S210 E220 CDI -01, "Halpa" Pyöränkulmia
S210 E220 CDI -01, "Halpa" Pyöränkulmia
Toivottavasti jaksat lukea, loppupuolella muutama kuvalinkki jos ei jorinat kiinnosta
Tuolla naapurifoorumin puolella törmäsin reilu viikko sitten ilmoitukseen jossa kaupattiin tuollasta mustaa farkkuväyrystä, ja vieläpä halvalla (hintaa ei siis ilmoitettu)
"Nyt lähtee halvalla 21.12.2000 käyttöönotettu musta E-sarjan 220cdi farkku. Ajettu 458t, autom, lasikattoluukku, ilmastointi, aluvanteet...kaikki herkut. Täysin ajokunnossa, katsastusmies vain löysi vikoja, joita itsellä ei mahd. korjata; jarruletku vas. edessä murtunut, etuakseliston kallistuksen vakaaja kiinnityksen pystytanko välykselliset, samoin takana alatukivarsi, iskarit takana vuotaa,tuulilasi uusittava..tässä näitä. Ajoaikaa 20.1.2014 saakka"
Tiedot oli aika vajavaiset mutta silti kiinnostus heräsi, hiukan olisi vielä tarvettakin tuollaiselle. Jollain kummallisella tavalla nuo farkkupaavot vaan on mun mieleen.
Ei muuta kuin matkaan, odotukset eivät olleet kovin korkealla.
Illan pimeydessä saavuimme paikalle, likainen mutta melko ehjän näköinen auto siellä kuitenkin odotti. Musta Elegance alkuperäisillä vanteilla ja kangassisustalla.
Ruostetta perinteisesti siellä täällä, konepellissä, kuskinpuolen etulokarissa vähän, kaikissa muissa ovissa alareunassa paitsi oikea taka ihan ehjä, takakaarissa ainakin vasemmalla ja tietysti takaluukussa avauskahvan tienoilla.
Myyjä oli asiallisen oloinen, jo varttuneempi kaveri. Kysyin, kestääkö auto 250km kotiin? Kuulemma kestää, joten koeajolle ei ollut tarvetta.
Kone käydä raksutteli siististi, hiukan tosin möreän kuuloisesti. Alavesiletku näytti huonolta, mutta kuulemma nestettä ei huku niin uskalsin lähteä matkaan, tietysti lämpömittaria seuraten.
Jo 10m ajon jälkeen taisin todeta yksikseni äänen" kauhee ahtovuoto". Melkoinen suhina kuului (kuskin jalkatilasta) heti kun lähti yhtään ahtamaan, tuli ainakin heti todettua että rattiakselin kumi on riekaleina.
Ihme kyllä auto toimi sinänsä ihan ok melkein kotiin asti, 45km ennen kotia meni vikatilaan erään risteyksen jälkeen, enpä viittiny sammuttaa ja kuitata, pääsi sillä noinkin kotiin. Muuten oli yllättävän herkkäkulkuinen, vaikka ahtovuotoakin on.
Tuulilasi tuli todettua todellakin vaihtokuntoiseksi, ei ole halki näkökentästä mutta todella naarmuinen, samoin kuskinpuolen peilinlasista ei nää mitään.
Lämpömittarin seuranta oli hankalaa palaneiden mittarivalon polttimoiden vuoksi, tosin eipä ne lämmöt nousseet yli 60 asteen koko matkalla...
Ajettavuus oli ihan kohdallaan, mitä nyt vähän levoton urissa. Oikeasta etukulmasta kuului aina vasemmalle käännyttäessä BOING, ajattelin josko se jousi pysyisi kotiin asti paikoillaan.
Seuraavana päivänä tietysti piti tutkia uutta hankintaa, löytyi positiivista ja myös negatiivista.
Hyvää:
-Uudet ajovaloumpiot (tosin varmaan kiinalaiset, ihan ok kun käänsi toisen polttimon oikeinpäin)
-Tuore Boschin akku
-Lähes ehjä sisältä, kuskinpenkki ehjä, takapenkin istuinosassa pieni reikä
-Ehjä nahkaratti
-Ei löytynyt hitsattavaa, jousenkupitkin virheettömät!
-Toimiva ilmastointi
-Toimiva kattoluukku
-Toimiva orggis-CD/Navi
-Suuttimien pohjatiivisteet ei vuoda, yksi suutinkin oli uuden näköinen.
-Äänetön voimansiirto, peräkin ihan kuiva ulkopuolelta
-Hehkut ehjät
Huonoa:
-Tuulilasi entinen
-Sisältä likainen, vedetty tupakkaa (Pesty jo verhoilupesurilla kerran, haju hälveni aika hyvin jo, penkit puhdistui jo aika hyvin, taidan pestä vielä kertaalleen)
-Kallistuksen vakaajan tangot ihan selvät, samoin runkopuslat
-Oikea etujousi poikki pari kierrosta, lähdössä hetkenä minä hyvänsä alakupista karkuun (tätä katsastusmies ei ollut huomannut!)
-Takaiskarit todellakin vuotaa(ei kolise kuitenkaan)
-Takakelkan etummaiset puslat rikki (tästä oli vikalistalla, myynti-ilmosta unohtunut)
-Toinen narinahela väljä
-Jarruletku vas. edessä pykinyt
-Jarrut ravistaa hiukan
-Moottori likainen (oli myös vikalistalla)
-Tehostimen pumpun hihnapyörästä puuttuu pala
-Pissapoika ei toimi
-Renkaat ihan entiset
-Moottorin ilmansuodatinta ei vaihdettu valovuosiin --> revennyt, imuputki ja ilmamassamittari täynnä sontaa, turbon siivet entiset.
-Imusarjasta lähtenyt yksi läppä ja kadonnut jäljettömiin, reikä imusarjassa josta suhisee
-Vuotaa naftaa, muoviputkien o-renkaista ja suuttimien paluulinjasta
-Kuskin peilin lasi, himmentyvä joka vuotanut mömmöt pihalle
-Takapönttö ihan seula
-Naarmuja/ruostetta siellä täällä, ei nyt kuitenkaan kovin paha
Noh, olihan noita vikoja mutta yritetään nyt vielä elvyttää kuntoon. Osia haalitaan edullisesti.
Osia tilattu:
Saksasta Baldilta pitkä lista tiivisteitä, kaikki naftaputket, alavesiletku, hihnapyörä, rattiakselin kumi, ilmanputsarikotelon kumit/puslat, takakelkan puslat, suodattimia, takaiskareiden yläpään kumit + ties mitä, noin 380€
Saksasta Autotailemannilta jouset ympäriinsä, ihan vakio Classic/Elegance oikealla varaosanumerolla, 120€ toimituskuluineen.
Saksan Ebaysta UUSI turbo, varaosanumeron perusteella Mersun vaihto-osa, 199€+rahti 29€!
Oulusta Sergeyltä hyväkuntoinen pakoputken loppuosa, edullisesti.
Niin, se auton myyntihinta "halvalla", en nyt tiedä oliko niin halpa mutta vähän toista tonnia se maksoi loppujen lopuksi...
Muutama kuva lopuksi
Ainut kuva missä näkyy edes vähän autoa:
http://sdrv.ms/JSWQdy
Sisustaa, kertaalleen pestynä:
http://sdrv.ms/JSXjN5
Läppä kadonnut
http://sdrv.ms/JSXxUl
Läppien reiät tulpattuna
http://sdrv.ms/1auZJM2
http://sdrv.ms/JSYr3h
Imusarja pestynä, KIITOS "PEGA"!
http://sdrv.ms/JSYyf8
Moottorista purettuna imu- ja pakosarjat
http://sdrv.ms/JSYHiG
http://sdrv.ms/JSYLyZ
Ilmanputsari, tuo musta raita on repeämää
http://sdrv.ms/JSYWdu
Ahdin saanut kipeää, siipien reunat rosoilla, lisäksi tullut oudon iso rako siiven ja pesän väliin, luokkaa 3mm
http://sdrv.ms/JSZal5
Sellaista tälläkertaa, jatketaan tarinaa kun jotain saadaan aikaan.
