5 vaihteisen sähkölaatikon öljynpinta
5 vaihteisen sähkölaatikon öljynpinta
Auto 180 kompressori w 203 vm 2006.
Pitääkö laatikon öljynmäärä tarkastaa koneen käydessä ym ym.
Minä mittasin näin:
Auto seissyt tallissa 1/2 vrk vaihde p asennossa, mittasin oljypinnan korkeudeksi 90 mm lämpötila tallissa on 17 astetta.
Onko mittaukseni oikein, öljyn pinta oikea, menetelmäni luotettava?
Terveisin Seppo
Mittaukseen käytin jäykähköä sähköpiuhaa, pohjatuntuma piuhalla vaikutti luotettavalta.
Pitääkö laatikon öljynmäärä tarkastaa koneen käydessä ym ym.
Minä mittasin näin:
Auto seissyt tallissa 1/2 vrk vaihde p asennossa, mittasin oljypinnan korkeudeksi 90 mm lämpötila tallissa on 17 astetta.
Onko mittaukseni oikein, öljyn pinta oikea, menetelmäni luotettava?
Terveisin Seppo
Mittaukseen käytin jäykähköä sähköpiuhaa, pohjatuntuma piuhalla vaikutti luotettavalta.
5 vaihteisen sähkölaatikon öljynpinta
Moikka dealer
Toki mainitsemasi mittaustapa on tiedossa.
Täsmennän kantaani seuraavasti:
Kun ensin on mainitsemallasi menetelmällä kerran todettu öljymäärä oikeaksi ja kun tämän jälkeen esim seuraavana päivänä mitataan öljyn korkeus seisovasta autosta (autoseissyt vaikkapa 1/2 vrk käyttämättä) niin täytyyhän saadun mittatiedon olla oikein jolloin tulevat seuranta mittaukset voi tehdä aina ja helposti tallissa seisovasta autosta ilman mitään konstailuja.
Ihmettelen vaan sitä että miksi ei voisi mitata kuvaamallani tavalla? Mikä esittämässäni mittaustavassa voisi mennä pieleen?
Terveisin Seppo
Toki mainitsemasi mittaustapa on tiedossa.
Täsmennän kantaani seuraavasti:
Kun ensin on mainitsemallasi menetelmällä kerran todettu öljymäärä oikeaksi ja kun tämän jälkeen esim seuraavana päivänä mitataan öljyn korkeus seisovasta autosta (autoseissyt vaikkapa 1/2 vrk käyttämättä) niin täytyyhän saadun mittatiedon olla oikein jolloin tulevat seuranta mittaukset voi tehdä aina ja helposti tallissa seisovasta autosta ilman mitään konstailuja.
Ihmettelen vaan sitä että miksi ei voisi mitata kuvaamallani tavalla? Mikä esittämässäni mittaustavassa voisi mennä pieleen?
Terveisin Seppo
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Normaalisti öljymäärä mitataan auton käydessä, ja vielä erikseen pitää testerillä varmistaa että vaihteiston öljyn lämpötila on 80 celssiusta. Jos ei ole, mittaustulos menee metsään.
Periaatteessa öljynmäärän voisi mitata seisovasta autostakin, jos lähtölukema on luotettava, mutta silloin vaihteiston öljyn lämpötila pitäisi olla aina sama, kun mitataan. Lämpötilan muutokset tekevät kohtuullisen ison virheen mittaukseen, niin että seisovan auton laattikkoöljynmittauksella ei saada luotettavaa tulosta.
Periaatteessa öljynmäärän voisi mitata seisovasta autostakin, jos lähtölukema on luotettava, mutta silloin vaihteiston öljyn lämpötila pitäisi olla aina sama, kun mitataan. Lämpötilan muutokset tekevät kohtuullisen ison virheen mittaukseen, niin että seisovan auton laattikkoöljynmittauksella ei saada luotettavaa tulosta.
Itellä on tuossa väykyssä jo 35mm kylmällä laatikolla ja kun laatikko on lämmin 80 astatta niin 64-65 milliä laatikko on 722.613 jos on 90mm niin sitä on aivan liikaa
Mitään näistä mersuista ymmärrä, mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Moottori sammuksissa voi olla turbiinissa vajausta ja muutenkaan ei ole takuita onko kaikki muut paikat täynnä öljyä vai ei. Ainakin moottorissa on öljyllä taipumus valua hiljalleen öljypohjaan useamman viikon aikana. Jos laatikolla on sama taipumus, niin sammuksissa öljymäärä voi heittää paljonkin sen mukaan kaunko edellisestä ajosta.
Ei sitä laatikkoa ole pakko kuumaksi ajaa. Kylmänä moottorin käydessä saa öljymäärän melko tarkasti mitattua, kunhan tietää paljonko sitä kylmänä kuuluu olla.
Isoissa työkonedieseleissä kuten vaikka caterpillarissa mitataan moottoriöljykin käydessä ja lämpimänä. 5cm on eroa asteikoilla sammuksissa ja käydessä.
Ei sitä laatikkoa ole pakko kuumaksi ajaa. Kylmänä moottorin käydessä saa öljymäärän melko tarkasti mitattua, kunhan tietää paljonko sitä kylmänä kuuluu olla.
Isoissa työkonedieseleissä kuten vaikka caterpillarissa mitataan moottoriöljykin käydessä ja lämpimänä. 5cm on eroa asteikoilla sammuksissa ja käydessä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99