Termos
Yritän tässä huoltaa kaverini autoa, mutta Mersu on minulle uusi tuttavuus eikä johtotähden sielunelämä ole vielä juurikaan avautunut minulle. Ehkä voisitte auttaa tässä ongelmassa. Autona on C 180.
Noin viikko sitten moottorin vesipumppu leikkasi kiinni. Pumppu vaihdettiin uuteen huoltoliikkeessä - oli kuulemma leikannut vain kiinni ja siipipyörä ehjä. Mutta tämän jälkeen kabiinista katosivat lämmöt tyystin. Oiretta olen tutkinut seuraavasti.
- Moottorilämmöt nousevat n. 85°C mittarin mukaan
- Jäähdytysjärjestelmää ilmattu useampaan kertaan
- Sulakkeet on kunnossa ja puhallinmoottori toimii moitteitta
- Lämmityslaitteen ohjausyksikössä puhallin nopeuksien "valokehä" vilkkuu säännöllisesti n. 2 kertaa sekunnissa. Vilkkuminen loppuu kun ajovalot kääntää päälle. Samoin jos irrottaa virtauksensäätöventtiileiltä johdot. Kaikki muut ohjainyksikön valot ovat tyystin pimeänä.
- Virtauksen säätöventtiilit toimivat (avattu ja huollettu) ja ohjausjännite säätyy kun ohjainyksikön pyöriä liikuttaa
- Kiertovesipumppu on ehjä. Toimi irrallaan erillisellä jännitelähteellä. Konehuoneen puolella siihen ei tule jännitettä millään puhallinnopeudella.
Ilmeisesti (mitä olen lukenut täältä ja muualta) kiertovesipumpun pitäisi alkaa pyörimään kun puhallinmoottori kytketään päälle, mutta tuleeko sinne virrat sieltä lämmityslaitteen ohjainyksiköstä vai esivastukselta? Olisiko mitään muuta mikä olisi syytä tarkastaa?
Voi myös olla että tämä vika on ollut jo pitemmän aikaa, mutta se havaittiin vasta nyt kun ilmat oikeasti muuttuivat kylmäksi. Joten se moottorin vesipumppu vika tuskin liittyy tähän millään tavalla - paitsi jos kansipahvi ehti palaa pumppuvian takia. Lämmöt kävivät kuulemma "tapissa".
Kiitokset jo etukäteen
Lämmityslaite hönkii vain kylmää + muita oireita
Re: Lämmityslaite hönkii vain kylmää + muita oireita
Tarkoitatko säätöventtiileillä ns närhenmunia? Jos ne on putsattu niin onhan käämilangat ehjät?Testo81 kirjoitti:Termos
Yritän tässä huoltaa kaverini autoa, mutta Mersu on minulle uusi tuttavuus eikä johtotähden sielunelämä ole vielä juurikaan avautunut minulle. Ehkä voisitte auttaa tässä ongelmassa. Autona on C 180.
Noin viikko sitten moottorin vesipumppu leikkasi kiinni. Pumppu vaihdettiin uuteen huoltoliikkeessä - oli kuulemma leikannut vain kiinni ja siipipyörä ehjä. Mutta tämän jälkeen kabiinista katosivat lämmöt tyystin. Oiretta olen tutkinut seuraavasti.
- Moottorilämmöt nousevat n. 85°C mittarin mukaan
- Jäähdytysjärjestelmää ilmattu useampaan kertaan
- Sulakkeet on kunnossa ja puhallinmoottori toimii moitteitta
- Lämmityslaitteen ohjausyksikössä puhallin nopeuksien "valokehä" vilkkuu säännöllisesti n. 2 kertaa sekunnissa. Vilkkuminen loppuu kun ajovalot kääntää päälle. Samoin jos irrottaa virtauksensäätöventtiileiltä johdot. Kaikki muut ohjainyksikön valot ovat tyystin pimeänä.
- Virtauksen säätöventtiilit toimivat (avattu ja huollettu) ja ohjausjännite säätyy kun ohjainyksikön pyöriä liikuttaa
- Kiertovesipumppu on ehjä. Toimi irrallaan erillisellä jännitelähteellä. Konehuoneen puolella siihen ei tule jännitettä millään puhallinnopeudella.
Ilmeisesti (mitä olen lukenut täältä ja muualta) kiertovesipumpun pitäisi alkaa pyörimään kun puhallinmoottori kytketään päälle, mutta tuleeko sinne virrat sieltä lämmityslaitteen ohjainyksiköstä vai esivastukselta? Olisiko mitään muuta mikä olisi syytä tarkastaa?
Voi myös olla että tämä vika on ollut jo pitemmän aikaa, mutta se havaittiin vasta nyt kun ilmat oikeasti muuttuivat kylmäksi. Joten se moottorin vesipumppu vika tuskin liittyy tähän millään tavalla - paitsi jos kansipahvi ehti palaa pumppuvian takia. Lämmöt kävivät kuulemma "tapissa".
Kiitokset jo etukäteen
Lämpeneekö jos ulkoisesti kierrätät nestettä ulkoisella virtalähteellä?
Mikäs tarkempi malli onkaan tässä?
Päivitystä tilanteeseen
AK 47:
"Tarkoitatko säätöventtiileillä ns närhenmunia? Jos ne on putsattu niin onhan käämilangat ehjät?"
- Kyllä, ja kyllä. Toiminta testattu jännitelähteellä. Karat liikkuvat
"Lämpeneekö jos ulkoisesti kierrätät nestettä ulkoisella virtalähteellä?"
- Ei lämpene sen enempää. Jonkinlaista hehkua sieltä tulee. Näillä noin parin pakkasasteen keleillä vielä nippa nappa tarkenee. Voi tulla viikon päästä aika vilpoisaa.
"Mikäs tarkempi malli onkaan tässä?"
- vm. -94 Sedan automaattivaihteinen. Lämmityslaitteessa ei mitään automaattista tai anturoitua - tietääkseni. Ainoastaan sisäilman kierron painike
"Tarkoitatko säätöventtiileillä ns närhenmunia? Jos ne on putsattu niin onhan käämilangat ehjät?"
- Kyllä, ja kyllä. Toiminta testattu jännitelähteellä. Karat liikkuvat
"Lämpeneekö jos ulkoisesti kierrätät nestettä ulkoisella virtalähteellä?"
- Ei lämpene sen enempää. Jonkinlaista hehkua sieltä tulee. Näillä noin parin pakkasasteen keleillä vielä nippa nappa tarkenee. Voi tulla viikon päästä aika vilpoisaa.
"Mikäs tarkempi malli onkaan tässä?"
- vm. -94 Sedan automaattivaihteinen. Lämmityslaitteessa ei mitään automaattista tai anturoitua - tietääkseni. Ainoastaan sisäilman kierron painike
Ensin tuli mieleen että onhan jäähdytysnestettä varmasti ihan maksimiin asti. Jotkut automallit lopettaa lämpimän puhaltamisen kun alkaa olla minimi rajoilla.
Toki kun kerran ilmailtu monesti niin on varmaan varmistuttu asiasta.
Itse olen ilmannut aina vain laittamalla puhalluksen täysille ja kuumalle joksikin aikaa huutamaan.
Jos nuo helpot asiat jo käyty läpi niin veikkaan lämmönsäätöpaneelia.
Aika moneen w202 jouduttu tuo vaihtamaan tai juottelemaan uudestaan.
Itsellä joskus sekosi niin riitti kun puhdistin liittimet paneelin takaa.
Toki kun kerran ilmailtu monesti niin on varmaan varmistuttu asiasta.
Itse olen ilmannut aina vain laittamalla puhalluksen täysille ja kuumalle joksikin aikaa huutamaan.
Jos nuo helpot asiat jo käyty läpi niin veikkaan lämmönsäätöpaneelia.
Aika moneen w202 jouduttu tuo vaihtamaan tai juottelemaan uudestaan.
Itsellä joskus sekosi niin riitti kun puhdistin liittimet paneelin takaa.
Case closed
Joo, ohjauspaneelihan se oli. Kaksi juotosta oli halki ja ne juottamalla sai jotain hönkää lisää. Mutta ei korjaantunut kokonaan. Uusittava se on, kunhan jostain sopiva käytetty sattuu löytymään. Kiitokset avuistanne.
Re: Case closed
Juota ne kaikki juotokset. Voi säästyä rahaa.Testo81 kirjoitti:Joo, ohjauspaneelihan se oli. Kaksi juotosta oli halki ja ne juottamalla sai jotain hönkää lisää. Mutta ei korjaantunut kokonaan. Uusittava se on, kunhan jostain sopiva käytetty sattuu löytymään. Kiitokset avuistanne.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling