
Närhenmunat
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Närhenmunat
Kabiiniissa olevat lämminilmasuuttimet puhaltavat haaleata ilmaa. Mittasin närhenmunille menevän jännitteen. Lämpötilansäätimien ollessa OFF-asennossa munille tuli täysi jännite, kun käänsin lämmöt päälle niin eipä tulekaan enää virtaa munille. Voiko säätimet olla sökönä vai jotain muuta? 

täys lämpö pitäisi tulla, kun irroitat liittimen
niitä voi putsata
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _puhdistus
niitä voi putsata

Re: Närhenmunat
Jos väännät ne taas OFFille, niin onko sitten napojen välillä jännite-ero? Venttiilithän on auki, kun ne on virrattomina, eli kuulostaa siltä, että ne toimisivat oikein.kardaani99 kirjoitti:Kabiiniissa olevat lämminilmasuuttimet puhaltavat haaleata ilmaa. Mittasin närhenmunille menevän jännitteen. Lämpötilansäätimien ollessa OFF-asennossa munille tuli täysi jännite, kun käänsin lämmöt päälle niin eipä tulekaan enää virtaa munille. Voiko säätimet olla sökönä vai jotain muuta?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Täytyy puhdistaa munat.
Tarkoittaako Roiston selvitys munille menevästä sähköstä sellaista että kun lämpötilansäädin on muualla kuin OFF -asennossa kennon läpi virtaa jäähdytinneste koko ajan täysillä ja kabiinissa olevasta säätimestä säädetään suuttimelle sopiva lämpötila. Eli onko kennossa jokin erillinen läppä jota lämpötilansäädin ohjaa kun lämpötilaa säädetään sopivaksi. Voiko siellä olla jonkinlainen alipainesäädin joka säätää ilman virtausta?
Onkohan hieman hankalasti selitetty, toivottavasti saa selvän mitä olen ajamassa takaa.
Tarkoittaako Roiston selvitys munille menevästä sähköstä sellaista että kun lämpötilansäädin on muualla kuin OFF -asennossa kennon läpi virtaa jäähdytinneste koko ajan täysillä ja kabiinissa olevasta säätimestä säädetään suuttimelle sopiva lämpötila. Eli onko kennossa jokin erillinen läppä jota lämpötilansäädin ohjaa kun lämpötilaa säädetään sopivaksi. Voiko siellä olla jonkinlainen alipainesäädin joka säätää ilman virtausta?
Onkohan hieman hankalasti selitetty, toivottavasti saa selvän mitä olen ajamassa takaa.
Ei, lämpötilansäädin ohjaa niitä närhenmunia, mitkä rajoittaa virtausta.
Jos närhenmunille ei mene sähköä, ne ovat auki.
Eli lämmönsäätöpaneeli antaa sinne virtaa, kun haluaa rajoittaa nesteenvirtausta
Jos närhenmunille ei mene sähköä, ne ovat auki.
Eli lämmönsäätöpaneeli antaa sinne virtaa, kun haluaa rajoittaa nesteenvirtausta

...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
nii-i, mut nykyää o paljo porukkaa jotka ei tiedä miten niitä käytetään, mitä ne tekee ja missä ne on. Siks meenasin et olis munattomille hyvä kertoa että missä ne munat onpp d kirjoitti:Eikös ne, närheläki, jalkovälissä

I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Kiitos Roistolle ja Teppo21.lle lämpötilansäädön toimintaperiaatteesta.
Munat näytti oikein hyville, varmaan aikaisempi autonomistaja on vaihtanut sinne uutta osaa. Jotain tahmeaa mömmöä oli munan pinnassa ja munakupeissa. Otin tahmat pois jarrujenpuhdistusaineella ja laitoin munat takaisin. Varmuuden vuoksi huuhtelin vesisuihkulla venttiilin alapuolisen osan. Pitääkö munien pintaan laittaa jotain voiteluainetta vai kuivana pakettiin. Nyt ovat ilman rasvaa.
Täytyy käydä kohta kokeilemassa oliko puhdistuksesta mitään hyötyä.
Sergey - Munat löytyy akun vierestä.
Munat näytti oikein hyville, varmaan aikaisempi autonomistaja on vaihtanut sinne uutta osaa. Jotain tahmeaa mömmöä oli munan pinnassa ja munakupeissa. Otin tahmat pois jarrujenpuhdistusaineella ja laitoin munat takaisin. Varmuuden vuoksi huuhtelin vesisuihkulla venttiilin alapuolisen osan. Pitääkö munien pintaan laittaa jotain voiteluainetta vai kuivana pakettiin. Nyt ovat ilman rasvaa.
Täytyy käydä kohta kokeilemassa oliko puhdistuksesta mitään hyötyä.
Sergey - Munat löytyy akun vierestä.
Sergey kirjoitti:Juh, omat munat kiiltää ku juutalaisella




Mulla munat ainaki roikkuu ja hyvinpä roikkuuki, kapakkiin mennessä voi ne heittää pusseineen olanyli ja tehä niistä sisäänpääsy kravatin, näin on aina varmaa sisäänpääsy ravintolaan missä ravattipakko



Muitte munista muuta tiiääkään ku sen että kanakikkelit o välillä hyviä syyä.
Terhin munista ku en tiiä, ku en oo yhtään terhiä nähny kellä ois ollu pelkät munat, yleensä heillä on ne sarjana.


® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Onkohan w202:ssa samanlaiset? Elikkä purettavissa ja putsattavissa.felmit kirjoitti:täys lämpö pitäisi tulla, kun irroitat liittimen
niitä voi putsatahttp://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _puhdistus
Ehkä on käynyt niin että ne on "ruostuneet" koska olen lisännyt veden osuutta jäähynesteessä... Oma vika...
No, näytti paljon samanlaiselta kuin tuolla mekan kuvissa. Mutta eihän sitä saanut irti. Tai ois saanu mutta nestepinta ylempänä kuin "munat" ja ei saanu laskettua nesteitä pois kun ei mahtunu auton alle irroittamaan pohjapanssaria. On kyllä helvetin turhauttavaa yrittää edes tuhkakuppia irroittaa ilman nosturia ..... Letkuja en halua puristella, näyttävät sen verta rapeilta...LiQQe kirjoitti:Uskoisin että 202:ssa on samantyyppiset.
Ei kun selvittämään jostain letkujen osanumerot ja palataan kuukauden parin päästä asiaan...

No, nyt on munat putsattu, tuossa menee n. 30 minuuttia. Hioin kahta 600 karkeuksista hiomapaperia vatakkain jotta "tylsyivät" ja saadulla n. 800-1000 karkeuksisella sitten munan paksu ja ohut pää kiiltäväksi. Samoin n. 10mm pyöreään terästankoon teipillä samaista vesihiomapaperia muutama kierros jotta oli hieman alle 11mm ja sillä munan reijät kanssa putsasin. Hyvin toimii, en saanut edes käämien lankoja poikki.AK47 kirjoitti:No, näytti paljon samanlaiselta kuin tuolla mekan kuvissa. Mutta eihän sitä saanut irti. Tai ois saanu mutta nestepinta ylempänä kuin "munat" ja ei saanu laskettua nesteitä pois kun ei mahtunu auton alle irroittamaan pohjapanssaria. On kyllä helvetin turhauttavaa yrittää edes tuhkakuppia irroittaa ilman nosturia ..... Letkuja en halua puristella, näyttävät sen verta rapeilta...LiQQe kirjoitti:Uskoisin että 202:ssa on samantyyppiset.
Ei kun selvittämään jostain letkujen osanumerot ja palataan kuukauden parin päästä asiaan...
Nyt vielä pitäisi selvittää paljonko lienee prosenttiosuus jäähynesteessä kun kaksi muutaman euron mittaria näyttää yhtäpitävästi -10 astetta pakkaskestoksi. Voi olla aika laimeaa. Löytyykö tähän taulukkoa. Itsellä taisi sellainen ollakkin mutta mesen pörssiromahdus söi paljon muutakin...
jatketaanpa kivasti nimettyä ketjua omalla aasilla ojassa..
eli.. epäilen hieman että auton munissa on kai myös likavikaa.. kun lämmön käyttää kuumalla se tuntuu jäävän puhaltamaan lämmintä tai kuumaa vaikka käännän rullasta lämmöt takaisin kylmälle.
huomasin tämän taas eilen kun lisäsin jäähdyttimenkorjausainetta.. (tiedän, virhe) ja käskivät pitämään puhalluksen kuumalla että vesi ja mönjä kiertää ympäri laitteiston. (vuotava reikä taisi mennä tukkoon) siinä sitten ajelin puolisen tuntia ympäri kylää ikkunat auki ja puhallus kuumalla.
ja sitten kun sain tästä erikoisesta tunteesta tarpeekseni niin yritin kääntää puhalluksen viileään takaisin.. mutta tuntui jäävän jotenkin "jumiin" ja puhalsi silti osittain lämminta ilmaa..(ei niin kuumaa kuin maksimilla siis) siinä pari kolme kertaa renklailin lämpörullaa ees taas muutaman minuutin välein kunnes se hiljakseen alkoi puhaltamaan ulkoilman viileää ilmaa taas.
itselle tulisi mieleen että ne munat eivät reagoisi käskyihin niinkuin pitää..
mutta mitä arvon gurut luulette, onko vika siis rullassa vai munissa?
eli.. epäilen hieman että auton munissa on kai myös likavikaa.. kun lämmön käyttää kuumalla se tuntuu jäävän puhaltamaan lämmintä tai kuumaa vaikka käännän rullasta lämmöt takaisin kylmälle.
huomasin tämän taas eilen kun lisäsin jäähdyttimenkorjausainetta.. (tiedän, virhe) ja käskivät pitämään puhalluksen kuumalla että vesi ja mönjä kiertää ympäri laitteiston. (vuotava reikä taisi mennä tukkoon) siinä sitten ajelin puolisen tuntia ympäri kylää ikkunat auki ja puhallus kuumalla.
ja sitten kun sain tästä erikoisesta tunteesta tarpeekseni niin yritin kääntää puhalluksen viileään takaisin.. mutta tuntui jäävän jotenkin "jumiin" ja puhalsi silti osittain lämminta ilmaa..(ei niin kuumaa kuin maksimilla siis) siinä pari kolme kertaa renklailin lämpörullaa ees taas muutaman minuutin välein kunnes se hiljakseen alkoi puhaltamaan ulkoilman viileää ilmaa taas.
itselle tulisi mieleen että ne munat eivät reagoisi käskyihin niinkuin pitää..
mutta mitä arvon gurut luulette, onko vika siis rullassa vai munissa?
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
siis.. joo samaa oireilua/vikaahan oli jo ennen eilistä iltaa.. (unohti mainita että tää tapahtunut ennenkin)
juuh putsimista harkitsin kyllä tehdä niille.. ajelen kylläkin pari päivää vielä noi mönjät sisällä ja sitten tyhjennän ne pois ja laitan uudet nesteet sisään.. ja sitten vasta ehkä puhdistan niitä närhenpalleroita.
juuh putsimista harkitsin kyllä tehdä niille.. ajelen kylläkin pari päivää vielä noi mönjät sisällä ja sitten tyhjennän ne pois ja laitan uudet nesteet sisään.. ja sitten vasta ehkä puhdistan niitä närhenpalleroita.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
pompautetaanpa oikean niminen otsikko ylös pikku varoituksen takia..
tuossa kun vihdoinkin putsailin omia muniani
(niin että otin vain kannen irti ja muut jäi autoon paikalleen) totesin että ei kukaan varottanut että noi puhdistettavat metallipampulat voivat nousta kannen mukana ja siitä sitten "munasta" irrotessaan, tippua hyvinkin syvälle akkukoteloon tai auton alle. ja niissä oleva pieni kierrejousi mennä vielä kauemmas.
itsellä kävi tuuri. toinen jäi paikalleen ja toinen pampula päätti yrittää karkuun.. onneksi kärkäreillä sai jousen vielä pelastettua akkukotelosta ja pampula ei tippunut muutakuin maahan.
tuossa kun vihdoinkin putsailin omia muniani

