"Väykyn" ostajan opas.
"Väykyn" ostajan opas.
Vanhan auton ostaminen on aina tarkkaa puuhaa, jos ja kun tarkoituksena on saada itselle huoleton kulkine muutamaksi vuodeksi.
Liikkeestä ostettaessa virhevastuu paikkaa jonkin verran ostajan huolimattomuutta, mutta yksityiseltä ostettaessa on oltava tarkkana.
Tarkoitukseni on lähinnä antaa muutamia käytännön vinkkejä, tämäkään lista ei auta ellei ostaja tiedä millainen Mersun pitää olla kun se on kunnossa.
RUOSTEET / ULKOPUOLINEN TARKASTUS
-Tarkasta maalipinta näkyviltä osiltaan, tyypillisiä ruostepaikkoja ovat takaluukunlukon ympärys ja suojankaarten reunat sekä etulokasuoja etupuskurin ylälaidan viereltä.
-TÄRKEÄÄ! Avaa ovet ja kääntele niissä olevia tiivisteitä; alta voi löytyä pahastikin ruostetta.
-Käännä ”ratti linkkuun”, näet ovatko etujouset ehyet. Kiinnitä erityistä huomiota etujousen yläkuppeihin !
-Epätasaisesti kuluneet renkaat kertovat pielessä olevista pyöränkulmista.
KONETILA
-Avatessasi konepellin tunnet ehkä naftanhajua; 220D:ssä se voi olla merkki ruiskutuspumppuviasta, katso onko pumppu kostea alaosastaan. Jos on, kosteus on polttoainetta ja vuoto tosiasia.
- CDI korkeapainepumpun vuotaminen on oire kalliista viasta, uusi pumppu maksaa 600-800 euroa.
Joskus kunnostus onnistuu tiivistesarjalla.
-Mikäli auto on CDI ja haju on kitkerä ja voimakas, kyse on suutinvuodosta. Sen korjaaminen ei sinänsä ole kallis toimenpide, mutta pitkään vuotanut suutin voi olla todella tiukassa ja aiheuttaa ongelmia.
-Kuuntele moottorin käyntiä; jos CDIn moniurahihna pärisee voimakkaasti, laturin hihnapyörä (n.70€) on rikki.
-Mikäli CDI ei käy tasaisesti, vikaa voi olla irronneissa imusarjaläpissä (korjaus n.700€), jakoputken painevahdissa (n.150€), suuttimissa tai jossain muualla…
-Imusarjaläppien viat aiheuttavat joskus voimakasta savuamista paikallaan kaasutettaessa.
- Mikäli mahdollista, anna auton (tässä siis CDI) olla sammuksissa kymmenisen minuuttia.
Jos tämän jälkeen käynnistettäessä joudut starttaamaan pitkään mahdollinen aiheuttaja on viallinen suutin.
Suutinvikoja CDI:ssä on paljon, käynnistysongelmat johtuvat usein suuttimen/suuttimien ohivuodosta.
Uusi suutin maksaa moottorimallista riippuen 200-500 euroa kappaleelta, onneksi kaikkia ei tarvitse vaihtaa yhdellä kertaa ellei kaikissa ole vikaa.
Kunnostaminen on myös yksi vaihtoehto.
Mikäli käynnistys vaatii pitkän startin joka kerta vika voi olla kampiakselin asentotunnistimessa.
-Voimakasta vikinää aiheuttaa vesipumpun laakerin rikkoutuminen, koska siivet ottavat silloin pumpun runkoon (CDI)
-Kokeile ilmastoinnin flektiä; oikeanpuoleisessa on moottori, sen pitää pyöriä kevyesti käsin. Ellei vasemmanpuoleinen pyöri samalla kun pyörität toista, välihihna on poikki. Se ei maksa kuin muutaman euron ja on erittäin helppo vaihtaa.
