Miten mahtaa olla, voiko vanhalle kylmäaineelle R12 takoitetun kompuran laittaa uudempan systeemiin R134 aineelle? Tollaseen tarkotukseen soveltuva kompura on hakusessa! Jos jollain sattuu sellainen olemaan jouten.
-Tero
Kompura ja kylmäaineet?
Kompura ja kylmäaineet?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
R12:sta on ihan korvaaviakin aineita tarjolla (esim. Iceon), mutta ovat kyllä tällä mantereella älyttömän hintaisia. Omaan Bemariin olisi täyttö maksanut noin 600 ekeä + mahdollisen vuodon korjaus (kompura).
HVM:lle; Vuodoille yleisin paikka lienee kuitenkin kompuran tiivisteet, joilla on taipumus kuivua käyttämättömänä ollessaan (siksi kompuraa pitäisi käynnistella ainakin kerran kuussa talviaikanakin).
HVM:lle; Vuodoille yleisin paikka lienee kuitenkin kompuran tiivisteet, joilla on taipumus kuivua käyttämättömänä ollessaan (siksi kompuraa pitäisi käynnistella ainakin kerran kuussa talviaikanakin).
- Komulainen
Kompuran vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa R12:n paisuntaventtiili R134a:lle sopivaksi, R12:n ja R134a:n höyrystymislämpötilat poikkeevat sen verrran toisistaan että voi kylmäaineen syötön kanssa ilmetä ongelmia.. ei kokeilutua tietoa autoilm. puolelta vaan tuolta isommilta kylmä puolen hommilta..Ja tosiaan R12:n vehkeisiin saa korvaavia aineita esim: R409a.