Kyytimiehen 270cdi
12.7. mennessä oli katsastus, 10.7. sain ajan naapurin q-katsastukseen. Edellisenä päivänä toki tuli sokkina kun lehdessä oli juttua siitä, et jos ei mee läpi niin 12.7 jälkeen on ajokiellossa vaikka ennen sitä olis vikalista haettu ja saatu kuukausi aikaa.. Läpihän tuo meni, tiedossa oli hammastanko, apparin puolella kumissa melkein 1cm halkaisijaltaan oleva repeämä. Kuskin puolelta etukoiranluun yläpäässä välystä, mutta ei kuulemma merkittävässä määrin. Johan sillä melkein 6000km ajettu Ilmeisesti renkaan irtoamisepisodissa ottanut itseensä. Hain kooällästä uuden odotukselle, tarkoitus vaihtaa vakaajan korikumit, mutta eihän niitä saa vaihdettua irrottamatta ainakin toisen pään koiran luuta, menee nyt sitten samalla. Toinen kumin pidike näytti päällepäin melko haperolta, parin viikon päästä tulee saksanmaalta kl:ään uudet 6,50€ kpl hintaan.
Tuonne ylemmäs tullut näitä huoltoja päiviteltyä, mutta eräskin aurinkoinen lauantai ilta jousipallot (paineakuiksiko niitä nyt nimitetään..?) tuli vaihdettua. Ohjeet löytyi naapurifoorumilta, enimmäkseen tuon mukaan tuli tehtyä. Aikaa vierähti karvan yli kaks tuntia, piti toki kaupassa pyörähtää välillä kun kello uhkaavasti lähestyi yhdeksää. Olin jo useamman viikon ajan valmistautunut projektiin suihkimalla silloin tällöin wd40 letkuliitoksiin. Letkut irtosi melko kivutta, pienempi tosiaan sen 11mm ja 17mm avaimella isompi vaikka se melko väljä siihen oli. liekö joku tuumakoko.
Mutta sitten tämä suurempi projekti, hammastangon vaihto. Periaattees hyvin yksinkertainen homma, 7 pulttia/mutteria irti, kaks letkua, vanha pois ja uus tilalle. Periaatteessa.. Jos tästä yhteisölle olis apua.
Vaihtoaika oli viis tuntia, lauantaina meni pari tuntia raidetankojen säätöön.
Tämä varmaan antaa viitteitä siitä miksi aikaa kului. Monttu tai nosturi olis kiva.. Toinen mihin sitä aikaa kului oli työkalujen kantaminen. Talli just päinvastaisella nurkalla joten semmoset 5-6 reissua täytyi ens alkuun tehdä, matkan varrella vielä muutama lisää. Pitäis laatoittaa tallin edusta et sais tunkit kantamaan.
Tältä vanha näyttää alla merkeissään. Tiedä mikä on se oikea tyyli, mutta ylämaalta sanoivat että vedä ratti rattilukkoon keskelle ja näinhän minä tein. Vedin kuormaliinan vielä poljinten takaa antamaan lisätukea, mutta en ymmärrä miten tuo ratti nyt hirveesti pääsis liikkumaan operaatiossa.
Noilla neljällä pultilla kiinnitetty, 16mm hylsy alapuolelle ja 16mm lenkki yläpuolen mutteriin. Vaihto-osaa hakiessa pultti oli 17mm kannalla ja 16mm mutterilla, nähtävästi eroja kuitenkin on. Nuo takimmaiset menee hammastangon läpi, etummaiset vain korista.
Tuossa 13mm kannalla oleva pultti ja mutteri. Näiden lisäksi vielä raidetankojen päät pitää irrotella. Liitos irtosi varovasti nitkuttamalla ja naputtelemalla.
Siinäpä irrallisena. Irrottaessa putket on melko helppo saada irti, tais olla 22mm ja 19mm kannat. Kaikki nesteethän se säiliöstä valuttaa ulos, astia vaan alle.
Ensimmäisenä irrotin raidetangot, putket ja rattiakselin liitoksen ennenkuin noihin neljään edes koskin. Oli toki raidetankojen irrottaminen yllättävä urakka, kuskin puolella meni yli puolituntia, apparin puolelle noin 30sek. Yritin irrotusraudalla (meni solmuun ) ja väkivallalla irrottaa kuskin puoleista, apparin puolelle kokeilin normivasaralla 5 kevyttä napautusta pultin päähän ja se tippu samantien. Niin lähti myös lopulta kuskin puolelta..
