Laitoitko vanhasta turbiinin? Vai uudesta?Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Kertauksen vuoksi koko operaatio vielä kerran:
Ensimmäisellä korjaamolla lootaan vaihdettiin öljy, suodatin, johdnlevy ja töpseli. Hintaa tuli 500€. Myös tämän korjaamon diagnoosi oli: luistaa!
Sitten auto vietiin toiseen korjaamoon starin piuhan päähän. Liveseuranta yms. diagnosointi antoi saman tuomion: luistaa!
Ruotsista tilattiin vaihtoloota hintaan 1000€. Sitä odotellessa vanha laatikko irrotettiin ja siitä purettiin johdinlevy, pistoke jne... .
"Uuden" laatikon tultua se purettiin ja osat laitettiin siihen. Samalla uusittiin kyb-venttiili. Öljyt vaihdettiin huuhtelemalla ja sitä meni n. 12 litraa.
Laatikko laitettiin paikalleen ja tehtiin tarvittavat "opetukset" ja muut loitsut jotka asiaan kuuluu.
Huoltokirjasta löytyy merkintä vaihteisto-öljyn vaihdosta 140000 km:n kohdalta.
Nyt vaihteet vaihtuvat nätisti, eikä normi kiihdytyksessä vaihtoa juuri huomaa, kuin kierroslukumittarista.
Ainoastaan kylmänä D- tai R-asennossa jarrulla pidättäessä jyristää hieman.
Lämpimänä ei jyrise. Vanha lootakin jyristi kylmänä varsinkin pakilla.
Onkohan tyhjäkäynti liian pieni; vapaallakin vain n.600-700 r/min.
Vaihde päällä tippuu 500:n kiekkaan.
Paljonko tyhjäkäyntikierrosten kuuluu olla, minusta tuo on liian pieni.
Itse vaihdoin 202 lootan, sit se porsi ja vaihdoin toisen ja kun sekin antautui meni vehe purkuun. Vanha loota mielestäni mulla jätti kiertoon jotai tai turbiiniin ja se paska kiersi siellä ja teki uudet tuhot tms.
Koko linjasto pitäisi huuhdella tai pikemminkin pestä jollain liuotinpesulla ja kuivata hyvin ja sit uutta öljyä ...
Toivottavasti kilometrejä tulee nyt hyvin ja vaihtele 60tkm välein huuhtelemalla niin sit ei jää epäilystä että ois itsessä vikaa jos jotain hajoaa.