Näin siinä sitten kävi - W210 320CDI huoltoa ja korjausta
Mersu tuli tänään liikennekäyttöön ja oli ajossakin kuutisen tuntia. Tutustuminen on vieraskoreuden loppumisesra päätellen molemmin puolista.
Positiivistä on, että vaihteisto tuntuu löytäneen turbiinilukon ja toimii kuin ajatus.. Kiihdytyksen 80 kymppiini jälkeen kun keventää kaasua moottorin kierrokset tippuvat muutaman sekunnin jälkeen vielä n. 100rpm. Olettaisin, että se johtuu turbiinin lukittumisesta siinä määrin kuin näissä on tapana.
Negatiivistä oli että nyt on sitten moottorikin vikatilassa, kiertää vain 3000, tuoksuu lamppuöljylle.ja voima puuttuu. Kulutusnäyttö näytti 12, 7l/100km eli tuplat entiseen.
Ratti on vinossa ja ohjaus tahmea keskialueella. On siis ohjattava kaksitoimisesti. Ehkä syynä on alustasarjan poisto. Pyöränkulmat voi olla pielessä.
Termostaatti alkaa olla lopussa. Lämpö seilaa 70-80 välillä kuormituksen mukaan ja lämpenee hitaasti.
Huomenna piuhan nokkaan ja koodeja katsomaan... aamulla katsotaan muut käytöstavat pakkkasta on nyt 24 astetta ja lohkolämppäri puuttuu.
Positiivistä on, että vaihteisto tuntuu löytäneen turbiinilukon ja toimii kuin ajatus.. Kiihdytyksen 80 kymppiini jälkeen kun keventää kaasua moottorin kierrokset tippuvat muutaman sekunnin jälkeen vielä n. 100rpm. Olettaisin, että se johtuu turbiinin lukittumisesta siinä määrin kuin näissä on tapana.
Negatiivistä oli että nyt on sitten moottorikin vikatilassa, kiertää vain 3000, tuoksuu lamppuöljylle.ja voima puuttuu. Kulutusnäyttö näytti 12, 7l/100km eli tuplat entiseen.
Ratti on vinossa ja ohjaus tahmea keskialueella. On siis ohjattava kaksitoimisesti. Ehkä syynä on alustasarjan poisto. Pyöränkulmat voi olla pielessä.
Termostaatti alkaa olla lopussa. Lämpö seilaa 70-80 välillä kuormituksen mukaan ja lämpenee hitaasti.
Huomenna piuhan nokkaan ja koodeja katsomaan... aamulla katsotaan muut käytöstavat pakkkasta on nyt 24 astetta ja lohkolämppäri puuttuu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
terve tuloa kerhoon!mukava kone jos joskus toimis ilman vikatiloja,mä ainakin alan hävittään koko paskan,ei jaksa enää,löytäs vaan jonku hullun ostajan tuolle ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Alkaa koitella jo luottamusta tämä laite. Väykky oli jatkanut eilisillä linjoillaan ja levähtäessään keksinyt uusia kujeita. Ei pyöritä startti enää, kuuluu vain naks ja valot aavistuksen himmenevät. Olisiko se jäässä? Painoin webaston päälle, pakkasta 19 astetta. Käynnistin sen eilen tallista ja sielläkin oli vähän pakkasta. Eilen auto oli käynnissä kuutisen tuntia 9 tunnin aikana.ilalla srartti toimi vielä vähän aikaa ennen sammuttamista.
Viisi aikaisempaa w124:sta ei itse asiassa tehnyt tätä temppua kertaakaan. Siis kolmesataatuhatta noilla yhteensä olen ajanut ja ne lähtivät poikkeuksetta aina käyntiin. Edes 35 astetta pakkasta ei tuota putkea katkaissut vaikka auto ei ollut roikassa. Nyt tuo väykky teki sen ensimmäisenä aamuna!
Näitä ei ilmeisesti saa edes hinata. Ei taida olla muuta konsttia kuin hakea hinausauto lainaan ja viedä tallille tämä keksintö. Voisi melkein irroitella tähdet tästä, ei ole sen tasoinen laite että tällä olisi oikeutta niitä kantaa. Miten näillä voisi palkkatyössä kulkea. Yrittäjillä se onnistuu kun päättävät itse aikataulustaan. Pitää varmaan ottaa toinenkin tolppapaikka ja pitää w124 nen siinä varalta.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Viisi aikaisempaa w124:sta ei itse asiassa tehnyt tätä temppua kertaakaan. Siis kolmesataatuhatta noilla yhteensä olen ajanut ja ne lähtivät poikkeuksetta aina käyntiin. Edes 35 astetta pakkasta ei tuota putkea katkaissut vaikka auto ei ollut roikassa. Nyt tuo väykky teki sen ensimmäisenä aamuna!
Näitä ei ilmeisesti saa edes hinata. Ei taida olla muuta konsttia kuin hakea hinausauto lainaan ja viedä tallille tämä keksintö. Voisi melkein irroitella tähdet tästä, ei ole sen tasoinen laite että tällä olisi oikeutta niitä kantaa. Miten näillä voisi palkkatyössä kulkea. Yrittäjillä se onnistuu kun päättävät itse aikataulustaan. Pitää varmaan ottaa toinenkin tolppapaikka ja pitää w124 nen siinä varalta.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Edes siihen ettei se lähde ei näköjään voi luottaa. Annoin webaston lämmittää moottoria tunnin lämmityslaitteen puhallin pois päältä ja kokeilin vielä kerran. Startti kytkeytyi ja moottori käynnistyi. Ajoin autolla 40km. Uutena vikana voin kertoa, että vakionopeudensäädin ei toimi enää. Kokeilin vielä starttia - toimi kuin ajatus, joka kerta.
Jos tuon startin nyt kuitenkin vaihtaisin. Voiko täsä nyt luottaa siihen, että startti saa herätettä? Hiljainen naksaus kuului kun yritin startata, mutta voihan se olla jokin muukin kuin solenoidi ja vika siten muualla kuin startissa??
Tätä vauhtia vikalista ei kyllä lyhene, vaika joka päivä olen tätå nyt korjannut.
Jos tuon startin nyt kuitenkin vaihtaisin. Voiko täsä nyt luottaa siihen, että startti saa herätettä? Hiljainen naksaus kuului kun yritin startata, mutta voihan se olla jokin muukin kuin solenoidi ja vika siten muualla kuin startissa??
Tätä vauhtia vikalista ei kyllä lyhene, vaika joka päivä olen tätå nyt korjannut.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tähän on pakko kommentoija vaikkei väykyn vika olekhaan, sevverran särähti silhmään.Perttu K kirjoitti: Yrittäjillä se onnistuu kun päättävät itse aikataulustaan.
Yrittäjähän saapii jäähä kotio vaikka joka päivä jos siltä tuntuu, tosi.
Sillon vain ei tule myyntiä/tulojakhaan ollenkhaan, nälkä se tullee yrittäjällekki.
Palkkatyössä oleva voipii hakea "saikkua" jos v*tuttaa lähteä töihin, palkka tullee siltikki.
Kiitos ja antheeksi.
No Merc at the moment
Se nyt oli vähän kieli poskessa kirjoitettu. Johdin sitä kun näillä on uudehkoltaan pääsääntöisesti yrittäjät ajaneet, mutta ainakaan minu työhön ei väykyn työaika passaa.. Monet yrittäjätuttuni löytävät vapaata pari tuntia melkein milloin vain, toisaalta työviikko heillä on setsemän päiväinen ja työpäivät 12h paitsi sunnuntaina.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Piuhan päässä käyty.
Ainoa esp vika oli: suunnilleen nin ettei ohjauspyörän asennon tunnistinta ole initialized
Kokeilin ruuvata rattia laidasta laitaan, mutta ei vaikuta. Mitään muuta aktiivista koodia ei ollut tähän liittyen.
Sitten löytyi kaksi muuta aktiivista liittyen radioon ja d2b ohjainlaitteeseen: n1141 ja n1113. Tehdas asetus ja nykyinen konfiguraatio eivät kuulema vastaa toisiaan. Listassa ei näkynyt kyllä kuin radio, vaikka tässä on tehdas kännykkä ja boksi kontissa.
Muuta koodia oli myös mutta ei aktiivista. Moottoriin saatiin tehot irronneen töpselin kiinnityksellä.
Ainoa esp vika oli: suunnilleen nin ettei ohjauspyörän asennon tunnistinta ole initialized
Kokeilin ruuvata rattia laidasta laitaan, mutta ei vaikuta. Mitään muuta aktiivista koodia ei ollut tähän liittyen.
Sitten löytyi kaksi muuta aktiivista liittyen radioon ja d2b ohjainlaitteeseen: n1141 ja n1113. Tehdas asetus ja nykyinen konfiguraatio eivät kuulema vastaa toisiaan. Listassa ei näkynyt kyllä kuin radio, vaikka tässä on tehdas kännykkä ja boksi kontissa.
Muuta koodia oli myös mutta ei aktiivista. Moottoriin saatiin tehot irronneen töpselin kiinnityksellä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tapahtuuko ratin asennontunnistimen opetus ihan vain rattia laidasta laitaan pyörittämällä? Riittääkö parikertaa vai pari tuntia? Voisi kuvitella, että jos se ei ala kohtuudella oppia niin se tunnistin olisi viallinen. Vaikka siinä ei ole katkosta, niin jos se ei tunnista, niin eihän se mitään opikaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Se vika oli tosiaan ... not initialized. Eli ei katkos. Ei tuo kuitenkaan ole moksiskaan ratin veivaamisesta, joten olisiko se sitten anturi vaihtoon.
Tänä aamuna oli tunnin webasto päällä, startti pelasi täysin, niin kuin eilenkin koko päivän. Pakko kai siinä on jäätä olla, vai olisiko ne väykyn sähköt vain tällaiset että johdot on hyvä lämmittää ennen kuin virta liikkuu. Se naksahtelu lienee ollut stattirele, ääni oli hiljaisempi kuin solenoindi.
Tänä aamuna oli tunnin webasto päällä, startti pelasi täysin, niin kuin eilenkin koko päivän. Pakko kai siinä on jäätä olla, vai olisiko ne väykyn sähköt vain tällaiset että johdot on hyvä lämmittää ennen kuin virta liikkuu. Se naksahtelu lienee ollut stattirele, ääni oli hiljaisempi kuin solenoindi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
En oikein usko huonoon akkuun kun lämmittelin sitä aamuyritysten jälkeen tunnin verran webastolla. En siis antanut lisävirtaa. Voisi luulla että huonolla akulla se ei olisi ainakaan parantanutnstartin tehoa. Webaston källeen startti pyöritti moottoria hyvin innokkaasti. Muutenkin tuntuu pyörivän kuin tulpaton mopo, eikö mittarivalot juuri himmene.
Uusi olinaisuus tuntuu olevan, että jos puolilämpimän koneen käynistää ilmannhehkutusta, se kyllä läjtee heti, mutta vakoonopeusäädin ei toimi. Tämäitää sen takia hehkuttaA. Vakionopeussäätimen tarve hehkutukselle on vissiin vain dieseleihin tarkoitetuissa säätimissä.
Tuntui toisissa nettikeskusteluissa vika olleen näillä oireilla myös ylijännitereleessä. Jos se tosiaan syöttää tätä anturia, niin eihän se virran puuttuessa tietenkään signaalia antaisi.
Uusi olinaisuus tuntuu olevan, että jos puolilämpimän koneen käynistää ilmannhehkutusta, se kyllä läjtee heti, mutta vakoonopeusäädin ei toimi. Tämäitää sen takia hehkuttaA. Vakionopeussäätimen tarve hehkutukselle on vissiin vain dieseleihin tarkoitetuissa säätimissä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuntui toisissa nettikeskusteluissa vika olleen näillä oireilla myös ylijännitereleessä. Jos se tosiaan syöttää tätä anturia, niin eihän se virran puuttuessa tietenkään signaalia antaisi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tarkoitus oli kokeilla ilman webastoa. Nyt se ehti 9minuuttia olla päällä. Hehkutus ja kääntö. Statti aloitti hikisen urakkansa. Tahti on paljon hitaampi kuin lämitetyssä koneessa. Selaisen reilun viiden sekunnin jälkeen cdi käynnistyy mustan savun kanssa. Ei se ainakaan akusta ollut kiinni.
Tämä on toista maata kuin saksantuonnit 10v sitten. Niiden piti pyöriä startti vinkuen, että lähtivät. Alle 50 neliön käynnistinkaapeleilla tai omalla akulla oli turha yritää ja mittarissa reilu 100tkm.
Tämä on toista maata kuin saksantuonnit 10v sitten. Niiden piti pyöriä startti vinkuen, että lähtivät. Alle 50 neliön käynnistinkaapeleilla tai omalla akulla oli turha yritää ja mittarissa reilu 100tkm.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Käy starin nokassa ja tutki oikein kunnolla Esp:n puolta. Näkee sen että huomaako auto kun rattia käännetään. Samalla sitten tutkii että onko jotain muuta outoa jossain arvossa. Ihme vika kylläPerttu K kirjoitti:Nyt on sitten vaihdettu yj-rele ja ohjauspyörän asennontunnistin. Jarruvalokytkin on vaihdettu jo aikaisemmin. Asennontunnistinkin oli jo vaihdettu, se oli 2012 mallia. En ole siis ensimmäinen tätä korjaamassa.
Mitäs vaihdetaan sitten? Ideoita?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Lauantaina taas starin nokkaan. Viimeksi lähdettiin piuhalta siinä uskossa että kyllä se oppii kun rattia vähän kääntelee.
Tässähän on moni tätä tutkinut. Jos nyt ihan arvaan lonkalta niin voisin osista ja vikalapuista päätellä että vikaa on yritetty poistaa kahden edellisen omistajan toimesta ja molemmilla kerroilla vika on poistunut myymällä auto. Helpot ja loogistet paikat lienee katottu. Hyvä puoli on, että melko arvokas asennontunnistinkin on uusi. Lopullinen ratkaisu voi olla helppo kunhan sen keksii.
No kaivetaan starilla kaikki tieto, mitä tuosta irti saa. Ei kai tuossa ole enää monta paikkaa jäljellä. Liittimet, maadoitikset tai boksi.
Tässähän on moni tätä tutkinut. Jos nyt ihan arvaan lonkalta niin voisin osista ja vikalapuista päätellä että vikaa on yritetty poistaa kahden edellisen omistajan toimesta ja molemmilla kerroilla vika on poistunut myymällä auto. Helpot ja loogistet paikat lienee katottu. Hyvä puoli on, että melko arvokas asennontunnistinkin on uusi. Lopullinen ratkaisu voi olla helppo kunhan sen keksii.
No kaivetaan starilla kaikki tieto, mitä tuosta irti saa. Ei kai tuossa ole enää monta paikkaa jäljellä. Liittimet, maadoitikset tai boksi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
On käytetty ja laitettu merkkehin takaisin. On juurikin sopivasti vinossa. Minusta se ei tätä aiheuta. Vinossa olevan ratin pitäisi sytyttää valo vasta auton liikkuessa. Nyt ne valot ei edes sammu missään vaiheessa.
Minäpä saatan kysäistä, jos hänellä olisi ajatuksia viasta.
Minäpä saatan kysäistä, jos hänellä olisi ajatuksia viasta.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Eikös siinä asentotunnistimessa ole sellainen lovi joka estää kääntelemästä sitä mihin sattuu? En ihan varma ole kun oman auton asentotunnistin on semmonen w202/w210 sekasikiö .Mika.T kirjoitti:Kyllähän sen ratin saa noin 5asteen välein mihin sattuu asentoon.
Sellainen ehkä 20 asteen vara tuossa omassa autossa ainakin on, enempää ei saa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... talks.html
Tuolla on kuvia
Tässä on melko lähelle sama rakennne kuin minulla. Ainoa ero on oikeastaan, että ratin irroituksen jälkeen ohjausakselin päässä näkyviin tulevassa mustassa muovilevyssä on kohdistintappi rattiin. Se levy siis pyörii ratin mukana. Ilmeisesti tuosta levystä se asento otetaan.
Täytyy varmaan katsoa, mitä arvoja tuo näyttää. Nuo rojut voi kasata ohjausakselille periaatteessa kierroksen vinoon. Turvatyynyn spiraalikaapeli on vain sitten tiukalla. Jotain ääniä olen ohjauspylväästä kuullut rattia veivatessa, siis raksahtelua yms. Joka voisi löhteä spiraalista. Kuitenkin vaikuttaa että tuo anturi näyttää juurikin ohjauspyörän asentoa, ei akselin.
Ratti on varmasti oikeassa asennossa akseliin. Tehtaan merkit on hyvät. Suuntaus tuolle on tarkotus tehdä ja ratti oikaista. Ei kai tuon ratin asennon pitäisi vaikuttaa kuin vasta ajossa, jolloin valot syttyy kun ajetaan ratti vinossam minulla ei valot yritäkään sammua.
https://www.youtube.com/watch?v=a1dLdLq ... ata_player
Täytyy varmaan katsoa, mitä arvoja tuo näyttää. Nuo rojut voi kasata ohjausakselille periaatteessa kierroksen vinoon. Turvatyynyn spiraalikaapeli on vain sitten tiukalla. Jotain ääniä olen ohjauspylväästä kuullut rattia veivatessa, siis raksahtelua yms. Joka voisi löhteä spiraalista. Kuitenkin vaikuttaa että tuo anturi näyttää juurikin ohjauspyörän asentoa, ei akselin.
Ratti on varmasti oikeassa asennossa akseliin. Tehtaan merkit on hyvät. Suuntaus tuolle on tarkotus tehdä ja ratti oikaista. Ei kai tuon ratin asennon pitäisi vaikuttaa kuin vasta ajossa, jolloin valot syttyy kun ajetaan ratti vinossam minulla ei valot yritäkään sammua.
https://www.youtube.com/watch?v=a1dLdLq ... ata_player
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tuohon lankaan en mene. Vanha väykkymiesten sananlasku sanoo: jos se ei ole rikki, älä koske!kondivo kirjoitti:Vasemman takaoven ikkunan nostokoneistoPerttu K kirjoitti:Mitäs vaihdetaan sitten?Jos ei oo rikki vielä, niin aja kerran alas ja sitten yritä ylös...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Väykyn sähköpuolen monipuolisten ominaisuuksien johdosta kyllä jännitti turvatyynyn irrotus. Muistan kun tuttujen väykystä laukesi turvavyön kiristimet kun laittoi vilkun päälle paikallaan olevassa autosa. Se oli silloin 4 vuotta vanha. s On tuurista kiinni milloin turvatyyny laukeaa. Toisalta kolarisa ei ehkä kannata tehdä mitään äkillisiä ohjausliikeitä eikä jarrutuksia ennen törmäystä, ettei turvatyyny mene vikatilaan ja jätä laukeamatta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Nyt on päästy jäljille.
Tunnistimelta ei tule asentotietoa. Starista kun katsoo ko. Kohtaa, niin ohjauspyörän asento on aina 0º, vaikkaa rattia kääntelee.
Can väylän perässä tuo tunnistin on. Oletettavasti se kuitenkin vastaa kutsuihin, kai tuo antaisi vikakoodin jos tunnistin ei saisi sähköä tai väylän johdoissa olisi katkos. Pitäisi ehkä mitata yhteys ratilta minne se johto sitten meneekin samille tai esp-poksille. Pitäisi jostsin löytää kytkentäkaavio tuon kaapelin liitoksista, että voisi mitata.
Katotaan taas starilla tuon vaivoja lähiaikoina nyt on moottorin ohjelma räätälöitävä. Syy kukutukseen selvisi ohjelmasta, siinä oli muutamaa karttaa rukattu siten että ainetta palaa. Nyt tulee versio, jossa on kaikki asiat kohdallaan. Samalla laatikkoa pistetään vähän jämäkämmäksi.
Tunnistimelta ei tule asentotietoa. Starista kun katsoo ko. Kohtaa, niin ohjauspyörän asento on aina 0º, vaikkaa rattia kääntelee.
Can väylän perässä tuo tunnistin on. Oletettavasti se kuitenkin vastaa kutsuihin, kai tuo antaisi vikakoodin jos tunnistin ei saisi sähköä tai väylän johdoissa olisi katkos. Pitäisi ehkä mitata yhteys ratilta minne se johto sitten meneekin samille tai esp-poksille. Pitäisi jostsin löytää kytkentäkaavio tuon kaapelin liitoksista, että voisi mitata.
Katotaan taas starilla tuon vaivoja lähiaikoina nyt on moottorin ohjelma räätälöitävä. Syy kukutukseen selvisi ohjelmasta, siinä oli muutamaa karttaa rukattu siten että ainetta palaa. Nyt tulee versio, jossa on kaikki asiat kohdallaan. Samalla laatikkoa pistetään vähän jämäkämmäksi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Auto kunnossa. Takapenkin alla puuttui sulakket paikoista 10 ja 11. Tökkäsin paikaleen ja tuli kerrala kuntoon. Tämän kanssa on vähän henkistä tuskaa koettu, mutta on kyllä aikaisemat omistajat kokeilleet hermoja vielä enemän. Esimerkinä turhaan vaihdettu esennon tunnistin jolla hintaa on tarpeeksi.
Sanotaan vielä että itse en keksinyt käytin autoa päivällä piuhan nokassa. Illemmalla kaveri sitten soitti, että katoppa meseltä ihan samanlainen vika. Niinhän se oli kun tajusi mitä takapenkin alla on.
Sanotaan vielä että itse en keksinyt käytin autoa päivällä piuhan nokassa. Illemmalla kaveri sitten soitti, että katoppa meseltä ihan samanlainen vika. Niinhän se oli kun tajusi mitä takapenkin alla on.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Jep, tuli tuossa aiemmin
väläyksenä mieleen yksi tapaus jossa oli sulake siirretty väärään kohtaan, lienenkö minä siitä joskus foorumille kirjoittanutkin.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Eikö korjaamo vaihtanut vanhaa samantien takaisin paikalleen kun oli (ymmärrettävästi kyllä) erehtynyt vian paikallistamisessa ?Esimerkinä turhaan vaihdettu esennon tunnistin jolla hintaa on tarpeeksi.