Kyytimiehen 270cdi
Vauhtipyörähän se pahin pelko on, vp+kytkin+Painelaakeri + työt alkaa olla 2000€ luokkaa.. Kokeilin tuossa taas sammuttaa auton ajossa, ei ole yhtään mitään vaikutusta asiaan. Huomenissa olisi tarkoitus kokeilla uudelleen nostaa takapää pukeille ja kokeilla ajaa, jos tällä kertaa pukit laittaisi tukivarsien alle.
Usko jo, jos se ei tuu kone sammuksissa vapaalla kytkin ylhäällä, ei se voi olla vauhtipyörä, ei kytkin eikä painelaakerikaan ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Tähän olen uskoni perustanut, myös siihen ettei kierroksilla tunnu olevan mitään vaikutusta. Tosin perän ollessa ilmassa vaihteen ollessa päällä kytkintä nostaessa kuuluu kytkimen suunnalta epämiellyttävä ääni, mutta pyörillään ollessa ei, siis kun on moottori käynnissä.pekkovee kirjoitti:Usko jo, jos se ei tuu kone sammuksissa vapaalla kytkin ylhäällä, ei se voi olla vauhtipyörä, ei kytkin eikä painelaakerikaan ...
Sellainen huomio tuli myös tehtyä et jossain nopeudessa siinä karvan yli 80 se kauttaaltaan täriseminen helpottaa ja tuntuu kaikki vatkaus siirtyvän taka-akselille. Periaatteessa takakelkan kumit vois selittää aika paljon mutta niissä kun ei mitään vikaa ole. Etummaiset edellinen omistaja vaihtanut, ammattimiehet vielä tarkistanut että ovat oikein.
Jos huomenna selviäis jotain uutta..
Edit: kokeilematta tosin vielä on ajatus siitä että kokeilee heittää takapäästä värinän vaimentimen mettään ja kattoo miten vaikuttaa.
Pari kolme vk sitten taas havaittu kuskin puolella laakerissa vähän välystä, laakeri oli ok joten aavistus kirimistä -> ajo oli mukavampaa. Reilun viikon myöhemmin samantuntuista vaivaa, nyt oikeassa vähän liikaa väljää. Kiristämällä ei parantunut joten päätin nyt viedä ihan liikkeeseen vaihdettavaksi. Oli jäänyt ylimääräinen pyörännapa nurkkiin joten sen puunasin ja sanoin et jos laakerit vaihtokunnossa niin ajan säästämiseksi laittaa sen.
Apparin puoleinen napa näytti tältä:
Tämä on se puoli johon en itse ole koskenut, jopa minä ymmärrän ettei laakeri voi istua kunnolla tuossa pinnassa. Epäilivät jo ennakkoon että ulkokooli hakee paikkaansa kun joutuu vähän väliä kiristellä. Oli laakerissa tuolla puolella pientä kulumaa ja laakerin sisus täynnä jotain mustaa töhnää. Ompahan yks murhe vähemmän, jos noilla sen nyt 100tkm pääsis.
Apparin puoleinen napa näytti tältä:
Tämä on se puoli johon en itse ole koskenut, jopa minä ymmärrän ettei laakeri voi istua kunnolla tuossa pinnassa. Epäilivät jo ennakkoon että ulkokooli hakee paikkaansa kun joutuu vähän väliä kiristellä. Oli laakerissa tuolla puolella pientä kulumaa ja laakerin sisus täynnä jotain mustaa töhnää. Ompahan yks murhe vähemmän, jos noilla sen nyt 100tkm pääsis.
Kyllähän se vastustaa taas Muutama päivä meni laakeri urakan jälkeen hyvin mutta taas ravistaminen palasi, kesken ajon.
Etukumit oli sen verran huonot et tuli haettua alle Hakkapeliitta 8, ei kovin kummoisesti parantanut käytöstä. Vaihteeksi työmaallaan auto halliin ja ihmettelemään. Sen verran pahentunut et luulis jotain jo löytyvän. Etualatukivarren etummaisissa puslissa molemmin puolen väljää, kuskin puolella n 5mm, apparin puolella lähentelee 10mm, ne joutanee seuraavaksi vaihtoon. Vähän tuo ulkomailta tilailu aina jännittää.
Kardaaninkin perään soittelin, kun epäily on ettei välttämättä oikea kardaani alla, kohtuu hinnalla olis tarjolla. Mutta sanoi ettei vielä myy, käski soitella tuonne Puuppolan suuntaan ennen kuin vaihdan enää mitään. Audienssin sinne suuntaan sainkin, päivän mittaan toivottavasti asian suhteen ollaan viisaampia.
Etukumit oli sen verran huonot et tuli haettua alle Hakkapeliitta 8, ei kovin kummoisesti parantanut käytöstä. Vaihteeksi työmaallaan auto halliin ja ihmettelemään. Sen verran pahentunut et luulis jotain jo löytyvän. Etualatukivarren etummaisissa puslissa molemmin puolen väljää, kuskin puolella n 5mm, apparin puolella lähentelee 10mm, ne joutanee seuraavaksi vaihtoon. Vähän tuo ulkomailta tilailu aina jännittää.
Kardaaninkin perään soittelin, kun epäily on ettei välttämättä oikea kardaani alla, kohtuu hinnalla olis tarjolla. Mutta sanoi ettei vielä myy, käski soitella tuonne Puuppolan suuntaan ennen kuin vaihdan enää mitään. Audienssin sinne suuntaan sainkin, päivän mittaan toivottavasti asian suhteen ollaan viisaampia.
Sinneppä hyvinkin
Olihan jännä reissu. Pari kymmentä kilometriä ajeltiin, pari tuntia hallissa ja nyt useampi asia selvisi.
