Kuuluisiko W123 300TD:ssä olla viscotuuletin?
Kuuluisiko W123 300TD:ssä olla viscotuuletin?
Tereve,
Ajelin W123 300 TD:llä ja siinä oli tuulettimena kiinteä muovilapainen malli, joka pyörii siis kierrosten mukaan. Omassa vastaavassa sedanissa on kuitenkin visco-eli onko farmareissa erilainen tuuletin kuin sedaneissa vai oliko se vain jonkun oma räpellys. Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Ajelin W123 300 TD:llä ja siinä oli tuulettimena kiinteä muovilapainen malli, joka pyörii siis kierrosten mukaan. Omassa vastaavassa sedanissa on kuitenkin visco-eli onko farmareissa erilainen tuuletin kuin sedaneissa vai oliko se vain jonkun oma räpellys. Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Mulla on ollu molemmissa 300D:issä ainaki kiinteä rupelli ja lämpöjä on aina piisannu... Samoin nuissa nelipyttysissä on ollu kiinteä...
Eikös muuten viskotuulettimesta tule aikaa päälle kiinteä? Urvaniin tosin jouduin omakätisesti tekemään viskosta kiinteän parilla ruuvilla...
Eikös muuten viskotuulettimesta tule aikaa päälle kiinteä? Urvaniin tosin jouduin omakätisesti tekemään viskosta kiinteän parilla ruuvilla...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
En ole kuullut, että viscosta tulisi kiinteä aikaa myöden. Kyllä se tarraa kiinni vain tarvittaessa eli ei oikeastaan koskaan ainakaan W123 dieselin tapauksessa.
No nyt selvisi ilmeisesti se, että Farmari W123:sissa on ollut kiinteitä tuulettimia-itse en olisi uskonut. Miksi sedanissa sitten ei ole? Logiikkaa en ymmärrä-joku voi kertoa. Onko muovilapaisissa muuten lapa pienempi kuin viscollisissa malleissa?
No nyt selvisi ilmeisesti se, että Farmari W123:sissa on ollut kiinteitä tuulettimia-itse en olisi uskonut. Miksi sedanissa sitten ei ole? Logiikkaa en ymmärrä-joku voi kertoa. Onko muovilapaisissa muuten lapa pienempi kuin viscollisissa malleissa?
Visko ei mene jumiin hajotessaan vaan lakkaa tarraamasta.
Jatkuva puhallus toki ottaa turhaan tehoa ja sitäkautta kuluttaa polttoainetta.
Niinno ... paremminkin termostaatti pitää huolen käyntilämmön oikeellisuudesta.Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Jatkuva puhallus toki ottaa turhaan tehoa ja sitäkautta kuluttaa polttoainetta.
Ainakin alkupään W201 190 E 2.0:ssa on magneettivisko, joka on ihan eri juttu kuin esim. W123:sissa dieseleissä oleva "mekaaninen visco". Ja niissä magneettiviscoissa on toimivinakin erittäin korkea kytkeytymislämpö (yli 110 C).kerosiini kirjoitti:Kyllä se visco taitaa iän myötä lakata tarraamasta kokonaan. Ainakin minulle kävi näin yhden 190 2.0 bensan kanssa. Mitä tä keittikö? eheijjj....
Ja mitä tulee lämpeämiseen kiinteällä tuulettimella vs. viscolla/magneettiviscolla. Ainakin joku kertoi tällä foorumilla laittaneensa magneettiviscon kiinni kahdella ruuvilla (190-bensakoneeseen)-eli siitä tuli kiinteä tuuletin-seuraus lämpö pysyi ajossa alle 80 asteen. Eli kiinteä tuuletin piti lämmön liian alhaisena. Moottorin hukkalämpö ei ehdi lämmittää jäähdytysnestettä siinä vauhdissa kun kiinteä lapa avittaa jäähdytystä. Jos jäähdytys on liian tehokas eli kiinteä tuuletin avittaa jäähdytintä turhan aikaisin niin kyllä se moottori silti lämpenee varmasti hitaammin kierroksilla-eli ajettaessa kuin viscolla vaikka saavuttaisikin lopulta normaalin termostaatin määräämän lämmön. Siksi kai visco on keksitty. Homma korostuu kylmällä ilmalla entisestään. Kiinteä tuuletin ja etusäleikön suoja toimivat niinkuin päinvastoin.dealer kirjoitti:Visko ei mene jumiin hajotessaan vaan lakkaa tarraamasta.
Niinno ... paremminkin termostaatti pitää huolen käyntilämmön oikeellisuudesta.Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Jatkuva puhallus toki ottaa turhaan tehoa ja sitäkautta kuluttaa polttoainetta.
Visco nopeuttaa moottorin lämpenemistä käyntilämpöön ja vähentää polttaineen kulutusta tätä kautta. Lisäksi polttoainetalous paranee viskolla kierroksilla kun siinä ei ole propellia pyörimässä (vastustamassa voimaa) turhaan vieden energiaa aivan turhaan.
Kiinteälapaisessa tuulettimessa ainakin W123:sen tapauksessa on kevyempi(muovinen) ja pinta-alaltaan pienempi propelli kuin viscollisessa, joka pienentää kiinteän tuulettimen lämmömnousua hidastavaa vaikutusta. Eli lopputulos- jos jäähdytys on liian tehokas niin termostaatti ei pysty "nostamaan" moottorin lämpöä termostaatin ohjearvoon esim. 87 asteeseen. Siihen tarvittaisiin lisälämmitin!
Ja niinhän noissa vähän hukkalämpöä tuottavissa dieseleissä nykyään onkin.
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
Ajanut omalla autollani kuumalla kesäkelillä asuntovaunu perässä eikä ole nostanut koskaan lämpöjä eikä visko ole tarrannut kiinni.... luulisin että helteellä jos joutuu paljon seisoo liikennevaloissa vois senkin ihmeen nähdä että visko tarrais.... käytännössä turha koko ropeli...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Vajaa pyttysissä kyllä näin varmaan on mutta veekasi ainakin keittää talvikelissäkin mikäli keulalla ei oo viskoa pyörimässä jos kaupungissa pitempään joutuu matelemaan...seppokotilainen kirjoitti:Ajanut omalla autollani kuumalla kesäkelillä asuntovaunu perässä eikä ole nostanut koskaan lämpöjä eikä visko ole tarrannut kiinni.... luulisin että helteellä jos joutuu paljon seisoo liikennevaloissa vois senkin ihmeen nähdä että visko tarrais.... käytännössä turha koko ropeli...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore