Ajovalot Led mallisiksi, onko kokeiltu?
Ajatuksena oli siis saada enemmän näkyvyyttä kuin oikealla olevalla night-breakerilla. Enemmän ja kirkkaampaa valoa. Joten siinä mielessä ei toimi.dealer kirjoitti:Toimiihan tuo ainakin kuvan perusteella, vai mitä meinaat ? Herajaa mittaristossa ?ek170 kirjoitti:Kiinan versioissa parasta on hinta, pari lediä maksoi about 17 euroa kotiin toimitettuna. Tosin jos niitä ei saa toimimaan, senkin rahan olis voinut käyttää paremmin.
Sarja jotkut H7 cree led 80w polttimot ja mukana oli lisävastukset jotka kuumeni ihan pirusti. Siis tämän tyyliset: http://m.ebay.com/itm/201255101524?nav=SEARCH
S212 220CDI -12
--------
Ex X204 320CDI -08
ex S204 220CDI -08
ex S124 300TD -95
--------
Ex X204 320CDI -08
ex S204 220CDI -08
ex S124 300TD -95
Noniin tänään saapui paketti kiinan maasta.
Paketti oli todella asiallisesti pakattu ja muutenkin tavara kuin pitikin.
Itse asennus todella helppoa. Led valot meni suoraan paikalleen ja piuhatkin kävi ilman mitään virityksiä. Ja mikä parasta auto ei valittanut ollenkaan valoista vaan toimi moitteetta ilman mitään ohjelmointia.
Alla muutama kuva testistä:
ledivalo irrallaan:
Ledivalo paikallaan autossa: Takakansi jätettävä pois jotta puhallin mahtuu olemaan paikallaan.
Normi h7 polttimot Osram night breaker noin vuoden vanhat
Ledi valot kiinni autossa
Yhteenveto: Valokuvien ottopaikka ei osunut ihan kohdalleen testissä, ja antaa hieman väärän kuvan valojen tehosta. Ledi valot kuitenkin huomattavan paljon tehokkaammat. Valoa riittää keulalla ja valokuvio ehkä liian alhaalla. Voi olla parempikin tässä vaiheessa ettei vastaantulijat sokaistu
Täytyy jatkaa testiä ja katsotaan kuinka kestää käytössä. Vähän ehkä hirvittää ledin lämpö ja miten puhallin saa siirrettyä sitä taaksepäin.
Paketti oli todella asiallisesti pakattu ja muutenkin tavara kuin pitikin.
Itse asennus todella helppoa. Led valot meni suoraan paikalleen ja piuhatkin kävi ilman mitään virityksiä. Ja mikä parasta auto ei valittanut ollenkaan valoista vaan toimi moitteetta ilman mitään ohjelmointia.
Alla muutama kuva testistä:
ledivalo irrallaan:
Ledivalo paikallaan autossa: Takakansi jätettävä pois jotta puhallin mahtuu olemaan paikallaan.
Normi h7 polttimot Osram night breaker noin vuoden vanhat
Ledi valot kiinni autossa
Yhteenveto: Valokuvien ottopaikka ei osunut ihan kohdalleen testissä, ja antaa hieman väärän kuvan valojen tehosta. Ledi valot kuitenkin huomattavan paljon tehokkaammat. Valoa riittää keulalla ja valokuvio ehkä liian alhaalla. Voi olla parempikin tässä vaiheessa ettei vastaantulijat sokaistu
Täytyy jatkaa testiä ja katsotaan kuinka kestää käytössä. Vähän ehkä hirvittää ledin lämpö ja miten puhallin saa siirrettyä sitä taaksepäin.
S211 280CDI 4MATIC 2007
Jaa toimiko radio, mielestäni toimi normaalisti, täytyypä huomenna testata tuokin.
noi valot on samat mitkä edellisellä sivulla alussa postasin. En voi vielä noita kyllä vielä suositella kun ei tiedä kestääkö noi miten tärinää ja mitä muuta aiheuttavat. Eniten mietityttää toi ledin kuumuus, miten puhallin toimii yms.
Hyvältä muuten kyll vaikuttaa
noi valot on samat mitkä edellisellä sivulla alussa postasin. En voi vielä noita kyllä vielä suositella kun ei tiedä kestääkö noi miten tärinää ja mitä muuta aiheuttavat. Eniten mietityttää toi ledin kuumuus, miten puhallin toimii yms.
Hyvältä muuten kyll vaikuttaa
S211 280CDI 4MATIC 2007
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Joo tsekkaa radiotaajuuksien molemmat päät ja väliltäkin, mulla hieman kohisee yle1 (täällä alkupäässä taajuuskaistaa) kun laittaa pitkät päälle (lisäpitkissä tarvikexenonit).
Kamera ainakin tarkentanut paremmin tohon ledikuvan lumipintaan ts näyttää resoluutio paremmalta, uskomme kuitenkin sanaa enempi kuin kuvia.
Mielenkiinnolla seurataan täälläkin.
Kamera ainakin tarkentanut paremmin tohon ledikuvan lumipintaan ts näyttää resoluutio paremmalta, uskomme kuitenkin sanaa enempi kuin kuvia.
Mielenkiinnolla seurataan täälläkin.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Pitihän se vielä käydä kokeilemassa autoa. Kävin heittään vielä lenkkiä ja radio toimi hyvin, en huomannut mitään häiriötä millään kanavalla.
Ledien lämpö tuntuu siirtyvän hyvin puhaltimen avulla taaksepäin ja ei ainakaan 30 ajon jälkeen tuntunut polttelevan päin vastoin hieman lämpöinen oli. Testilenkillä ei ainakaan kukaan vilkutellut valoja että olisi häikäissyt.
Hieman rupesi mietityttään tuo lämpö kun siirtyy taaksepäin, mitenkähän mahtaa linssit jäätyä ajon aikana jos ei lämpöä tule umpioon.
Otin uudet kuvat nyt samalta paikalta ja eron kyllä huomaa. Vaihto normaalipolttimoihin vie aikaa sen 10min eli helppo homma. Kuvien ottohetkellä satoi kevyesti lunta ja auto hieman kallellaan.
normivalot:
Ledivalot:
Ledien lämpö tuntuu siirtyvän hyvin puhaltimen avulla taaksepäin ja ei ainakaan 30 ajon jälkeen tuntunut polttelevan päin vastoin hieman lämpöinen oli. Testilenkillä ei ainakaan kukaan vilkutellut valoja että olisi häikäissyt.
Hieman rupesi mietityttään tuo lämpö kun siirtyy taaksepäin, mitenkähän mahtaa linssit jäätyä ajon aikana jos ei lämpöä tule umpioon.
Otin uudet kuvat nyt samalta paikalta ja eron kyllä huomaa. Vaihto normaalipolttimoihin vie aikaa sen 10min eli helppo homma. Kuvien ottohetkellä satoi kevyesti lunta ja auto hieman kallellaan.
normivalot:
Ledivalot:
S211 280CDI 4MATIC 2007
Jäätää varmasti, kun jäätää tehdasversiossakin (W212)
Vaan ihmeen hyvin näyttäs olevan valoa
Vaan ihmeen hyvin näyttäs olevan valoa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
No onhan noissa todella paljon valoa....mutta edelleen kammoksun tuota ihan puskurin edessä olevaa valon määrää Matka-ajossa (mitä itsellä tulee 90%) ottaisin kyllä valoa vähän kauemmas ja jos vain voisi, jättäisin koko etupuskurin valaisun pois, mutta tuosta kun alkaa säätämään ylemmäs, ei vastaantulijat hajavalon takia näe enää mitään
Mielestäni tuo esimerkkikuvien tilanne kuvaa hyvin ajatustani....että jos tilanteeseen tullaan vauhdilla, niin "normivalo" kuvassa huomio kiinnittyy nyppyyn ja mahdolliseen oikeaan (saattaa jatkua suoranakin) mutta ledivalokuvassa huomio siinä muutaman metrin päässä puskurista ja lopulta mahdollinen kurvi tulee silmille liian myöhään ....tämä siis ihan oma näkemys ja saattaa "jokunen" kilometri kartturin paikalla kisavehkeissä sekoittaa todellisuuden tajua
Mielestäni tuo esimerkkikuvien tilanne kuvaa hyvin ajatustani....että jos tilanteeseen tullaan vauhdilla, niin "normivalo" kuvassa huomio kiinnittyy nyppyyn ja mahdolliseen oikeaan (saattaa jatkua suoranakin) mutta ledivalokuvassa huomio siinä muutaman metrin päässä puskurista ja lopulta mahdollinen kurvi tulee silmille liian myöhään ....tämä siis ihan oma näkemys ja saattaa "jokunen" kilometri kartturin paikalla kisavehkeissä sekoittaa todellisuuden tajua
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Kyllä noilla ledivaloilla todella valoa saa aikaiseksi, kuten aiemmin sanoinkin ehkä liikaakin puskurin eteen. Kuvat jälleen hämää hiukan tuota valokuvioo, kun auto ei ole tasaisella. Täytyy räpsiä kuvat vielä ihan tasaisella.
Ensimmäinen ajotuntuma oli kyllä kieltämättä hyvä, kun valotehoa piisaa. Pelkästään ajovaloilla pikkutiellä pärjäsi oikein hyvin. Oikeastaan rupesi vain masentamaan kun laittoi normipitkät lisäämään valotehoa. Pitkät valot eivät tuoneet juurikaan valotehoa ja näyttivät aivan kusenkeltaiselta valolta kauempana ledien ulottuvuudelta.
Ensimmäinen ajotuntuma oli kyllä kieltämättä hyvä, kun valotehoa piisaa. Pelkästään ajovaloilla pikkutiellä pärjäsi oikein hyvin. Oikeastaan rupesi vain masentamaan kun laittoi normipitkät lisäämään valotehoa. Pitkät valot eivät tuoneet juurikaan valotehoa ja näyttivät aivan kusenkeltaiselta valolta kauempana ledien ulottuvuudelta.
S211 280CDI 4MATIC 2007
Voiko noita kaukovaloja suunnata ylemmäs, vai nouseeko lähivalotkin mukana. Pitkät kun mun mielestä ei ole tehty eikä ole vastaantulijaa varten, toisin kuin lähivalot.
Sitten vile kysymys... Onko tossa ledi sarjassa vain yksi led-elementti per polttimo? Jos vain yksi, niin kumpaan suuntaan se on? Ylös vai alas? Alas päin sen pitäisi antaa juuri kaus valoa ja ylös suunnattuna lähelle. Vertaa H4 polttimon lähivalolangan häikäisykuppi.
Sitten vile kysymys... Onko tossa ledi sarjassa vain yksi led-elementti per polttimo? Jos vain yksi, niin kumpaan suuntaan se on? Ylös vai alas? Alas päin sen pitäisi antaa juuri kaus valoa ja ylös suunnattuna lähelle. Vertaa H4 polttimon lähivalolangan häikäisykuppi.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Jiitek kirjoitti:Mitä te tuosta lämmöstä huolehditte. Samaa luokkaahan tuo on kuin tavan polttimoissa.
Tuuletin vielä sekoittaa ilmaa umpion sisällä+ takakansi pois joten en näkisi asiassa minkäänlaista ongelmaa itse umpion kannalta.
Sen puute on enempi murhe sopivassa kelissä, jäätää valojen pinnat hetkessä umpeen
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Siis en minä umpion lämpenemisestä tms. ole huolissani, vaan niiden ledichippien jäähdytyksestä. Mitä kylmempänä ledin saa pidettyä, sitä kauemmin se kestää ja näin suomen oloissa on kiva, kun ledistä saa -40 asteisena tuplasti valoa verrattuna siihen kun ne ovat +40 asteiset, näin karkeasti muotoiltuna.
Ledien käyttöikä meni muistaakseni niin, että aina kun niiden lämpötila nousee viidellä asteella, laskee elinikä puoleen. Lämpötila ei mielellään saisi käytössä nousta yli 50-60 asteen ja tämä on se syy, miksi ne tulevat hitaasti autoihin. Samasta syystä ei mitään valaisinta voi muuttaa kunnolla ledivalaisimeksi, koska sitä ei ole tehokasta jäähdytystä ajatellen suunniteltu.
