Puhaltimen vaihtio edessä

Vastaa Viestiin
laukiaar
Viestit: 5
Liittynyt: 01.12.2010 12:21
Paikkakunta: Helsinki

Puhaltimen vaihtio edessä

Viesti Kirjoittaja laukiaar »

Alkoi puhallin W123:sta päristelemään kesken ajon. Olisikohan laakeri hajonnut ja siivet alkaneet ottaan koppaan kiinni? Moottorin ja samalla etuvastusten vaihto siis ajankohtainen (1. asento ei toimi)? Availin paikkoja ja jäin ihmettelemään toista kaapelia moottorin kylkeen, jota ei huolto-ohjekirjassa lainkaan ollut mainittu. Lieneekö se niille etuvastuksille? Virransyöttökaapeli sen sijaan irtosi kevyesti. Tuo toinen tuntuu olevan aika tiukka asennus eikä paljoa anna periksi, joten kuinka olisi paras irroitella? Ruuvataanko peltiruuvit vaan irti kyljen kannesta, jolloin alkaisi hellittää? Itse siipipyörän irroituksesta olen saanutkin tietoa toisesta foorumista kunhan siihen vaiheeseen pääsen.
laukiaar
Viestit: 5
Liittynyt: 01.12.2010 12:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laukiaar »

Itse asiassa irrotus olikin helppo: Kaapelin päässä oli abico-liittimet toinen koiras ja toinen naaras. Nyt sitten alkoikin kadonneen aarteen metsästys: Palikka sattuu olemaan ranskalainen Safica, jossa etuvastukset ovat integroituna hiilien yhteyteen. Tukkurit lupaavat eioota. Onko jonkun romukopassa kelvollista kapinetta? Omasta on siis mennyt yksi etuvastus ja siipipyöröpään laakeri (jonka voi varmaan fiksata hätätilassa).

Tuleeko meseläisiltä tähän vihjettä?
laukiaar
Viestit: 5
Liittynyt: 01.12.2010 12:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laukiaar »

Tästähän tulee vallan ketjukirje itselle. Sain kaverin vintiltä käytetyn vaihtopuhaltimen kun revittiin irti kokonaisesta paketista. Siinä ne esivastukset näyttivät olleen ilmakanavassa, johon kyllä on aika vaikea päästä käsiksi purkamatta. Joku sanoio, että ne olisivat katkaisimen yhteydessä? Missä lienee pihvi? No täytynee tässä vaiheessa tyytyä 2 ja 3-nopeuksiin kun ei riitä maltti alkaa väsäämään omia kytkentöjä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Koitas purkaa se puhaltimen katkaisija, vika voi olla siellä miksei ykkönen toimi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Minulla ei kylläkään ole kokemusta muista puhaltimista kuin W201:sen mutta silti ihmetyttää nuo mainitsemasi hiilien yhteydessä olevat etuvastukset. Olerko varma etteivät ne ole kuparilangasta käämittyjä häiriönpoistokuristimia kuten tenavassa on?
laukiaar
Viestit: 5
Liittynyt: 01.12.2010 12:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laukiaar »

Kiitos kommenteista.

Ne ovat varmaan niitä häiriönpoistajia. Niiden etuvastuksien täytyy olla siellä katkaisimen päässä, koska sieltä tulee se nelinapainen johtokin. Sitä paitsi epäilen vastuksessa olleen jotain häikkää jo aiemmin, koska katkaisimen seutu tuntui arveluttavan kuumalta.

Pitää seuraavaksi kaivaa esiin ne vastukset.
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Niinkuin sanoin, en tunne näitä isompia mersuja. Kuitenkin sanoisin että katkaisimen kuumeneminen ei välttämättä merkitse että etuvastukset olisivat siellä. Huono kosketus aiheuttaa kontaktissa häviötä joka puolestaan aiheuttaa kuumenemista. Mainitsit katkaisijalta tulevan 4 johtoa. Se nimenomaan vihjailee etteivät vastukset ole siellä, silloin tarvittaisiin vain kaksi johtoa. Tenavassa ne vastukset taisivat olla siellä puhaltimen maisemissa en muista tarkemmin. :näre:
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

Katkaisimen seutu lämpenee myös valot päällä ollessa yllättävän kuumaksi, jos mittariston valaistus on säädetty kirkkaimilleen, koska säätönuppien ja taustalevyn valaistuksen hehkupolttimot sitä lämmittävät. Liian suuritehoisilla polttimoilla saattaa jopa muovit sulaa.. Etuvastuksien sijainnista ei ole muistikuvaa, vaikka puhaltimen olen kerran irti käyttänytkin ja puhdistanut moottorin.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Etuvastus on puhallinkanavassa. Vaihto vaatii lähes poikkeuksetta kojelaudan purkamisen edestä.
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
laukiaar
Viestit: 5
Liittynyt: 01.12.2010 12:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laukiaar »

Jari_W123:n vihje näyttäisi oikealta. Välillä kaikki 3 asentoa toimivat, välikllä vain 2-3 tai vain 3. Puhaltimen moottori on nyt kunnossa. Tosin ostin Espoon Mokkilalta käytetyn siipineen (eri merkki eri akselihalkaisija), jossa siipipyörän akseliholkki osoittautui soikeaksi kuluneeksi ja teipillä suoraan kiilatuksi. Kun jouduin säätämään sitä, ei siitä enää tullut kalua, eikä myyjä suostunut vaihtamaan sitä. Siinä meni 50 €. Hyvinkäältä sain vähän käytetyn samanlaisen moottorin kuin alkuperäinen, joka pelittää erinomaisesti vanhoilla siivillä. Romis antoi vielä takuun. Jollei toimi, voi palauttaa.

Kiitos kaikille hyvistä vhjeistä.
Oikein hyvää alkavaa MB-vuotta 2011!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 lämmitys, ilmastointi”