
Tuolla naapurifoorumin puolella törmäsin reilu viikko sitten ilmoitukseen jossa kaupattiin tuollasta mustaa farkkuväyrystä, ja vieläpä halvalla (hintaa ei siis ilmoitettu)

"Nyt lähtee halvalla 21.12.2000 käyttöönotettu musta E-sarjan 220cdi farkku. Ajettu 458t, autom, lasikattoluukku, ilmastointi, aluvanteet...kaikki herkut. Täysin ajokunnossa, katsastusmies vain löysi vikoja, joita itsellä ei mahd. korjata; jarruletku vas. edessä murtunut, etuakseliston kallistuksen vakaaja kiinnityksen pystytanko välykselliset, samoin takana alatukivarsi, iskarit takana vuotaa,tuulilasi uusittava..tässä näitä. Ajoaikaa 20.1.2014 saakka"
Tiedot oli aika vajavaiset mutta silti kiinnostus heräsi, hiukan olisi vielä tarvettakin tuollaiselle. Jollain kummallisella tavalla nuo farkkupaavot vaan on mun mieleen.
Ei muuta kuin matkaan, odotukset eivät olleet kovin korkealla.
Illan pimeydessä saavuimme paikalle, likainen mutta melko ehjän näköinen auto siellä kuitenkin odotti. Musta Elegance alkuperäisillä vanteilla ja kangassisustalla.
Ruostetta perinteisesti siellä täällä, konepellissä, kuskinpuolen etulokarissa vähän, kaikissa muissa ovissa alareunassa paitsi oikea taka ihan ehjä, takakaarissa ainakin vasemmalla ja tietysti takaluukussa avauskahvan tienoilla.
Myyjä oli asiallisen oloinen, jo varttuneempi kaveri. Kysyin, kestääkö auto 250km kotiin? Kuulemma kestää, joten koeajolle ei ollut tarvetta.
Kone käydä raksutteli siististi, hiukan tosin möreän kuuloisesti. Alavesiletku näytti huonolta, mutta kuulemma nestettä ei huku niin uskalsin lähteä matkaan, tietysti lämpömittaria seuraten.
Jo 10m ajon jälkeen taisin todeta yksikseni äänen" kauhee ahtovuoto". Melkoinen suhina kuului (kuskin jalkatilasta) heti kun lähti yhtään ahtamaan, tuli ainakin heti todettua että rattiakselin kumi on riekaleina.
Ihme kyllä auto toimi sinänsä ihan ok melkein kotiin asti, 45km ennen kotia meni vikatilaan erään risteyksen jälkeen, enpä viittiny sammuttaa ja kuitata, pääsi sillä noinkin kotiin. Muuten oli yllättävän herkkäkulkuinen, vaikka ahtovuotoakin on.
Tuulilasi tuli todettua todellakin vaihtokuntoiseksi, ei ole halki näkökentästä mutta todella naarmuinen, samoin kuskinpuolen peilinlasista ei nää mitään.
Lämpömittarin seuranta oli hankalaa palaneiden mittarivalon polttimoiden vuoksi, tosin eipä ne lämmöt nousseet yli 60 asteen koko matkalla...
Ajettavuus oli ihan kohdallaan, mitä nyt vähän levoton urissa. Oikeasta etukulmasta kuului aina vasemmalle käännyttäessä BOING, ajattelin josko se jousi pysyisi kotiin asti paikoillaan.
Seuraavana päivänä tietysti piti tutkia uutta hankintaa, löytyi positiivista ja myös negatiivista.
Hyvää:
-Uudet ajovaloumpiot (tosin varmaan kiinalaiset, ihan ok kun käänsi toisen polttimon oikeinpäin)
-Tuore Boschin akku
-Lähes ehjä sisältä, kuskinpenkki ehjä, takapenkin istuinosassa pieni reikä
-Ehjä nahkaratti
-Ei löytynyt hitsattavaa, jousenkupitkin virheettömät!
-Toimiva ilmastointi
-Toimiva kattoluukku
-Toimiva orggis-CD/Navi
-Suuttimien pohjatiivisteet ei vuoda, yksi suutinkin oli uuden näköinen.
-Äänetön voimansiirto, peräkin ihan kuiva ulkopuolelta
-Hehkut ehjät
Huonoa:
-Tuulilasi entinen
-Sisältä likainen, vedetty tupakkaa (Pesty jo verhoilupesurilla kerran, haju hälveni aika hyvin jo, penkit puhdistui jo aika hyvin, taidan pestä vielä kertaalleen)
-Kallistuksen vakaajan tangot ihan selvät, samoin runkopuslat
-Oikea etujousi poikki pari kierrosta, lähdössä hetkenä minä hyvänsä alakupista karkuun (tätä katsastusmies ei ollut huomannut!)
-Takaiskarit todellakin vuotaa(ei kolise kuitenkaan)
-Takakelkan etummaiset puslat rikki (tästä oli vikalistalla, myynti-ilmosta unohtunut)
-Toinen narinahela väljä
-Jarruletku vas. edessä pykinyt
-Jarrut ravistaa hiukan
-Moottori likainen (oli myös vikalistalla)
-Tehostimen pumpun hihnapyörästä puuttuu pala
-Pissapoika ei toimi
-Renkaat ihan entiset
-Moottorin ilmansuodatinta ei vaihdettu valovuosiin --> revennyt, imuputki ja ilmamassamittari täynnä sontaa, turbon siivet entiset.
-Imusarjasta lähtenyt yksi läppä ja kadonnut jäljettömiin, reikä imusarjassa josta suhisee
-Vuotaa naftaa, muoviputkien o-renkaista ja suuttimien paluulinjasta
-Kuskin peilin lasi, himmentyvä joka vuotanut mömmöt pihalle
-Takapönttö ihan seula
-Naarmuja/ruostetta siellä täällä, ei nyt kuitenkaan kovin paha
Noh, olihan noita vikoja mutta yritetään nyt vielä elvyttää kuntoon. Osia haalitaan edullisesti.
Osia tilattu:
Saksasta Baldilta pitkä lista tiivisteitä, kaikki naftaputket, alavesiletku, hihnapyörä, rattiakselin kumi, ilmanputsarikotelon kumit/puslat, takakelkan puslat, suodattimia, takaiskareiden yläpään kumit + ties mitä, noin 380€
Saksasta Autotailemannilta jouset ympäriinsä, ihan vakio Classic/Elegance oikealla varaosanumerolla, 120€ toimituskuluineen.
Saksan Ebaysta UUSI turbo, varaosanumeron perusteella Mersun vaihto-osa, 199€+rahti 29€!
Oulusta Sergeyltä hyväkuntoinen pakoputken loppuosa, edullisesti.
Niin, se auton myyntihinta "halvalla", en nyt tiedä oliko niin halpa mutta vähän toista tonnia se maksoi loppujen lopuksi...
Muutama kuva lopuksi
Ainut kuva missä näkyy edes vähän autoa:
http://sdrv.ms/JSWQdy
Sisustaa, kertaalleen pestynä:
http://sdrv.ms/JSXjN5
Läppä kadonnut
http://sdrv.ms/JSXxUl
Läppien reiät tulpattuna
http://sdrv.ms/1auZJM2
http://sdrv.ms/JSYr3h
Imusarja pestynä, KIITOS "PEGA"!
http://sdrv.ms/JSYyf8
Moottorista purettuna imu- ja pakosarjat
http://sdrv.ms/JSYHiG
http://sdrv.ms/JSYLyZ
Ilmanputsari, tuo musta raita on repeämää
http://sdrv.ms/JSYWdu
Ahdin saanut kipeää, siipien reunat rosoilla, lisäksi tullut oudon iso rako siiven ja pesän väliin, luokkaa 3mm
http://sdrv.ms/JSZal5
Sellaista tälläkertaa, jatketaan tarinaa kun jotain saadaan aikaan.