdellaankin johdoissa olevan valmistusvian johdosta.
Olen nyt alkanut epäilemään erästä toisenkin sylinterin johdotusta
"salakapinasta".
Mersuforumin haun perusteella suuttimia vaihdellaan kuin sukkia joten
jotain mätää tässä voisi olla.
Voi olla täysin tuulesta temmattua koko juttu.
Heikki
Nyt olen sitten pienessä päässäni muodostanut "salaliittoteorian"
johonka tarvitsen palstan rautaisten ammattilaisten apua.
Toisessaa topicissa selvittelin vikahistoriaa ja johtopäätöksiä
vika-analyysin yhteydessä.
Suuttimien testiarvot:
Testi 1
Moottorin kierrosluku: 710 711
Käynnin korjaus:
syl. 1 1,74 ME
syl. 3 -1,07
syl. 4 -0,07
syl. 2 -0,63
Testi 2
syl. 1 0,26
syl. 3 -1,29
syl. 4 0,39
syl. 2 0,59
Tallaiset arvot ennen ja jälkeen suuttimen vaihdon.
Ammattilainen erottaa kumpi testi on ennen ja jälkeen.
Kysymykseni liittyy katkovaan kakkospytyn suuttimen johtoon.
Olisiko käynyt niin että katkova, satunnaisesti resonansin mukaan
katkova johto olisi aiheuttanut vajavaisen signaalijonon suuttimelle
josta johtuen suutintestaus ilmoittaa suuttimen olevan viallinen vaikka
suutin itsessään on täysin toimiva.
Suuttimen vaihdon yhteydessä tapahtuva johdon vääntely osaltaan
siirtää varsinaisen vian ns. tulevaisuuteen ja kaikki ovat onnellisia
suuttimen vaihdon aihettamaan tilanteen muutokseen.
ts. ehjiä suuttimia vaihdellaankin johdoissa olevan valmistusvian johdosta.
Olen nyt alkanut epäilemään erästä toisenkin sylinterin johdotusta
"salakapinasta".
Mersuforumin haun perusteella suuttimia vaihdellaan kuin sukkia joten
jotain mätää tässä voisi olla.
Voi olla täysin tuulesta temmattua koko juttu.
Heikki
Mulle vaihdettiin 2 suutinta 200CDI -00 120tkm. Tain ensin vaihdettiin vain 1 kun ei hyllyssä enempää ollut ja tällä viikolla sitten toinen. Näin jälkimmäisen testiliuskan missä viallinen oli 4,99 ja muut jotain -0,xx. Sanoivat että jos yksi tai useampi suutin on viallinen, niin elektroniikka pyrkii korjaamaan ohjaamaalla muita sen mukaan. Mutta johto-ongelma voisi toisalta myös selittää sen miksi suuttimien arvot muuttuvat. Oma ongelma joka oli se, että ei kylmänä startannut ekalla, on ainakin toistaiseksi poissa. Paha sanoa kun ei näistä mitään ymmärrä.
suutin
onhan se vaihdettu suutin ohjelmoitu aivolle...onhan.siis syötetty ne numerosarjat siitä suuttimesta sinne testerin kanssa???!!!suutin pitää vaihtaa jos sen korjausarvo on plussanpuolella n.3.5.muuten suutin on kunnossa! myös mittalaseilla näkeepi suuttimen takaisinvuodon,joka yleensä vaikuttaa käynnistymiseen...
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Anteeksi vanhan aiheen nosto mutta taitaa topicissa olla tietoa seuraavan pulmaan.
Ongelma-auto on -02 C200cdi ja itse ongelma kylmäkäynnistys, ja nykyään jo kylmänä käyntikin. Vikaa haettu toista kuukautta ja tänään oli jo pakko käydä lukemassa *:lla mahdollisia vikakoodeja ja anturi-arvoja kun käynti muuttui normaalista rallatuksesta (ei muutoinkaan mitenkään nätisti käyvä yksilö, kuulostaa että saattaisi olla nokkaketjun kiristin aikansa elänyt) sellaiseksi ryntäilyksi. Yksi sylinteri eli ihan omaa elämäänsä sekoittaen moottorin kierrokset niin että kone kuulosti enemmän huonosti käyvältä volvon suoralta kutoselta. Sylinteri sai joko liikaa tai liian vähän soppaa tms...
Vikakoodeja oli aivan liikaa luettavaksi asti ja vikakoodit nollattu viimeksi varmaan vuosia sitten, niin paljon niitä siellä oli.
Autoon tehtiin kaiken maailman testit mutta selvää vikaa ei löytynyt.
Ainoat anturiarvot mitkä oli erikoiset oli
a) suuttimien korjausarvot, muut suuttimet oli 0,04 - 0,08 mutta nelonen näytti olevan -1,07 luokkaa. (voiko tuo nelos suutin olla syyllinen vielä noilla arvoilla?)
Ja b) railipaine / paineventtiilin arvo jotka pomppivat rajojen yli suuntaan ja toiseen. (saattoi kyllä johtua ryntäilevasta tyhjäkäynnistä?)
Sekä c) Sopan määrä jota kone söi tyhjäkäynnillä koska alaraja kai oli 7,0 yksikköa (ja yläraja muistaakseni 16,0 yksikköa) ja mitattu kulutus pyöri 3,5 ja 7,0 välillä. (Voisiko yksi suutin (se nelonen) kusta sylinteriin ECU:n tietämättä ja aiheuttaa tuon mittaustuloksen?)
Aiemmin autoon on tehty suuttimien ohivuototesti ja yksi suutin tämän vuoksi korjattu ja testi tehty uusiksi ja vika todettu korjatuksi. Kaikki O-renkaat vaihdettu sekä hehkut tarkastettu. Akku on uusi ja pyörittää hienosti. Lähtee käyntiin vain roikan päästä. Aiemmin ryntäillyt tyhjäkäynnillä vain heti lähdettyään käyntiin ja kestänyt yleensä n.5sek. Nyt tekee sitä huomattavasti pidempään. Tekee myös sitä että kun kylmällä moottorilla nostaa kierroksia hieman ja löysää kaasun niin ennen tyhjäkäynnille palautumista tekee pari kertaa sellaisen trun-trun efektin eli siinä tuhannen kierroksen kohdalla kierrokset ikään kuin hypähtävät pari kertaa ennen tyhjäkäynnille palaamista.
Ps. Ja vielä yksi tyhmä kysymys. Miksi * ilmoittaa nuo suuttimet järjestyksessä 1-3-4-2 ? Onko tuo sytytysjärjestys ja esim tuo 2-suutin takimmainen suutin?
Ongelma-auto on -02 C200cdi ja itse ongelma kylmäkäynnistys, ja nykyään jo kylmänä käyntikin. Vikaa haettu toista kuukautta ja tänään oli jo pakko käydä lukemassa *:lla mahdollisia vikakoodeja ja anturi-arvoja kun käynti muuttui normaalista rallatuksesta (ei muutoinkaan mitenkään nätisti käyvä yksilö, kuulostaa että saattaisi olla nokkaketjun kiristin aikansa elänyt) sellaiseksi ryntäilyksi. Yksi sylinteri eli ihan omaa elämäänsä sekoittaen moottorin kierrokset niin että kone kuulosti enemmän huonosti käyvältä volvon suoralta kutoselta. Sylinteri sai joko liikaa tai liian vähän soppaa tms...
Vikakoodeja oli aivan liikaa luettavaksi asti ja vikakoodit nollattu viimeksi varmaan vuosia sitten, niin paljon niitä siellä oli.
Autoon tehtiin kaiken maailman testit mutta selvää vikaa ei löytynyt.
Ainoat anturiarvot mitkä oli erikoiset oli
a) suuttimien korjausarvot, muut suuttimet oli 0,04 - 0,08 mutta nelonen näytti olevan -1,07 luokkaa. (voiko tuo nelos suutin olla syyllinen vielä noilla arvoilla?)