Tuolla naapurifoorumin puolella törmäsin reilu viikko sitten ilmoitukseen jossa kaupattiin tuollasta mustaa farkkuväyrystä, ja vieläpä halvalla (hintaa ei siis ilmoitettu)
"Nyt lähtee halvalla 21.12.2000 käyttöönotettu musta E-sarjan 220cdi farkku. Ajettu 458t, autom, lasikattoluukku, ilmastointi, aluvanteet...kaikki herkut. Täysin ajokunnossa, katsastusmies vain löysi vikoja, joita itsellä ei mahd. korjata; jarruletku vas. edessä murtunut, etuakseliston kallistuksen vakaaja kiinnityksen pystytanko välykselliset, samoin takana alatukivarsi, iskarit takana vuotaa,tuulilasi uusittava..tässä näitä. Ajoaikaa 20.1.2014 saakka"
Tiedot oli aika vajavaiset mutta silti kiinnostus heräsi, hiukan olisi vielä tarvettakin tuollaiselle. Jollain kummallisella tavalla nuo farkkupaavot vaan on mun mieleen.
Ei muuta kuin matkaan, odotukset eivät olleet kovin korkealla.
Illan pimeydessä saavuimme paikalle, likainen mutta melko ehjän näköinen auto siellä kuitenkin odotti. Musta Elegance alkuperäisillä vanteilla ja kangassisustalla.
Ruostetta perinteisesti siellä täällä, konepellissä, kuskinpuolen etulokarissa vähän, kaikissa muissa ovissa alareunassa paitsi oikea taka ihan ehjä, takakaarissa ainakin vasemmalla ja tietysti takaluukussa avauskahvan tienoilla.
Myyjä oli asiallisen oloinen, jo varttuneempi kaveri. Kysyin, kestääkö auto 250km kotiin? Kuulemma kestää, joten koeajolle ei ollut tarvetta.
Kone käydä raksutteli siististi, hiukan tosin möreän kuuloisesti. Alavesiletku näytti huonolta, mutta kuulemma nestettä ei huku niin uskalsin lähteä matkaan, tietysti lämpömittaria seuraten.
Jo 10m ajon jälkeen taisin todeta yksikseni äänen" kauhee ahtovuoto". Melkoinen suhina kuului (kuskin jalkatilasta) heti kun lähti yhtään ahtamaan, tuli ainakin heti todettua että rattiakselin kumi on riekaleina.
Ihme kyllä auto toimi sinänsä ihan ok melkein kotiin asti, 45km ennen kotia meni vikatilaan erään risteyksen jälkeen, enpä viittiny sammuttaa ja kuitata, pääsi sillä noinkin kotiin. Muuten oli yllättävän herkkäkulkuinen, vaikka ahtovuotoakin on.
Tuulilasi tuli todettua todellakin vaihtokuntoiseksi, ei ole halki näkökentästä mutta todella naarmuinen, samoin kuskinpuolen peilinlasista ei nää mitään.
Lämpömittarin seuranta oli hankalaa palaneiden mittarivalon polttimoiden vuoksi, tosin eipä ne lämmöt nousseet yli 60 asteen koko matkalla...
Ajettavuus oli ihan kohdallaan, mitä nyt vähän levoton urissa. Oikeasta etukulmasta kuului aina vasemmalle käännyttäessä BOING, ajattelin josko se jousi pysyisi kotiin asti paikoillaan.
Seuraavana päivänä tietysti piti tutkia uutta hankintaa, löytyi positiivista ja myös negatiivista.
Hyvää:
-Uudet ajovaloumpiot (tosin varmaan kiinalaiset, ihan ok kun käänsi toisen polttimon oikeinpäin)
-Tuore Boschin akku
-Lähes ehjä sisältä, kuskinpenkki ehjä, takapenkin istuinosassa pieni reikä
-Ehjä nahkaratti
-Ei löytynyt hitsattavaa, jousenkupitkin virheettömät!
-Toimiva ilmastointi
-Toimiva kattoluukku
-Toimiva orggis-CD/Navi
-Suuttimien pohjatiivisteet ei vuoda, yksi suutinkin oli uuden näköinen.
-Äänetön voimansiirto, peräkin ihan kuiva ulkopuolelta
-Hehkut ehjät
Huonoa:
-Tuulilasi entinen
-Sisältä likainen, vedetty tupakkaa (Pesty jo verhoilupesurilla kerran, haju hälveni aika hyvin jo, penkit puhdistui jo aika hyvin, taidan pestä vielä kertaalleen)
-Kallistuksen vakaajan tangot ihan selvät, samoin runkopuslat
-Oikea etujousi poikki pari kierrosta, lähdössä hetkenä minä hyvänsä alakupista karkuun (tätä katsastusmies ei ollut huomannut!)
