ESP / BAS herja ajotietokoneessa
ESP / BAS herja ajotietokoneessa
Ajotietokoneeni on viikon sisään heittänyt kahteen otteeseen herjan, jossa se sanoo että "Electronic stability problem / ESP / BAS (jarruassistentti)" - ongelma, kehotuksella "visit workshop" . Seuraavn käynnistyksen jälkeen häviää. Jarruissa tai ESP:ssä en ole havainnut mitään vikaa. Lieneekö jokin mitätön herja? Pitänee käydä testerissä tsekkauttamassa nollauttamassa?
Re: ESP / BAS herja ajotietokoneessa
Ehdotan jälleen klassista jarruvalon katkaisijaa. Asiasta esimerkiksi täällä.opeltoni kirjoitti:Ajotietokoneeni on viikon sisään heittänyt kahteen otteeseen herjan, jossa se sanoo että "Electronic stability problem / ESP / BAS (jarruassistentti)" - ongelma, kehotuksella "visit workshop" . Seuraavn käynnistyksen jälkeen häviää...
-T


Kiitokset vinkeistä, pitää vaihtaa tuo jarruvalon katkaisin, kulkupelini on automaatti (w203 -02), ei liene isoa ero tuossa vaihto-operaatiossa? Akku on mielestäni hyvin hengissä, muutama viikko takaperin lähti 1 vrk:n seisottamisen jälkeen 30 asteen pakkasesta ilman ongelmia.
Toimi Murphyn laki: ajattelin tsekkauttaa tuon vian testerissä ja Veholla oli monen tunnin jono. Miksiköhän ne muuten kutsuu sitä pikahuolloksi? Vanhan kaverin Toyota-huollon testerissä ei taas ollut tähän jarru-puolen testaamiseen sopivaa kaapelia, muuten nollaillimme pari muuta vikailmoitusta muualta, mutta EPS/BAS osioon emme päässeet käsiksi.
Toimi Murphyn laki: ajattelin tsekkauttaa tuon vian testerissä ja Veholla oli monen tunnin jono. Miksiköhän ne muuten kutsuu sitä pikahuolloksi? Vanhan kaverin Toyota-huollon testerissä ei taas ollut tähän jarru-puolen testaamiseen sopivaa kaapelia, muuten nollaillimme pari muuta vikailmoitusta muualta, mutta EPS/BAS osioon emme päässeet käsiksi.
Täällä olis kaverilla samaa vikaa, itse luistoneston vikavalo ei pala mittaristossa mut tekstinä tulee tuo "Elec. Stab. Prog. ESP Visit Workshop" teksti. Luistonesto toimii oikein. Vikakoodia oli antanut jarruvalokatkaisijasta jota ei uutterasta etsinnästä huolimatta löydy (w203 270cdi -01), paikka kyllä on mut itse anturia eikä pistoketta sille löydy.
Olisiko mitään vinkkejä?
-Janne
e. viel semmonen homma et jarruvalot vilkkuu välillä.
Olisiko mitään vinkkejä?
-Janne
e. viel semmonen homma et jarruvalot vilkkuu välillä.
Aika usein on juuri rikkonainen jarruvalokatkaisin syynä tuohon ESP-herjaan, vaikka tietysti muitakin syitä löytyy. Kyllä se katkaisin pitäisi löytyä sieltä jarrupolkimen yläpuolelta, (vai oliko ikäänkuin etupuolelta) semmoinen valkoinen muovivimpain, n 7 cm pitkä ja pari cm paksu. Aika akrobaatti pitää kyllä olla nähdäkseen katkaisimen ja muistaakseni se irtoaa kun kääntää sitä puoli kierrosta (tai neljännes ?) pituusakselin ympäri. Niin ja taitaa siinä olla semmoinen kielikin mitä pitää samalla painaa. Katkaisijasta voi olla vain säätö pielessä, eli vetämällä sen ohuen osan kokonaan ulos ja päästämällä sitten poljin takaisin, katkaisin säätyy oikeaan pituuteen toimiakseen. Sama pitää tehdä myös uudelle katkaisijalle kun se asennetaan.
Purettiin kyllä kaikki muovit ja superlonit pois edestä mut ensimmäistä katkaisijaa ei jarrupedaalin yhteydestä löytynyt. Paikka kyllä löytyi sille mut itse katkaisijaa eikä pistoketta sille näkynyt missään.hanse kirjoitti:Aika usein on juuri rikkonainen jarruvalokatkaisin syynä tuohon ESP-herjaan, vaikka tietysti muitakin syitä löytyy. Kyllä se katkaisin pitäisi löytyä sieltä jarrupolkimen yläpuolelta, (vai oliko ikäänkuin etupuolelta) semmoinen valkoinen muovivimpain, n 7 cm pitkä ja pari cm paksu. Aika akrobaatti pitää kyllä olla nähdäkseen katkaisimen ja muistaakseni se irtoaa kun kääntää sitä puoli kierrosta (tai neljännes ?) pituusakselin ympäri. Niin ja taitaa siinä olla semmoinen kielikin mitä pitää samalla painaa. Katkaisijasta voi olla vain säätö pielessä, eli vetämällä sen ohuen osan kokonaan ulos ja päästämällä sitten poljin takaisin, katkaisin säätyy oikeaan pituuteen toimiakseen. Sama pitää tehdä myös uudelle katkaisijalle kun se asennetaan.

KL-varaosassa meinasivat et ei välttämättä löydy koko katkaisijaa, ei kuulema ole kaikissa.

Katkaisija on kyllä tiedossa millainen se on.
-Janne
.
Kaikissa C-sarjalaisissa ei todellakaan ole erillistä jarruvalokatkaisijaa.
Minunkaan autossani ei.
ESP-yksikkö tunnistaa polkimen painaisun.
Kyllä se on staarin nokkaan reissu, toivottaasti ei ole kallis vaiva.
Minulla tähän liittyi myös "hauska" juttu ohjelmoinnin alkuajalta, vaikka ei se silloin kovin hauskalta tuntunut, kun näytössä oli sellaisia herjoja, joita ei tunnistanut maahantuojakaan ja mitaristossa koko ajan jouluvalot...
No, tämä jarruvalo mysteeri jäi viimeiseksi ja lopulta pääsin siitäkin kyllä eroon.
Kaikissa C-sarjalaisissa ei todellakaan ole erillistä jarruvalokatkaisijaa.
Minunkaan autossani ei.
ESP-yksikkö tunnistaa polkimen painaisun.
Kyllä se on staarin nokkaan reissu, toivottaasti ei ole kallis vaiva.
Minulla tähän liittyi myös "hauska" juttu ohjelmoinnin alkuajalta, vaikka ei se silloin kovin hauskalta tuntunut, kun näytössä oli sellaisia herjoja, joita ei tunnistanut maahantuojakaan ja mitaristossa koko ajan jouluvalot...
No, tämä jarruvalo mysteeri jäi viimeiseksi ja lopulta pääsin siitäkin kyllä eroon.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4309
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Niisä se taisi otta sen sieltä tehostimen kalvolta samasta mistä BAShanse kirjoitti:No sitten täytyy nostaa kädet pystyyn !Mahtaisko Veholla tietää jos käyt kyselemässä uutta katkaisijaa....? Kaipa se sitten vaatii testeriin viennin jos tuo jarruvalohomma on ratkaistu jotenkin elektronisesti.. Multa loppu nyt kyllä tiedot.
(sitten oli jossain systemmi mikä otti sen neste paineesta)
mutta jos etelä suomessa ajelet niin kurvaa pihan katotaan mitä *:ri sieltä löytää
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä