
Omatuonti mese
Omatuonti mese
Tuotin juuri vaimolle kivan kauppakassin Saksasta,saako suomesta C230E (D202) vm1997 lohkolämmitintä ao laitteeseen,paikallisen korjaamon iikka, selvitti että tänne tuodaan jotain suomeen tarkoitettuja mersuja! ja että nuo omatuonnit, voi olla muka mitä tahansa ja että moottorinohjauspiirit sekoo! siis miten lohkolämmitin on yhteydessä moottorinohjaukseen ? ja miksi?eikös se lämmitä vain jäähdytysnestettä?mistä asti muka Daimler-Bentz on valmistanut meille omia moottoreita?ja miks iikat menee aina ihan sekasin ,kun kerron tuottaneeni itse kotteron saksasta ! autosta on ensinnäkin ruuvattu km mittarit (124th km),sitten se (kun on niin uuden oloinen ikäisekseen) on varmasti kolaroitu , tai ainakin joku jossain on kussut siihen suuntaan! 

Ihan höpöhöpöpuhetta korjaamon iikalta. Tuohon koneeseen saa lohkolämmittimen kyllä. Minulla on ollut saman vuotinen 230 ja ainakaan AD:lla ei ollut pienintäkään ongelmaa osien asentamisessa. Neloskoneessa ei ole lämmön jakautumisenkaan suhteen ongelmia - toisin kuin pidemmissä tai leveämmissä koneissa. Defan katalogista löytyy osat ja paikalleen menee ihan niinkuin maalaisjärki sanoo.
-T


Totta on, että jokainen mersu tilataan yksilöllisesti ja autoissa on
näin ollen varuste-eroja. Sekä auton ostaja että maahantuoja
voivat esittää toivomuksia varusteista. Esim. ns. Suomi-varusteet
ovat niitä lisävarusteita, joita Veho maahantuojana on pyytänyt
kaikkiin maahantuomiinsa autoihin.
Tämä ei koske Vehon kautta ostettuja ns. diplomaatti-autoja tai
muita verotta ostettuja autoja, joihin tilaaja saa haluamansa varustuksen
eli siis vaikka ilman Suomi-varusteita. Suomi-varusteita ovat olleet mm.
lampunpesurit ja istuinlämmittimet. Diplomaattiauto on verotta
ostettu auto, jonka hintaan tehdas myöntää diplomaateille
lisäalennuksen.
Todennäköisesti autoissa on muitakin eroja sen mukaan, minne
autot ovat menossa. Tavallisesti erot liittyvät valoihin tai muuhun
sellaiseen, josta eri maissa on erilaisia määräyksiä. Periaatteessa
on myös mahdollista, että kylmiin ja kuumiin maihin tehdään
hiukan erilaista tekniikkaa. Arabimaissa ja Suomessa on niin
erilainen ilmasto, että jäähdyttimessä, termostaateissa, lämmityksessä
tai säädöissä voi olla eroa.
On mahdollista, että kun lohkolämmitin muuttaa moottorin
lämpötilaa, moottorinohjauselektroniikka tulkitsee olosuhteet
väärin ja säätää seokset pieleen. Tästä on muistaakseni erään
automerkin kohdalla tullut käynnistysvaikeuksia, Asia korjataan
muuttamalla auton asetuksia niin, että lohkolämmitin merkitään
asennetuksi. En tiedä, onko Mersun kohdalla asia näin. Mersuun
kuin Mersuun varmasti saa lohkolämmittimen.
Itse asennutin aikoinaan diplomaattimersuuni lohkolämmittimen
ja sisälämmittimen Veholla ja hyvin toimi.
näin ollen varuste-eroja. Sekä auton ostaja että maahantuoja
voivat esittää toivomuksia varusteista. Esim. ns. Suomi-varusteet
ovat niitä lisävarusteita, joita Veho maahantuojana on pyytänyt
kaikkiin maahantuomiinsa autoihin.
Tämä ei koske Vehon kautta ostettuja ns. diplomaatti-autoja tai
muita verotta ostettuja autoja, joihin tilaaja saa haluamansa varustuksen
eli siis vaikka ilman Suomi-varusteita. Suomi-varusteita ovat olleet mm.
lampunpesurit ja istuinlämmittimet. Diplomaattiauto on verotta
ostettu auto, jonka hintaan tehdas myöntää diplomaateille
lisäalennuksen.
Todennäköisesti autoissa on muitakin eroja sen mukaan, minne
autot ovat menossa. Tavallisesti erot liittyvät valoihin tai muuhun
sellaiseen, josta eri maissa on erilaisia määräyksiä. Periaatteessa
on myös mahdollista, että kylmiin ja kuumiin maihin tehdään
hiukan erilaista tekniikkaa. Arabimaissa ja Suomessa on niin
erilainen ilmasto, että jäähdyttimessä, termostaateissa, lämmityksessä
tai säädöissä voi olla eroa.
