CDI imusarjaremontti
..
Yhdestä 200CDI:stä otin läpät pois tuossa kesällä ja tukin niiden reiät imusarjasta. Läppiä liikuttava sähkömoottori täytyy jättää paikalleen ja johto kiinni siihen, niin ei tule vikakoodeja. Imusarjan pesin liuottimella ja höyrypesurilla, lähti nätisti puhtaaksi. Liikkuu vähintäänkin riittävästi nyt, en tiedä onko joskus lastuteltu sitten...
Imusarjan vaihto ei ole ainakaan neloskoneiseen paha homma, onnistuu kauniina kesäpäivänä pihamaallakin, jos ei pudottele työkaluja pohjapanssarin päälle.
Imusarjan läpät ja niiden akselit ovat muovia, eivät välttämättä tee mitään pahaa koneelle, vaikka irtoaisivat.
Imusarjan vaihto ei ole ainakaan neloskoneiseen paha homma, onnistuu kauniina kesäpäivänä pihamaallakin, jos ei pudottele työkaluja pohjapanssarin päälle.
Imusarjan läpät ja niiden akselit ovat muovia, eivät välttämättä tee mitään pahaa koneelle, vaikka irtoaisivat.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Niinniin mutta kun nyt puhuttiin EGR:n tulppaamisesta eikä läppien lukitsemisesta.jusamb kirjoitti:Nelipyttysissä pitäisi onnistua, sen takaisinkiertoa ei taideta valvoa mitenkään? Nimim. läppien säätörauta ollut kirjahyllyssä viimeiset 30.000 kmMeissenkeri kirjoitti:Meni! Eli se ilmamäärän muuttuminen on avainsana jolla haistellaan EGR:n toimintaa. Joten ei onnistu cdi:ssä mikään yksinkertainen tulppausoperaatio vaan moottorinohjaus menee vikatilaan jos ilmamäärä ei vähene samalla hetkellä kun takaisinkierto kytkeytyy päälle.zyys kirjoitti: Menikö lähellekkään oikein?
![]()
Justjust.Meissenkeri kirjoitti:Niinniin mutta kun nyt puhuttiin EGR:n tulppaamisesta eikä läppien lukitsemisesta.jusamb kirjoitti:Nelipyttysissä pitäisi onnistua, sen takaisinkiertoa ei taideta valvoa mitenkään? Nimim. läppien säätörauta ollut kirjahyllyssä viimeiset 30.000 kmMeissenkeri kirjoitti: Meni! Eli se ilmamäärän muuttuminen on avainsana jolla haistellaan EGR:n toimintaa. Joten ei onnistu cdi:ssä mikään yksinkertainen tulppausoperaatio vaan moottorinohjaus menee vikatilaan jos ilmamäärä ei vähene samalla hetkellä kun takaisinkierto kytkeytyy päälle.![]()
Tuossa 290TD:ssä (ei ole CDI kone) sama alipaineventiili ohjaa AHTOputkessa oleva kuristiläppää ja EGR-venttiiliä.
Eli EGR aukeaa päästäen pakokaasua ahtoputkeen ja vastaavasti kuristinläppä rajoittaa puhtaan imuilman määrää.
IMUsajassa ei ole ko. mallissa minkäänlaista läppäzydeemiä.
Käyttämäni kuulatulppauksen seurauksena EGR on aina suljettu eli imupuolelle ei päästellä pakokaasuja eikä kuristinläppä kurista puhdasta imuilmaa.
Jusambin tapauksessa EGR nähtävästi toimii päästäen imupuolelle pakokaasuja, ainoastaan imuSARJASSA olevat muoviläpät on toimimattomat ?.
Paras ratkaisuhan olisi poistaa EGR ja jättää juuri ne imusarjan läpät käyttöön. Kun ne läpät eivät paskttuisi saataisiin niistä se hyöty mikä toisaallakin on kerrottu eli pienempi pa.kulutus paremman alaväännön kera ilman noen aiheuttamia toimintahäiriöitä.
. . .
Jees näin juuri. Ongelma on se, että auto ei toimi jos EGR:n rikkoo. Samaista keskustelua on käyty jo monesti ja tulos on aina ollut että ei toimi. Ilmeisesti se alipainelinjasto jotenkin ottaa herneen nenään ja tuloksena on vikatila.zyys kirjoitti: Jusambin tapauksessa EGR nähtävästi toimii päästäen imupuolelle pakokaasuja, ainoastaan imuSARJASSA olevat muoviläpät on toimimattomat ?.
Paras ratkaisuhan olisi poistaa EGR ja jättää juuri ne imusarjan läpät käyttöön. Kun ne läpät eivät paskttuisi saataisiin niistä se hyöty mikä toisaallakin on kerrottu eli pienempi pa.kulutus paremman alaväännön kera ilman noen aiheuttamia toimintahäiriöitä.
Tuo EGR itsessään toimintaperiaatteena on kait ihan hyvä. Kovin hyvin se ei kuitenkaan toimi koska se sotkee itsensä ja sen jälkeen sitten ne läpätkin ovat aika tiukasti mäiskeessä => jumiin. Elikkäs EGR sotkeutuu => ei toimi kuten pitäisi => pakokaasut kiertää koko ajan => läpät sotkeutuu => käy huonosti ja savuttaa. Pelkkien läppien poisto ei siis poista sitä perimmäistä ongelmaa, kunhan nyt korjataan oireitta.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Kellään tietoa mistä näkisi mitä kaikkea on liitetty tuohon ilmaputkeen, mikä menee egr lle ja siinä on jokin haara, ja jatkaa ties minne ? Samoin jäähdyttimen vieressä on joku mötikkä mistä putki tulee, mitä ne oikein on ja tekee ? Auto on cmalli 99 cdi 200. Olen laittanut laakerikuulan siihen egr n putkeen, eli uohon ed mainittuun haarakappaleeseen, että tukkii pelkästään egr venttiilille menevän osuuden. Onkohan se nyt siten kiinni vai auki kokoajan ? Mitään haittaa ei ole ollut, mitään eroa en ole huomannut. Katoin sinne imusarjan alle kesällä, ja kiinni oli vivut, ja liikkui kaikki ok näyttiolevan, autolla vähän alle 300 ajettu, joisa itte n 20 tkm. Oiskohan tuohon jo tehty jotain aikanaan kun pelittää... Ainut ihmeellisyys on , kun tyhjäkäynniltä lisää aavistuksen kaasua, vähän yli 1000 kierrokseen , niin kone vähän ravistaa. Onkohan ominaisuus vai vika jossain, suutin ehkä tms ?
- Uusi Avantgardisti
- Viestit: 14
- Liittynyt: 08.9.2007 16:05
- Paikkakunta: Kainuu
Taitaa olla imusarjan puhdistus/uusiminen edessä. Selvemmät oireet alkoivat noin kuukausi sitten mustan savutuksen ja kulutuksen lisääntymisenä. Nyt Messe on mennyt vikatilaan useampana päivänä peräkkäin. Aikaisempia havaintoja mielestäni oli hieman kadonnut alavääntö ja laatikon käytösen muutos. Aloitin savunvastaisen taistelun uusimalla ilmansuodattimen, polttoainepuolen Forte käsittelyllä sekä tietenkin epäilemällä ilmamassamäärämittarin toimintaa.
Luettuani näitä keskusteluja aloin kallistua imuilmavaivoihin paskaantumisen takia. Auto E 320 T Cdi -01 230 tkm ja imusarja seosmetallia. Ajattelin kokeilla imusarjan puhdistamista kotikonstein kaapimalla ja liottimella pesemällä. Homman suorittaneilta kaipaisin vaikka lyhyesti vinkkiä mahdollisesti tarvittavista osista, imusarjan tiiviste., jne.. ettei remppa karahda kiville heti osien puutteeseen.
Kannattaako/onko pakko irroittaa jakotukki? Samalla kannattaako uusia esim, ilmamassa- tai muuta anturia, EGR-venttiiliä ja vaatiiko testerissä käyttöä (ilmeisesti ohimeneviä vikatiloja.)
Ei oo tällaisena edes vaihtoon,,,
Luettuani näitä keskusteluja aloin kallistua imuilmavaivoihin paskaantumisen takia. Auto E 320 T Cdi -01 230 tkm ja imusarja seosmetallia. Ajattelin kokeilla imusarjan puhdistamista kotikonstein kaapimalla ja liottimella pesemällä. Homman suorittaneilta kaipaisin vaikka lyhyesti vinkkiä mahdollisesti tarvittavista osista, imusarjan tiiviste., jne.. ettei remppa karahda kiville heti osien puutteeseen.
Kannattaako/onko pakko irroittaa jakotukki? Samalla kannattaako uusia esim, ilmamassa- tai muuta anturia, EGR-venttiiliä ja vaatiiko testerissä käyttöä (ilmeisesti ohimeneviä vikatiloja.)
Ei oo tällaisena edes vaihtoon,,,
- Uusi Avantgardisti
- Viestit: 14
- Liittynyt: 08.9.2007 16:05
- Paikkakunta: Kainuu
Vaivan tutkiminen eteni tänään merkkikorjaamolla testerillä ja pikaisella tutkimisella. Vivut tallella, läpät liikkuivat, sähkömoottori kunnossa, EGR-venttiili ok. Asentaja epäili myös katalysaattorin saaneen riittävästi tuuletusta. Ilmamassamäärän antura antoi arvot hieman alakanttiin, uusi antoi lähes vastaavat lukemat.
Tuulettimen visko ei pelannut, siivet pyörivät koko ajan hukaten tehoa ja aiheuttaen voimakkaan huminan auton sisällekkin, jota epäilin laatikon pahaenteisiksi ääniksi. Lisäksi polttoaineen esilämmitys antoi "isoa F" vikailmoitusta. Visko vaihtoon ja tutkimme tilannetta sen jälkeen uudestaan. Visko suhteellisen tyyris ja ahtaassa paikassa. Palvelu oli priimaa ja tutkimukset tehtiin tunnin varoajalla ruuhkasta huolimatta.
Tuulettimen visko ei pelannut, siivet pyörivät koko ajan hukaten tehoa ja aiheuttaen voimakkaan huminan auton sisällekkin, jota epäilin laatikon pahaenteisiksi ääniksi. Lisäksi polttoaineen esilämmitys antoi "isoa F" vikailmoitusta. Visko vaihtoon ja tutkimme tilannetta sen jälkeen uudestaan. Visko suhteellisen tyyris ja ahtaassa paikassa. Palvelu oli priimaa ja tutkimukset tehtiin tunnin varoajalla ruuhkasta huolimatta.
Omat kokemukset imusarjan puhdistuksesta tuli pakolliseksi kun auto ei mennyt enää katsastuksesta läpi.
Otin läpät kokonan pois ja putsasin imusarjan painepesurilla. Hyvä tuli ja auto meni katsastuksestakin läpi. Savut tippu 3,4-->0,38.
EGR tulpattu eikä näytä herjaavan mitään. Läppien poiston vaikutuksetkin ovat aika huomaamattomat paitsi tehoa tuli lisää kun kone sai vihdoin taas ilmaa. Alavääntö ehkä hieman muuttui??
Auto on E 200 CDI -00 ajettu noin 340 000.
Otin läpät kokonan pois ja putsasin imusarjan painepesurilla. Hyvä tuli ja auto meni katsastuksestakin läpi. Savut tippu 3,4-->0,38.
EGR tulpattu eikä näytä herjaavan mitään. Läppien poiston vaikutuksetkin ovat aika huomaamattomat paitsi tehoa tuli lisää kun kone sai vihdoin taas ilmaa. Alavääntö ehkä hieman muuttui??
Auto on E 200 CDI -00 ajettu noin 340 000.