Hyvältä näyttää joka tapauksessa
Ledien käyttöikä meni muistaakseni niin, että aina kun niiden lämpötila nousee viidellä asteella, laskee elinikä puoleen. Lämpötila ei mielellään saisi käytössä nousta yli 50-60 asteen ja tämä on se syy, miksi ne tulevat hitaasti autoihin. Samasta syystä ei mitään valaisinta voi muuttaa kunnolla ledivalaisimeksi, koska sitä ei ole tehokasta jäähdytystä ajatellen suunniteltu.
Hyvältä näyttää joka tapauksessa
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Ledipolttimo asennettiin muistaakseni ylöspäin ja näyttää juurikin reilusti valoa alaspäin. Valojen säätöön en vielä alkaisi, koittelen ensin muiden autoilijoiden reaktioita noilla valoilla.
Tänään ajeltu illalla taas lisää ja hyvin tottuu valoihin, takaisin en vaiha kyll helposti. On tuota valoa sen verta hyvin. Valokuvio näyttää hieman pidemmälle kuin normivaloilla, mutta nokan edusta on hyvin valaistu.
Tuo tuuletin tuntuu hoitavan hyvin tuota jäähdytystä sillä polttimot ei käy kuumana näillä -3 asteen keleillä.
Kokeilin myös polttimoita asentaa pitkiin valoihin. ledipolttimot aiheutti polttimoherjan mittaristoon jostain syystä, mutta toimivat ok. Ledipolttimot tuntui toimivan ok pitkissäkin vaikka vain 32W/polttimo ovatkin. Hieman ehkä normivalot näyttää pidemmälle. Ehkä tehokkaammat ledit pitkiin sitten.
Eniten mietityttää kesäisin pölyävät hiekka tiet, mitä mahtaa puhaltimet ledien päässä tykätä moisesta. No aika näyttää miten kestävät.
Tänään ajeltu illalla taas lisää ja hyvin tottuu valoihin, takaisin en vaiha kyll helposti. On tuota valoa sen verta hyvin. Valokuvio näyttää hieman pidemmälle kuin normivaloilla, mutta nokan edusta on hyvin valaistu.
Tuo tuuletin tuntuu hoitavan hyvin tuota jäähdytystä sillä polttimot ei käy kuumana näillä -3 asteen keleillä.
Kokeilin myös polttimoita asentaa pitkiin valoihin. ledipolttimot aiheutti polttimoherjan mittaristoon jostain syystä, mutta toimivat ok. Ledipolttimot tuntui toimivan ok pitkissäkin vaikka vain 32W/polttimo ovatkin. Hieman ehkä normivalot näyttää pidemmälle. Ehkä tehokkaammat ledit pitkiin sitten.
Eniten mietityttää kesäisin pölyävät hiekka tiet, mitä mahtaa puhaltimet ledien päässä tykätä moisesta. No aika näyttää miten kestävät.
S211 280CDI 4MATIC 2007
Kyllähän nuo ainakin kuvissa häikäsee vastaantulijaa varmasti.
Viimeisimmissä vertailukuvissa näkee hyvin vasemmalla pikkuisen kuusen joka ledillä on valaistu. Siinä kohtaa tulee suoraan vastaantulija vastaan.
Vasemmalla taustalla näkyy myös kouvujen runkoja.
Kaikki tuonne hajoava valo häikäisee vastaantulijoita.
Ei siinä. Yllättävän hyvin silti valotehoa. Vaikka kaikki ei menekkään sinne minne pitäisi.
Viimeisimmissä vertailukuvissa näkee hyvin vasemmalla pikkuisen kuusen joka ledillä on valaistu. Siinä kohtaa tulee suoraan vastaantulija vastaan.
Vasemmalla taustalla näkyy myös kouvujen runkoja.
Kaikki tuonne hajoava valo häikäisee vastaantulijoita.
Ei siinä. Yllättävän hyvin silti valotehoa. Vaikka kaikki ei menekkään sinne minne pitäisi.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tilannehan on sama kuin halogeeni umpioon tyrkätyt kiina-xenonit, niihinkin on jo tottunu.Mika.T kirjoitti:Ei siinä. Yllättävän hyvin silti valotehoa. Vaikka kaikki ei menekkään sinne minne pitäisi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Tämä ei ny varsinaisesti tähän liity, mutta asensin defeen led valot syksyllä. Siis ihan oikeat e-hyväksytyt ledumpiot. Merkki on trucklite. Näissä valokuvio on hyvin tarkkarajainen jokapuolelta. Myös alapuolelta. Se alkuun vähän hämäsi kun valolla oli alareuna noin viiden metrin päässä auton keulasta, mutta tienpäällä kyllä äkkiä oppi tykkämään tästä piirteestä että se minne ajaessa katse suuntaa on valaistu. Ei puskurin ja valon alareunan väli ihan mustanpimeä ole mutta ei juuri parkkivalon tuomaa valoa kummempi. Valo on kirkas, leveä ja hyvin tarkkarajainen.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Kyllähän tuo tiedettiinkin jo etukäteen ettei halogeeni umpioon saa täydellistä kuvioo ledipolttimolla. Testimielessä tässä olenkin kokeilemassa kuinka paljon ledistä nykyään valoa saa jo aikaiseksi. Tuommoinen polttimo oikeaan umpioon niin jo valoa riittää.
Eilen ajelin pitemmän matkaa n.100km isompaa tieta, eikä kertaakaan kukaan väläytellyt valoa vastaantulijoista.
Valotehoa riittää helposti myös mustalle tienpohjalle ja reunoille, tuntuu kuin sumarit olisi päällä kokoajan.
Mutta mutta huono puoli tuossa on liian lähelle liikaa valoa. Ongelma väsyttää silmiä esim valaisemattomalla isolla tiellä nopeassa vaudissa. Kun vain saisi valokeilaa levitettyä eteenpäin. Hassua sinänsä normi halogeenit ei kuitenkaan näytä valoa yhtään pitemmälle kuin ledit ja valotehoa vähemmän, mutta tasaisesti tuolloin väsymis ongelmaa ei tule.
Pienellä tiellä ongelmaa ei esiinny, sillä pitkät valot yleensä ainapäällä ja pikkuteilläkin hitaammassa vaudissa pärjää hienosti lyhkäsillä.
Muutama kuva jälleen: Kuva nyt suoralta alustalta suoralla tiellä.
seinää vasten: Tarkistelin valokeilaa sienää vasten eri etäisyyksiltä ja yllättävän tarkka ja tasaiset ovat valokeilat molemmin puolin. Ongelmaksi muodostuukin yläpuolelle muodostuvat kaaret, jostain heijastuu tuollaiset sirpit yläpuolle.
Eilen ajelin pitemmän matkaa n.100km isompaa tieta, eikä kertaakaan kukaan väläytellyt valoa vastaantulijoista.
Valotehoa riittää helposti myös mustalle tienpohjalle ja reunoille, tuntuu kuin sumarit olisi päällä kokoajan.
Mutta mutta huono puoli tuossa on liian lähelle liikaa valoa. Ongelma väsyttää silmiä esim valaisemattomalla isolla tiellä nopeassa vaudissa. Kun vain saisi valokeilaa levitettyä eteenpäin. Hassua sinänsä normi halogeenit ei kuitenkaan näytä valoa yhtään pitemmälle kuin ledit ja valotehoa vähemmän, mutta tasaisesti tuolloin väsymis ongelmaa ei tule.
Pienellä tiellä ongelmaa ei esiinny, sillä pitkät valot yleensä ainapäällä ja pikkuteilläkin hitaammassa vaudissa pärjää hienosti lyhkäsillä.
Muutama kuva jälleen: Kuva nyt suoralta alustalta suoralla tiellä.
seinää vasten: Tarkistelin valokeilaa sienää vasten eri etäisyyksiltä ja yllättävän tarkka ja tasaiset ovat valokeilat molemmin puolin. Ongelmaksi muodostuukin yläpuolelle muodostuvat kaaret, jostain heijastuu tuollaiset sirpit yläpuolle.
S211 280CDI 4MATIC 2007