-Takaiskarit todellakin vuotaa(ei kolise kuitenkaan)
-Takakelkan etummaiset puslat rikki (tästä oli vikalistalla, myynti-ilmosta unohtunut)
-Toinen narinahela väljä
-Jarruletku vas. edessä pykinyt
-Jarrut ravistaa hiukan
-Moottori likainen (oli myös vikalistalla)
-Tehostimen pumpun hihnapyörästä puuttuu pala
-Pissapoika ei toimi
-Renkaat ihan entiset
-Moottorin ilmansuodatinta ei vaihdettu valovuosiin --> revennyt, imuputki ja ilmamassamittari täynnä sontaa, turbon siivet entiset.
-Imusarjasta lähtenyt yksi läppä ja kadonnut jäljettömiin, reikä imusarjassa josta suhisee
-Vuotaa naftaa, muoviputkien o-renkaista ja suuttimien paluulinjasta
-Kuskin peilin lasi, himmentyvä joka vuotanut mömmöt pihalle
-Takapönttö ihan seula
-Naarmuja/ruostetta siellä täällä, ei nyt kuitenkaan kovin paha
Noh, olihan noita vikoja mutta yritetään nyt vielä elvyttää kuntoon. Osia haalitaan edullisesti.
Osia tilattu:
Saksasta Baldilta pitkä lista tiivisteitä, kaikki naftaputket, alavesiletku, hihnapyörä, rattiakselin kumi, ilmanputsarikotelon kumit/puslat, takakelkan puslat, suodattimia, takaiskareiden yläpään kumit + ties mitä, noin 380€
Saksasta Autotailemannilta jouset ympäriinsä, ihan vakio Classic/Elegance oikealla varaosanumerolla, 120€ toimituskuluineen.
Saksan Ebaysta UUSI turbo, varaosanumeron perusteella Mersun vaihto-osa, 199€+rahti 29€!
Oulusta Sergeyltä hyväkuntoinen pakoputken loppuosa, edullisesti.
Niin, se auton myyntihinta "halvalla", en nyt tiedä oliko niin halpa mutta vähän toista tonnia se maksoi loppujen lopuksi...
Muutama kuva lopuksi
Ainut kuva missä näkyy edes vähän autoa:
http://sdrv.ms/JSWQdy
Sisustaa, kertaalleen pestynä:
http://sdrv.ms/JSXjN5
Läppä kadonnut
http://sdrv.ms/JSXxUl
Läppien reiät tulpattuna
http://sdrv.ms/1auZJM2
http://sdrv.ms/JSYr3h
Imusarja pestynä, KIITOS "PEGA"!
http://sdrv.ms/JSYyf8
Moottorista purettuna imu- ja pakosarjat
http://sdrv.ms/JSYHiG
http://sdrv.ms/JSYLyZ
Ilmanputsari, tuo musta raita on repeämää
http://sdrv.ms/JSYWdu
Ahdin saanut kipeää, siipien reunat rosoilla, lisäksi tullut oudon iso rako siiven ja pesän väliin, luokkaa 3mm
http://sdrv.ms/JSZal5
Sellaista tälläkertaa, jatketaan tarinaa kun jotain saadaan aikaan.
Viimeksi muokannut Teemutu, 06.2.2014 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onpas ollut hmmm... "huolettomalla" pidolla
Onnea auton hankinnasta. Farkkuväykyt on tosiaan kivoja kamppeita niinkuin mainitsikin.
Onnea auton hankinnasta. Farkkuväykyt on tosiaan kivoja kamppeita niinkuin mainitsikin.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Onhan tuossa jo saatu kädet mustaksi.
Eiköhän tuo parin viikon päästä jo ole ajossa, täytyy vaan löytää edullinen tuulilasipaja. Tampereella kävin tänään kysymässä yhdestä liikkestä, 415€ Pilkingtonin sadetunnistimellinen lasi, kallis?
Muiden osien hinnoissa pystyy kyllä säästämään.
Kyllähän tästäkin 2500€ auto tulee, toisaalta melkein samat jutut niihin hiukan kalliimpiinkin joutuu tekemään.
Väyrysfarmareista on kertynyt kokemusta, tämä on jo seitsemäs, sedaneita ei yhtään.
1x 300 turbodiesel -98
2x 290 turbodiesel -98 manuaali ja -97 automaatti
1x 320cdi -00
1x 280 4matic -97 pihassa vieläkin
2x 220cdi -00 manuaali ja tämä nyt tomaattina
Noi 300tdt ja 320cdi ostin "ehjänä", muut enemmän tai vähemmän tee-se-itse versioina
Eiköhän tuo parin viikon päästä jo ole ajossa, täytyy vaan löytää edullinen tuulilasipaja. Tampereella kävin tänään kysymässä yhdestä liikkestä, 415€ Pilkingtonin sadetunnistimellinen lasi, kallis?
Muiden osien hinnoissa pystyy kyllä säästämään.
Kyllähän tästäkin 2500€ auto tulee, toisaalta melkein samat jutut niihin hiukan kalliimpiinkin joutuu tekemään.
Väyrysfarmareista on kertynyt kokemusta, tämä on jo seitsemäs, sedaneita ei yhtään.
1x 300 turbodiesel -98
2x 290 turbodiesel -98 manuaali ja -97 automaatti
1x 320cdi -00
1x 280 4matic -97 pihassa vieläkin
2x 220cdi -00 manuaali ja tämä nyt tomaattina
Noi 300tdt ja 320cdi ostin "ehjänä", muut enemmän tai vähemmän tee-se-itse versioina
Sadetunnistin on kyllä toimiessaan äärettömän mainio varuste. Esim nykyisen kotteron kanssa en ole kauheesti pyyhkiöitä säädellyt vaan tunnistin on toiminut lähestulkoon moitteettomasti.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Ilman tunnistinta on kait hiukan halvempi, täytyy miettiä asiaa.
Mun väykyissä ei ole ollut kovin kaksista sadetunnistinta, w212 toimii kuin ajatus.
Hyvin lähti imari puhtaaksi, olisko se alumiininen vähän huokoisempaa niin paska tarttuu tiukemmin?
Laitampa kuvan alavesiletkusta jonka pitävyys hiukan arvelutti, eikä ihan turhaan arveluttanutkaan. Noita pärseitä näky molemmin puolin klemmaria.
http://sdrv.ms/1kyvfPA
Tuossa letkussahan oli defan letkuvastus, vääyn muuten asennettu sekin, kytkentärasia oli ylöspäin, desi vettä ja paskaa sisällä.
Taidan laittaa oikean vastuksen lohkoon, kummallekos puolelle se tuossa neloskoneessa kuuluu?
Nyt on helppo laittaa, imu- ja pakosarjat irrallaan.
Tuollainen tuli tänään postissa
http://sdrv.ms/1eAGjUI
Mun väykyissä ei ole ollut kovin kaksista sadetunnistinta, w212 toimii kuin ajatus.
Hyvin lähti imari puhtaaksi, olisko se alumiininen vähän huokoisempaa niin paska tarttuu tiukemmin?
Laitampa kuvan alavesiletkusta jonka pitävyys hiukan arvelutti, eikä ihan turhaan arveluttanutkaan. Noita pärseitä näky molemmin puolin klemmaria.
http://sdrv.ms/1kyvfPA
Tuossa letkussahan oli defan letkuvastus, vääyn muuten asennettu sekin, kytkentärasia oli ylöspäin, desi vettä ja paskaa sisällä.
Taidan laittaa oikean vastuksen lohkoon, kummallekos puolelle se tuossa neloskoneessa kuuluu?
Nyt on helppo laittaa, imu- ja pakosarjat irrallaan.
Tuollainen tuli tänään postissa
http://sdrv.ms/1eAGjUI
Loppuviikosta tuli Saksasta osia tuollainen väyrysen peräkontillinen
http://sdrv.ms/1eL1Nyg
Eipä ole enää mersun alkuperäissuodattimet Mannia, GUD FILTERS made in south africa
Kone on taas kasattu käyntikuntoon, uusi ahdin paikoillaan, polttoainelinjat uusittu, imusarja "kunnostettu".
Tässä vielä kasausvaiheessa
http://sdrv.ms/LDjaJq
Kone käy muuten hyvin, paitsi hihna kitisee ja ilmamassamittari on kuollu.
Kitinä kai kuuluu kiristimestä, ainakin avaimella kääntäessä narisee ikävästi.
Ilmamassamittari ei tainnu tykätä putsauksesta, johdon ollessa kiinni käy hetken tyhjää ja sammuu rykien. Piuha irti käy ihan kunnolla, tietysti on vikatilassa.
http://sdrv.ms/1eL1Nyg
Eipä ole enää mersun alkuperäissuodattimet Mannia, GUD FILTERS made in south africa
Kone on taas kasattu käyntikuntoon, uusi ahdin paikoillaan, polttoainelinjat uusittu, imusarja "kunnostettu".
Tässä vielä kasausvaiheessa
http://sdrv.ms/LDjaJq
Kone käy muuten hyvin, paitsi hihna kitisee ja ilmamassamittari on kuollu.
Kitinä kai kuuluu kiristimestä, ainakin avaimella kääntäessä narisee ikävästi.
Ilmamassamittari ei tainnu tykätä putsauksesta, johdon ollessa kiinni käy hetken tyhjää ja sammuu rykien. Piuha irti käy ihan kunnolla, tietysti on vikatilassa.
No niin, auto on vihdoin takaisin pyörillään.
Tuli tehtyä vähän raskaampi käyttöönottohuolto, kilometrilukemalla 458799km.
Vaihdettu ja huollettu:
- Imusarja+egr puhdistettu, läpät poistettu, uudet tiivisteet
- Suuttimien ylivuotoletkusarja
- Muoviset polttoaineputket kaikki, kumiletku rail-säätöventtiililtä suodattimelle, putki kp-pumpulta sammutinventtiilille
- Turbo (uusi MB-vaihtoahdin), ahtimen ja pakosarjan kaikki tiivisteet
- Ilmanputsarikotelon kumit ja metalliholkit
- Ilmamassamittari (Pierburg)
- Ilma- ja polttoainesuodattimet
- Alavesiletku ja jäähdytysnesteet
- Termostaatti (Behr 92c)
- Moniurahihnan kiristin (Ina)
- Defa lämmitysvastus laitettu imusarjan alle
- Pakoputken takaosa (käytetty, ehjä), kaikki pakoputken tiivisteet ja kiristyspanta, takimmainen katti tyhjennetty
- Etualatukivarsien sisäpään molemmat puslat
- Etuvakaajan pystytangot ja koripuslat
- Etu- ja takajouset (vakio, edessä K+F ja takana Lesjöfors)
- Takaiskarit huollettu, tiivisteet vaihdettu, yläpään kumit uudet, tasonsäädön öljy vaihdettu
- Taka-alatukivarsien sisäpään kumipuslat ja ulkopään "narinahelat"
- Taka-apurungon etupuslat
- Ohjausakselin läpivientikumi
- Taka-akseliston ylemmät etu-vinotuet o+v
- Etujarruletkut o+v ja jarruneste
On kuin eri auto, kulkee herkän tuntuisesti eikä kolise.
Sisustan pesin verhoilupesurilla ja suoritin otsonoinnin, nyt ei ainakaan haise kessu, uusitaan käsittelyt jos alkaa tuoksahtamaan.
Pyöränkulmien säätöön pitäisi viedä ennenkuin vaihdan "uudet" renkaat alle.
Samoten tuulilasin vaihtoon pitää viedä.
Nyt ollaan kuluissa hiukan yli 2500€, sisältäen auton hankintahinnan ja tuulilasin vaihdon, renkaita en laske kun uuden karheat Nordman 4 löytyy omasta takaa.
Ebaysta sattui jäämään käsiin halpa eberi, 4,3kw versio tosin, mutta avuksi sekin taitaa olla, täytyypä siis askarrella paikoilleen.
Parin viikon päästä auto pääsee tositoimiin, pitää kullkea 4kk Tampereella 5x viikossa, 90km suuntaansa.
Tuli tehtyä vähän raskaampi käyttöönottohuolto, kilometrilukemalla 458799km.
Vaihdettu ja huollettu:
- Imusarja+egr puhdistettu, läpät poistettu, uudet tiivisteet
- Suuttimien ylivuotoletkusarja
- Muoviset polttoaineputket kaikki, kumiletku rail-säätöventtiililtä suodattimelle, putki kp-pumpulta sammutinventtiilille
- Turbo (uusi MB-vaihtoahdin), ahtimen ja pakosarjan kaikki tiivisteet
- Ilmanputsarikotelon kumit ja metalliholkit
- Ilmamassamittari (Pierburg)
- Ilma- ja polttoainesuodattimet
- Alavesiletku ja jäähdytysnesteet
- Termostaatti (Behr 92c)
- Moniurahihnan kiristin (Ina)
- Defa lämmitysvastus laitettu imusarjan alle
- Pakoputken takaosa (käytetty, ehjä), kaikki pakoputken tiivisteet ja kiristyspanta, takimmainen katti tyhjennetty
- Etualatukivarsien sisäpään molemmat puslat
- Etuvakaajan pystytangot ja koripuslat
- Etu- ja takajouset (vakio, edessä K+F ja takana Lesjöfors)
- Takaiskarit huollettu, tiivisteet vaihdettu, yläpään kumit uudet, tasonsäädön öljy vaihdettu
- Taka-alatukivarsien sisäpään kumipuslat ja ulkopään "narinahelat"
- Taka-apurungon etupuslat
- Ohjausakselin läpivientikumi
- Taka-akseliston ylemmät etu-vinotuet o+v
- Etujarruletkut o+v ja jarruneste
On kuin eri auto, kulkee herkän tuntuisesti eikä kolise.
Sisustan pesin verhoilupesurilla ja suoritin otsonoinnin, nyt ei ainakaan haise kessu, uusitaan käsittelyt jos alkaa tuoksahtamaan.
Pyöränkulmien säätöön pitäisi viedä ennenkuin vaihdan "uudet" renkaat alle.
Samoten tuulilasin vaihtoon pitää viedä.
Nyt ollaan kuluissa hiukan yli 2500€, sisältäen auton hankintahinnan ja tuulilasin vaihdon, renkaita en laske kun uuden karheat Nordman 4 löytyy omasta takaa.
Ebaysta sattui jäämään käsiin halpa eberi, 4,3kw versio tosin, mutta avuksi sekin taitaa olla, täytyypä siis askarrella paikoilleen.
Parin viikon päästä auto pääsee tositoimiin, pitää kullkea 4kk Tampereella 5x viikossa, 90km suuntaansa.
Eilen kävin säädättämässä pyöränkulmat.
Raportti:
http://sdrv.ms/1c6cjOV
Onkohan nuo sinnepäinkään?
Ajettavuus on nyt mielestäni aika hyvä, tosin tiet on niin liukkaita ja paskat renkaat alla että vielä ei osaa paljoa sanoa...
Alustaan jäi loppujen lopuksi vanhaa vain takakelkan takimmaiset puslat ja edessä oikea raidepää, vasen raidetangon sisäpää, alapallot ja oikea ylätukivarsi. Eli siis takapäähän vaihdoin loppujen lopuksi jokaisen tangon.
Eilen tuli ajettua jo vajaa 300km, kerran heitti lootan vikatilaan, muuten toimii hienosti.
Ajotietokone näytti 5,1l/100km keskikulutusta, taitaa olla vähän optimistinen...
Tuulilasin kun saan vielä vaihdatettua niin kelpaa ajella, nykyisestä lasista ei yksinkertaisesti näe läpi.
Näyttää olevan vielä alkuperäinen ruutu, 460tkm tehnyt tehtävänsä.
Raportti:
http://sdrv.ms/1c6cjOV
Onkohan nuo sinnepäinkään?
Ajettavuus on nyt mielestäni aika hyvä, tosin tiet on niin liukkaita ja paskat renkaat alla että vielä ei osaa paljoa sanoa...
Alustaan jäi loppujen lopuksi vanhaa vain takakelkan takimmaiset puslat ja edessä oikea raidepää, vasen raidetangon sisäpää, alapallot ja oikea ylätukivarsi. Eli siis takapäähän vaihdoin loppujen lopuksi jokaisen tangon.
Eilen tuli ajettua jo vajaa 300km, kerran heitti lootan vikatilaan, muuten toimii hienosti.
Ajotietokone näytti 5,1l/100km keskikulutusta, taitaa olla vähän optimistinen...
Tuulilasin kun saan vielä vaihdatettua niin kelpaa ajella, nykyisestä lasista ei yksinkertaisesti näe läpi.
Näyttää olevan vielä alkuperäinen ruutu, 460tkm tehnyt tehtävänsä.
Nyt on lasi vaihdatettu ja auto katsastettu ilman moitteita.
Savut oli vajaa 0,5, ennen remonttia ei takanatulijaa nähnyt...
Nyt vaan tuli taas takaiskua. Aloin vaihtamaan hiukan äänekkäästi pyörivää oikeaa etulaakeria niin paljastui pilalle mennyt akseli. Joskus oli laakerin sisäkooli pyörähtäny akselilla, uusi laakeri oli asennettu varmaan kirveellä, jäljistä pääteltynä.
Noh, uusi käytetty olka-akseli on hankittuna, illalla paikoilleen.
Meniköhän suuntaus hukille, kun koko napa on taas irrotettuna?
Eipähän ole enää montaa osaa koko autossa mitä ei ole uusittu.
Alkaa olla niin hyväkuntoinen auto teknisesti, että täytyy alkaa harkitsemaan ruostekukkien korjaustakin ja ajaa muutama vuosi.
Mittariston korjausta pitää vielä harjoitella, pikselit pimeänä ja lasi halki.
Kellon ja lämpömittarin kaapelit on tulossa ja samoten käytetty mittaristo josta otan lasin.
Savut oli vajaa 0,5, ennen remonttia ei takanatulijaa nähnyt...
Nyt vaan tuli taas takaiskua. Aloin vaihtamaan hiukan äänekkäästi pyörivää oikeaa etulaakeria niin paljastui pilalle mennyt akseli. Joskus oli laakerin sisäkooli pyörähtäny akselilla, uusi laakeri oli asennettu varmaan kirveellä, jäljistä pääteltynä.
Noh, uusi käytetty olka-akseli on hankittuna, illalla paikoilleen.
Meniköhän suuntaus hukille, kun koko napa on taas irrotettuna?
Eipähän ole enää montaa osaa koko autossa mitä ei ole uusittu.
Alkaa olla niin hyväkuntoinen auto teknisesti, että täytyy alkaa harkitsemaan ruostekukkien korjaustakin ja ajaa muutama vuosi.
Mittariston korjausta pitää vielä harjoitella, pikselit pimeänä ja lasi halki.
Kellon ja lämpömittarin kaapelit on tulossa ja samoten käytetty mittaristo josta otan lasin.
Tuon näköinen kulkine paskan alta kuoriutui, toki kuvahan valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa...
http://sdrv.ms/1bWk3WX
http://sdrv.ms/1cvLUtX
Eilen vaihdoin olka-akselin lisäksi vielä ylätukivarren oikeallekin puolelle, voipi olla yhteisvaikutusta sen verran että kannattaa suunnata uudelleen vielä
http://sdrv.ms/1bWk3WX
http://sdrv.ms/1cvLUtX
Eilen vaihdoin olka-akselin lisäksi vielä ylätukivarren oikeallekin puolelle, voipi olla yhteisvaikutusta sen verran että kannattaa suunnata uudelleen vielä
Reilun tonnin nyt nähnyt maantietä tämä auto.
Eilen korjasin mittariston pikselit ja vaihdoin mittarivalojen polttimot, neljäTä yksi toimi. Nyt toimii kello ja ulkolämpötila moitteetta.
Mutta uskottava se on, vaihdelootassa on oikeasti vika. Luistaa hiukan neloselle vaihtaessa, isompaan päin kierrokset nousee 200-300 vaihtaessa mutta esim. ohitukseen lähtiessä heittäny muutaman kerran vapaalle.
Vikakodina: Ei-sallittu välityssuhde vaihteistossa.
Öljyt juuri vaihdettu huuhtelemalla, ei ainakaan parantanut tilannetta...
Siispä: OSTETAAN EHJÄ VAIHDELAATIKKO!
Eilen korjasin mittariston pikselit ja vaihdoin mittarivalojen polttimot, neljäTä yksi toimi. Nyt toimii kello ja ulkolämpötila moitteetta.
Mutta uskottava se on, vaihdelootassa on oikeasti vika. Luistaa hiukan neloselle vaihtaessa, isompaan päin kierrokset nousee 200-300 vaihtaessa mutta esim. ohitukseen lähtiessä heittäny muutaman kerran vapaalle.
Vikakodina: Ei-sallittu välityssuhde vaihteistossa.
Öljyt juuri vaihdettu huuhtelemalla, ei ainakaan parantanut tilannetta...
Siispä: OSTETAAN EHJÄ VAIHDELAATIKKO!
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna