w124 300d, puhaltaa haaleanlämpöistä MAX:lla.
Lämpötila on pääsääntöisesti 85 astetta.
Kovilla pakkasilla ei välttämättä nouse, on ihan luonnollista.
Kesähelteellä taas, kun ulkoilman jäähdyttävä vaikutus on jostain syystä hieman pienempi, niin mittari saattaa nousta kovalla rasituksella sinne sataan ja jopa vähän yli.
[lievä OT]
En nyt enää muista paikkaa, mutta kauhea ylämäki siellä on. Entisen koulukaverin isällä oli satakakskolmonen 200D. Ne ajoi useamman kerran kesässä jäähallin kokoinen asuntovaunu perässä kyseisestä mäestä jonnekkin kesänviettopaikkaan. Ja jos ulkolämpötila oli yli +20, piti joka jumalan kerta kuulemma puolivälissä pitää tauko ettei Merssu keitä [/lievä OT]
Kovilla pakkasilla ei välttämättä nouse, on ihan luonnollista.
Kesähelteellä taas, kun ulkoilman jäähdyttävä vaikutus on jostain syystä hieman pienempi, niin mittari saattaa nousta kovalla rasituksella sinne sataan ja jopa vähän yli.
[lievä OT]
En nyt enää muista paikkaa, mutta kauhea ylämäki siellä on. Entisen koulukaverin isällä oli satakakskolmonen 200D. Ne ajoi useamman kerran kesässä jäähallin kokoinen asuntovaunu perässä kyseisestä mäestä jonnekkin kesänviettopaikkaan. Ja jos ulkolämpötila oli yli +20, piti joka jumalan kerta kuulemma puolivälissä pitää tauko ettei Merssu keitä [/lievä OT]
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Pintalämpömittarilla letkujen lämmöiksi sain max 70*C, koneen lämmöt mittarin mukaan 100*C.
Irrottelin kiertovesipumpulta letkut ja kattelin työntääkö nestettä...Eipä työnnä, virrat päällä ja kone käynnissä ei nestettä juurikaan tullut, vaikka pumppu käy ihan hyvin. Kokeilin vaihtaa piuhojen paikkaa, eikä vaikutusta.
Löytyi toinenkin KVpumppu, jolla kokeilin eikä muutosta.
Noh, uuden kiertovesipumpun tilailuun...Soitin KL:lle, ja halusin samalla lämpömittarin anturin... Tässähän se ongelma muodostuikin, kun ei tietänyt myyjä eikä Antero minkälaista anturia laitetaan.. ja mihin.
Vesipumpun ja termostaattikotelon kyljessä on yksinnapainen anturi. Johto irti, ei vaikutusta lämpömittariin.
Koneen kannessa on yksinapainen liitin 1/2 pytyn imusarjan putkien välissä.. piuha irti, ei vaikutusta mittariin.
KL:n mukaan pitäisi olla kaksinapainen liitin. Ainut minkä löysin oli ylävesiletkun koneen kiinnityspäässä.. käsittääkseni viskokytkin.
Apuja?
Irrottelin kiertovesipumpulta letkut ja kattelin työntääkö nestettä...Eipä työnnä, virrat päällä ja kone käynnissä ei nestettä juurikaan tullut, vaikka pumppu käy ihan hyvin. Kokeilin vaihtaa piuhojen paikkaa, eikä vaikutusta.
Löytyi toinenkin KVpumppu, jolla kokeilin eikä muutosta.
Noh, uuden kiertovesipumpun tilailuun...Soitin KL:lle, ja halusin samalla lämpömittarin anturin... Tässähän se ongelma muodostuikin, kun ei tietänyt myyjä eikä Antero minkälaista anturia laitetaan.. ja mihin.
Vesipumpun ja termostaattikotelon kyljessä on yksinnapainen anturi. Johto irti, ei vaikutusta lämpömittariin.
Koneen kannessa on yksinapainen liitin 1/2 pytyn imusarjan putkien välissä.. piuha irti, ei vaikutusta mittariin.
KL:n mukaan pitäisi olla kaksinapainen liitin. Ainut minkä löysin oli ylävesiletkun koneen kiinnityspäässä.. käsittääkseni viskokytkin.
Apuja?
Imusarjan 1/2 putkien läheisyydessä on kaksi anturia. Putkien alla YKSINAPAINEN (suoraan imusarjan alla, koneen kannen kyljessä) ja toinen KAKSINAPAINEN imusarjan etupuolella (jäähdytysnesteen ilmausputken vieressä).
Kumpi noista? ja mikä anturi sitten tulee termostaattikotelon ja vesipumpun väliin/läheisyyteen.
Ja vaikka minkä tahansa anturin irroittaa, ei lämpömittari heilahda nollille...
Kumpi noista? ja mikä anturi sitten tulee termostaattikotelon ja vesipumpun väliin/läheisyyteen.
Ja vaikka minkä tahansa anturin irroittaa, ei lämpömittari heilahda nollille...
Kaksinapainen voisi olla flektin anturi (tota tarkotin aikaisemmin tolla viskokytkimellä )...
Juolahti mieleen, kun kiertovesipumppua ropattiin... Ei tuntunut kunnolla kiertävän vesi pumpulta eteenpäin, vaikka oli konekkin käynnissä. Vesipumppu varmaan työntää kiertovesipumpulle asti sitä nestettä, mutta olisko seassa ilmaa, joka häiritsee koneen vedenkiertoa ja täten nostaa lämpöjä ylös.. vaikkakin, eikös sen pitäisi ilmautua automaattisesti pois.
Noh, 01:11 pohdittuja asioita, joissa ei välttämättä ole järkeä.
Katotaan mitä koneen lämmöt näyttää KVpumpun ja anturin vaihdon jälkeen.. jos tuo anturi nyt on oikea. Muutakaan ei tähän hätään löytynyt.
Juolahti mieleen, kun kiertovesipumppua ropattiin... Ei tuntunut kunnolla kiertävän vesi pumpulta eteenpäin, vaikka oli konekkin käynnissä. Vesipumppu varmaan työntää kiertovesipumpulle asti sitä nestettä, mutta olisko seassa ilmaa, joka häiritsee koneen vedenkiertoa ja täten nostaa lämpöjä ylös.. vaikkakin, eikös sen pitäisi ilmautua automaattisesti pois.
Noh, 01:11 pohdittuja asioita, joissa ei välttämättä ole järkeä.
Katotaan mitä koneen lämmöt näyttää KVpumpun ja anturin vaihdon jälkeen.. jos tuo anturi nyt on oikea. Muutakaan ei tähän hätään löytynyt.
päivitystä:
Kirjottelen tänne topicciin nyt näitä omakohtasia kokemuksia, jos jollakin joskus tulee samanlainen taistelu auton lämpenemisen kanssa niin olis edes jotakin annettavaa...
Itse en tässä mainittuja temppuja ole tehnyt, vaan kaveri.
Auton järjestelmä on nyt huuhdeltu noin 3 kertaa... jopa paineella. Vihdoinkin alkoi paskat irtoamaan. Kylmää ja kuumaa vettä peräkanaa... vastavirtaan/myötävirtaan. Nyt puhaltaa lämmintä, kaikilla voimakkuuksilla. Tosin ulkonakaan ei ole kun -6 astetta, mutta aikasemmin ei ole näin hyvin pelannut.
Koneen lämmöt kohoilee edelleen 90-100*C korkeuksille pidemmällä ajolla. Syylärin huuhtelu seuraavana ohjelmassa. Vaihteiston lauhdutinputket on jämähtänyt niin pahasti jumiin, että kattoo saako sitä ehjänä irti.
KL varaosat antaa uuden jäähdyttimen tiedoiksi JÄÄHDYTIN 92- (automaatti)... onkohan tuo nyt käypänen, jos uuden joutuu ostamaan.
Kirjottelen tänne topicciin nyt näitä omakohtasia kokemuksia, jos jollakin joskus tulee samanlainen taistelu auton lämpenemisen kanssa niin olis edes jotakin annettavaa...
Itse en tässä mainittuja temppuja ole tehnyt, vaan kaveri.
Auton järjestelmä on nyt huuhdeltu noin 3 kertaa... jopa paineella. Vihdoinkin alkoi paskat irtoamaan. Kylmää ja kuumaa vettä peräkanaa... vastavirtaan/myötävirtaan. Nyt puhaltaa lämmintä, kaikilla voimakkuuksilla. Tosin ulkonakaan ei ole kun -6 astetta, mutta aikasemmin ei ole näin hyvin pelannut.
Koneen lämmöt kohoilee edelleen 90-100*C korkeuksille pidemmällä ajolla. Syylärin huuhtelu seuraavana ohjelmassa. Vaihteiston lauhdutinputket on jämähtänyt niin pahasti jumiin, että kattoo saako sitä ehjänä irti.
KL varaosat antaa uuden jäähdyttimen tiedoiksi JÄÄHDYTIN 92- (automaatti)... onkohan tuo nyt käypänen, jos uuden joutuu ostamaan.