itsellä kävi tuuri. toinen jäi paikalleen ja toinen pampula päätti yrittää karkuun.. onneksi kärkäreillä sai jousen vielä pelastettua akkukotelosta ja pampula ei tippunut muutakuin maahan.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Mullakin vaatii kierroksia sen 1500rpm ennen kuin lämmintä oikeasti tulee kabiiniin>täytyy ottaa piuha irti munista seuraavalla kerralla>putsata munat näin kevään korvalla ja jos ei auta niin kennon kimppuun kai sitten ryhdyttävä?
Ei kai sitä lämpöö tule kierroksillakaan jos olis se kenno tukossa, tai sitten tulee? Toisaalta munat ensin sitten kenno olis ajatukseni moisesta käytöksestä.>no mittaus lämmöt täysillä kertonee säätimien kunnosta jotain, eli eipä pidä jännitettä oleman lämmöt täysillä ja säädettäissä muuten niitä voltteja saa näkyä mittarissa lienenkö hokannu oikein?
Ei kai vaan joku saksan mallin kennosto?> olis eri materiaalista ja heikompi teholtaan, tarvikevesipumppua jne.??
Matka ajossa tarkenee kyllä,(pakkasellakin -26 näköjään) vaan joutokäynnillä ompi hiukan haalean oloinen lehmänhenkäys tuo puhaltimen lämmitysteho. Siis 300D turbo -92 sedan kyseessä.
Ei kai sitä lämpöö tule kierroksillakaan jos olis se kenno tukossa, tai sitten tulee? Toisaalta munat ensin sitten kenno olis ajatukseni moisesta käytöksestä.>no mittaus lämmöt täysillä kertonee säätimien kunnosta jotain, eli eipä pidä jännitettä oleman lämmöt täysillä ja säädettäissä muuten niitä voltteja saa näkyä mittarissa lienenkö hokannu oikein?
Ei kai vaan joku saksan mallin kennosto?> olis eri materiaalista ja heikompi teholtaan, tarvikevesipumppua jne.??
Matka ajossa tarkenee kyllä,(pakkasellakin -26 näköjään) vaan joutokäynnillä ompi hiukan haalean oloinen lehmänhenkäys tuo puhaltimen lämmitysteho. Siis 300D turbo -92 sedan kyseessä.
Ite tarkastasin kiertovesipumpun toiminnan ennen muita toimenpiteitä jos ei tyhjäkäynnillä lämmin riitä sisälle.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Oliskos se pumppu jossain samalla seudulla niiden närhenmunien kanssa?
Vaikkapa siinä ilmanputsarin alla jossain piilossa, kun ei noin heti pistäny silmään öljyjä vaihellessa. Siinä ne turbon lämmöneristys systeemit vielä hiukan lisää näköestettä pukkaa tekemään.
Toisaalta keväthuolto painaa päälle ja katupölyn hälvettyä se uusi putsarikin pölyttyneen tilalle laiteltava ,niin siinähän tuon kiertopumpunkin samalla tutkis jos se nyt on siellä päinkään tai vaikka ei olisikaan.....
300D Turbo -92 edelleen...
Vaikkapa siinä ilmanputsarin alla jossain piilossa, kun ei noin heti pistäny silmään öljyjä vaihellessa. Siinä ne turbon lämmöneristys systeemit vielä hiukan lisää näköestettä pukkaa tekemään.
Toisaalta keväthuolto painaa päälle ja katupölyn hälvettyä se uusi putsarikin pölyttyneen tilalle laiteltava ,niin siinähän tuon kiertopumpunkin samalla tutkis jos se nyt on siellä päinkään tai vaikka ei olisikaan.....
300D Turbo -92 edelleen...
Oliskohan turboissa ollut tuulilasinpesu säiliön alla... Voin muistaa väärinkin
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
No niin, öljyä oli vaihteistossa ja moottorissa, mutta pissapojassa piti pari desiä nestettä lisätä
.
Ja seillähän se oli tuulilasinpesuneste säiliön alla tuo pumppu
.
Tosin elämää ei ollut moisessa, ei tärissyt tai hurissut eli mykkänähän se
ruoja mököttää. Mistäpä lie nokkiinsa ottanut.
Eli oikeimpa muistit siellähän se....täsmälleen vastakkaisesta nurkasta löytyi mistä yritin etsiskellä
!

Ja seillähän se oli tuulilasinpesuneste säiliön alla tuo pumppu

Tosin elämää ei ollut moisessa, ei tärissyt tai hurissut eli mykkänähän se
ruoja mököttää. Mistäpä lie nokkiinsa ottanut.
Eli oikeimpa muistit siellähän se....täsmälleen vastakkaisesta nurkasta löytyi mistä yritin etsiskellä

Sillä on varmaan makkarat päässy kärähtämään rillissäKöster kirjoitti:... mykkänähän se
ruoja mököttää. Mistäpä lie nokkiinsa ottanut.

...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Terve!
Itsellä ollut myös ongelmia kuumuuden kanssa.. Oletin että munat ne siellä savessa ovat, ja olikin. Ilmastointi on myös ollut suht vaimea.
Nyt putsauksen jälkeen tilanne vain paheni! Nyt tulee pelkästään kuumaa ja ilmastoinnilla saa hiukan helpotettua keskimmäisestä reijästä tulevaa ilmaa.
Olin tosi varovainen niitten johtojen kanssa, mutta vaikuttaa siltä että mulkerossa se vian on pakko olla. Onko muita mielipiteitä? Voiko olla että on vain paskana, eli vaikka johdot ja liukupinnat olisi ok?
7-sulake ok
Ajattelin vielä sen käydä läpi, mut varmaan joudun sen uuden á 200€
ellei jollain ole kuningas vinkkiä 
Itsellä ollut myös ongelmia kuumuuden kanssa.. Oletin että munat ne siellä savessa ovat, ja olikin. Ilmastointi on myös ollut suht vaimea.
Nyt putsauksen jälkeen tilanne vain paheni! Nyt tulee pelkästään kuumaa ja ilmastoinnilla saa hiukan helpotettua keskimmäisestä reijästä tulevaa ilmaa.
Olin tosi varovainen niitten johtojen kanssa, mutta vaikuttaa siltä että mulkerossa se vian on pakko olla. Onko muita mielipiteitä? Voiko olla että on vain paskana, eli vaikka johdot ja liukupinnat olisi ok?
7-sulake ok
Ajattelin vielä sen käydä läpi, mut varmaan joudun sen uuden á 200€


Ootko mitannut niiden venttiilien vastukset eli onko johtimet oikeasti poikki?
Entä mitä sanoo volttimittari keskinavasta reunanapaan, kun lämppäri on käännetty kylmälle (0 vai 12 V)?
Miten kasasit ne? Itse kerran kokeilin "nopeuttaa" hommaa ja tökkäsin ne sienen muotoiset elementit solenoidin varsiin ja pukkasin paikoilleen. Ei onnistunut vaan elementit ilmeisesti tipahtivat rei'istään ja jäivät kanittamaan. Piti purkaa uudestaan ja asettaa ensin ne elementit pohjalle ja sitten se solenoidiyksikkö varovasti päälle.
t.
Risto
Entä mitä sanoo volttimittari keskinavasta reunanapaan, kun lämppäri on käännetty kylmälle (0 vai 12 V)?
Miten kasasit ne? Itse kerran kokeilin "nopeuttaa" hommaa ja tökkäsin ne sienen muotoiset elementit solenoidin varsiin ja pukkasin paikoilleen. Ei onnistunut vaan elementit ilmeisesti tipahtivat rei'istään ja jäivät kanittamaan. Piti purkaa uudestaan ja asettaa ensin ne elementit pohjalle ja sitten se solenoidiyksikkö varovasti päälle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)