sonikki kirjoitti:Joo kannattaa ihmeessä laittaa kuntoon kun noilla pikku kierroksillahan tuo ahdin pelkästään syö niitä tehoja nii voi olla ajo-ominaisuudet vähä ku jonku jokkismiehen veistelemillä nokka-akseleilla
Tulihan tuo lopulta kuntoon,joskus noitten sähkövikojen kanssa tuppaa kestämään
.
Silloin kun ahdot hukassa,välillä ei tullut mitään vikakoodia,joskus
M16/7 (kiertoilmaläpän säädin) mittausarvo-potentiometri 2 Signaalijännite on liian korkea [P0246]
Toisinaan
M16/7 (kiertoilmaläpän säädin),vertailuvirhe mittausarvo-potentiometri [P0244]
Sitten kun tuli mittailtua ja tutkittua ettei kiertoilmaläpässä ole mitään vikaa,aloin tutkia mitkä syyt saattaisi pudottaa ahdot pois pelistä.
Nokka-akselin,kampiakselin asentotunnistimet ja nakutuksentunnistin mainittiin WISsissä.
Nuo kaksi ensin mainittua oli helppo tutkia,käytti piuhat irti ja katsoi että testeri antoi vikakoodit niistä.
Nakutuksentunnistimella ei ollut mitään vaikutusta,oli johdot kiinni tai irti,testeri ei tiennyt siitä mitään.
Piti sitten kehitellä mittausapuvälineet,että pääsi johtoja rikkomatta mittailemaan ECUlta arvoja.
Nakutuksentunnistin oli kunnossa.
Keksin sitten katsoa ilmamassamittarin signaalia,ja sitähän ei ECUlle tullut.
Outoa ettei tuommoisesta tule mitään herjaa,eikä sitä pysty (ainakaan tässä mallissa)starilla tutkia,vain läpi menevän ilmamäärän näkee.
No sitten ajattelin mittailla ilmamassamittarin liittimestä signaalia,suunnittelin siihen välijohdon tekemistä.Siinä kun mittailin minkälaiset liittimet välijohtoon tarviaisi,painelin signaalijohdon liitintä yleismittarin piikillä.Ja siitä asti on auto toiminut moitteettomasti.
Taisi olla siinä kohtaa joku kosketushäiriö tai hapettuma.
Joku jossain kirjoitteli kun kompressori pitää kylmänä ääntä.Nyt kun vaihdoin ahtopainemittarin imusarjasta kompuran juureen,niin näköjään kylmäkäynnistyksen yhteydessä vetää kiertoilmaläpän täysin kiinni,jolloin ahtaa tyhjäkäynnilläkin n.0,1 bar.
Mikä lie tarkastus/kalibrointi,noin minuutin kestää ja sitten alkaa toimia kaasupolkimen asennon / kuormituksen mukaan.
Tuon kyllä kuulee käyntiäänestä ilman mittariakin.