On mahdollista, että kun lohkolämmitin muuttaa moottorin
lämpötilaa, moottorinohjauselektroniikka tulkitsee olosuhteet
väärin ja säätää seokset pieleen. Tästä on muistaakseni erään
automerkin kohdalla tullut käynnistysvaikeuksia, Asia korjataan
muuttamalla auton asetuksia niin, että lohkolämmitin merkitään
asennetuksi. En tiedä, onko Mersun kohdalla asia näin. Mersuun
kuin Mersuun varmasti saa lohkolämmittimen.
Itse asennutin aikoinaan diplomaattimersuuni lohkolämmittimen
ja sisälämmittimen Veholla ja hyvin toimi.
Mielenkiintoista
Nuo korjaamoiden asiantuntija neuvot ja toimetkin ovat joskus aivan uskomattomia. Kuten nyt minunkin tapauksessani, että MB:n paikallinen merkkikorjaamo LänsiAuto sen kun vaihtaa vaihtamisesta päästyään syöttöpumppua autooni vuodesta toiseen. Jo neljäs pumppu viiteen vuoteen.
Ei ole kivaa.
Toinen juttu samassa kaupassa kun kyselin auton (automaatti) vaihteen nykäisyä, niin vaihdelaatikko olisi pitänyt vaihtaa, satuin kysymään automaattilaatikko asentajalta, niin sanoi ettei korjaannu sillä, kun on alipaine puolella vika, mutta ei haittaa eikä vioita laatikkoa. Sen kun ajat vaan. Niin olen ajanutkin, eikä ole pahentunut mutta ei parantunutkaan.
Tulee mieleen, nuo 30-vuoden takaiset Vehon työnjohtajat samassa talossa, jossa kävin tuolloin ja nyt sen ollessa LänsiAuto. Miehet ovat vaihtuneet ja myös osaaminen ja vastaukset sen myötä.
Ennen todellakin osattiin ja korjattiin MB-autoja. Kuten minunkin ensimmäinen ns. siipimersuni, kolme sellaista, sitten 123 kaikissa rivipumppu ja toimi, mutta nyt tämä paska C220DA jakajapumppu. Nyt SIIS vain vaihdetaan komponentteja yleensä ja myös pumppuja tiuhaan tahtiin tietämättä vian todellista laatua. Sillä jos pumput ovat risoja jos suunnittelultaan ei ne vaihtamalla parane, eikä vika poistu koskaan.
Rivipumppu vaan paikalleen.. Katsotaan mitä kuluttajaviranomainen asiasta saa aikaiseksi?
Täälläkin saattaa olla Vehon ns. "asiantuntijoita" seurailemassa kirjoituksiani (-mme), mutta olkoon, sen kun on, toivottavasti oppi menee perille, sinne minne kuuluu.
Ei ole kivaa.
Toinen juttu samassa kaupassa kun kyselin auton (automaatti) vaihteen nykäisyä, niin vaihdelaatikko olisi pitänyt vaihtaa, satuin kysymään automaattilaatikko asentajalta, niin sanoi ettei korjaannu sillä, kun on alipaine puolella vika, mutta ei haittaa eikä vioita laatikkoa. Sen kun ajat vaan. Niin olen ajanutkin, eikä ole pahentunut mutta ei parantunutkaan.
Tulee mieleen, nuo 30-vuoden takaiset Vehon työnjohtajat samassa talossa, jossa kävin tuolloin ja nyt sen ollessa LänsiAuto. Miehet ovat vaihtuneet ja myös osaaminen ja vastaukset sen myötä.
Ennen todellakin osattiin ja korjattiin MB-autoja. Kuten minunkin ensimmäinen ns. siipimersuni, kolme sellaista, sitten 123 kaikissa rivipumppu ja toimi, mutta nyt tämä paska C220DA jakajapumppu. Nyt SIIS vain vaihdetaan komponentteja yleensä ja myös pumppuja tiuhaan tahtiin tietämättä vian todellista laatua. Sillä jos pumput ovat risoja jos suunnittelultaan ei ne vaihtamalla parane, eikä vika poistu koskaan.
Rivipumppu vaan paikalleen.. Katsotaan mitä kuluttajaviranomainen asiasta saa aikaiseksi?
Täälläkin saattaa olla Vehon ns. "asiantuntijoita" seurailemassa kirjoituksiani (-mme), mutta olkoon, sen kun on, toivottavasti oppi menee perille, sinne minne kuuluu.