Kiristäessä on melko ahdas paikka, paksumpi meni kivuttomasta mutta pienempää sai vartin taistella kierteelleen, sisempi kupariprikkakin ehti karata useampaan otteeseen.
Tuosta huomaa että hammastanko on sillä sähköisellä lisätehostimella, liitin + pinnit + suojakumi 8€ Jyväskylän autostartilta. Tuuppasin kumin liittimeen ja teippasin umpeen, pitää vielä johdot vetää ja keksiä mistä virrat tulee. Vaikka olettaisin että melkein kaikissa autoissa samat johtosarjat, niin taitanee se servotronic vaatia jonkun palikan vaikka mittaristo signaalin antaakin. Ajattelin toteuttaa tuon katkaisimella, semmonen vähän niinku city-nappula. Häämatka vietettiin Italiassa uudenkarhealla fiat pandalla ajellen kun ei palkkaluokka halvinta parempaan riitä, siinä oli semmoinen niin miksei sitten tässäkin. Käsittääkseni tuo on ihan vaan magneetti venttiili, mutta jos joku osaa neuvoa mitenpäin johdot pitäis laittaa niin olis kiva.
Paketin ollessa kasassa oli koeajon aika. Auto veti ja puolsi ja teki vaikka mitä ikävää, ABS, BAS ja ESP huusivat kilpaa mittaristossa. Pikainen vilkaisu osoitti että apparin rengas osoittaa rajusti ulospäin. Lauantaina auto samalla tavalla ylös ja raidetankoja vääntelemään.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, ja kai ollaankin, mutta ennenkuin saan tuon pyörän suuntaukseen niin sinnepäin tehtynä meni näin:
Auto ylös renkaat paikoillaan (taas tunkeilla, vasiten ajorampit ostettuna mutta ei sovi väytysen kanssa. Bilteman rampeilla etupuskuri raapiintuu)
Mittasin rullamitalla renkaiden välin etuosasta ja takaosasta, mahdollisimman tarkkaan vastakkaisilta puolilta vaikka ei ihan täysin alustan osien vuoksi onnistu. Ensimmäinen kierros edessä 131 ja takana 127, noin
Mittasin raidetangoista näkyvän kierteen. Olettaisin että hammastangon ollessa suorassa ja renkaiden olevan samassa linjassa, raidetangon päiden tulisi olla samalla etäisyydellä. Myös alfamerin opas näin kertoo. Ilmeisesti auraukset saattavat mennä siten että etupyörien kesken jotain pientä eroa pitäis oikeaoppisesti olla..? Mutta näin suurpiirteisesti. Kuskin puolella oli tasan 2cm mutterista kierteen reunaan. Apparin puolella 1,5 tai sitä luokkaa.
Pyörittelin apparin puolelta ulospäin neljäsosa kierroksen välein mitaten. Kiristin mutterin joka kerta mahdollisimman tarkan tuloksen saamiseksi. Kun raidetangot olivat keskenään samassa kohdassa, renkaista mitattuna tulos oli edessä 128 ja takaa 129. Joo, ei mee ihan tasan, mutta rullamittatoleranssi. Päätin että tuo karvan verran aurausta (ei ole funktiolaskinta tähän hätään mutta mikähän tuo olis, sin-1(0,5/61) )on ihan ok ja koeajolle.
Ei enää herjannut virheitä, kulki taajamanopeuksissa vetelemättä. Ratti 10 astetta vasempaan vinossa.
Kunnon koeajohan tapahtui aamulla töihin lähtiessä. Edelleen 70-110 välillä täristää rattia, mutta ajossa ei ratin vinouden lisäksi muuta erikoista ole. Ilmeisesti vaihto sujui onnistuneesti.
Aiemmin mainitsin koiranluun ja korikumien vaihdosta, vielä pitää selvittää miksi apparin etunurkka narisee. Huomaa hiljaisessa vauhdissa, yleesä kun pihaan ajaa kun on pieni töyssy. Mielestäni narahtaa sillee muutaman kerran, vähän niinkuin jousen mukana. Mahdollisesti alapallo narisee, sen vois suosiolla vaihtaa ja uudet jouset + kumit olis noin 100€, harkitsin niidenkin vaihtoa ennen pyöränsuuntausta, olispa sitten kerralla kaikki vaihdettuna, jos vaikka vuoden päivät sais olla vailla alustaongelmaa.
Tuonne ylemmäs tullut näitä huoltoja päiviteltyä, mutta eräskin aurinkoinen lauantai ilta jousipallot (paineakuiksiko niitä nyt nimitetään..?) tuli vaihdettua. Ohjeet löytyi naapurifoorumilta, enimmäkseen tuon mukaan tuli tehtyä. Aikaa vierähti karvan yli kaks tuntia, piti toki kaupassa pyörähtää välillä kun kello uhkaavasti lähestyi yhdeksää. Olin jo useamman viikon ajan valmistautunut projektiin suihkimalla silloin tällöin wd40 letkuliitoksiin. Letkut irtosi melko kivutta, pienempi tosiaan sen 11mm ja 17mm avaimella isompi vaikka se melko väljä siihen oli. liekö joku tuumakoko.
Mutta sitten tämä suurempi projekti, hammastangon vaihto. Periaattees hyvin yksinkertainen homma, 7 pulttia/mutteria irti, kaks letkua, vanha pois ja uus tilalle. Periaatteessa.. Jos tästä yhteisölle olis apua.
Vaihtoaika oli viis tuntia, lauantaina meni pari tuntia raidetankojen säätöön.
Tämä varmaan antaa viitteitä siitä miksi aikaa kului. Monttu tai nosturi olis kiva.. Toinen mihin sitä aikaa kului oli työkalujen kantaminen. Talli just päinvastaisella nurkalla joten semmoset 5-6 reissua täytyi ens alkuun tehdä, matkan varrella vielä muutama lisää. Pitäis laatoittaa tallin edusta et sais tunkit kantamaan.
Tältä vanha näyttää alla merkeissään. Tiedä mikä on se oikea tyyli, mutta ylämaalta sanoivat että vedä ratti rattilukkoon keskelle ja näinhän minä tein. Vedin kuormaliinan vielä poljinten takaa antamaan lisätukea, mutta en ymmärrä miten tuo ratti nyt hirveesti pääsis liikkumaan operaatiossa.
Noilla neljällä pultilla kiinnitetty, 16mm hylsy alapuolelle ja 16mm lenkki yläpuolen mutteriin. Vaihto-osaa hakiessa pultti oli 17mm kannalla ja 16mm mutterilla, nähtävästi eroja kuitenkin on. Nuo takimmaiset menee hammastangon läpi, etummaiset vain korista.
Tuossa 13mm kannalla oleva pultti ja mutteri. Näiden lisäksi vielä raidetankojen päät pitää irrotella. Liitos irtosi varovasti nitkuttamalla ja naputtelemalla.
Siinäpä irrallisena. Irrottaessa putket on melko helppo saada irti, tais olla 22mm ja 19mm kannat. Kaikki nesteethän se säiliöstä valuttaa ulos, astia vaan alle.
Ensimmäisenä irrotin raidetangot, putket ja rattiakselin liitoksen ennenkuin noihin neljään edes koskin. Oli toki raidetankojen irrottaminen yllättävä urakka, kuskin puolella meni yli puolituntia, apparin puolelle noin 30sek. Yritin irrotusraudalla (meni solmuun ) ja väkivallalla irrottaa kuskin puoleista, apparin puolelle kokeilin normivasaralla 5 kevyttä napautusta pultin päähän ja se tippu samantien. Niin lähti myös lopulta kuskin puolelta..
Kiristäessä on melko ahdas paikka, paksumpi meni kivuttomasta mutta pienempää sai vartin taistella kierteelleen, sisempi kupariprikkakin ehti karata useampaan otteeseen.
Tuosta huomaa että hammastanko on sillä sähköisellä lisätehostimella, liitin + pinnit + suojakumi 8€ Jyväskylän autostartilta. Tuuppasin kumin liittimeen ja teippasin umpeen, pitää vielä johdot vetää ja keksiä mistä virrat tulee. Vaikka olettaisin että melkein kaikissa autoissa samat johtosarjat, niin taitanee se servotronic vaatia jonkun palikan vaikka mittaristo signaalin antaakin. Ajattelin toteuttaa tuon katkaisimella, semmonen vähän niinku city-nappula. Häämatka vietettiin Italiassa uudenkarhealla fiat pandalla ajellen kun ei palkkaluokka halvinta parempaan riitä, siinä oli semmoinen niin miksei sitten tässäkin. Käsittääkseni tuo on ihan vaan magneetti venttiili, mutta jos joku osaa neuvoa mitenpäin johdot pitäis laittaa niin olis kiva.
