Takaiskarit

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
jaska_8
Viestit: 22
Liittynyt: 17.8.2012 17:50

Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja jaska_8 »

Onkos kukaan vaihtanu 203 sedanin takaiskareita? Äkki vilkasulla yläpään kiinnitys mahtaa olla hattu hyllyn alla, liekkö minkälainen homma purkaa penkki ja hattu hylly pois?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Kiinnike on siellä kontin sivuverhouksen alla. Sivuverhoukset pois ja sielt mitteri irti Nii yläpää on irti.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Jatketaanpa tästä...
Multiviri kirjoitti:Kiinnike on siellä kontin sivuverhouksen alla. Sivuverhoukset pois ja sielt mitteri irti Nii yläpää on irti.
WIS:ssä käytetään jotain ihmeellistä työkalua iskarin yläpään irrotukseen:
Kuva

Siinä on vissiin joku ihme pää:
Kuva

Saapiko mutterit irrotettua iliman?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuo on joo iskarin yläpäänkiinnitysmutterin aukaisuun. Tuo sisempi holkki pitää iskarin vartta paikallaan ja toisella aukaistaan sen ympärillä oleva mutteri.
Melko kingerrystä voi olla aukaisu ilman, vai onko jollain joku poppakonsti?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

sonikki kirjoitti:Tuo on iskarin yläpäänkiinnitysmutterin aukaisuun. Tuo sisempi holkki pitää iskarin vartta paikallaan ja toisella aukaistaan sen ympärillä oleva mutteri.
Kyllä – näin minäkin päättelin. Kyse olikin, saako iskarin irti ilman tuota työkalua?

Ilmeisesti yläpää on tämän näköinen:

Kuva

Eli esim. jakoavaimella yms. yleistyökalulla tuo iskarin varsi voisi pysyä paikoillaan.

Entä sitten muuten irrotus? Edelleen ohjeet neuvovat irrottamaan nuo yläpään mutterit pyörät maassa. Sitten auto ylös ja alapää irti. Ilmeisesti jouset eivät ole niin jämäkät, että ne potkaisisivat naamalle tai mitään?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ainaki w211:ssä etupäässä (mäkkiperssonit) iskarin yläpäänkiinnitys on jousilautasessa sellasessa syvennyksessä ettei äkkiseltään tule mieleen miten lähtisi tavanomaisilla työkaluilla :nocando:
Toki tuo takapää voi olla samalla tavalla esillä kun sun kuvassa ja silloinhan tuon varren saa pidettyä paikallaan vaikka mutterisorvilla.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Joo. Tässä on jousi ja iskari erillään.

EDIT: Jaa. Tuo kuva taisi olla kolmospenarista. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Roisto kirjoitti:Joo. Tässä on jousi ja iskari erillään.
Niinhän se on, tarkoitin vain että jos siellä on samanlainen syvennys, voi olla hankalaa tuo irroitus ilman tuota härveliä.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kyllä lähtee ihan irti pulttipyssyllä taikka jos haluaa hankalasti niin vaikka kiintoavaimella ja pitämällä jakarilla varresta kiinni.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Tollanen kiinnitys niinku roiston kuvassa on ainaki mun farkun takapäässä, mut eteen tosiaan tarvii tollasen ihme erikoistyökalun, makso KL:ssä mun muistin mukann alle 20€... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Takapään iskari oli tosiaan aika näppärä vaihtaa. Eniten aikaa tuhraantui, kun ensin koetti tällätä uuden iskarin alapäätä väärälle reiälle ja sitten pois. :oops:

Proseduuri:
-takapaksin verhoilut irti
-yläpään mutteri irti (pidin mutterisorvilla vartta paikoillaan, kun räikkälenkillä naruuttelin mutteria irti)
-rengas ilmaan ja irti
-alatukivarren suojamuovi irti
-alapään mutteri irti (pultti ja mutteri taisivat olla 16 millin kannalla :?)
-yläpää pois reiästään ja sitten alapään saa nypätä tukivarren kolosta.

Kasaus aikalailla päinvastaisessa järjestyksessä.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 alusta”