Sain vinkin termarin hinta olisi kuulemma orkkis palikoilla 50€ veholla antureineen vai onko se aiheellista?

Niinpä, autossani vaan ei ole tuota "pikkutermostaattia" joten eipä sitä silloin voi vaihtaa...hotari kirjoitti:viewtopic.php?t=24396
Jep sitä ei ihan kaikissa ole(niisä missä ei ole sitä pikku kennoa siinä syylärin edessä)yhdyssanapoliisi kirjoitti:Niinpä, autossani vaan ei ole tuota "pikkutermostaattia" joten eipä sitä silloin voi vaihtaa...hotari kirjoitti:viewtopic.php?t=24396
Sanottin kaikki tietävillä... ulkomaan foorumeilla mitä vaan niin sen pikku syylärin mikä 203 mallissa on(niissä missä se on)tuoppiman kirjoitti:Mulla on pikkutermari (ja olen vaihtanut sen plus tukkinutkin välillä pikkutermarikiertoa). Päätermari on vaihdettu kertaalle toissa talvena.
Nyt sitten tein pienen korjauksen, eli otin pienemmän syylärin pois kokonaan ja kierto siis pikkutermarilta ilman syyläriä. Toiveissa oli loistokkaat lämmöt, mutta ei auttanut, ei tosin mennyt huonommaksikaan. Pitää vielä kokeilla ja laittaa ritiläihmepikkusyyläri takaisin fyysisesti, jos se vaikka torppaisi ilman pääsyä varsinaiselle syylärille.
Mutta kun kerran monien ulkomaanfoorumienkin mukaan pienempi syyläri menee joko 1) automaativaihteistolle tai 2) polttoaineen jäähdyttimelle. Niin miten on toteutettu polttoaineen jäähdytys vaihtoehdossa 1?
Kokemus nimittäin on se, että kun tukkii pikkusyylärin kierron kokonaan, niin lämpenee todella hyvin - paljon paremmin kuin uudella pikkutermarilla. Mitäs jos siis ton polttoaineen jäähdyttäjän ns. unohtaa? Onko automaattimalleissa myös polttoaineen jäähdytin, mutta kierto jotenkin muuten?
Paljon on siis kirjoitettu jo aiheesta, mutta ei ole ainakaan itselle auennut mersun jäädytysveden ihmemaailma ja lämpeämisen autuus vieläkään.
Ok, täytyy yrittää nyt klassista maskiin tavaraa -kikkaa ja katsoa jos sillä pärjäisi.CDI203 kirjoitti:Sanottin kaikki tietävillä... ulkomaan foorumeilla mitä vaan niin sen pikku syylärin mikä 203 mallissa on(niissä missä se on)tuoppiman kirjoitti:Mulla on pikkutermari (ja olen vaihtanut sen plus tukkinutkin välillä pikkutermarikiertoa). Päätermari on vaihdettu kertaalle toissa talvena.
Nyt sitten tein pienen korjauksen, eli otin pienemmän syylärin pois kokonaan ja kierto siis pikkutermarilta ilman syyläriä. Toiveissa oli loistokkaat lämmöt, mutta ei auttanut, ei tosin mennyt huonommaksikaan. Pitää vielä kokeilla ja laittaa ritiläihmepikkusyyläri takaisin fyysisesti, jos se vaikka torppaisi ilman pääsyä varsinaiselle syylärille.
Mutta kun kerran monien ulkomaanfoorumienkin mukaan pienempi syyläri menee joko 1) automaativaihteistolle tai 2) polttoaineen jäähdyttimelle. Niin miten on toteutettu polttoaineen jäähdytys vaihtoehdossa 1?
Kokemus nimittäin on se, että kun tukkii pikkusyylärin kierron kokonaan, niin lämpenee todella hyvin - paljon paremmin kuin uudella pikkutermarilla. Mitäs jos siis ton polttoaineen jäähdyttäjän ns. unohtaa? Onko automaattimalleissa myös polttoaineen jäähdytin, mutta kierto jotenkin muuten?
