Noo ajattelin täsä hieman laittaa kertomusta autosta ku ei ennää kehtaa lainatakaan tuota Mika.T:n topikkia
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
, joten ajattelin pientä yhteenvetoa laittaa pirssistä ku tuota laittamista o ollu vaikkei se kovinkaan mahottomalta ole tuntunukkaan muutaku lompakossa
Rönttähän on tutummin sedani 290, käyttöönotettu 21.8.1996 jos väärin muistan, mutta on vuosimalliltaan -97
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
no tällähän ei oo minkäänlaista käytännön merkitystä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
. Auto tuotiin maahan tuossa tammikuun lopussa 2005 jos väärin laskin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Hussein Nageri tms. on sillä huristellu tuolla ruottinmaalla samoissa hommissa kuin mitä minäkin tein viime kesänä eli suharoinu taksilla. Mittarissa oli ostettaessa 230 tkm, mutta isän tutulta ostettaessa mittarilukeman sanottiin olevan lähempänä milliä ku nollaa
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ja täten tämäkin vääryys korjattiin tuonne mittaristoon. oikeista kilometreistä ei ole tietoa, mutta uusittujen osien osalta veikkaisin ettei se 230 tkm ihan pitäny paikkaansa. Autosta ostettaessa oli jännää se ettei siitä tiedetty etes millä koneella se oli tai tiedettiin ettei se kuitenkaan ole 220d joten katsottiin sen olevan aika halpa hintaisekseen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ihan mukavilla varusteilla hussein tms oli auton ottanut, koska löytyi ortopedi-penkki n-sisusta, automaatti-ilmastointi jne.
VIN WDB2100171A215935
Model E290DT
Chassis 2100171A215935
Engine 602982 12 003057
Transmission 722613 00 073583
Order 0 6 569 63772
Delivery date 30.07.96
Dealer Sweden (569)
Interior mb-tex grey (108)
Paint
744 brilliant silver metallic (с 1991)
Options
236 special lamp switching - daytime running lamps (с 01.04.1985)
special light wiring for Norway and Sweden
249 automatically dipping inside rear view mirror (с 01.06.1990)
404 left front seat with multiple contour backrest (с 01.01.1996)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
431 headrest for center rear seat
3-point seat belt and 3rd headrest in centre rear (с 01.10.1993)
450 International taxi (с 01.09.1972)
533 front and rear speakers - without radio (с 01.03.1994)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
581 automatic climate control (с 01.01.1977)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (с 01.11.1978)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
656 light alloy wheels, 10-hole (с 01.06.1993)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
807 Change of year of model, last figure shows new model year
825
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
955 extension tube on the roof, front
equipment package elegance (с 01.11.1991)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (с 01.06.1993)
Noo ensimmäisenä huomasin kun sen sain niin siinähän oli vikatila päällä
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
. No tämähän selvisi sitten kuukauden sisään, että vikanahan oli alipainerasia a'la EGR. No ei siinä mittään sitten ajeltiin menemään mitä kerettiin ja iloittiin "suuresta" voimasta vikatilojen jälkeen
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
. Noo siinä lomassa tuli sitten semmoinen pikku vahinko et mentiin perä eellä bussikatokseen, kun yhtälö: bussipysäkin pylväs + kolmion takaa tuleva papparainen = nyrkinmentävä kolo mersussa toteutui
siitä kuva täällä Uusituksi tuli sitten sumarit, etupuskin ja tuo kolo suoristettiin liikkeessä ja rattikin saatiin suoraan kun aurauskulmien säädössä käytiin samalla. Uutta maalia sai myös takapuskuri, kuitenkaan mitään uusimatta, koska maalia lähti hieman niin se maalattiin vakkuutusyhtiön laskuun.
No sitten mentiin jo kesälle asti ilman mitään, mutta sitten olin kerran tulossa tuolta limingan suunnalta ja latauksen vikailmoitus tuli silmille kuin tyhjästä. No ei siin mitään, laturi vaihtoon tuolla yhdessä pienemmässä liikkeessä, mutta sitten tulikin jännä homma eli laturi ei saanut enää herätettä
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
noo auto oli muutenkin menossa käymään valohoidossa veholla rikkoutuneen alipainerasian a'la ahtopaineensäätö (oli uus osa takakontissa
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
selvää säästöä sekä ennakointia) ja siellä tuli tuomio et laturi o rikki ja maksaisi pitkälle päälle 1000€. No ei muutaku takasin sinne sähköliikkeeseen ja korjaaja näytti että kun sinne annetaan herätettä niin se kyllä toimii, pienenä sivuvaikutuksena oli vain se, että kaikki vikailmoitukset tuli näyttöön
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
. Noo vikaa ruvettin tiedustelemaan ja vietiin vierimaalle haukiputaalle ja syyksi osottautui jokin lämpötila-anturi, jonka toiminta ei vaikuta laturiin mitenkään kuitenkin toimimattomana laturi ei saanut herätettä
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
. No ei siinä mitään taas oli auto iskussa ja ajokorttikin saatu takaisin lompakkoon pienen kuivumisen johdosta
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
.
