hammastanko

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

hammastanko

Viesti Kirjoittaja jajw »

Käytin tuossa w203 vm.2001 mersua huollossa ja siellä todettiin että ohjauksen hammastangossa on 5mm väljää ja se on uusittava. Korjausarvio ko. vialle oli aika suolainen 1200€!
Miltä kuulostaa Mersu gurut?
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Suolanen :roll:

Vaihdetaanko rempassa ohjausservo ?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

ram kirjoitti:Suolanen :roll:

Vaihdetaanko rempassa ohjausservo ?
Mielestäni hinta on kova suhteessa tämän ikäisen auton markkina-arvoon.
Eipä ole ohjausservoa mainittu kustannuarviossa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Niin.. Varaosien hinta ei kyllä laske samassa suhteessa kuin auton arvo. Ei muuten laske työnkään hinta, että ei niillä oikein ole toistensa kanssa tekemistä.

Yksi tuttu autoalan ammattilainen laski auton arvon nousevan aina kun sitä korjasi. Voi sen niinkin laskea :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29292
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaustyössä kuluva aika ja uuden osan hinta on ihan sama riippumatta auton kunnosta ja iästä. Mitä vanhempi auto sen lujemmassa pultit on, voi mennä kauemminkin...

Tuli mieleen, aikoinaan jossain radio-ohjelmassa jossa sai kysyä asiantuntijoilta autojen korjaamiseen liittyvistä asioista eräs soittaja avautui huolella.
Oli sattunut niin että hän oli syyllinen kolarissa jossa vastapuolen auton ovi kolhiintui, oli yrittänyt sovitella paikan päällä asiaa tyyliin
"Ota tuosta sata markkaa niin ollaan sujut..."
johon vastapuoli ei tietenkään suostunut, no sitten oli aikanaan tullut korjauskustannusarvio että ovi, maalaus, vaihtotyö yhteensä 3000 mk ja tästä sitten oli alkanut jonkinlainen käräjöinti, josta soittaja julisti radiossa;
"Eihän sen koko r*mun arvo ole kolmea tonnia!!!"

Asiaan; kysy tarjouksia muiltakin korjaamoilta.
Suhtaudu varovaisen kriittisesti korjaamon toteamaan vikaan ellei kyseessä ole 100% varmasti ammattitaitoinen mersupaja, ei nimittäin ole lainkaan yleinen vikapaikka näissä että hammastankoon tulisi välystä. Yhtään en muista koskaan vaihdetun...
wiimax.fi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Se hammastanko on ohjausservon osanen, mutta joskus ohjausservoa nimitetään osansa nimellä. Työ maksanee 80 eksua tunnilta ja tehdaskunnostetun ohjausservon hinta on muutaman satasen. Alkuperäinen ohjausservo mercedeksen alihankkijan painattamassa pahvilaatikossa voi maksaa lähemmäs tonnin (ihan arvaus), että ei tuo hinta kovin pahalta kuullosta.

Paljonko on autolle kertynyt kilometrejä ?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

Autolla ei ole kuin 150tkm. ajettu. Kilometrilukema on tarkistettu ja oikeaksi todettu.
Eipä ollut varsinainen mercedes-huolto vaan sellainen joka mainostaa korjaavansa kaikki merkit.
Auto kulkee tielläkin luotisuoraa joten ei tuo vika ainakaan ajo-ominaisuuksiin ole vaikuttanut millään tavalla.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29292
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vieläpä paljon keskimääräistä vähemmän ajettu 203.
Onko vika siis havaittu määräaikaishuollossa ilman asiakasvalitusta ? Katsastuksessa ei ongelmia ?
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

Joo, mä vein sen katsastushuoltoon jossa "vika" havaittiin. Siinä oli katsastusasema korjaamon vieressä, joten alkuperäinen idea oli että leima olisi saatu samalla reissulla.

Toki tässä voidaan koittaa vedätystäkin, nyt on monella pajalla tiukat ajat:)
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

Ja kuten aiemmin mainitsin en itse ole huomannut autossa mitään huomautettavaa. Kulkee nätisti ja suoraan.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

5 mm klappi siten, että hammastanko liikkuu vapaasti niin paljon, häiritsee kyllä menoa melkoisesti... Aika outoa, kuten se klapin määrä noilla kilometreilla.... Korjaamoalan asiantuntijat saa jatkaa tästä :wink:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Ei muutakun viet katsastukseen ja johinkin muuhun kuin siihen korjaamon viereiseen. Kirjoittele sitten tänne miten kävi niin mietitään miten eteenpäin porukalla + (luultavasti tuoreella leimalla, jos ei muuta "vikaa" ole)
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

shrteam kirjoitti:Ei muutakun viet katsastukseen ja johinkin muuhun kuin siihen korjaamon viereiseen. Kirjoittele sitten tänne miten kävi niin mietitään miten eteenpäin porukalla + (luultavasti tuoreella leimalla, jos ei muuta "vikaa" ole)
Ei tuossa edellä ollut vielä kaikki.
Autossa oli hivenen heikkotehoinen seisontajarru, pyysin huoltoa samalla joko säätämään sen tai vaihtoehtoisesti annoin luvan vaihtaa käsijarrukengät. Noutaessani autoa huoltopäällikkö sanoi ettei käsijarrua voida säätää eikä kenkiä vaihtaa koska jarrukilvet ovat niin ruosteessa ja nekin on uusittava!? Katselin tuossa niitä kilpiä, niin on niitä pahempiakin eteeni osunut.
V!tuttaahan se kun autossa oli ihan kohtuullinen seisontajarru huoltoon mennessä ja noutaessani sen huollosta sitä ei ole enään ollenkaan!
Piti vielä hommasta maksaa:)
Yleensä olen itse värkännyt tuollaiset viat kuntoon mutta ei näillä pakkasilla:)
On sen verran iso maanlaajuinen huoltamoketju vielä kyseessä että eiköhän tästä ihan juttua saada jatkossakin aikaiseksi;)

TM tai Tuulilasi lehdet saisivat taas alkaa tekemään niitä korjaamotestejä ja käydä läpi näiden isojen ketjujen korjaamoita.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

On sen verran iso maanlaajuinen huoltamoketju vielä kyseessä että eiköhän tästä ihan juttua saada jatkossakin aikaiseksi;)
Kannattaa käydä näyttämässä autoa jossakin oikeasti Mesejä rassaavassa puljussa ja kattoa mitä siellä sanovat. Tuo hammastanko juttu kuulostaa kyllä ihan ihmeelliseltä vialta w203:ssa?
Jos oikeasti yrittivät kusettaa, niin sitten sitä mediaa kehiin. Mieluiten myös tänne. Tietenkin vaan faktaa, niin ei tule ongelmia :pappa:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Aika oudolta tosiaan kuulostaa. Meiltäkään ei ihan hirveesti ole hammastankoja myyty, muutama kolaritapaus ja ihan yksittäisiä viallisia yksilöitä joissa monesti vian aiheutatja rikkinäinen suojakumi.
Sisempiä raidepäitä menee sitten enemmän, mutta ei yleensä alle 200tkm ajetuissa.
Kannattaa tosiaan tutkituttaa aihetta muuallakin ja mieluusti mersuihin perehtyneellä pajalla.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

onko tuossa sama(nlainen) ku väyrysessä? minullahan väykystä tuli nesteet pihalle, eikä kumitkaan olleet rikki, vaan välystä oli vain ehkä millin tms.. ja autos mittarissaki sen 700tkm.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

Kiitoksia kaikille vastanneille.
Täytyy tosiaan käyttää autoa jollain toisellakin korjaamolla.
Luulisi tuollaisen väitetyn 5mm. välyksen tuntuvan jo ajossakin?
Huoltamoketjun nimeä en tietenkään mediassa mainitse vaan teen ko. firmaan reklamaation suoraan jos siihen tulee tarvetta.
On tietenkin mahdollista että siellä on oikeastikin ongelma ja omat epäilykseni osoittautuvat vääriksi.
Sitten voisi vain todeta että tämä Mersu kulkee tukevammin tiellä viallisenakin kuin uusi toyota :P
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

Sergey kirjoitti:onko tuossa sama(nlainen) ku väyrysessä? minullahan väykystä tuli nesteet pihalle, eikä kumitkaan olleet rikki, vaan välystä oli vain ehkä millin tms.. ja autos mittarissaki sen 700tkm.
Hyvä kysymys. Huoltopäällikkö nimittäin ihmetteli ääneen että miten siellä on nesteet sisässä kun klappia on väitetyt 5mm!
jajw
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2014 17:00

Viesti Kirjoittaja jajw »

Kiitoksia kaikille neuvoista, asia nyt kunnossa ja autossa tuore leima :)
jakek
Viestit: 20
Liittynyt: 09.10.2014 20:58

Viesti Kirjoittaja jakek »

Terve! Vähän on aikaa ku tätä ketjua päivitelty.. Mutta kysytään nyt kuitenkin kun omassa autossa alkanut kuulumaan sellaista klonksotusta (tai no kuulunut jo 30tkm:D) ja tuossa kun käytin sen jousen vaihdossa emännän pikku veljellä joka on eräässä maan laajuisessa ketjussa kanssa töissä niin hänen mielestä kolinan syy on hammastanko.. Itse asiaa hieman epäilen, koska auto kuitenkin kulkee suoraan eikä ole muutenkaan levottoman tuntuinen..
Tuo itse ääni on sellainen kuin joku pyörisi mukana aluksi kun se alkoi kuulua niin luulin että oli jarruremontissa jäänyt satulan pultit löysään, mutta kaikki paikat on moneen kertaan käyty läpi ja mitään selvää vikaa ei löydy. Jopa katsuri totesi vain että joku siellä kolisee mutta ei löydy :) Joten olisiko hyviä vinkkejä mitä lähteä kokeilemaan. Tosiaan onhan se jo 30tkm ja vajaan puolivuotta kolissut eikä vielä ole hajonnut mutta rupeaa ketuttaan se ääni. Autolla on ajettu 303tkm
Niin etu vakaajan luut ja korihelat on vaihdettu mutta ei vaikuttanut mitään.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Kuuluko ääni kääntäessä renkaita vai jopa suoraan ajaessa..? :roll: Jos pelkästään kääntäessä nii kato raidetangon sisäpäät... Itellä piti vittumaista kolinaa ja pauketta kääntäessä ja tarkistin nuo, kumpiki umpiruosteessa... Uudet meni reilun vaseliinin kanssa paikoilleen ettei pääse nivel uudestaan ruostumaan... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
jakek
Viestit: 20
Liittynyt: 09.10.2014 20:58

Viesti Kirjoittaja jakek »

Alkuun piti sillai ku ajo kurviin ja ni rupes kolkottaan. Nyt kolisee millon missäki tilanteessa. Täytyy ens viikolla vaihdella ne sisäpäät. Ihme kyllä kun missään ei käsin kokeillessa tunnu välystä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jajw kirjoitti:Kiitoksia kaikille neuvoista, asia nyt kunnossa ja autossa tuore leima :)
Tällaisen forumin idea on se että jos tulet kyselemään neuvoa olet velvollinen myös kertomaan loppuratkaisun.

Vituttaa lueskella mitä tahansa topikkia ja lopuksi lukee että "auto kunnossa nyt" muttei halaistua sanaa missä vika oli tai miten se korjattiin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Yhdyn samaan ak47:n kanssa!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
jakek
Viestit: 20
Liittynyt: 09.10.2014 20:58

Viesti Kirjoittaja jakek »

Höhöö vaihtelin tossa raidetangon kummatkin päät molemmin puolin (varsinkin sisäpäät oli aivan lopussa) ja luulin jo että toi kolina loppu ja olikin hiljaa noin 100km kunnes taas alkoi kolkotus kuulua :( No tutkiskelin paikkoja ja totesin että vasemman etuylätukivarren korin puolen pusla väljä.. Tänään vaihtelin koko tukivarren ja toiveikkaana koelenkille niin noin 15km hiljasta ja sitten taas se hemmetin kolina alko. Ääni kuuluu selvästi vasemmalta ja oikealla ei tunnu mitään välysta missään.. Nyt rupee oleen takkityhjä eikä tuu enää mitään mieleen mistä vikaa hakea kun ainoot mihin itse en ole kajonnut on iskarin yläpäät mutta kun toi oli siellä jousen vaihdossa niin luulisi että olisivat siellä huomanneet jos jotain hämminkiä niissä olis. Hyviä ehdotuksia? :lol:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

