S203 - Battery/Alternator - Visit Workshop

Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

S203 - Battery/Alternator - Visit Workshop

Viesti Kirjoittaja eerola »

203-korin C-Mersu heitti yhtäkkiä mittariston punaiseksi ja ilmoitti "Battery/Alternator - Visit Workshop". Tätä seurasi varoitussarja, joka kertoi että ensin ESP, sitten ABS, sitten sadetunnistin ja lopuksi vielä CD-vaihtaja ovat sekaisin. Samalla sisään tulvahti hiukan kitkerä haju.

Sammutin auton ja katsoin konepellin alle. Kaikki pellin alla oli näennäisesti ok.

Laitoin autoon virrat uudelleen päälle. Kaikki ok.

Käynnistin auton. Kaikki ok hetken aikaa. Siten mittaristo heitti jälleen punaiseksi ja ilmoitti "Battery/Alternator - Visit Workshop". Nyt ei kuitenkaan tullut muita virheilmoituksia.

Ajoin Vehoon ja vähän päästä näyttöön tulee keltainen varoitus "Undervoltage Consumer Defective", joka jää vilkkumaan vuorotahtia punaisen varoituksen kanssa.

Oletan, että kitkerä haju oli laturi, joka paloi. Mutta että alle 60000 ajetussa autossa!

Tampereen Vehossa kerrottiin kuitenkin, että uutta laturia ei löydy koko maasta ja että auton ottaminen työn alle kestää pari viikkoa. Kuultuani uuden laturin Veho-hinnan aloin ajatella jälleen että josko asiaa pitäisi hiukan tutkia itsekin nyt kun perhe on saatu menestyksekkäästi kotiin.

Mitä luulette, onko kyseessä laturi vai jokin muu juttu? Kurkkaus AIADA:an kertoi Mersun 6- ja 8-koneisiin kohdistuvasta latureihin liittyvästä recallista: Click. Mitenköhän tuon recall-korjauksen hoitumisesta Suomessa saisi tietoa?
-T

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29399
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Latausjännitteen mittaminen kertoisi onko vika laturissa (todennäköisintä) vai jossain muualla; ellei lataa, laturi on rikki.

Minkähintainen laturi olisi, tai tiedätkö onko se vesijäähdytteinen - meillä latureita on vaihdeltu vain CDI:hin vaikka noita bensakutosiakin on alueella jonkinverran.

Hintoja voi kysellä myös KL:stä ja vaikkapa Boschilta.
wiimax.fi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

dealer kirjoitti:Latausjännitteen mittaminen kertoisi onko vika laturissa (todennäköisintä) vai jossain muualla; ellei lataa, laturi on rikki...
Jotain tällaista ajattelin että varmaankin pitäisi tehdä jahkas jaksaa. Ottaa pakettia vähän auki ja etsiä jonkun paikan, mistä yleismittarille saisi kontaktia. Vähän mutkan takanahan tuo laturin sijaitsee, mutta mittaamaan pääseminen ei liene mikään kauhean hankala operaatio jos vähän poistaa pohjapahvia. Vai onnistuuko latausjännitteen mittaaminen jostain muualta helpommin kuin suoraan laturin perästä?
dealer kirjoitti:...Minkähintainen laturi olisi...
Jotain 800 eurosta Vehossa puhuivat. Mielestäni kuulostaa sellaiselta hinnalta että kannattaa katsoa hiukan ympärilleen. Niillä oli vain jotain tietokoneprobleemeja siellä, mistä johtuen jämptiä tietoa ei löytynyt.
dealer kirjoitti:...tiedätkö onko se vesijäähdytteinen...
Ei mielestäni. Ihan tavalliselta ilmajäähdytteiseltä tuo ainakin päällisin puolin näyttäisi.
dealer kirjoitti:...Hintoja voi kysellä myös KL:stä ja vaikkapa Boschilta.
Juu, onneksi Veho ei ole ainoa mahdollinen paikka. :lol: Valitettavasti KL vain on lauantaina kiinni, ja saksan Mersullakin oli varaosamyyjä ehtinyt jo lähteä kotiin. Ovatko muut huomanneet sitä luonnonilmiötä, että kaikki menee rikki aina sellaiseen aikaa kun kaupat ovat kiinni?
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jaahans... Noita näyttää olevan kahta tyyppiä Bosch ja Valeo. Osanumerot 0111549102 ja 0111546402. Mahtavatko passata ristiin..?
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Taitaa käydä niin, että jos laturi on rikki, niin Veho ei kuitenkaan saa minusta varaosa-asiakasta. Saksasta nimittäin näyttäisi saavan uuden laturin (oli se sitten Bosch tai Valeo) kolmanneksen hinnalla.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Onko neuvoja, miten latausjännitteen mittaaminen onnistuu vaivattomimmin? Sekä vinkkejä mahdollisen laturin vaihtotyön suorittamisesta, miten homma käy?
-T

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29399
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Latausjännitteen voit mitata vaikka akun navoista auton käydessä, tai sitten konepellin alta siitä "lisävirtapistokkeesta" ja jostain maadoituskohdasta.

Jos alat vaihtaa laturia itse, muista irrottaa akun miinusnapa remontin ajaksi.
Muista että akunkenkää irrotettaessa / laitettaessa paikalleen keskuslukko voi lukita ovet, virta-avain on hyvä pitää taskussa eikä virtalukossa.
wiimax.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Moi

Latausjännitteen saat mitattua suoraan akun navoista.

Suosittelen muuten sitä Boschilaista versiota niistä latureista.

Heikki :D

ps. KL-ssä on joskus ollut viikonloppuisin päivystysnumero.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

dealer kirjoitti:Latausjännitteen voit mitata vaikka akun navoista auton käydessä, tai sitten konepellin alta siitä "lisävirtapistokkeesta" ja jostain maadoituskohdasta...
Laturi se rikki taitaa olla. Ja hyvä näin, sillä korjaaminen on selkeämpi juttu kuin se, jos joku tietokonehimmeli olisi pillastunut. Napojen välinen jännite on koneen käydessä vain reilut 11 V. Eikä se reilut 14 V, mitä pitäisi. Eli ei lataa.

Onko tietoa, käyvätkö nuo 0111549102- ja 0111546402-laturit ristiin? Eli voinko tilata itselleni tiukin ilmein Boschin laturin vaikka simahtanut olisikin Valeo? Räjäytyskuvien mukaan ainakin kiinnityskorvakkeet näyttäisivät olevan osapuilleen samalla sortilla, mutta ei kuitenkaan huvikseen viitsisi rakennussarjaan sopimattomia osia tilailla :wink:
-T

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29399
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sopivuudesta en osaa sanoa, mutta ainakin W202 johonkin neloskoneiseen kun vaihtoi erimerkkisen laturin niin muuten sopi hyvin mutta johtoliittimet eivät ollenkaan; hankalaa oli tinailla johtoja, ahtaassa paikassa.
wiimax.fi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kiitokset kommenteista raadille!

Omalta osaltani homma alkaa ratketa. Löysin laturin kyljestä Bosch-tekstin, joten se lienee siis 0111549102 vaikka numeroa en kuikuilemalla nähnytkään.

Tölkin kyljessä olevan jäähdytysrivatkin näyttäisivät vastaavan Boschilaista räjäytyskuvaa. Valeo näyttäisi olevan hiukan "umpinaisempi" malli.

Pääsen siis tekemään tilaukseni kokolailla turvallisin mielin, heikki5:n suosittelemalla tavalla, Boschin osaa pyytäen.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Laturi näyttäisi olevan kiinni aika selkeästi moottorin kupeessa. Olisiko vinkkejä vaihtotyön suorittamisesta, eli miten homma käy käytännössä? Muuta kuin että akun miinusnapa pitää muistaa irroittaa ennenkuin alkaa peukaloida laturia. Kiristääkö laturin pyörä hihnan vai pitääkö hihnaa löysyttää jostain ennenkuin irroitan laturia?
-T

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29399
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristinpyörä on erikseen, näet mikä pyörä kääntyy kun vedät lujasti hihnasta.

Bensakoneessa on (ainakin nelosissa) pyörän keskellä "naarastorx" josta vääntämällä saat löysättyä kiristintä jousivoimaa vastaan.
Dieseleissä on pyörän vieressä 17 mm avainkanta josta väännetään, tai sitten kolo johon käy 3/8" väännin.

Piirrä paperille kaavio siitä miten hihna kulkee pyörillä ennenkuin irrotat sen.
wiimax.fi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

dealer kirjoitti:Kiristinpyörä on erikseen...
Kiitos vinkeistä. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan!
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Varaosanumeroknoppologiaa:

Boschin 120A:n laturi tunnetaan varaosanumeroilla

011 154 64 02
011 154 91 02
011 154 81 02

Samaa tavaraa kaikki.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Nyt on autossa uusi laturi ja suupielet ovat taas ylöspäin! Melkoista vaihtelua laturien hinnoissa havaitsin.

Veho Tampere: 805EUR
Tampereen Autosähkö Oy / Bosch Car Service: 800EUR
Lempisen Autosähkö Ky/ Bosch Car Service: 310EUR
KL Varaosat Tampere: 325EUR
Gelsen (Saksa): 199EUR + 15EUR rahtia

Veho ei suostunut tilaamaan osaa ellei ole varmuutta, onko laturini tosiaan sippi. Toimitusaika 2 päivää. Aika-arvio tutkimuksen aloittamiselle kuitenkin 2-3 viikkoa.

KL Varaosat olisi tilannut osan reilusti. Toimitusaika enintään 2 päivää.

Tampereen Autosähkön kanssa keskustelu loppui heti siihen kun kuulin hinnan.

Lempisen Autosähkö halusi tosissaan tehdä bisnestä ja lupasi osan olevan autooni asennettuna erittäin reilulla asennushinnalla. Itse asiassa niin reilulla, että ei tullut enää mieleenkään alkaa itse irroittaa hihnaa. Lempisen kanssa eniten työn valmistumista hidastava tekijä oli se, kuinka nopeasti saan auton verstaan ovelle. 10 pistetta Lempiselle!

Lempinen itsessään osoitti työn aikana olevansa oikeasti ammattinsa osaava mies joka oikeasti tietää, mitä on tekemässä. Eli osaa muutakin kuin verrata alkuperäisen ja vaihto-osan osanumeroita. Tästä vielä papukaijamerkki!

Vaihtohomma itsessään oli erittäin simppeli ja meni juuri niinkuin arvelinkin:
-Moottorin alla oleva pohjapahvi pois.
-Laturin alamutteri auki.
-Laturin töpseli irti.
-Hihna moottorin edestä ruuvista löysälle.
-Hihna pois laturin vauhtipyörältä.
-Yläkautta laturin ylämutteri auki.
-Laturin pultit pois.
-Vanha laturi yläkautta edestä pois.
-Uusi laturi tilalle.
-Pultit.
-Hihna.
-Töpseli.
-Pohjapahvi.
-Kone käyntiin.
-ESPn resetointi.
-Ikkunoiden ja kattoluukun resetointi.

Loppudiagnoosi: Diodisilta oli palanut.

Muita huomioita:
1) Neloskompressorien laturitkin käyvät kuutoskoneeseen. Ainoa erottava osa on vauhtipyörä. Joka on vaihdettavissa.
2) Mersulla on recall laturien simahtelusta samalla koneella olevista isokorisille autoille. Kuitenkaan valmistaja ei halua kantaa vastuutaan samalla koneella varustetuista C-korin autoista.
-T

Kuva
Melankolia
Viestit: 1
Liittynyt: 20.3.2008 11:54
Paikkakunta: Vantaa

Sama vika, auttakee!

Viesti Kirjoittaja Melankolia »

Autostani (C270 cdi -01 automaatti) ei taida tulla kalua!
Korjausrumpa alkoi sillä, että auto ei käynnistynyt vaan käynnistäessä kuului naks.

- Vaihdettiin startti ja lähti käyntiin välillä ja välillä ei.
- Lisää diagnoosia, virtaongelmia konehuoneen sulakerasiassa --> vaihtoon
- Auto käynnistyi unelmasti...päivän ajan. Seuraavana aamuna ei inahdustakaan, vain naks!
- Auto Alppilan Autohuoltoon --> vaihtavat akun, joka sökönä
- Auto käynnistyy moitteetta, annan olla sen siellä yön yli ennen noutoa. Hakiessani toimii moitteetta, rahat tiskiin ja baanalle. 10 min ajoa ja ajovalot/mittaristovalot pois ja ajotietokoneelle herja battery/alternator Visit the Workshop!
- Takaisin AA:lle ja tsekkaavat laturin --> lataa
- Testeri ei anna laturista mitään herjaa, mutta uusi herja: hehkutulppa paskana.
- Auto jätettynä huoltoon ja taitaa jäädä pääsiäisen vietto maalla väliin (:

Onko kenelläkään arviota mikä autoani vaivaa??



Auto kunnossa taas! Laturille menevissä johdoissa oli mätää ja ne piti vaihtaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”