Seuraava suurempi operaatio oli perämurikka, joka oli jo ilmoitellut olemassaolostaan jo omistussuhteen alkuajoista asti. Noo sehän ei sitten tykännyt oikeen siitä, että sillä koitettiin näyttää mallia Mazzalle kun silläkin ässä poltti kumia ja kun itse rupesin jarrua vasten tyhjää pyörittämään niin poliisi tuli vastaan ja lopetin yrittämisen
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
. No luulin että Mazzalla säklättää mersu pahasti, mutta se olikin oman röntän perä mikä sielä rupesi pitämään älämölöä ja sehän sitten veti kaverilla ihan juntturaan tuossa oulun keskustan laitakaupungissa ja ei muutaku ensimmäistä kertaa väykky meni 1,5v aikana hinausauton kyydissä tuttavan hajotttamon pihalle odottelemaan paal... eikäkö uutta perrää
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Noo itse olin armeijassa ja en päässyt hoitamaan hommia perän suhteen ja isä sitten oli hommannut halvimman perän a'la 220 ja tunnetustihan tuo automaatti saattaa hieman hylkiä väärävälityksistä perrää ja lopulta jouduttiin tilaamaan se oikea perä ja hintaakin taisi olla sen 700€ joka oli mukava summa ajatellen 52€ kahdelta viikolta saamaani nimellistä korvausta mallia SA-int.
Viimeisin episodi rempoissa oli tuo laturiremppa levin maisemissa, maisemat olivat kyllä hienot mut etäisyys tuolta kotopaikasta liian suuri, jotta asiasta olisi voinut nauttia. Hiilet vaihettiin vanhaan laturiin, muttei asia vaikuttanut ennää joten väykky meni toisen kerran hinausauton kyydillä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
tästä sessiosta on lisää
täällä Kuten lukea saattaa niin v*tutuksen määrää ei voi sanoin kuvailla, mutta tekevälle sattuu.
No sen jälkeen ei ole ollut mitään suurempia remontteja, mitä nyt alustaan vaihtanut nuita kuluvia osia sekä ohjaustehostimen vaihto
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
ei tykännyt öljyt enää pysyä sisällä ja laakerikin sanoi sopimuksen irti joten hajottamolta uusi
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
. "tuunattu" on ristalliumpioilla, kirkkailla sivuvilkuilla, feisliftin valloilla jne. Myös vanteet on suurentunneet hieman 15 tuumasista meritähdistä tuonne 19" lenson s7 modifyihin ja talvivanteiksikin on tullut tuommoiset brabuksen monblock 3 setkohan ne oli
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
. Tarkoituksena ois vielä tässä ens kesän aikana saaha uus väri pintaan sekä vähän modata esim. suora takakontti on tulollaan kuhan olis vain innostusta ruveta tinailemaan sitä, pakoputkisto olis tarkoitus päivittää 3" suoraan sivulle tulevaan putkeen ja aikanaan kun kaikki perusasiat on saanu kuntoon niin myös ruutia myllystäkin ois tarkotus ottaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Värin kanssa ei olla vielä päästy röntän kanssa sopuun, mutta eiköhän jokin hieman erikoisempi väri löydy jostakin, joka sopii e-mallille eli ei ehotuksia mistään thorttiin colors kameleonteista tms
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
.Ruosteet on varmaankin seuraavana tehtävänä tuon pakoputken ohella, joten rupian kerräämään tänne niitä kuvia ja aiemmista rempoista on tuolla Mika.Tn
topikissa
kuvatuksia pirssistä löytyypi lisää
täältä
sekä
täältä
Jos jotaki unohtu niin saa ihan vappaasti pistää kommenttia ja muutenkin saa kommentoida tuota ruost*läjän rummuutta
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ja Jubekin tuolla sanoi jossakin topikissa et mulla on tainnu olla kaikki viat mitä väykyssä voi olla ja suattaa pittää paikkaansakin, mutta nyt niistä suurin osa on käyty jo läpi ja korjattu, joten voitolla ollaan. Kun yrittää ite tehä jotakin tuohon niin tietääpähän ketä syyttää jos jokin paikka ei oo kunnossa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
eiköhän sitä tästäkin saaha jonkinmoinen auto aikaan, aika näyttää suurimpana onkelmana on tuo opiskelu ja sen tuoma massin vähhyys, mutta sen takia täsä ite onki vaiheltu osia että oppii ja säästää selvää rahhaa
T.Sankari