Paketin ollessa kasassa oli koeajon aika. Auto veti ja puolsi ja teki vaikka mitä ikävää, ABS, BAS ja ESP huusivat kilpaa mittaristossa. Pikainen vilkaisu osoitti että apparin rengas osoittaa rajusti ulospäin. Lauantaina auto samalla tavalla ylös ja raidetankoja vääntelemään.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, ja kai ollaankin, mutta ennenkuin saan tuon pyörän suuntaukseen niin sinnepäin tehtynä meni näin:
Auto ylös renkaat paikoillaan (taas tunkeilla, vasiten ajorampit ostettuna mutta ei sovi väytysen kanssa. Bilteman rampeilla etupuskuri raapiintuu)
Mittasin rullamitalla renkaiden välin etuosasta ja takaosasta, mahdollisimman tarkkaan vastakkaisilta puolilta vaikka ei ihan täysin alustan osien vuoksi onnistu. Ensimmäinen kierros edessä 131 ja takana 127, noin
Mittasin raidetangoista näkyvän kierteen. Olettaisin että hammastangon ollessa suorassa ja renkaiden olevan samassa linjassa, raidetangon päiden tulisi olla samalla etäisyydellä. Myös alfamerin opas näin kertoo. Ilmeisesti auraukset saattavat mennä siten että etupyörien kesken jotain pientä eroa pitäis oikeaoppisesti olla..? Mutta näin suurpiirteisesti. Kuskin puolella oli tasan 2cm mutterista kierteen reunaan. Apparin puolella 1,5 tai sitä luokkaa.
Pyörittelin apparin puolelta ulospäin neljäsosa kierroksen välein mitaten. Kiristin mutterin joka kerta mahdollisimman tarkan tuloksen saamiseksi. Kun raidetangot olivat keskenään samassa kohdassa, renkaista mitattuna tulos oli edessä 128 ja takaa 129. Joo, ei mee ihan tasan, mutta rullamittatoleranssi. Päätin että tuo karvan verran aurausta (ei ole funktiolaskinta tähän hätään mutta mikähän tuo olis, sin-1(0,5/61) )on ihan ok ja koeajolle.
Ei enää herjannut virheitä, kulki taajamanopeuksissa vetelemättä. Ratti 10 astetta vasempaan vinossa.
Kunnon koeajohan tapahtui aamulla töihin lähtiessä. Edelleen 70-110 välillä täristää rattia, mutta ajossa ei ratin vinouden lisäksi muuta erikoista ole. Ilmeisesti vaihto sujui onnistuneesti.
Aiemmin mainitsin koiranluun ja korikumien vaihdosta, vielä pitää selvittää miksi apparin etunurkka narisee. Huomaa hiljaisessa vauhdissa, yleesä kun pihaan ajaa kun on pieni töyssy. Mielestäni narahtaa sillee muutaman kerran, vähän niinkuin jousen mukana. Mahdollisesti alapallo narisee, sen vois suosiolla vaihtaa ja uudet jouset + kumit olis noin 100€, harkitsin niidenkin vaihtoa ennen pyöränsuuntausta, olispa sitten kerralla kaikki vaihdettuna, jos vaikka vuoden päivät sais olla vailla alustaongelmaa.
Hyvä että alkaa asettua
Mä voisin kattoa mistä se parametriohjauksen johto tulee, jahka muistan ...
Sullako siinä edellisessä sitä ei ollut ?
Mä voisin kattoa mistä se parametriohjauksen johto tulee, jahka muistan ...
Sullako siinä edellisessä sitä ei ollut ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Ei ollut johtoa ei, meinasin napata mukaan purkaessa mutta se nyt jäi. Ei taida hirveästi olla keinoja hammastangon keskikohdan tarkistamiseen näin jälkikäteen, mutta tuntuu pelaavan. Tiedä sitten huomaisko sitä toispuoleista tehostusta ajossa, ei ainakaan pyöritellessä tunnu kumpaankaan suuntaan erilaiselta. Niin, ja kohdistusmerkki ei nyt välttis oo enää kohillaan..
Tä?sv22 kirjoitti: Edellisenä päivänä toki tuli sokkina kun lehdessä oli juttua siitä, et jos ei mee läpi niin 12.7 jälkeen on ajokiellossa vaikka ennen sitä olis vikalista haettu ja saatu kuukausi aikaa..
Vitosta nykäsin eka kerran rattiakselin nivelestä poikki ilman että laitoin rattilukkoon. Joopajoo, ratti pyöri samaa vauhtia itsestään toiseen laitaan. Pari kertaa sai arpoa oikeaa paikkaa
Olikohan se maanantain vai tiistain keskisuomalaisessa juttu, jossa nimenomaan oli siitä viimeisenä päivänä katsastukseen tuonnista ja vikalistan hakemisesta. Ei enää ole lehteä käsillä, mutta oliko jotain 6v sitten laki muuttunut. Ymmärsin et menee niin että kuukausi aikaa jälkinäyttöön jos leimaa jäljellä, mutta leima loppuu kun se loppuu, määräaikaan mennessä pitää olla hyväksytysti katsastettu. Oli kaverille saarikan suunnilla käynyt noin, poliisit pysäyttäny, välttyi sakoilta koska oli saanu konttorilta väärää tietoa.
3 vuotta sitten sai viimeisenä päivänä konttorilta kuukauden ajoaikaa, mutta tämä koski vain uusintanäyttöä... Lain mukaan sulla oli 2 kuukautta aikaa ajella autolla, ainoana erotuksena se et jos sulla meni ton kuukauden uusintanäyttö ajan yli, niin katsatus suoritetaan alusta asti uudelleen... Ja mistäkö tiedän, Koulussa 30 vuotta katsastajana toiminut opettaja kertoi....
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
se hammastangolle tuleva johto löytyy jos löytyy johtosarjan kohdasta konehuoneessa, jossa ABS pumpun paksu nivaska tulee teippauksista esiin, samoilla hoodeilla on hammastangolle tulevan johdon esiintulo. Metrin verran piuhaa ja kaksnapainen liitin
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Pitääpi kattella johdot läpi näkyiskö sopivaa. Vaikea ois uskoa, kun ne kerran sillee nipuissa on, et ne hirveesti erilaisia nippuja tekis. Jos ei muuta, niin katkaisimella JOS joku päivä sais tehdä tuon kanssa jotain mitä haluais eikä keskittyä vaan pakollisiin. Sisutaan pitäis vähä yhtäsuntoista askarrella ja sitä rataa.
Pitää kotona kattoo olisko kotona lehteä tallella, mutta tuollaisen käsityksen siitä jutusta sai et auto on katsastamaton = laiton jos ei määräpäivään hyväksytysti katsastettu. Tiiä sitten mikä on totuus.
Pitää kotona kattoo olisko kotona lehteä tallella, mutta tuollaisen käsityksen siitä jutusta sai et auto on katsastamaton = laiton jos ei määräpäivään hyväksytysti katsastettu. Tiiä sitten mikä on totuus.
syyskuun kymmenenteen päivään asti saa ajaa
elokuun kymmenennen päivään asti uusintanäytössä tutkitaan vain merkityt viat
11,8-10,9 käydään koko auto uudelleen läpi ei vain vanhoja vikoja
seuraavasta lausseesta voi huonolla suomen kielellä saada virheellisen käsityksen
"katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon"
elokuun kymmenennen päivään asti uusintanäytössä tutkitaan vain merkityt viat
11,8-10,9 käydään koko auto uudelleen läpi ei vain vanhoja vikoja
seuraavasta lausseesta voi huonolla suomen kielellä saada virheellisen käsityksen
"katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon"
Viimeksi muokannut xr, 14.7.2013 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Liekö tuon (10 v. vanha) jälkeen tullut muutoksia ?
http://news.cision.com/fi/ajoneuvohalli ... aen,c82457
http://news.cision.com/fi/ajoneuvohalli ... aen,c82457
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Tässä kuitenkin tuoreempi painos !
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus
Tuon litanian lopussa kyseessäolevasta aiheesta.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus
Tuon litanian lopussa kyseessäolevasta aiheesta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Kylläpä töistä ajellessa ratti täristää sen verran ikävästi että pyöränsuuntaukseen pitää mennä suht pian. Vakaajakumit ja tanko ei taida vaikuttaa hirveästi suuntaukseen, osia pitäis vielä odotella viikon.
Aiheutuiskohan se apparin puolen narina alapallosta? Sen vois vielä hätäpäissään vaihtaa ennen suuntausta.
Aiheutuiskohan se apparin puolen narina alapallosta? Sen vois vielä hätäpäissään vaihtaa ennen suuntausta.
Tuommoinen lappu tuli pyöränsuuntauksesta. Ennen lähtöä vaihdoin vielä apparin puolen alapallon.
Ja tuo vee täristää edelleen!!
Renkaat, kardaanin osat ja moottorin tukikumit nyt enää vaihtoehtoina, ja 215/55/16 tuntuu olevan tolkuttoman kallis koko.
Kardaanin laakeri ainoa melkein edullinen osa, muut alkaa olla kolminumeroisia..
Onko renkaita puntitettu miten ? Onko kudosvaurio / pystyheitto mahdollinen ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Eturenkaissa ei ole kehumista, mutta koneessa käytetty ja olivat tasapainossa. Sen tarkemmin niistä en osaa sanoa. Tärinä tuntuu olevan nyt jotenkin kokonaisvaltaisempaa, nyt 30-50 ja taas yli 90 pahenee. Alan vahvasti kardaanin laakeria epäillä, vallankin ku jostain kuuluu jurinaa jota ei pysty paikallistaa oikein minnekään. Tunteeko tuon ihan käsin kopeloimalla mikäli siinä vikaa? 124 oli se tukikumi joskus riekaleina ja senhän nyt huomas reiluna ylimääräisenä liikkeenä mutta onko tässä samanlainen ratkaisu? Ja onnistuuko itse vaihtaa? 124 vaihdatin, oli sen verran pitkällä laakeri etten fiksua tapaa takaisin laittoon keksinyt, ei ollu sopivan kokoista putkenpätkää.
Pitää työmaalla nostella ylös ja kattoa miltä näyttää, siellä vähän paremmat tunkit käytössä. Vois kokeilla vaihtaa edestä taakse, näkis vaikuttaako. Samalla vois kardaanin tarkistaa ja vaihteiston tukikumin/t.
Kattelin motonetin listoja, moottorin ja kardaanin kumeja on useita muttei missään lue 270cdi, onko 270/320 noissa jotain eroa verrattuna esmes 290 vastaaviin?
Moni ongelma ratkeis jos joku haluais nyt tarjota edullisesti 16" avareita siedettävän kuntoisilla renkailla
Kattelin motonetin listoja, moottorin ja kardaanin kumeja on useita muttei missään lue 270cdi, onko 270/320 noissa jotain eroa verrattuna esmes 290 vastaaviin?
Moni ongelma ratkeis jos joku haluais nyt tarjota edullisesti 16" avareita siedettävän kuntoisilla renkailla
Pyörät nyt uudelleen järjestelty, näin ne oli alunperin. Näköjään jo aikanaan jotku kulmat ollu pielessä.
Appari etu
Kuski etu
Ja takakumit
Paineiksi laittelin kaikkiin nyt 2,7bar. Ei muuten palokan ABC:llä kannata käydä paineita kattomassa, olipa osassa yli 3bar eilisen jäljiltä kun siellä tarkistelemassa kävin, ei ihan mittari taida olla kunnossa.
Onhan nuo edessä olleet melko loppu, oli syy niissä tai ei -> vaihtoon menee het kun vaan pystyy. (PS. 16" 8-reikäsetkin olis kivat.. )
Ku olis varaa, niin olispa tämmönen tunkki kotiinkin ihan mukava, nousis hieman nopeammin ja luotettavammin.
Vielä pitäis se kardaani kolutella läpi, 90+ nopeudessa ihan persuuksissa täristää, kuuluu semmonen omituinen jurina, sanoisin jopa jauhava ääni.
Jostain syystä en enää pysty tai osaa käyttää itänaapurin detali.ru sivustoa, ei löydy sitä vanhaa mersun epc osiota, miten tuo kardaani nyt tosiaan on? KL myy toki palikat, mutta kardaanin keskityshela hintaan 35€ on aika vieras, 124 riitti kumi ja laakeri..
Appari etu
Kuski etu
Ja takakumit
Paineiksi laittelin kaikkiin nyt 2,7bar. Ei muuten palokan ABC:llä kannata käydä paineita kattomassa, olipa osassa yli 3bar eilisen jäljiltä kun siellä tarkistelemassa kävin, ei ihan mittari taida olla kunnossa.
Onhan nuo edessä olleet melko loppu, oli syy niissä tai ei -> vaihtoon menee het kun vaan pystyy. (PS. 16" 8-reikäsetkin olis kivat.. )
Ku olis varaa, niin olispa tämmönen tunkki kotiinkin ihan mukava, nousis hieman nopeammin ja luotettavammin.
Vielä pitäis se kardaani kolutella läpi, 90+ nopeudessa ihan persuuksissa täristää, kuuluu semmonen omituinen jurina, sanoisin jopa jauhava ääni.
Jostain syystä en enää pysty tai osaa käyttää itänaapurin detali.ru sivustoa, ei löydy sitä vanhaa mersun epc osiota, miten tuo kardaani nyt tosiaan on? KL myy toki palikat, mutta kardaanin keskityshela hintaan 35€ on aika vieras, 124 riitti kumi ja laakeri..
Toi tunkin nosto-osa on reilu 10cm halkaisijaltaan ja nostokumit on helmamuovin tason yläpuolella, ei vaan onnistu. Ei tokikaan paras nostotapa, mutta toimi kuitenkin, sillä noin leveä 2x4 laitettu.
Kardaanin näpelöin läpi, perän ja laatikon päässä kumit ehjät, ei murtumia. Sen mitä keskivaiheilta sai kokeiltua, kardaani oli jämäkkä joten ei taida laakerin kannatinkumi hajalla.
Kardaanin näpelöin läpi, perän ja laatikon päässä kumit ehjät, ei murtumia. Sen mitä keskivaiheilta sai kokeiltua, kardaani oli jämäkkä joten ei taida laakerin kannatinkumi hajalla.
Eipä ollut merkittävää vaikutusta, takapää vaan täristää vähän enemmän. Eli on renkaissakin vikaa mutta ei ainoa selittävä asia. Tosin sen verran jo uusittu että vaihtoehdot ovat enää alatukivarsi, jousi tai olka-akseli. Viimeksi mainitussa ei vaurioita näy, mutta onhan se voinut ottaa osumaa. Alatukivarteen ilmeisesti on kumit vaihdettavissa, vaikkei niistä väljää tosin löytynyt. Jousikumit näyttävät ehjiltä eikä jousetkaan ole poikki.
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: 31.12.2011 10:36
- Paikkakunta: Ruukki
Eilen kokeilin heilutella paikkoja ihan raudan kanssa, jos jotain silti löytyisi. Ennen kun edes pääsi alkuun, huomasin et kuskin eturengas melko vempula. Laakeri oli ihmeen löysällä, ruuvi samassa kohdassa mihin säädinkin mutta en mielestäni noin löysälle sitä jättänyt. Koska paremmat vehkeet käytössä, kiristelin liiat välykset pois, nyt sama kuin apparin puolella. Lakkas ratin hakkaaminen 30-80km vauhdissa, alle 90 vauhdissa tärinät taitaa mennä enemmän renkaiden piikkiin. Nyt ratti siis vähän täristää, aiemmin teki liikettä molemmin puolin, ei pelkkää pikku värinää. Tästä nyt päättelen et taitaa syy olla sittenkin olka-akselissa vaikka ehyeltä näyttää. Huomenna haen ehjän tilalle ja vakaajakumien pellilipareetkin tuli tänään, lähipäivinä vaihtuu olka-akseli, vakaajatangon kumit ja uudestaan kuskin puolelle koiranluu. Toiveissa saada pallonivelet ehjänä irti, kaikkihan on alle kuukauden vanhaa osaa. Jos sitten alkais tärinät loppua..
Melkein uskaltaa sanoa että olka-akseli oli syyllinen, sen vaihdon jälkeen meno rauhoittui. Perjantaina pitäis saada uudet kumit alle, tärinät toivottavasti loppuu siihen.
Oli tarkoitus tänään vaihtaa vakaajankumit ja koiranluu, mutta jäi sitten tekemättä. Ne kumithan on kii kummallisilla e11 kantaisilla pulteilla, hylsy toki löytyi mutta huushollista ei löydy yhtä ainoaa 3/8 räikkää tai muutakaan vääntövempelettä, vaatinee biltema reissua..
Oli tarkoitus tänään vaihtaa vakaajankumit ja koiranluu, mutta jäi sitten tekemättä. Ne kumithan on kii kummallisilla e11 kantaisilla pulteilla, hylsy toki löytyi mutta huushollista ei löydy yhtä ainoaa 3/8 räikkää tai muutakaan vääntövempelettä, vaatinee biltema reissua..