300D = höyrysauna
300D = höyrysauna
Elikkäs broidin autosta on kyse (jota pitäisi alkaa huomenna kylmässä tallissa (ja tietenkin kunnon pakkasessa) nyppiä). Sellainen '80-luvun 300 Diesel, liekö peräti vanha taksimalli, en ole ihan varma enkä edes tarkkaa vuosimallia tähän hätään muista.
Ongelmana on joka tapauksessa lämmityslaitteen suuttimista sisälle tunkeva höyry. Sitä siis tosiaan alkoi tulla oikein kunnolla, eli siihen malliin että ulos ei näe kuin ikkunat auki ja tuulilasia sisäpuolelta pyyhkien. Ilmastointia ei ole.
Kenno ilmeisesti vuotaa?
Keskikonsoli saatiin tänään irrotetuksi, mutta että vältyttäisiin turhalta duunilta tekisikin mieleni nyt vastauksista jo etukäteen kiitollisena udella, että mitenkä tuosta eteenpäin olisi järkevintä edetä?
Kirjastosta tuli jo jonkinlainen korjausopaskin tueksi haettua, mutta siitä nyt ei selvinnyt oikeastaan yhtään mitään lämmityslaitteeseen liittyvää.
Ongelmana on joka tapauksessa lämmityslaitteen suuttimista sisälle tunkeva höyry. Sitä siis tosiaan alkoi tulla oikein kunnolla, eli siihen malliin että ulos ei näe kuin ikkunat auki ja tuulilasia sisäpuolelta pyyhkien. Ilmastointia ei ole.
Kenno ilmeisesti vuotaa?
Keskikonsoli saatiin tänään irrotetuksi, mutta että vältyttäisiin turhalta duunilta tekisikin mieleni nyt vastauksista jo etukäteen kiitollisena udella, että mitenkä tuosta eteenpäin olisi järkevintä edetä?
Kirjastosta tuli jo jonkinlainen korjausopaskin tueksi haettua, mutta siitä nyt ei selvinnyt oikeastaan yhtään mitään lämmityslaitteeseen liittyvää.
Onko kyseessä -85 saakka valmistettu 123 korimalli vai siitä alkaen valmistettu 124 korimalli ?
Vanhemmasta en tiedä mutta uudemmasta pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
Hommassa menee ehkä 6 tuntia jos on ennen tehnyt ja muistaa miten puretaan.
Jos autossa on ilmastointi työmäärä on paljon suurempi.
Vanhemmasta en tiedä mutta uudemmasta pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
Hommassa menee ehkä 6 tuntia jos on ennen tehnyt ja muistaa miten puretaan.
Jos autossa on ilmastointi työmäärä on paljon suurempi.
No joo. Aamukymmeneltä aloitettiin. Ensin purettiin ns. varman tiedon perässä ("kennon saa näkyviin sitäkin kautta") toisen puolen tuulilasinpyyhkimet yms. että päästiin kurkkimaan etukautta. Eikä sieltä tietenkään mitään näkynyt, eli ei kun takaisin kasaan.
Keskikonsoli oli irrotettu jo eilen, niin että loppupäivä (viiteen saakka) jatkettiin sisäpuolella; kuskin penkin irrotuskin otti aikansa, sen verran ryyteessä kaikki ettei ollut ihan läpihuutojuttu sekään.
Siihen tilanteeseen tänään päästiin että puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois; joku siellä pistää hanttiin vaan eipä ole vielä keksitty että mikä. Loppupäivästä alettiin erottaa puhallinta ja lämppäriä, mutta yhden kiinnikkeen osalta jäi vielä vaiheeseen sekin, sen kuskinpuoleisen yläkiinnikkeen. On se niin ilkeässä välissä olevinaan sekin.
Tarttee kattoo jos sais kamerankin mukaan otettua, jotenkin vaan ajatus harrastuksen (=valokuvaus) yhdistämisestä kärsimykseen (=autonlaitto) tuntuu niin helevetin vastenmieliseltä etten lupaa mitään...
Keskikonsoli oli irrotettu jo eilen, niin että loppupäivä (viiteen saakka) jatkettiin sisäpuolella; kuskin penkin irrotuskin otti aikansa, sen verran ryyteessä kaikki ettei ollut ihan läpihuutojuttu sekään.
Siihen tilanteeseen tänään päästiin että puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois; joku siellä pistää hanttiin vaan eipä ole vielä keksitty että mikä. Loppupäivästä alettiin erottaa puhallinta ja lämppäriä, mutta yhden kiinnikkeen osalta jäi vielä vaiheeseen sekin, sen kuskinpuoleisen yläkiinnikkeen. On se niin ilkeässä välissä olevinaan sekin.
Tarttee kattoo jos sais kamerankin mukaan otettua, jotenkin vaan ajatus harrastuksen (=valokuvaus) yhdistämisestä kärsimykseen (=autonlaitto) tuntuu niin helevetin vastenmieliseltä etten lupaa mitään...