- Mikäli toinen xenonvaloista ei pala, myyjän kertoma "polttimo palanut" voi olla totta, silloin selvitään alle 100 euron osalla - mutta vika voi olla myös ohjainlaitteessa joka on 400 euron hintainen osa.
SISÄLLÄ
-Sammuta auto (virta-avain 0-asentoon) ja laita virta päälle; katso että merkkivalot toimivat kuten pitääkin. Esimerkiksi SRS (airbag) pitää syttyä kun laitat virran päälle ja sammua kun käynnistät auton. Ellei valo pala ollenkaan, joku on ottanut polttimon pois mittaristosta koska järjestelmässä on jotain vikaa. Yleisimmät viat ovat vänkärin istuimen lastenistuintunnistin (parisataa euroa) ja ratin spiraalikaapeli, jonka voit kokeilla myös äänimerkkiä painaen; ellei sekään toimi, kaapeli on todennäköisesti poikki.
-Kokeile hallintalaitteiden toiminta, esimerkiksi toimimaton lasinpesuri ei ole välttämättä myyjän kertoma ”Pitäisi lisätä nestettä...” vaan säiliö voi olla tarkoituksella tyhjä ettei ostaja huomaisi vuotavaa lampunpesimen suutinta / suuttimia.
KOEAJO
-Kiihdytä niin että saat takapyörät sutimaan, jolloin mittaristoon pitää syttyä ”kolmiovalo” merkiksi siitä että luistonestojärjestelmä toimii. Tämä ei kylläkään onnistu 220D:llä kesäaikaan.
-Vanhemmassa 220D:ssä on todella harvoin ongelmia moottorin tehon kanssa, sitä on tallella se vähä mitä sitä yleensä on alunperinkään. Sen sijaan CDI:ssä on vikakohtia jotka vaikuttavat auton kulkuun, eli Sinun on syytä koeajaa useampia CDI:tä ellet muuten osaa arvioida onko kulkupuoli kunnossai.
-Jarruttaessasi tunnet mahdolliset kierot jarrulevyt; täristääkö ?
-Aja kuoppaista tietä, jos alusta kolisee jossain on väljää. ”Väyrysessä” kolina ei yleensä merkitse kallista vikaa, kallistuksenvakaajan päätytankojen tai alapallonivelten vaihtaminen ei tee suurta lovea lompakkoosi.
-Auton pitää kulkea suoraan ja ohjailematta, ongelmat ovat merkki välyksistä ja / tai pielessä olevista pyöränkulmista.
-Mersu on hiljainen auto; suhinat ovista voivat olla merkki huonosti tehdystä kolarikorjauksesta.
Mikäli mahdollista, tarkasta auton alta öljy- ja nestevuodot, ruosteet ja erityisesti etuapurungon alapellin kunto, niitä on vaihdettu puhkiruostumisen takia muutaman vuoden ikäisiin autoihin.
Hyvää matkaa !
Liikkeestä ostettaessa virhevastuu paikkaa jonkin verran ostajan huolimattomuutta, mutta yksityiseltä ostettaessa on oltava tarkkana.
Tarkoitukseni on lähinnä antaa muutamia käytännön vinkkejä, tämäkään lista ei auta ellei ostaja tiedä millainen Mersun pitää olla kun se on kunnossa.
RUOSTEET / ULKOPUOLINEN TARKASTUS
-Tarkasta maalipinta näkyviltä osiltaan, tyypillisiä ruostepaikkoja ovat takaluukunlukon ympärys ja suojankaarten reunat sekä etulokasuoja etupuskurin ylälaidan viereltä.
-TÄRKEÄÄ! Avaa ovet ja kääntele niissä olevia tiivisteitä; alta voi löytyä pahastikin ruostetta.
-Käännä ”ratti linkkuun”, näet ovatko etujouset ehyet. Kiinnitä erityistä huomiota etujousen yläkuppeihin !
-Epätasaisesti kuluneet renkaat kertovat pielessä olevista pyöränkulmista.
KONETILA
-Avatessasi konepellin tunnet ehkä naftanhajua; 220D:ssä se voi olla merkki ruiskutuspumppuviasta, katso onko pumppu kostea alaosastaan. Jos on, kosteus on polttoainetta ja vuoto tosiasia.
- CDI korkeapainepumpun vuotaminen on oire kalliista viasta, uusi pumppu maksaa 600-800 euroa.
Joskus kunnostus onnistuu tiivistesarjalla.
-Mikäli auto on CDI ja haju on kitkerä ja voimakas, kyse on suutinvuodosta. Sen korjaaminen ei sinänsä ole kallis toimenpide, mutta pitkään vuotanut suutin voi olla todella tiukassa ja aiheuttaa ongelmia.
-Kuuntele moottorin käyntiä; jos CDIn moniurahihna pärisee voimakkaasti, laturin hihnapyörä (n.70€) on rikki.
-Mikäli CDI ei käy tasaisesti, vikaa voi olla irronneissa imusarjaläpissä (korjaus n.700€), jakoputken painevahdissa (n.150€), suuttimissa tai jossain muualla…
-Imusarjaläppien viat aiheuttavat joskus voimakasta savuamista paikallaan kaasutettaessa.
- Mikäli mahdollista, anna auton (tässä siis CDI) olla sammuksissa kymmenisen minuuttia.
Jos tämän jälkeen käynnistettäessä joudut starttaamaan pitkään mahdollinen aiheuttaja on viallinen suutin.
Suutinvikoja CDI:ssä on paljon, käynnistysongelmat johtuvat usein suuttimen/suuttimien ohivuodosta.
Uusi suutin maksaa moottorimallista riippuen 200-500 euroa kappaleelta, onneksi kaikkia ei tarvitse vaihtaa yhdellä kertaa ellei kaikissa ole vikaa.
Kunnostaminen on myös yksi vaihtoehto.
Mikäli käynnistys vaatii pitkän startin joka kerta vika voi olla kampiakselin asentotunnistimessa.
-Voimakasta vikinää aiheuttaa vesipumpun laakerin rikkoutuminen, koska siivet ottavat silloin pumpun runkoon (CDI)
-Kokeile ilmastoinnin flektiä; oikeanpuoleisessa on moottori, sen pitää pyöriä kevyesti käsin. Ellei vasemmanpuoleinen pyöri samalla kun pyörität toista, välihihna on poikki. Se ei maksa kuin muutaman euron ja on erittäin helppo vaihtaa.
- Mikäli toinen xenonvaloista ei pala, myyjän kertoma "polttimo palanut" voi olla totta, silloin selvitään alle 100 euron osalla - mutta vika voi olla myös ohjainlaitteessa joka on 400 euron hintainen osa.
SISÄLLÄ
-Sammuta auto (virta-avain 0-asentoon) ja laita virta päälle; katso että merkkivalot toimivat kuten pitääkin. Esimerkiksi SRS (airbag) pitää syttyä kun laitat virran päälle ja sammua kun käynnistät auton. Ellei valo pala ollenkaan, joku on ottanut polttimon pois mittaristosta koska järjestelmässä on jotain vikaa. Yleisimmät viat ovat vänkärin istuimen lastenistuintunnistin (parisataa euroa) ja ratin spiraalikaapeli, jonka voit kokeilla myös äänimerkkiä painaen; ellei sekään toimi, kaapeli on todennäköisesti poikki.
-Kokeile hallintalaitteiden toiminta, esimerkiksi toimimaton lasinpesuri ei ole välttämättä myyjän kertoma ”Pitäisi lisätä nestettä...” vaan säiliö voi olla tarkoituksella tyhjä ettei ostaja huomaisi vuotavaa lampunpesimen suutinta / suuttimia.
KOEAJO
-Kiihdytä niin että saat takapyörät sutimaan, jolloin mittaristoon pitää syttyä ”kolmiovalo” merkiksi siitä että luistonestojärjestelmä toimii. Tämä ei kylläkään onnistu 220D:llä kesäaikaan.
-Vanhemmassa 220D:ssä on todella harvoin ongelmia moottorin tehon kanssa, sitä on tallella se vähä mitä sitä yleensä on alunperinkään. Sen sijaan CDI:ssä on vikakohtia jotka vaikuttavat auton kulkuun, eli Sinun on syytä koeajaa useampia CDI:tä ellet muuten osaa arvioida onko kulkupuoli kunnossai.
-Jarruttaessasi tunnet mahdolliset kierot jarrulevyt; täristääkö ?
-Aja kuoppaista tietä, jos alusta kolisee jossain on väljää. ”Väyrysessä” kolina ei yleensä merkitse kallista vikaa, kallistuksenvakaajan päätytankojen tai alapallonivelten vaihtaminen ei tee suurta lovea lompakkoosi.
-Auton pitää kulkea suoraan ja ohjailematta, ongelmat ovat merkki välyksistä ja / tai pielessä olevista pyöränkulmista.
-Mersu on hiljainen auto; suhinat ovista voivat olla merkki huonosti tehdystä kolarikorjauksesta.
Mikäli mahdollista, tarkasta auton alta öljy- ja nestevuodot, ruosteet ja erityisesti etuapurungon alapellin kunto, niitä on vaihdettu puhkiruostumisen takia muutaman vuoden ikäisiin autoihin.
Hyvää matkaa !
Viimeksi muokannut dealer, 27.2.2007 20:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiitos vaan, tämä tietopaketti on vain 16 kk myöhässä No jos jokun toisen meseveljen kärsimyksiä tällä saa pienennettyä, niin olen valmis kantamaan marttyyrin viitan Hieno artikkeli!
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Re: "Väykyn" ostajan opas - hajuhaittoja ilmassa -
dealer kirjoitti: KONETILA
-Mikäli auto on CDI ja haju on kitkerä ja voimakas, kyse on suutinvuodosta. Sen korjaaminen ei sinänsä ole kallis toimenpide, mutta pitkään vuotanut suutin voi olla todella tiukassa ja aiheuttaa ongelmia.
Millaista hajua..? Tänään alkoi käryämään - tai miten tuota nyt kuvailisi.. hieman kumimainen, epämiellyttäjä, ei savuinen (eikä savunnut), pelottava.... jollakin tapaa tuttu, mutten saa kiinni mistä.
Millainen on kytkimen 'liiallisesta liuttamisesta' tuleva haju? En tosin tunnusta mitään! Muuta kuin että piti vähän 'vekslata' ees-taas-ylämäki-alamäki- tyylillä kärryä kääntäessä pihamaalla. Hajun huomasin kutakuinkin tuon jälkeen. Tosin jotain pientä olin haistavinani jo ~150 km aiemmin kun iskin kärryn perään ja pysähdyin huoltamolla rengaspaineita tarkistamassa (tällöin takana 10km). Perille tultua ei hajua tuntunut - tai en huomannut, ennen kuin parin tunnin päästä piti kärryä siirtää.
Pirssi siis -04 E220 CDI, mittarissa ~33tkm.
Tuohon osto oppaaseen kun joku lisäilee vielä bensamallien "viat" niin on erittäin oiva . KAttoluukku kannattaa testata myös ja sen on hyvä mennä jokaiseen ääriasentoonsa. Paskamainen korjata kun joutuu kattoverhoilun purkamaan jos sieltä katkeaa jokin. Korjauksen osat ei ole yleensä kalliita, mutta se vaiva ja työ jonka joutuu tekemään tulee kalliiksi.
Voisikohan se tulla ilmastointilaitteessa majailevasta kasvustosta? Ei ole ollut hetkeen helteitä nääs... Aikalailla on netissä juttua tuollaisesta hajuhaitasta. Ja tuntuu dunkkaavan vaikkei autoa käytetä. Vaimo kehotti etsimään kuollutta rottaa konetilasta - kuvannee hieman hajua. Itse en tuota raadon löyhkään samaista, mutta 'makunsa' kullakin ...
Mistäpäin kaivan raitisilmasuodattimen tutkinnan alle, jospa sielläkin lymyää jotain pieneliötä?
Mistäpäin kaivan raitisilmasuodattimen tutkinnan alle, jospa sielläkin lymyää jotain pieneliötä?
Ainakin tuossa aina kostealla kelillä (ja jos kesällä sammuttaa, kuten on ollut tapana tehä ennen seisahdusta) tulee sellainen tunkkainen ja kostea haju ilmastoinnin kennolta ilmeisesti.
Raitisilmasuotimen paikka vaihtelee ilmeisesti vuosimallin ja ilmastointilaitteiston tyypistä, tuossa 220D:ssä manuaali-ilmastoinnilla se suodin sijaitsee hanttarin jalkotilassa, näkyy sellanen luukku joka kahdella liu'utettavalla kiinnikkeellä kiinni...
Siellä se on kaikissa W210 - koppaisissa. Dealer.
Kiitoksia tarkennuksesta! Eki.
Raitisilmasuotimen paikka vaihtelee ilmeisesti vuosimallin ja ilmastointilaitteiston tyypistä, tuossa 220D:ssä manuaali-ilmastoinnilla se suodin sijaitsee hanttarin jalkotilassa, näkyy sellanen luukku joka kahdella liu'utettavalla kiinnikkeellä kiinni...
Siellä se on kaikissa W210 - koppaisissa. Dealer.
Kiitoksia tarkennuksesta! Eki.
Viimeksi muokannut eki, 19.11.2006 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Raitisilmasuodatin
Dealeri oli vahvasti sitä mieltä, että kaikissa W210:ssä suodatin on hansakalokeron takana. 290:ssä se siellä on, mutta 300:ssa ei. En ole sitä löytänyt. Ei osannnut huoltokaan sanoa paikkaa, olivat kyllä suodattimen veloittaneet. Missä lie? Haju kyllä hävisi huollon jälkeen
Ei ole, enkä ole sitä mieltä.Dealeri oli vahvasti sitä mieltä, että kaikissa W210:ssä suodatin on hansakalokeron takana.
Siellä on kaikissa W210.Eki kirjoitti:hanttarin jalkotilassa, näkyy sellanen luukku joka kahdella liu'utettavalla kiinnikkeellä kiinni...
Lisäksi löytyy suotimet hanskakotelon takaa jos autossa on automaatti-ilmastointi.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Lyhyt väykyn ostajan opas
No mitä tuo nyt on? Itse olen ostanut ja olen tyytyväinen. Pientä hienosäätöä on tehty mutta sehän pitää vain mielen virkeänä. Noilla Dealerin ohjeilla kun lähtee liikkeelle niin varmasti saa suurimmat karikot vältettyä.Uula kirjoitti:ÄLÄ OSTA!
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Raitisilmasuodatin
Sisäilmansuodattimestako puhe?heikha-1 kirjoitti:Dealeri oli vahvasti sitä mieltä, että kaikissa W210:ssä suodatin on hansakalokeron takana. 290:ssä se siellä on, mutta 300:ssa ei.
Automaatti-ilmastoinnissa paperisuodattimet ovat hanskalokeron takana ja aktiivihiilisuodattimiin pääsee käsiksi jalkatilan kautta.
No tuota hajua ei ole hetkeen ollut.dealer kirjoitti:jarkkon, vaikea kuvailla sitä hajua.
Noilla kilometreillä ei ole vuotoja ollut, toisaalta auto on jo pari vuotta vanha.
Onko autossasi polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ettei kyse olisi sen pakokaasuista ?
Käytin autoa silloin kun se vielä kärysi, liikkeessä ja nenää tungettiin moottoritilassa joka koloon, minne vaan mahtui. Arvatkaapas, mikä on oli tuomio?
Autossa on hiukkassuodatin ja sitä oltiin vissiin r e g e n e r o i m a s s a (meniköhän oikein), eli polttamassa kertynyttä nokea pois (600+ astetta). Enpä ostaessani taas tuota tiennyt, no auton pitäisi olla valmis vaikka millaisiin päästönormeihin ja -maksuihin
Ai, niin. Regenerointi ei puhdista esim. tuhkaa ja niinpä aikanaan - 100-200tkm(?) on odotettavissa lisäkulu tuosta suodattimesta
Re: "Väykyn" ostajan opas - hajuhaittoja ilmassa -
jarkkon kirjoitti:dealer kirjoitti: KONETILA
-Mikäli auto on CDI ja haju on kitkerä ja voimakas, kyse on suutinvuodosta. Sen korjaaminen ei sinänsä ole kallis toimenpide, mutta pitkään vuotanut suutin voi olla todella tiukassa ja aiheuttaa ongelmia.
Millaista hajua..? Tänään alkoi käryämään - tai miten tuota nyt kuvailisi.. hieman kumimainen, epämiellyttäjä, ei savuinen (eikä savunnut), pelottava.... jollakin tapaa tuttu, mutten saa kiinni mistä.
Millainen on kytkimen 'liiallisesta liuttamisesta' tuleva haju? En tosin tunnusta mitään! Muuta kuin että piti vähän 'vekslata' ees-taas-ylämäki-alamäki- tyylillä kärryä kääntäessä pihamaalla. Hajun huomasin kutakuinkin tuon jälkeen. Tosin jotain pientä olin haistavinani jo ~150 km aiemmin kun iskin kärryn perään ja pysähdyin huoltamolla rengaspaineita tarkistamassa (tällöin takana 10km). Perille tultua ei hajua tuntunut - tai en huomannut, ennen kuin parin tunnin päästä piti kärryä siirtää.
Pirssi siis -04 E220 CDI, mittarissa ~33tkm.
Mulla oli 560000 ajettu -99 220cdi, joka haisi epämääräisesti silloin tällöin noin vuoden ajan... luulin eberin pakokaasuiksi tms... Kerran, auton sammuttua tielle noin 450 km etäisyydellä kotoa, viikonloppuna ,poistin muovit moottorin päältä ja sieltä paljastui kammottava näky: Suuttimien ympärillä oli mustaa, haisevaa "nokimömmöä". Suuttimien tiivisteet olivat pitkän ajan päästäneet (puoliksi) palamatonta kiisseliä läpi... "mömmö" oli vaurioittanut suuttimille menevät sähköjohdot ja näky oli kammottava... eli tutki moottoria myös muovien alta!
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Erittäin asiallinen opas.
Tarvittaisiin lisää tietoa bensamalleista, varsinkin kasikoneisista. Kärsin keväthulluudesta (tai ehkä kroonisesta tyhmyydestä) ja mietin olisiko vaikka E 430 Touringista minulle autoksi. Kyseessähän olisi sitten jo 10 vuotta vanha elektroniikkahirvitys. Järkeily on tähän mennessä ollut tasoa "Isille kasi, äidille farmari" eli puoliksi järkeä, puoliksi huuhaata. Onko odotettavaa, että olen W210-osiossa jatkuvasti murheineni jos tuollaiseen höyrähdän? Vai olisiko 320 CDI:llä sama käytännön suorituskyky (mutta ne CDI-murheet)?
1. Onko bensakasi suhteellisen varmatoiminen vai onko odotettavissa nykimisiä, kelin mukaan vaihtuvaa suorituskykyä, max 3000 r/miniä kesken yöllisen taipaleen, kalliita bokseja vaihdeltavaksi huolloissa kunnes vika melkein poistuu?
2. Miten laatikko, oliko tämä se kuuluisa johon öljyjen vaihto on mahdotonta koska turbiininproppua ei ole ts. vaihto pariin otteeseen? Onko kestosta tietoa, sotkeeko elektroniikka toimintaa?
Ruosteongelma on luettu jo satoja kertoja, siinä ei mitään uutta, eli tarkkana on oltava.
3. ABS, ESP, SRS, onko todennäköisempää että ongelmia tulee kuin ettei tulisi? Farmarin tasonsäätö, onko toimiva/kestävä?
4. Öljyjen vaihto koneeseen, laatikkoon, perään, tulpat, suotimet - onnistuuko kotonakin? Alustarempat, jarrurempat? Kasikoneiseen kaikki maksaa tietysti paljon enemmän, siihen olen varautunut.
5. YLEINEN TALVITOIMIVUUS?
W124 on nyt alla ja sen kanssa ei ole kummemmin ongelmia ollut, ajanut nyt n. 30 000. Kauhistuttaa ajatus vaihtaa toimiva kampe vehkeeseen josta ei tiedä. Toisaalta, kerranko sitä eletään. Nyt äkkiä kommentteja.
Tarvittaisiin lisää tietoa bensamalleista, varsinkin kasikoneisista. Kärsin keväthulluudesta (tai ehkä kroonisesta tyhmyydestä) ja mietin olisiko vaikka E 430 Touringista minulle autoksi. Kyseessähän olisi sitten jo 10 vuotta vanha elektroniikkahirvitys. Järkeily on tähän mennessä ollut tasoa "Isille kasi, äidille farmari" eli puoliksi järkeä, puoliksi huuhaata. Onko odotettavaa, että olen W210-osiossa jatkuvasti murheineni jos tuollaiseen höyrähdän? Vai olisiko 320 CDI:llä sama käytännön suorituskyky (mutta ne CDI-murheet)?
1. Onko bensakasi suhteellisen varmatoiminen vai onko odotettavissa nykimisiä, kelin mukaan vaihtuvaa suorituskykyä, max 3000 r/miniä kesken yöllisen taipaleen, kalliita bokseja vaihdeltavaksi huolloissa kunnes vika melkein poistuu?
2. Miten laatikko, oliko tämä se kuuluisa johon öljyjen vaihto on mahdotonta koska turbiininproppua ei ole ts. vaihto pariin otteeseen? Onko kestosta tietoa, sotkeeko elektroniikka toimintaa?
Ruosteongelma on luettu jo satoja kertoja, siinä ei mitään uutta, eli tarkkana on oltava.
3. ABS, ESP, SRS, onko todennäköisempää että ongelmia tulee kuin ettei tulisi? Farmarin tasonsäätö, onko toimiva/kestävä?
4. Öljyjen vaihto koneeseen, laatikkoon, perään, tulpat, suotimet - onnistuuko kotonakin? Alustarempat, jarrurempat? Kasikoneiseen kaikki maksaa tietysti paljon enemmän, siihen olen varautunut.
5. YLEINEN TALVITOIMIVUUS?
W124 on nyt alla ja sen kanssa ei ole kummemmin ongelmia ollut, ajanut nyt n. 30 000. Kauhistuttaa ajatus vaihtaa toimiva kampe vehkeeseen josta ei tiedä. Toisaalta, kerranko sitä eletään. Nyt äkkiä kommentteja.
Viimeksi muokannut Vilenin Herttua, 08.5.2007 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Suurkiitos tästä, heti pääsi alkuun Ehdottaisiko drylle titteliä yli-, arkki-, kardinaali-, kenraali-, kanslia-, luokka- tai sertifikaattipässidry kirjoitti:No jos mie nyt sitten jotain: olen samaa mieltäVilenin Herttua kirjoitti:...Erittäin asiallinen opas...
...Toisaalta, kerranko sitä eletään...
...Nyt äkkiä kommentteja...
Arvoisa JuMu, olin kusella kun malttia jaettiin enkä ehtinyt enää jonoon takaisin. Ensin pitäisi tietää lähestynkö edes, kannattaako lähestyä, millä kyydillä pääsen tienhaarasta pois, tarvitaanko hinausautoa. Alkaa pahasti kihelmöidä ostaminen. Koko homma menee muutenkin ihan omituisesti, laitoin linkin lähinnä vitsinä vaimolle, joka tarttui siihen kuin metrinen hauki ja kehui löytöä. Maailmanhistoria ei tunne vastaavaa tapausta, nimittäin en ole koskaan kuvitellutJuMu S kirjoitti:No toveri Vilén, malttia. Lähestyt nyt haparoivin askelin tärkeää tienhaaraa.
Mesen väki seisoo tukenasi, päätit niin tai näin.
1) olevani järjen ääni autoa ostettaessa
2) selittäen VAIMOLLE
3) että kasikoneinen Mersu ei välttämättä tee autuaaksi (tässä kohtaa pyörrän kaiken mitä olen aiemmin eläessäni sanonut)
4) eikä sitä ehkä vielä tänään kannata ostaa
5) vaan katellaan ihan rauhassa
Rouva Vilen on, myönsi tai ei, ensimmäistä kertaa autokuumeessa.
Hyvä Herttua, kiitos tästä titteliehdotuksesta, olen enemmän kuin otettuVilenin Herttua kirjoitti:Suurkiitos tästä, heti pääsi alkuun Ehdottaisiko drylle titteliä yli-, arkki-, kardinaali-, kenraali-, kanslia-, luokka- tai sertifikaattipässi
Arvoisa JuMu, olin kusella kun malttia jaettiin enkä ehtinyt enää jonoon takaisin. Ensin pitäisi tietää lähestynkö edes, kannattaako lähestyä, millä kyydillä pääsen tienhaarasta pois, tarvitaanko hinausautoa. Alkaa pahasti kihelmöidä ostaminen. Koko homma menee muutenkin ihan omituisesti, laitoin linkin lähinnä vitsinä vaimolle, joka tarttui siihen kuin metrinen hauki ja kehui löytöä. Maailmanhistoria ei tunne vastaavaa tapausta, nimittäin en ole koskaan kuvitellut
1) olevani järjen ääni autoa ostettaessa
2) selittäen VAIMOLLE
3) että kasikoneinen Mersu ei välttämättä tee autuaaksi (tässä kohtaa pyörrän kaiken mitä olen aiemmin eläessäni sanonut)
4) eikä sitä ehkä vielä tänään kannata ostaa
5) vaan katellaan ihan rauhassa
Rouva Vilen on, myönsi tai ei, ensimmäistä kertaa autokuumeessa.
Mutta muutama vakava sana tästä auton hankinnasta: jos vaimolla on autokuume, se on menoa se
Go for it
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Vaikka tämmöinen, muitakin Nettiautosta löytyi mutta tuo oli siisteimmästä päästä. Pitääkö imusarjasta ennustaa enemmän kilometrejä tai jotain, outo väri?Rässi66 kirjoitti:Miehestä:
Nyt menet ja ostat sen. Sillä se asettuu.
Ei oo käärinliinoissa taskuja, ei kannata mammonaa keräillä.
Autosta:
Ei se voi kauheen huono olla, eihän?
Onhan se Tarmokin survonut omalla E420 huoletta jo toistakymmentä kilometriä.
Laitappa linkki biiliin, niin ällistellään porukalla?
Guuglella kaivelin jotain tyypityksiä, joku valitteli että pykältää hitaasti kikdaunilla. No, Tarmo?
:wackit:Vilenin Herttua kirjoitti: Vaikka tämmöinen, muitakin Nettiautosta löytyi mutta tuo oli siisteimmästä päästä. Pitääkö imusarjasta ennustaa enemmän kilometrejä tai jotain, outo väri?
Pakosatja näyttää olevan ihan OK-värinen: hieman hapettumaa ja epätasainen valo
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203