jakek kirjoitti:Höhöö vaihtelin tossa raidetangon kummatkin päät molemmin puolin (varsinkin sisäpäät oli aivan lopussa) ja luulin jo että toi kolina loppu ja olikin hiljaa noin 100km kunnes taas alkoi kolkotus kuulua :( No tutkiskelin paikkoja ja totesin että vasemman etuylätukivarren korin puolen pusla väljä.. Tänään vaihtelin koko tukivarren ja toiveikkaana koelenkille niin noin 15km hiljasta ja sitten taas se hemmetin kolina alko. Ääni kuuluu selvästi vasemmalta ja oikealla ei tunnu mitään välysta missään.. Nyt rupee oleen takkityhjä eikä tuu enää mitään mieleen mistä vikaa hakea kun ainoot mihin itse en ole kajonnut on iskarin yläpäät mutta kun toi oli siellä jousen vaihdossa niin luulisi että olisivat siellä huomanneet jos jotain hämminkiä niissä olis. Hyviä ehdotuksia? :lol:
Minun koslassani esiintyi epämääräistä kolinaa nimismiehenkiharoissa. Kävin huollossa ja pyysin tarkastamaan kaikki nivelet ja väljyydet, eikä vikaa löytynyt. Löysin sen itse kurkkaamalla auton alle. Muovisen "pohjapanssarin" alle oli soratiellä lentänyt kiviä, jotka siellä pomppivat teräspohjaa vasten. Ikävä etten saanut mehevämpää diagnoosia aikaiseksi, enkä ehtinyt vaihdattamaan alustaa :D
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Mullaki alko keula nyt pakkasilla vähän koliseen, kun käytettiin iskarin yläpäät auki... Vois ottaa ja kiristellä yläpäät et johtuuko niistä... Toisaalta kummaltaki puolelta oli etummaisten tukivarsien puslat vähän kärsineen näköset... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
jakek
Viestit: 20
Liittynyt: 09.10.2014 20:58

Viesti Kirjoittaja jakek »

Pohja muovi on irti ja silti kolisee/kilisee nyt huomasin että kun pienestä vauhdista terävästi näpäyttää jarrua niin kuuluu klonks niin kuin joku pyörähtäisi hetken mukana.. Mietin että voiskohan laakeri kolkotella? Ku yleensähän se alkaa vollottaa tuossa kyllä tuntuu laakerissa pieni välys mutta eikös se ole normaalia eli sitähän ei saa kiristää nolliin näin ainakin w202 korissa. Millainen rakenne tuo iskarin yläpää on? Siinä on se iso mutteri niin sen avaamalla lähtee tolppa irti?
Ruuteri
Viestit: 3
Liittynyt: 04.8.2015 18:30

Viesti Kirjoittaja Ruuteri »

Täällä kanssa kolisee w203.n kuskinpuolen etujousitus. On kuin lekalla löisi montuissa.
Iskarit vaihdettu "merkkihuollossa". Eli ne on pois suljettu. Leimakin on aika tuore,et luulis pallojen olevan kunnossa... Mut tarttee vielä tutkia.
Kilometrejä 154 tkm.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

jakek kirjoitti:Pohja muovi on irti ja silti kolisee/kilisee nyt huomasin että kun pienestä vauhdista terävästi näpäyttää jarrua niin kuuluu klonks niin kuin joku pyörähtäisi hetken mukana.. Mietin että voiskohan laakeri kolkotella? Ku yleensähän se alkaa vollottaa tuossa kyllä tuntuu laakerissa pieni välys mutta eikös se ole normaalia eli sitähän ei saa kiristää nolliin näin ainakin w202 korissa. Millainen rakenne tuo iskarin yläpää on? Siinä on se iso mutteri niin sen avaamalla lähtee tolppa irti?
Joo. Iso mutteri irti nii lähtee tolppa yläpäästä pois... Sit se yläpää pitää vielä purkaa erikseen pöydällä, jos jousen haluaa pois...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 alusta”