Ensimmäisenä tämä suuri yllätys, muissa olosuhteissa olisi ollut jopa katastrofi Vähän ennen pihaan paluuta mittaristoon syttyy ihan uudenlainen merkkivalo: Steering gear - visit workshop. Auto halliin ja ihmettelemään. Kuskin puoli taakse asti märkä. Vuoto löytyi hydrauliputkesta etukulmasta, oliskohan se ilmastoinnin kuivaimen takaa (mikä se n. 5cm halkaisijaltaan oleva pyöreä mötikkä siellä onkaan). Tosiaan ihan hyvässä paikassa hajosi, sai saman tien korjattua. Oli kerrankin mukava puuhata kun vuosikymmenten kokemuksen omaava oli vieressä neuvomassa Kotiin ajelin ilman nesteitä, takapää kolisi ja ohjaus jäykkä, mutta sujuihan se. Onneksi tuota nestettä vielä pari litraa kaapista löytyi, sai senkin nyt kuntoon. Pitää seurailla tuliko liitokset tarpeeksi kireiksi. Tietysti mietityttää se takapään kolina, liekö toisen puolen iskari jäänyt vajaille nesteille (onko edes mahdollista) kun saman tyylinen mutta selkeämpi vapina takapäästä kuin mitä aiemmin.
Ajon aikana ei muuta oikein ilmennyt, sanoi vaan että ohjauksessa jotain outoa, etupää vaeltelee ja tekee välillä jotain ihan omiaan (tais olla ilmaisu "etupää lähtee luvattomille teille" ). Itse en ollut tuota vuotoa aiemmin havainnut, tiedä siis repesikö ruosteinen kohta just nyt vai onko tihkuttanut jostain aikaisemmin. Eli voikohan olla että vuotelu on tehnyt jo aikaisemmin ohjaukseen jotain? Etualatukivarsien puslat kokeiltiin koko auton painolla, siinä ei kuulemma ihan tolkuton tuo välys, mutta apparin puolella välystä enemmän, pitää laittaa ne mahdollisimman pian tilaukseen.
Kardaanissa ei mitään vikaa, boorissa hiukka väljää mutta ei kuulemma merkittävästi, perässä ei ongelmaa, kuskin puolen vetarissa ulommassa nivelessä hieman väljää, ei merkittävästi. Ajon aikana ei mitään viitteitä kardaaniviasta.
Ja sitten mikä nyt hieman harmittaa, vanhassa perässä ei mitään muuta vikaa kuin vuotava stefa! Pitää pestä tuo päällepäin, saa täältä edullisesti hakea ison perän, jos nyt en sitten innostu purkamaan ja vaihtamaan stefoja tuohon. Ei ollut laakereissa tai tasauspyörästössä mitään vikaa.
Tuossa tosiaan litran jo nestettä hulautin säiliöön ja tovin rattia pyörittelin. Pitää saada vielä varmistettua ettei liitokset vuoda, täyttää sitten loppuun.
Sanoi että kesän projektiksi kannattaa ottaa se että irrottaa kaikki putkipidikkeet, puhdistaa ja laittaa vaikka tervaa päälle. Oli just semmosen pidikkeen alta ruostunut hajalle.
Sen verran syynättiin konehuonettakin että moottori tuomittiin hyväksi, käy kauniisti eikä ylämääräisiä ääniä kuulu. Keskusteltiin suuttimista, oli sitä mieltä että nyt kannattaisi irrotella suutinten pultit, putsata kierteet ja vetää uudet pultit sillä uudella kireydellä kiinni (90 + 90 astetta), ei pitäisi enää tulla vuoto ongelmaa.
Tällä eteenpäin
Olihan jännä reissu. Pari kymmentä kilometriä ajeltiin, pari tuntia hallissa ja nyt useampi asia selvisi.
Ensimmäisenä tämä suuri yllätys, muissa olosuhteissa olisi ollut jopa katastrofi Vähän ennen pihaan paluuta mittaristoon syttyy ihan uudenlainen merkkivalo: Steering gear - visit workshop. Auto halliin ja ihmettelemään. Kuskin puoli taakse asti märkä. Vuoto löytyi hydrauliputkesta etukulmasta, oliskohan se ilmastoinnin kuivaimen takaa (mikä se n. 5cm halkaisijaltaan oleva pyöreä mötikkä siellä onkaan). Tosiaan ihan hyvässä paikassa hajosi, sai saman tien korjattua. Oli kerrankin mukava puuhata kun vuosikymmenten kokemuksen omaava oli vieressä neuvomassa Kotiin ajelin ilman nesteitä, takapää kolisi ja ohjaus jäykkä, mutta sujuihan se. Onneksi tuota nestettä vielä pari litraa kaapista löytyi, sai senkin nyt kuntoon. Pitää seurailla tuliko liitokset tarpeeksi kireiksi. Tietysti mietityttää se takapään kolina, liekö toisen puolen iskari jäänyt vajaille nesteille (onko edes mahdollista) kun saman tyylinen mutta selkeämpi vapina takapäästä kuin mitä aiemmin.
Ajon aikana ei muuta oikein ilmennyt, sanoi vaan että ohjauksessa jotain outoa, etupää vaeltelee ja tekee välillä jotain ihan omiaan (tais olla ilmaisu "etupää lähtee luvattomille teille" ). Itse en ollut tuota vuotoa aiemmin havainnut, tiedä siis repesikö ruosteinen kohta just nyt vai onko tihkuttanut jostain aikaisemmin. Eli voikohan olla että vuotelu on tehnyt jo aikaisemmin ohjaukseen jotain? Etualatukivarsien puslat kokeiltiin koko auton painolla, siinä ei kuulemma ihan tolkuton tuo välys, mutta apparin puolella välystä enemmän, pitää laittaa ne mahdollisimman pian tilaukseen.
Kardaanissa ei mitään vikaa, boorissa hiukka väljää mutta ei kuulemma merkittävästi, perässä ei ongelmaa, kuskin puolen vetarissa ulommassa nivelessä hieman väljää, ei merkittävästi. Ajon aikana ei mitään viitteitä kardaaniviasta.
Ja sitten mikä nyt hieman harmittaa, vanhassa perässä ei mitään muuta vikaa kuin vuotava stefa! Pitää pestä tuo päällepäin, saa täältä edullisesti hakea ison perän, jos nyt en sitten innostu purkamaan ja vaihtamaan stefoja tuohon. Ei ollut laakereissa tai tasauspyörästössä mitään vikaa.
Tuossa tosiaan litran jo nestettä hulautin säiliöön ja tovin rattia pyörittelin. Pitää saada vielä varmistettua ettei liitokset vuoda, täyttää sitten loppuun.
Sanoi että kesän projektiksi kannattaa ottaa se että irrottaa kaikki putkipidikkeet, puhdistaa ja laittaa vaikka tervaa päälle. Oli just semmosen pidikkeen alta ruostunut hajalle.
