124 automaatti-ilmastointi

Vastaa Viestiin
JAV
Viestit: 1
Liittynyt: 21.1.2008 21:23
Paikkakunta: tornio

124 automaatti-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja JAV »

Tämän näköiset säätimet.
[/img] (ei tainu kuvan liittäminen onnistuaa)
Puhaltimen alapuolella on jokin sähköllä ohjattava komponentti.
Osassa on Bosch:n logo ja teksti B7083.1 XTL-6 1591
Punaista ja mustaa johtoa menee 12V ja keltaisella ohjataan.
Painettaessa puhallinta täydelle teholle, (nappi oikea ylimmäinen) tulee keltaiseen johtoon n.3V jännite.
Painettaessa puhallin puolelle teholle (nappi oikea alimmainen) jännite n.10V
Voisiko joku käydä mittan onko jännitteet samat. Pistoke löytyy jarrutehostimen takaa aivan ylhäältä pellin alta. (punaisen ja keltaisen johdon väliltä.)

kiitos
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Muistelisin, että suurin ohjausjännite oli noin 8 volttia. Omasta autosta hajosi pari viikkoa sitten puhaltimen alla oleva säädin ja noita jännitteitä silloin mittailin. Voisin huomenna illalla vielä mitata uudestaan, jos vielä on tarvetta?

Kuullostaa jotenkin hassulta nuo sinun mittaukset. Kai mittasit maan ja keltaisen välistä eroa? Noista lukemista tuntuu, että otit jatkuvan plussan, eli punaisen ja ohjauksen eli keltaisen välisen jännite-eron. Eli täysillä ohjauksessa olisi noin 8 voltin jännite ja sitten pienemmällä jännite laskee.
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hola !

Jäsen Tappara yrittää auttaa mesekolleegaa kuvien kanssa ..
(ei onnistunut aiemmin omatkaan kunnialla)



Kuva
Kuva
Kuva

[/img]
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Niin, kannattaa tosiaan mitata mielestäni ne jännitteet uusiksi...

Mutta jos sinne jotain eloa tuli ja moottori on mykkä(?), niin vaihtoon menee todennäköisesti se jännitteesäädin. Kannattaa kuitenkin ensin kokeilla moottorin kunto laittamalla vaikkapa akulta suoraan moottorille se 12 volttia. Oma säädin oli pikku hiljaa hiipunut ja moottori ei enää pyörinyt kovinkaan kovaa, kunnes se sippasi lopullisesti.

mb 1248202710
bosch 9140010087
behr 90.943.01.755
bosch B536701.1
HDN-7 3490 30057


Ainakin paikallinen varaosaputiikki löysi uuden osan behr hellan numerolla kokonaisedulliseen, vajaan 300 euron hintaan.
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Saksassakin näyttäis olevan tuo mersun omalla varaosanumerolla oleva 285,34 €. Onkohan tuossa omassani samanlainen eli sama osanumero? :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”