Ja b) railipaine / paineventtiilin arvo jotka pomppivat rajojen yli suuntaan ja toiseen. (saattoi kyllä johtua ryntäilevasta tyhjäkäynnistä?)
Sekä c) Sopan määrä jota kone söi tyhjäkäynnillä koska alaraja kai oli 7,0 yksikköa (ja yläraja muistaakseni 16,0 yksikköa) ja mitattu kulutus pyöri 3,5 ja 7,0 välillä. (Voisiko yksi suutin (se nelonen) kusta sylinteriin ECU:n tietämättä ja aiheuttaa tuon mittaustuloksen?)
Aiemmin autoon on tehty suuttimien ohivuototesti ja yksi suutin tämän vuoksi korjattu ja testi tehty uusiksi ja vika todettu korjatuksi. Kaikki O-renkaat vaihdettu sekä hehkut tarkastettu. Akku on uusi ja pyörittää hienosti. Lähtee käyntiin vain roikan päästä. Aiemmin ryntäillyt tyhjäkäynnillä vain heti lähdettyään käyntiin ja kestänyt yleensä n.5sek. Nyt tekee sitä huomattavasti pidempään. Tekee myös sitä että kun kylmällä moottorilla nostaa kierroksia hieman ja löysää kaasun niin ennen tyhjäkäynnille palautumista tekee pari kertaa sellaisen trun-trun efektin eli siinä tuhannen kierroksen kohdalla kierrokset ikään kuin hypähtävät pari kertaa ennen tyhjäkäynnille palaamista.
Ps. Ja vielä yksi tyhmä kysymys. Miksi * ilmoittaa nuo suuttimet järjestyksessä 1-3-4-2 ? Onko tuo sytytysjärjestys ja esim tuo 2-suutin takimmainen suutin?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
1342 On sytys jarjestys ja sylinterit on nomarliisti eli 1 etumaine 2 seuraava siten 3 ja 4 on lahina tuulilasia
jos suttimissa ei vuotoa, niin vika kallistuu
railipaineen saatimeen oliko vihtelu testissa paljon heittoja,
toinen mahdolinen(varsinkin jos lampotila vaikkutta asiaan)
suurpaine pumppu
heitteleeko kierrokset kuinka paljon 100,500,1000rmp?
kampiakselin asenon tunistin kannatta myos tarkastaa tarkasti
suutimien remonti rajat
(niisahan voi olla myos vikaa mika ei tassa testissa nay)
korjaus arvot
CR1 +4.5hub
CR2 +5.0hub
CR3 +6.0hub
jos suttimissa ei vuotoa, niin vika kallistuu
railipaineen saatimeen oliko vihtelu testissa paljon heittoja,
toinen mahdolinen(varsinkin jos lampotila vaikkutta asiaan)
suurpaine pumppu
heitteleeko kierrokset kuinka paljon 100,500,1000rmp?
kampiakselin asenon tunistin kannatta myos tarkastaa tarkasti
suutimien remonti rajat
(niisahan voi olla myos vikaa mika ei tassa testissa nay)
korjaus arvot
CR1 +4.5hub
CR2 +5.0hub
CR3 +6.0hub
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Voi,ei nouse railpaineet tarpeeksi jos on epäkunnossa.Chrispe kirjoitti:Voiko tuo paineventtiilin mekaaninen vika aiheuttaa myös tuota kylmäkännistys ongelmaa? O-renkaat + teflon holkki tuohon säätimeen on vaihdettu viikko sitten = ei vaikutusta.
Mutta niinkuin moneenkin muuhun hommaan , pätee tähänkin-kannattaa starilla vilkaista,näkee paineventtiilin arvot.
Ei kannata uutta ostaa jos ei varmuutta epäkuntoisuudesta,maksaa jotain 140 euroa.
Siis tarkoitin tätä railputken takapään venttiiliä.
Tuossa aiemmin taisi olla puhetta etupään paineanturista.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----