Ei ei ei ei.puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois
Kojelauta lähtee kohtalaisen helposti irti, lämmityslaitetta EI tarvitse irrottaa lainkaan vaan kennon saa yläkautta vaihdettua paketin ollessa paikallaan.dealer kirjoitti:pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
ja sitten het näindealer kirjoitti:Ei ei ei ei.puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois
Kojelauta lähtee kohtalaisen helposti irti, lämmityslaitetta EI tarvitse irrottaa lainkaan vaan kennon saa yläkautta vaihdettua paketin ollessa paikallaan.dealer kirjoitti:pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
ei olla väärässä, ilimanmuuta kojelauta pois, niin homma alakaa olle heleppo kuin heinänteko, 123:ssa on kyllä muistaakseni otettava koko lämppäri pois ennenkun saa kennon vaihettua, apropoo mulla olis jemmassa yks koko lämppäri iliman puhallin moottoria jos ennää tarvettadealer kirjoitti:... ja anteeksi, minähän edellä olin 124 remontissa ja auto onkin 123 mutta touhottajan kommentista päätellen remontti voisi mennä siinäkin kojelauta irrottamalla ... vai ollaanko molemmat väärässä
No niin, (periaatteellinen) puoliväli saavutettiin eikä tänään tarvinut puuhata kuin 4 tuntia (eilen 7), eli puhallin/lämppäripaketti saatiin ulos kaivettua. Selvisi se jumituksenkin syy - se oli se kolmas koneelta lämppärille menevä, letku.
Kojetaulua piti tosiaan kanssa sen verran irrotella, että saatiin sitä nostettua viitisen senttiä ylöspäin jonka jälkeen paketti mahtui apukuskin puolelta ulos tulemaan.
Pakkasta oli aamulla kevyet -20,8, mutta päiväksi lämpisi -17 asteeseen. Kaiken lisäksi tätä remonttia ollaan tehty poikkeuksellisesti sellaisessa tallissa minne ei tuuli pääse seinien läpi ja jossa on jopa pientä lämpöpuhallinta huudatettu. Ei se hengityksen höyryämistäkään poista, mutta kaipa se vähän lämmittää, noin niin kuin psyykkisesti.
Saa sitten nähdä koska kasaushommiin päästään, nyt tässä on taas kaikenlaista muuta, kuten vakuutusyhtiön kanssa vääntämistä; oma auto meni maanantaina lunastuskuntoon risteyskolarissa, meikäläisen ollessa sentään se syytön osapuoli. Lokakuussa ostettu Corolla, tonni maksettiin silloin. Vakuutusyhtiö tarjoaa 600 euroa ja raatoa kaupanpäälle... Toistakymmentä vuotta asiakkaana ja nyt olis ensimmäinen kerta kun sieltä jotain poispäin pitäisi saada. Ei oikein lämmitä, sekään.
Kojetaulua piti tosiaan kanssa sen verran irrotella, että saatiin sitä nostettua viitisen senttiä ylöspäin jonka jälkeen paketti mahtui apukuskin puolelta ulos tulemaan.
Pakkasta oli aamulla kevyet -20,8, mutta päiväksi lämpisi -17 asteeseen. Kaiken lisäksi tätä remonttia ollaan tehty poikkeuksellisesti sellaisessa tallissa minne ei tuuli pääse seinien läpi ja jossa on jopa pientä lämpöpuhallinta huudatettu. Ei se hengityksen höyryämistäkään poista, mutta kaipa se vähän lämmittää, noin niin kuin psyykkisesti.
Saa sitten nähdä koska kasaushommiin päästään, nyt tässä on taas kaikenlaista muuta, kuten vakuutusyhtiön kanssa vääntämistä; oma auto meni maanantaina lunastuskuntoon risteyskolarissa, meikäläisen ollessa sentään se syytön osapuoli. Lokakuussa ostettu Corolla, tonni maksettiin silloin. Vakuutusyhtiö tarjoaa 600 euroa ja raatoa kaupanpäälle... Toistakymmentä vuotta asiakkaana ja nyt olis ensimmäinen kerta kun sieltä jotain poispäin pitäisi saada. Ei oikein lämmitä, sekään.
No niin, ja touhu jatkuu, itseasiassa jatkui jo pari lyhyttä päivää, eli reilut kymmenen tuntia yhteensä. Ja saatiin paketti kasaan. Onneks elämä on opettanut, enkä isommin iloinnut vielä siinä vaiheessa kun kärryn tallista ulos pakitin.
Nyt siinä ei nimittäin toimi vilkut.
Tuulilasinpyyhkijät ja muut toimii kyllä, mutta vilkut ei. Ei edes hätävilkut. No, huomenna sitten taas jatkamaan...
Nyt siinä ei nimittäin toimi vilkut.
Tuulilasinpyyhkijät ja muut toimii kyllä, mutta vilkut ei. Ei edes hätävilkut. No, huomenna sitten taas jatkamaan...
No niin, selvittiin säikähdyksellä eli sepä se oli irti se hätävilkun liitin. Tietysti kun minä sen keskikonsolin päällystän siihen laitoin...
Niin että näine kommervenkkeineen se lämmityslaitteen kennonvaihto oli 23 tunnin urakka kahdelta ensikertalaiselta (noin niin kuin Mersuja ajatellen).
Kiitokset vielä Touhottajalle kennosta (ja pahoittelut siitä että nouto kesti) ja Pekkoveelle vilkkuvinkistä. Oli molemmista suurta isompi apu.
Niin että näine kommervenkkeineen se lämmityslaitteen kennonvaihto oli 23 tunnin urakka kahdelta ensikertalaiselta (noin niin kuin Mersuja ajatellen).
Kiitokset vielä Touhottajalle kennosta (ja pahoittelut siitä että nouto kesti) ja Pekkoveelle vilkkuvinkistä. Oli molemmista suurta isompi apu.
jepjep - hyvä jotta tuli kuntoon
tää on sitä mistä mä näissä palstoissa tykkään, apua saa nopeasti, ja MYÖS SE on hyvä, että kysyjä muistaa kertoa auttoiko vai ei
==*==
tää on sitä mistä mä näissä palstoissa tykkään, apua saa nopeasti, ja MYÖS SE on hyvä, että kysyjä muistaa kertoa auttoiko vai ei
==*==
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17