Paljon on siis kirjoitettu jo aiheesta, mutta ei ole ainakaan itselle auennut mersun jäädytysveden ihmemaailma ja lämpeämisen autuus vieläkään.
ei mene missän niistä automatti laatikolle laatikon jäähdyts on syylärin sisään rakennettu
Köh köh, tosiaan tuolloin vuosi sitten kylmänä päivänä "kylmiltään" liikkelle lähdön jälkeen alle kilometrin matkalla taajama-ajossa lämmöt nousivat +90'C:ään. Mutta heti seuraavana päivänä lämpiäminen oli hitaampaa. Jäähdytysnesteet on autosta tarkistettu vaan ei varmaan koskaan vaihdettu.yhdyssanapoliisi kirjoitti:Termarit taitaa kestää pari-kolme vuotta... Omaani äskettäin vaihdatin (n. 80 eur + vähän töitä) ja kylläpä taas lämmöt nousevat kiltisti +90'C:äänJa tietysti kiertovesipumppu on kunnossa ja viimasuoja paikoillaan.
Tässä talven mittaan lämpiäminen huonontui huonontumistaan, tuntui että jokin siellä konehuoneen puolella suorastaan jääräpäisesti jarruttaa lämpiämistä. Lisäksi auto tuntui "loikkivan" kylmänä taajama-ajossa. Pelkäsin että automaattivaihteistossa on jotain häikkää. Nyt sitten viimein kyllästyin tyhjäkäynnin röykkyytykseen ja pahentuneeseen nyökkimiseen taajama-ajossa.yhdyssanapoliisi kirjoitti: ...mikä lie aiheuttaa termarin "huonontumisen"...? autossani ei ole pikkutermaria/pikkukennoa. Löytyy kyllä heikkotehoinen sähkökäyttöinen "heatbooster" jonka siis pitäisi muutaman sadan watin tehollaan lämmittää jäähdytysnestettä kun se on alle +70'C ja samaan aikaan ulkolämpötila on alle +7'C. En tosin ole havainnut suuren suurta eroa moottorin lämpenemisessä kun koemielessä olen kytkenyt ajotietokoneesta heatboosterin pois päältä. Mutta kyllä tuon heatboosterin toiminnan huomaa tyhjäkäynnillä, kierrokset muuttuvat lievästi tuon tuostaan. Ja kuulee että välillä tulee hieman kuormitusta moottorille. Edelleen olisi hauskaa saada termari pysymään teräkunnossa kauemmin kuin 1 päivä. Liekö mahdollista?
Hmmm, autossani taitaa olla alkuperäinen akku (401.000 km / 8v 7 kk)... Tai ainakaan akulle ei ole tehty mitään minun eikä edellisen omistajan aikana. Akun jännite on joka syksy jotenkin testattu ja kunnoltaan asialliseksi todettu. Ajan MA-PE joka päivä vähintään 45 + 45 km (töihin ja takaisin). Istuinlämmitys on muutaman minuutin päällä, kauemmin ei tarvitse koska lämpiää niin nopeasti. Puhallukset n. ½ teholla eli jokseenkin 3-asennossa, auto-asennossakin taitaa olla vastaava puhallusteho. Ehkä kerran kuussa tulee pitempääkin matkaa, >150 km suuntaansa...mherpman kirjoitti:..Niin ja tosiaan tyhjäkäynti ajelehti/rytki aina tuon lämmittimen kytkeytymisen yhteydessä huonolla akulla ja tai jos akku on vajaa. Kun kaikki on kondiksessa niin ei mitään rytkintää. Ilmeisesti automatiikka pudottelee sitä pois/päälle kun jännitteet jotkahtelee. Jälkihehkut syö muös aika lailla kylmällä koneella..