Sen verran syynättiin konehuonettakin että moottori tuomittiin hyväksi, käy kauniisti eikä ylämääräisiä ääniä kuulu. Keskusteltiin suuttimista, oli sitä mieltä että nyt kannattaisi irrotella suutinten pultit, putsata kierteet ja vetää uudet pultit sillä uudella kireydellä kiinni (90 + 90 astetta), ei pitäisi enää tulla vuoto ongelmaa.
Tällä eteenpäin
Pientä kuvakollaasia viimepäiviltä
Aloin mittariston valoja taas vaihteeksi askartelemaan kun iski inspiraatio. Ratti ei meinannut millään lukittua paikoilleen, syynä tuossa päässä oleva tappi, sen verran löystynyt että pääsi luistamaan yli. Hätäpäissäni laitoin nippusiteen läpi, kylläpähän tuo toimii.
Edelleen ihmettelen tätä johtonippua, aika raakasti katkottu eikä mitään käsitystä mihin tuo edes liittyy. Saattaa tietysti olla jotain taksijuttuihin liittyvää, pitää joskus ajan kanssa kattoa läpi tuleeko noihin mitään.
Takapään tasapainotuslimppu on tuommoisella numerolla. Näyttäis olevan suht kiinteästi kardaaniin kiinnitetty. Liekö tuo prässäämällä vai onko millään vaihdettavissa?
Vanha takalimppu näyttää tältä. Tilalle vaihtui perän mukana tullut käytetty, siinä ei tuollaisia murtumia ollut. Tuokin tukevalta alla vaikutti, ei vääntyillyt mutta kohtahan tuon näkee oliko vaikutusta.
Tuo putkihan se sieltä meni poikki. Ilmausvaiheessa tuli pikkusen ylitäyttöä ja korkista varmaan puolisen litraa painoi pihalle, on taas sotkussa. Pitäis putsailla ja kattoa onko liitokset pitäviä.
Sain ledit pelaamaan, oli vaan ne millä alunperin koetin hieman onnettomia. Nuo on valkoiset kartiokärkiset, pitää jollain pehmentää (ideoita?) tai vaihtaa ihan pallonmuotoiset, ärsyttävästi paistaa noi pisteet läpi.
Aloin mittariston valoja taas vaihteeksi askartelemaan kun iski inspiraatio. Ratti ei meinannut millään lukittua paikoilleen, syynä tuossa päässä oleva tappi, sen verran löystynyt että pääsi luistamaan yli. Hätäpäissäni laitoin nippusiteen läpi, kylläpähän tuo toimii.
Edelleen ihmettelen tätä johtonippua, aika raakasti katkottu eikä mitään käsitystä mihin tuo edes liittyy. Saattaa tietysti olla jotain taksijuttuihin liittyvää, pitää joskus ajan kanssa kattoa läpi tuleeko noihin mitään.
Takapään tasapainotuslimppu on tuommoisella numerolla. Näyttäis olevan suht kiinteästi kardaaniin kiinnitetty. Liekö tuo prässäämällä vai onko millään vaihdettavissa?
Vanha takalimppu näyttää tältä. Tilalle vaihtui perän mukana tullut käytetty, siinä ei tuollaisia murtumia ollut. Tuokin tukevalta alla vaikutti, ei vääntyillyt mutta kohtahan tuon näkee oliko vaikutusta.
Tuo putkihan se sieltä meni poikki. Ilmausvaiheessa tuli pikkusen ylitäyttöä ja korkista varmaan puolisen litraa painoi pihalle, on taas sotkussa. Pitäis putsailla ja kattoa onko liitokset pitäviä.
Sain ledit pelaamaan, oli vaan ne millä alunperin koetin hieman onnettomia. Nuo on valkoiset kartiokärkiset, pitää jollain pehmentää (ideoita?) tai vaihtaa ihan pallonmuotoiset, ärsyttävästi paistaa noi pisteet läpi.
vaikee uskoa että ois taksikamojen jäänteitä tuo johto, eikö tuo näyttäs perävaunukaapelilta ?
missäs tuo sijaitsee
missäs tuo sijaitsee
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Huh kun on motonetin polttimoilla hintaa.
No kuitenkin, noiden näyttöjen valot on aika vaikea saada tasaisiksi. Niihin tulee helposti tuollaisia kirkkaita kohtia tai sitten häiriöitä ( sellaisia aaltoja).
Tämän tyyppiset polttimot toimivat hyvin mittaristosta koska niissä on tasainen ja leveä valokeila
http://www.wardenjp.com/1led73.jpg
Itse olen käyttänyt näitä polttimoita w210 faceliftin mittaristossa. En nyt muista mikä tyyppi noista 3 ne oli, voin tarkistaa ennen kun puhun läpiä päähäni.
http://www.wardenjp.com/neo25.jpg
No kuitenkin, noiden näyttöjen valot on aika vaikea saada tasaisiksi. Niihin tulee helposti tuollaisia kirkkaita kohtia tai sitten häiriöitä ( sellaisia aaltoja).
Tämän tyyppiset polttimot toimivat hyvin mittaristosta koska niissä on tasainen ja leveä valokeila
http://www.wardenjp.com/1led73.jpg
Itse olen käyttänyt näitä polttimoita w210 faceliftin mittaristossa. En nyt muista mikä tyyppi noista 3 ne oli, voin tarkistaa ennen kun puhun läpiä päähäni.
http://www.wardenjp.com/neo25.jpg
Johtonippu on kuskin jalkotilassa, aika tarkkaan konepellin avausvivun takana. Tällä hataralla neljän mersun kokemuksella (kaks vierasta) näyttää jotenkin erikoisilta johtojen värit, etten ihan heti alkuperäisinä pitäisi. Eikä tuossa toisaalta mikään ole toimimatta, joten ei noilla suurta merkitystä taida olla. Ihmetyttää tosiaan kun katkottu suojaamatta.
Joo, ekana googlella löytyvä suomalainen nettifirma myy hintaan 85senttiä/kpl, mutta kun inspiraatio iski ja niillä suunnilla olin, tarttui mukaan. En muista mistä aiemmat ostin, läjä kartioita ja läjä pallopäisiä. Ne nyt taustavaloina, keskellä pyöreät, sivuilla kartiot, johtuen ihan siitä ettei pyörät mahtuneet reunoille. Polttimoiden kannat sen verran huonolaatuisia ettei istunut millään. Huomaa selkeät sävyerot taustavaloissa, joten kun kunnolliset jostain löytää niin vaihtaa kaikki kerralla. Nuokin tuli tehtyä siten että revin polttimon irti kannasta (orkkikset taitaa olla tällaset), katkoin ne johdon pätkät, pyörittelin ledin johtimet reunoille ja tovi sovittelua ja kas ne toimii. Tuollaisia kun sais irtokantoina, ei sopivia ainakaan motonetistä löytynyt. Noissahan siis polttimo tinattu reunoihin kiinni.
Tuolla noita pähkin ja tosiaan keskellä on T10 kantaiset pyöreät, mutta noissa pyöreissä 8.xd polttimoissa sen verran erilaiset (paska laatu) noi kiinnikkeet ettei pyörähtänyt paikoilleen. Sovittelin näyttöihinkin, enkä saanut niitä toimimaan, tuolla tavoin onnistuin.
Ja niin joo, ei ollut limpun vaihdolla oikeastaan merkitystä, jos ei jopa pahentunu. Kelihän toki oli onneton, mutta mielenkiintoista kyllä, töihin mennessä kyyti tasaisempaa vaikka tai just siksi että kaikki pyöränkotelot, roiskeläpät ja vanteet ihan täynnä lunta. Ens viikolla lähtee tilaus etutukivarsista, kattoo niiden vaihdon jälkeen muuttuuko mihinkään.
Ja vielä, ei tähän aikaan illasta muista kerralla kaikkee.. Olen kuullut huhua takaiskareiden yläpäiden tukevemmista kumeista, löytyykö niille suoraan varaosanumero vai meneekö vaikeaksi?
Joo, ekana googlella löytyvä suomalainen nettifirma myy hintaan 85senttiä/kpl, mutta kun inspiraatio iski ja niillä suunnilla olin, tarttui mukaan. En muista mistä aiemmat ostin, läjä kartioita ja läjä pallopäisiä. Ne nyt taustavaloina, keskellä pyöreät, sivuilla kartiot, johtuen ihan siitä ettei pyörät mahtuneet reunoille. Polttimoiden kannat sen verran huonolaatuisia ettei istunut millään. Huomaa selkeät sävyerot taustavaloissa, joten kun kunnolliset jostain löytää niin vaihtaa kaikki kerralla. Nuokin tuli tehtyä siten että revin polttimon irti kannasta (orkkikset taitaa olla tällaset), katkoin ne johdon pätkät, pyörittelin ledin johtimet reunoille ja tovi sovittelua ja kas ne toimii. Tuollaisia kun sais irtokantoina, ei sopivia ainakaan motonetistä löytynyt. Noissahan siis polttimo tinattu reunoihin kiinni.
Tuolla noita pähkin ja tosiaan keskellä on T10 kantaiset pyöreät, mutta noissa pyöreissä 8.xd polttimoissa sen verran erilaiset (paska laatu) noi kiinnikkeet ettei pyörähtänyt paikoilleen. Sovittelin näyttöihinkin, enkä saanut niitä toimimaan, tuolla tavoin onnistuin.
Ja niin joo, ei ollut limpun vaihdolla oikeastaan merkitystä, jos ei jopa pahentunu. Kelihän toki oli onneton, mutta mielenkiintoista kyllä, töihin mennessä kyyti tasaisempaa vaikka tai just siksi että kaikki pyöränkotelot, roiskeläpät ja vanteet ihan täynnä lunta. Ens viikolla lähtee tilaus etutukivarsista, kattoo niiden vaihdon jälkeen muuttuuko mihinkään.
Ja vielä, ei tähän aikaan illasta muista kerralla kaikkee.. Olen kuullut huhua takaiskareiden yläpäiden tukevemmista kumeista, löytyykö niille suoraan varaosanumero vai meneekö vaikeaksi?
Tuli kolmas mielipide et tuon tasapainotuskiekon sais heittää v***uun, vielä se päälle et tuota ei kuulu tuonne eika ainakaan takapäähän. Etupäässä kuulemma joissain saattais olla, mutta ei missään nimessä tuolla takapäässä.
Tuosta takapään kolinasta, tuntuu apparin takanurkka kolahtavan enemmänkin ulos joustaessa kuin takaisin laskiessa. Pallohan sieltä on väljä, on toki iskarin alapää kosteakin, harkitsen sen uusimista jos yhtä edullisesti apparin puoleisenkin saa. Menee ens vuoden puolelle toki.
Ei KL suoraan tuntenut takaiskareiden yläpäähän paksumpia kumeja, löytyisköhän niille osanumeroa?
Tuosta takapään kolinasta, tuntuu apparin takanurkka kolahtavan enemmänkin ulos joustaessa kuin takaisin laskiessa. Pallohan sieltä on väljä, on toki iskarin alapää kosteakin, harkitsen sen uusimista jos yhtä edullisesti apparin puoleisenkin saa. Menee ens vuoden puolelle toki.
Ei KL suoraan tuntenut takaiskareiden yläpäähän paksumpia kumeja, löytyisköhän niille osanumeroa?
Kävin KL:ssä, epc ei tunne osaa. Laittoivat kyselyn saksaan, sielläkään ei tunneta osaa. Irti se lähtee kun ehdin, mutta kiinnostaa mikä tuollainen osa on jota järjestelmä ei tunne. Googlelle saksankielinen sivu löytyy jossa tuollaista myydään, mutta siellä väitetään orkkis epc numeroksi tuo saman a2104111447 jota ei löydy. Hämmentävää..
koitin löytää kuittia, kun ostin taannoin mokomat merteil istä, oisko niin, että kumit on vaihtanu numeroa ja muuttuneet paksummiksi
MB osanumerothan muuttuu aina kun osatoimittaja vaihtuu, saatika jos korjaavat rakennetta
MB osanumerothan muuttuu aina kun osatoimittaja vaihtuu, saatika jos korjaavat rakennetta
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Kumeihin ei löytynyt kuin orkkikset, en sitten tiedä onko muuttunut paksummiksi/onko jonkun isomman kumit. Jos osanumeroa löytyy niin saa kertoa
Mitä epc:n kanssa takunnut niin yleensä siinä maininta kuitenkin jos/kun osanumero muuttuu. Ei sillä, ei löytänyt itse asiassa mitään osaa A 210 411 alulla, kaikki 210 410 alkuisia mitä tuolta alta löytyy.
Viimepäivinä alkanut vähän uutta ruostettakin tulla näkyviin, on ens kesälle projektia. Apparin puolelta takakaari on alkanut kukkimaan vähän enemmän ja ihan uutena kuskin puolelta kaaresta taaksepäin kyljen alareuna joka puskuria vasten on. Jos jaksain omaan talliin tuon sovittaa niin vois enimmät ruosteet rapsia ja hapottaa ennenkuin muuttuu hitsattavaksi. Vähitellen alkaa usko palautua tuohon vehkeeseen, jaksaa pikkuhiljaa tehdä jotain muutakin kuin noita pakollisia.
Mitä epc:n kanssa takunnut niin yleensä siinä maininta kuitenkin jos/kun osanumero muuttuu. Ei sillä, ei löytänyt itse asiassa mitään osaa A 210 411 alulla, kaikki 210 410 alkuisia mitä tuolta alta löytyy.
Viimepäivinä alkanut vähän uutta ruostettakin tulla näkyviin, on ens kesälle projektia. Apparin puolelta takakaari on alkanut kukkimaan vähän enemmän ja ihan uutena kuskin puolelta kaaresta taaksepäin kyljen alareuna joka puskuria vasten on. Jos jaksain omaan talliin tuon sovittaa niin vois enimmät ruosteet rapsia ja hapottaa ennenkuin muuttuu hitsattavaksi. Vähitellen alkaa usko palautua tuohon vehkeeseen, jaksaa pikkuhiljaa tehdä jotain muutakin kuin noita pakollisia.
hetkinen, aita ja seipäät ...
mä tarkoitin niitä iskarin yläp. Gummeja
nummeroilla:
A2023280138 ja A2023280139
kaks eri paksuutta, toinen ala ja toinen yläpuolelle "koria"
mä tarkoitin niitä iskarin yläp. Gummeja
nummeroilla:
A2023280138 ja A2023280139
kaks eri paksuutta, toinen ala ja toinen yläpuolelle "koria"
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Ei oma ulosanti aina ihan selkeää, mutta naapuri foorumilla parissakin s210 takapään kolinatopikissa (en kehtaa linkittää) mainittu että kun takaiskarin yläpäissä liian heppoiset kumit seurauksena on kolinaa, suositeltu vaihtamaan paksummat iskarin yläpäähän. Siellä ei tosin sitten mainintaa mitkä kumit on kyseessä, onko kyseessä uudet orkkikset/toisesta mallista/laitettu tuplakumit/ihan oma patentti. Luulen toki ettei pahaa tee vaihtaa nyt vaikka ihan uusia alkuperäisiä, mutta jos parempaakin olis tarjolla niin miksei sitten suoraan sellaisia. Eihän se väljää palloa korjaa mut jos vähä lievittäis oiretta.
juu, noista mainituista paksummat molemmin puolin, jos kierre riittää...
vaan, jos ja kun välys on alhaalla, ei yläpään kumeilla oikein mitään riemua aikaan saa
vaan, jos ja kun välys on alhaalla, ei yläpään kumeilla oikein mitään riemua aikaan saa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vähän parempi, sain ne aiemmin haukkumani polttimot toimimaan, oli alempi sakara liian alhaalla ettei saanut kosketusta. Nuo mistä askartelin oli aivan liian pitkät, valo tuli väärästä suunnasta. Noihinkin joutui laittaa päähän ilmastointiteippiä, ja sivuille kierros kyytimiehenteippiä et tasaantui. Kivahan se olis jos sais alkuperäistä vastaavaksi, eli pelkät numerot näkyviin. Minkähänlaiset taustapolttimot esim uudessa transporterissa on kun näytössä valkoiset merkit? Semmosethan ne kivat olis
Nyt kun vielä paypalia opettelee käyttämään, saa laittaa alatukivarret tilaukseen.
Ei viitti tähän tuota tuplaa jättää, käytetään sitten täyttöön.
Tänään lähti saksaan tilaus etualatukivarsista, 123€ postikuluineen, ei mielestäni ihan mahdoton.
Värinänvaimennin lähti kardaanista kävelemään, vieläkin ihmettelen miksi se on siellä takapäässä, kukaan ei ole (ammattimiehistä) kuullut että 210 sarjassa ikänä olisi värinän vaimennin ollut takapäässä. Ei mielestäni juuri vaikutusta, 60-80 välillä ehkä täristi enemmän, ehkä ei. Toisaalta takalimpun vaihdonkin jälkeen mielestäni ekat 60km täristi enemmän, seuraavana päivänä rauhoittui.
Takapäästä löytyi vaivaa sen verran et kangella pyöriä nostaessa kuskin puolelta iskarin yläpäässä kumissa välystä. Tiedä tuliko iskaria vaihtaessa mutteri tarpeeksi kireälle vai ei, yläpään kumit nyt suunnitelmissa vaihtaa jokatapauksessa, mutta eipä se toisaalta kolise. Apparin puolella kolahtaa kun nostaa, ei ehditty paikallistaa tarkemmin mistä, epäilen äkkiseltään vakaajan korikumia, jos huomenna ehtis syynätä tarkemmin. Jos nyt oikein ymmärsin osien nimet niin kumit 2x13,80€ ja koiranluut 2x15€, vois vaihtaa ihan suosiolla, ei nyt niin hirveän kalliiksi tule jos kokonais summaan vertaa.
Suunnitteilla on myös kuskin puolen umpion hionta, kellertynyt melkoisesti, lisäksi pinta näyttää siltä että olis joskus vähä sinne päin lakattu, näkyy vähän sumurajan tyyppistä umpiossa. Vielä pitää perehtyä kannattaako uv-suojatulla vahalla vetää vai uv-suojatulla lakalla.
Tänään lähti saksaan tilaus etualatukivarsista, 123€ postikuluineen, ei mielestäni ihan mahdoton.
Värinänvaimennin lähti kardaanista kävelemään, vieläkin ihmettelen miksi se on siellä takapäässä, kukaan ei ole (ammattimiehistä) kuullut että 210 sarjassa ikänä olisi värinän vaimennin ollut takapäässä. Ei mielestäni juuri vaikutusta, 60-80 välillä ehkä täristi enemmän, ehkä ei. Toisaalta takalimpun vaihdonkin jälkeen mielestäni ekat 60km täristi enemmän, seuraavana päivänä rauhoittui.
Takapäästä löytyi vaivaa sen verran et kangella pyöriä nostaessa kuskin puolelta iskarin yläpäässä kumissa välystä. Tiedä tuliko iskaria vaihtaessa mutteri tarpeeksi kireälle vai ei, yläpään kumit nyt suunnitelmissa vaihtaa jokatapauksessa, mutta eipä se toisaalta kolise. Apparin puolella kolahtaa kun nostaa, ei ehditty paikallistaa tarkemmin mistä, epäilen äkkiseltään vakaajan korikumia, jos huomenna ehtis syynätä tarkemmin. Jos nyt oikein ymmärsin osien nimet niin kumit 2x13,80€ ja koiranluut 2x15€, vois vaihtaa ihan suosiolla, ei nyt niin hirveän kalliiksi tule jos kokonais summaan vertaa.
Suunnitteilla on myös kuskin puolen umpion hionta, kellertynyt melkoisesti, lisäksi pinta näyttää siltä että olis joskus vähä sinne päin lakattu, näkyy vähän sumurajan tyyppistä umpiossa. Vielä pitää perehtyä kannattaako uv-suojatulla vahalla vetää vai uv-suojatulla lakalla.
Joo, jotain nyt vihdoin tapahtunutkin, alatukivarret vaihtui tänään. Heti perään pyöränsuuntaus, raportti näyttää tältä:
Ei kuulemma ihan kohdilleen saanut, olis pitäny olla säätöpultit. Ne toki oli peräkopissa mutta saivat vanhat pultit auki ja päättivät laittaa uudet tukivarret niillä takaisin.. No, enimmäkseen suoraan kulkee eikä nyt riitä motivaatiota tehdä (teettää... ) uusiksi, kesällä jos takapäätä uusii niin laittelee sitten samalla.
Mut joo, vakaampihan tuo nyt on ajaa mutta en silti ole täysin tyytyväinen. Se on se helkutin apparin takanurkka joka aiheuttaa tuota murhetta. Montuissa kolahtelu siitä iskarin alapäästä johtunee mutta vieläkin tuntuu että nurkka elää omaa elämäänsä. Ja lievässä kaarteessa vasemmalle auto tuntuu paremmalta, eli kun saa painoa tuohon apparin nurkkaan helpottaa. Vieläkään ei missään ihmeemmin väljää ole ja iskarin yläpään kumissa välystä just toisella puolella. En sitten tiedä mitä seuraavaksi.. Ehkä koetan tyytyä tähän nyt hetkeksi jos tekis välillä jotain muutakin. Ehkei tuo nyt ole varsinaisesti hajoamassa. Ajattelin vielä vaihtaa sen apparin puoleisen iskarin ja yläpäänkumit molemmin puolin kunhan taas jostain ylimääräistä sais revittyä kasaan.
Ja tänään sitten tuli ihan uus yllätys, kuskin ovi alkoi ränkkäämään, syy selvis hyvin helposti:
Hajos tänään kertalaakista. Onneksi KL tarjosi hyvin kohtuu hinnalla uuden osan, tuossa melkein tunti kului vaihtaessa. Todettava on et aika heppoisesti väyrysen pahvit on koottu.
Pitäis tosiaan tuo kuskin puolen umpio hioa, aika huonon näköinen.
Näyttää siltä että tuohon joskus vedetty ei-UV-suojattu lakka, sumurajaa näkyy ja on muuttunut kellertäväksi. Pitää vielä tarkemmin perehtyä kumpiko se parempi, lakka vai vaha.
En tiedä miten talven aikana onnistuu, mutta muutamia ruosteita vielä pitäisi siivoilla.
Ei kuulemma ihan kohdilleen saanut, olis pitäny olla säätöpultit. Ne toki oli peräkopissa mutta saivat vanhat pultit auki ja päättivät laittaa uudet tukivarret niillä takaisin.. No, enimmäkseen suoraan kulkee eikä nyt riitä motivaatiota tehdä (teettää... ) uusiksi, kesällä jos takapäätä uusii niin laittelee sitten samalla.
Mut joo, vakaampihan tuo nyt on ajaa mutta en silti ole täysin tyytyväinen. Se on se helkutin apparin takanurkka joka aiheuttaa tuota murhetta. Montuissa kolahtelu siitä iskarin alapäästä johtunee mutta vieläkin tuntuu että nurkka elää omaa elämäänsä. Ja lievässä kaarteessa vasemmalle auto tuntuu paremmalta, eli kun saa painoa tuohon apparin nurkkaan helpottaa. Vieläkään ei missään ihmeemmin väljää ole ja iskarin yläpään kumissa välystä just toisella puolella. En sitten tiedä mitä seuraavaksi.. Ehkä koetan tyytyä tähän nyt hetkeksi jos tekis välillä jotain muutakin. Ehkei tuo nyt ole varsinaisesti hajoamassa. Ajattelin vielä vaihtaa sen apparin puoleisen iskarin ja yläpäänkumit molemmin puolin kunhan taas jostain ylimääräistä sais revittyä kasaan.
Ja tänään sitten tuli ihan uus yllätys, kuskin ovi alkoi ränkkäämään, syy selvis hyvin helposti:
Hajos tänään kertalaakista. Onneksi KL tarjosi hyvin kohtuu hinnalla uuden osan, tuossa melkein tunti kului vaihtaessa. Todettava on et aika heppoisesti väyrysen pahvit on koottu.
Pitäis tosiaan tuo kuskin puolen umpio hioa, aika huonon näköinen.
Näyttää siltä että tuohon joskus vedetty ei-UV-suojattu lakka, sumurajaa näkyy ja on muuttunut kellertäväksi. Pitää vielä tarkemmin perehtyä kumpiko se parempi, lakka vai vaha.
En tiedä miten talven aikana onnistuu, mutta muutamia ruosteita vielä pitäisi siivoilla.
Noita takaiskarin yläpäänkumeja tänään mittailin, tuo ajaminen kun on edelleen ihan tolkutonta. Molemmin puolin iskarin yläpään ja korin väliin jää suunnilleen saman verran, kuskin puolelle jää vaan rako, ja jotenkin näyttää vinolta. Päätin nyt vielä selvittää tämän tukevamman iskarinkumin mysteerin ja soittelin Rollen tähtihuoltoon, siellä tiemmä noita vaihdeltu. Ja selvishän se mysteeri. Oikea vastaus on w123 iskarin kumi, sellaisia tarkoitus käydä kyselemässä. Kuulemma useampaa paksuutta löytyy, joten saas nähdä mitä tulee. En tiedä miten kannattaa tehdä, oliskohan yläpäähän kuitenkin väyrysen oma hyvä, iskarin ja korin väliin sitten 123 malli.
Koiranluut edelleen ehjät eikä takajousetkaan ole poikki. Viime talvenahan tuosta apparin puolelta takajousi katkes, oireilu oli hyvin saman tyylistä.
Koiranluut edelleen ehjät eikä takajousetkaan ole poikki. Viime talvenahan tuosta apparin puolelta takajousi katkes, oireilu oli hyvin saman tyylistä.
Nähtävästi takatukivarsisarjalle löytyy ihan oikeakin mersun varaosanumero, A210 350 9999. Ei tämänkään työvuoro siinä mielessä yllätä, tarkoitus taas konttia tuonne alle ja selvitellä mikä ihme siellä ränkkää. Siitä nyt ei ole enää mitään epäilystä etteikö syypää olisi nimenomaan (ei vielä uskalla väittää vain ja ainoastaan) apparin takanurkka. Jotain siellä on huolella hajalla, siinä mielessä kovin hämmentävää ettei sieltä ole edelleenkään mitään selkeää löytynyt. Ei tuohon käytökseen ja kolinaan taida enää riittää pelkkä väljä pusla.
Johdosta ei tietoa, oliskohan taksialustan jouset vai liekö vaihdettu classicin orkkikset. Helmikuussa tais olla ku apparinpuolelta takajousi oli katkennut ja vain sinne vaihtoivat uuden. Ei näkyvästi eroja pituuksissa, ei auto ainakaan kumpaankaan suuntaan kallellaan.
Eivät ilmeisesti paremmin saaneet etukulmia, eivät olleet alatukivarsien vaihdossa mukana olleita säätöpultteja laittaneet. En silloin viitsinyt viedä takaisin pulttien vaihtoon ja uudelleen suuntaukseen, uus lasku molemmista olis kuitenkin kirjoitettu. Ymmärtääkseni suuntauksen tehnyt firma Jyväskylässä parhaiten Mersun kulmat osaa säädellä, joten ei kai ne ihan pielessä ole.
Tarkoitus on nuo tukivarret viimeistään kesällä uusia, vaikka tilaukseen ne vois samantien laittaa. Jos renkaat nyt ei piloille kulu niin suuntaa kaikki kerralla kuntoon uusilla osilla.
Eivät ilmeisesti paremmin saaneet etukulmia, eivät olleet alatukivarsien vaihdossa mukana olleita säätöpultteja laittaneet. En silloin viitsinyt viedä takaisin pulttien vaihtoon ja uudelleen suuntaukseen, uus lasku molemmista olis kuitenkin kirjoitettu. Ymmärtääkseni suuntauksen tehnyt firma Jyväskylässä parhaiten Mersun kulmat osaa säädellä, joten ei kai ne ihan pielessä ole.
Tarkoitus on nuo tukivarret viimeistään kesällä uusia, vaikka tilaukseen ne vois samantien laittaa. Jos renkaat nyt ei piloille kulu niin suuntaa kaikki kerralla kuntoon uusilla osilla.
No prkl! Ei vieläkään löytynyt mitään selkeästi väljää vaikka kuinka väänteli. Takakelkan takimmaiset puslat näytti väljiltä, rakoa 15mm puslasta koriin, mutta molemmin puolin samanlainen joten ei taida siitäkään syy löytyä. Ainoa missä pikkusen väljyyttä havaitsin oli apparin etualatukivarren ulkopäässä. Kolina vaan sen verran kovaa ettei tuohon pelkkä hieman väljä pusla tuo selitystä.
Hydraulinesteen määrä pudonnut viime täytöstä semmoiset 5cm, min rajan alapuolelle. Se nyt on ainoa tolkullinen selitys, nesteenmäärä apparin iskarissa riittämätön ja kolisee sen vuoksi. Mutta kun tuota öljytihkua nyt on ihan joka puolella, niin ajattelin että vois kokeilla UV-merkkiainetta lorauttaa sekaan, jos sen tuolta sitten paremmin löytäis. Kuitenkin huohottimesta tiputtelee, öljypohjan tiiviste kaipais vaihtoa ja vielä kaiken hyvän lisäksi pohja on edelleen karmeassa sotkussa sen putken repeämisen jäljiltä joten vaatis melko laajan putsausoperaation että tuollaista vuotoa sais jäljitettyä. Kolmessa viikossa laskenut tuon verran, joten ihan massiivista vuoto ei tunnu olevan.
Jos joku löytäis kuvan siitä miten nuo hydraulijärjestelmän putket kaikkiseltaan kulkee, vois vähän helpottaa etsimistä.
EDIT: Menisköhän tällanen ihan hukkaan vai saattaisko jopa rikkoa jotain?
Hydraulinesteen määrä pudonnut viime täytöstä semmoiset 5cm, min rajan alapuolelle. Se nyt on ainoa tolkullinen selitys, nesteenmäärä apparin iskarissa riittämätön ja kolisee sen vuoksi. Mutta kun tuota öljytihkua nyt on ihan joka puolella, niin ajattelin että vois kokeilla UV-merkkiainetta lorauttaa sekaan, jos sen tuolta sitten paremmin löytäis. Kuitenkin huohottimesta tiputtelee, öljypohjan tiiviste kaipais vaihtoa ja vielä kaiken hyvän lisäksi pohja on edelleen karmeassa sotkussa sen putken repeämisen jäljiltä joten vaatis melko laajan putsausoperaation että tuollaista vuotoa sais jäljitettyä. Kolmessa viikossa laskenut tuon verran, joten ihan massiivista vuoto ei tunnu olevan.
Jos joku löytäis kuvan siitä miten nuo hydraulijärjestelmän putket kaikkiseltaan kulkee, vois vähän helpottaa etsimistä.
EDIT: Menisköhän tällanen ihan hukkaan vai saattaisko jopa rikkoa jotain?
Taas vaihteeksi ravistuksia kirottu.. Mutta tässäpä elävää kuvaa, lullaa heilutetaan takanurkasta. Mä en nyt niin varmaksi osaa sanoa, mutta kuuluiskos moottorin heilua noin saatanasti 4tkm vanhoilla tukikumeilla? Ja autohan siis ei ole käynnissä..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3ja1jTZk9QU[/youtube]
(EDIT: muuteltu linkki)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3ja1jTZk9QU[/youtube]
(EDIT: muuteltu linkki)
Viimeksi muokannut sv22, 20.12.2013 22:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei menny tämäkään työvuoro hukkaan, jarrukliinerillä konehuonetta ja putkia putsailtu, nyt ei mitään selkeetä vuotopaikkaa löytynyt. Aamulla lisäilin nestettä 4dl, näköjään min-max väli on 200ml.
No palatakseni tähän tärinään, alle konttiessa mittailin tukikumit.
Ne aikaisemmat kuvat vanhoista kumeista, niihin verrattuna näyttäis olevan joko saman mittainen tai jopa enemmän lintassa. Onhan se nyt melkoista jos parin kuukauden ajoilla menny hajalle tuo kumi. Apparin puolella vaikuttaa olevan ok, reilun sentin suurempi väli vanhoihin kuviin verrattuna.
No palatakseni tähän tärinään, alle konttiessa mittailin tukikumit.
Ne aikaisemmat kuvat vanhoista kumeista, niihin verrattuna näyttäis olevan joko saman mittainen tai jopa enemmän lintassa. Onhan se nyt melkoista jos parin kuukauden ajoilla menny hajalle tuo kumi. Apparin puolella vaikuttaa olevan ok, reilun sentin suurempi väli vanhoihin kuviin verrattuna.
Aamulla KL:n kautta, sain takuuseen uuden kuskin puoleisen kumin. Vanha oli lemföder, uus on joku c:llä alkava, saman firman ku apparin puoleinen. Ei ihan hirveästi ollut vaikutusta asiaan. Taas auto hallissa, ja tuossa aikansa ku katteli niin käsin heiluttaessa eniten antaa periksi apparinpuolen yläpäästä, näyttää lähes siltä ettei siellä olisi pulttia ollenkaan Taas tätä ääritarkkaa mittanauhaa käyttelin, erotusta painopäällä vs. öljypohjasta kevennettynä reilun sentin. Tiedä sitten minkä verran normaalisti kumin kuuluu painua kasaan mutta mutta jotenkin kummallisen veltolta noi tuntuu. Kun tuntuu menevän huonompaan suuntaan jatkuvasti, jos ei muuta niin kait sieltä se vika paikka hajoaa kohta ihan lopullisesti, ehkä sen sitten edes ammattimiehet löytää.. Tekee tosiaan nyt ihan samaa kuin rikkinäisillä tyynyillä, ratissa tyhjäkäynnistä asti värinää, loppui itseasiassa kun pihassa kengitti tuonne 3000+ kierroksille, ja sammuttaessa kone tuntuu putoavan huolella. Eipä niitä suuttimia ole vielä testattu, mutta en ymmärrä miten suuttimet tuon jälkimmäisen oireen aiheuttaisi. Jos kokeilis 320 kumeja, jos jollain kohtuukuntoiset edullisesti löytyy niin saapi tarjota, jos edes kokeilis onko yhtään mitään vaikutusta.
Samalla tuli kiristeltyä joku ahtimen putken pultti. Jotain positiivista, eilen moottorin etupäätä peseskelin, eipä ainakaan vielä ole mistään puskenu mitään läpi, ei kovin massiivisia vuotoja vaikuta olevan.
Venttiilikoppa tarvii joko uutta tiivistettä tai ainakin kiristelyä, pakosarjan puolelta puolestavälistä taaksepäin tihkunut öljyä, kokeilin sitä takimmaista pulttia ihan pikkuräikällä kevyesti kiristää, eipä juuri vastusta ollut. Pitää katella se oikea momentti ja vedellä siihen, jos ei lopu niin myöhemmin vaihtaa tiiviste. Samoin pientä vuotoa mittatikun juuressa, kait sinnekin joku tiiviste löytyy.
Huomenna vihdoin pääsee yöksi montun ääreen, siinä olisi tarkoitus pakosarjan tiiviste vaihtaa, kun ei muuten tuota pakoputkea jaksa irrottaa. Varsinkin kylmänä tulee konehuoneesta pakosarjan tienoilta lievä katku. Olihan tuossa pakosarjan mutterit vähän löysällä, mutta kattia irrottamatta niitäkään pääse kiristämään. Olipahan yllätys ettei saanut om612 koneeseen tiivistettä, om613 tiivisteestä vaan sitten pätkä pois, ei ilm. valmisteta enää muita.
Samalla tuli kiristeltyä joku ahtimen putken pultti. Jotain positiivista, eilen moottorin etupäätä peseskelin, eipä ainakaan vielä ole mistään puskenu mitään läpi, ei kovin massiivisia vuotoja vaikuta olevan.
Venttiilikoppa tarvii joko uutta tiivistettä tai ainakin kiristelyä, pakosarjan puolelta puolestavälistä taaksepäin tihkunut öljyä, kokeilin sitä takimmaista pulttia ihan pikkuräikällä kevyesti kiristää, eipä juuri vastusta ollut. Pitää katella se oikea momentti ja vedellä siihen, jos ei lopu niin myöhemmin vaihtaa tiiviste. Samoin pientä vuotoa mittatikun juuressa, kait sinnekin joku tiiviste löytyy.
Huomenna vihdoin pääsee yöksi montun ääreen, siinä olisi tarkoitus pakosarjan tiiviste vaihtaa, kun ei muuten tuota pakoputkea jaksa irrottaa. Varsinkin kylmänä tulee konehuoneesta pakosarjan tienoilta lievä katku. Olihan tuossa pakosarjan mutterit vähän löysällä, mutta kattia irrottamatta niitäkään pääse kiristämään. Olipahan yllätys ettei saanut om612 koneeseen tiivistettä, om613 tiivisteestä vaan sitten pätkä pois, ei ilm. valmisteta enää muita.