
Olen enempi bemarimiehiä ja 80-90 lukujen seitensatasia tullut harrastettua vuosia. Vaihtelu kuitenkin tekee hyvää, niinpä viime kesänä katselin nettiautosta projektikuntoisia secci-mersuja sillä silmällä. Hinnathan näissä on yleensä aika kovia, tarjonta varsin vähäistä ja hyvät yksilöt kalliita.
Niinpä siinä kävi sitten niin, että kun suhteellisen halvalla sai aidon suomiauton ja vielä tekniikkaprojektina, niin kaupat syntyivät mielessäni jo ennen myyjälle soittamista. Soittelin kaverille samantien, että käy katsomassa autoa puolestani, kun en työkiireiltäni heti kerinnyt lähtemään ja kaupat sovittiin puhelimessa ja rahat siirrettiin tilille autoa näkemättä.
Viikon päästä pääsin sitten secciä hakemaan siirtokilvillä: leimaamatta jäänyt pääasiassa absivikojen ja päästöjen takia. Jotain muutakin pientä taisi lapussa olla, mutta niistä oli jo kaupantekohetkellä päästy eroon. Ulkoisesti varsin siisti, maalattu joitakin vuosia sitten. Kuskin puolen etulokarissa reunassa pari kuplaa ja konepellin etureunassa halkeama ilmeisesti huonojen pohjatöiden takia. Alumiinikonepeltihän on aika löysää sorttia ja kitin kanssakin pitää olla varovainen.
Kotimatkalla tuli havaittua, että laatikko vaihtaa huonosti, moottorissa ei mitään vetoja yli 3000 kierroksen, takajarrusatula jumittaa, juuri mikään sähkölaite ei toimi ja mittarissakin kilometrejä 415tkm. Kesäloma alkoi sopivasti, niinpä muutaman päivän rassauksen jälkeen sain auton siihen kuntoon, että uskalsi leimamiehelle näyttää ja leimahan sieltä tuli ilman huomautuksia. Tästä oli hyvä aloittaa projekti:
Autohan on tosiaan alunperin tummansininen ja harmaalla nahkasisustalla. Jossain vaiheessa maalattu mustaksi oviaukkoja ja sellaisia myöten, joten värinvaihto näkyy ainoastaan verhoilujen alta ja konehuoneesta. Väriero on kyllä niin pieni, että konehuoneen sinisävyisyys ei tunnu ottavan silmiin eikä häiritse. Vinillä löytyi seuraavat lisävarusteetkin:
256 REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL
410 ELECTRIC SLIDING ROOF
430 HEADRESTS IN THE REAR
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
504 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, RIGHT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
532 AUTOMATIC ANTENNA WITHOUT RADIO SET
543 SUN VISOR WITH VANITY MIRROR, ILLUMINATED, LEFT AND RIGHT
570 FOLDING ARMREST, FRONT
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
592 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-VSG
603 HEADLAMP WIPER UNIT AND OIL FOR REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL, IN CANISTERS AND CONTAINERS
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS/W202 FRONT DOORS ONLY
630 ECE - WARNING TRIANGLE
665 10 LITERS OF FUEL AND MODE OF PACKING VE III
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
870 ELECTRIC SEAT HEATER FOR LEFT FRONT SEAT
904 EQUIPMENT PACKAGE BASIC
258 BECKER RADIO MEXICO CASSETTE, FULL STEREO, ELECTRONIC, AM/FM, FOR R.S.A. ONLY
Joista tietysti suurin osa ei toiminut alkuunsa, joten leiman saamisen jälkeen alkoi vikakohteiden tarkastelu:
- Kone ei vieläkään kiertänyt yli 3000rpm (korjattu, pakoputki tukossa)
- Keskuslukitus ei toimi (korjattu, hapettunut maajohto varapyöräkotelossa)
- Ilmastointi ei toimi
- Vakionopeudensäädin ei toimi
- Hätävilkut ei toimi (korjattu, sulakevika)
- Sisävalot ei toimi (korjattu, sulakevika, apukuskin ovi, ovikytkinvika)
- Kattoluukku ei toimi
- Turvavyön ojentimet ei toimi (korjattu, kuskin puoli: ovikytkinvika)
- Mittariston kello ei toimi
- Oikea etuvalo ei toimi, vaikka polttimo ehjä (korjattu, huono maa)
- Pakoputki roikkuu pahasti ja vuotaa (korjattu, uusi putki)
- Etupäässä erektiotangon takanivelessä kumi rikki ja alkavaa välystä (korjattu, vaihdettu nivel)
- Moottorin tukikumit rikki (korjattu, uudet kumit)
- Jakoketjun yksi laahainkin todettiin myöhemmin rikkonaiseksi (korjattu, uudet laahaimet yläpäähän 3kpl + nokan öljyputken muovit)
- Jakoketju venynyt, kiristin ihan kuollut (korjattu, uusi ketju ja kiristin)
- Sisustassa vääränlaisia puuosia kojelaudassa (korjattu, oikeanlaiset puut vaihdettu)
- Puuratti (korjattu, alkuperäinen nahkaratti vaihdettu)
- Kuskin ovilasi vetää vinoon kun nostinta käyttää. (korjattu, lasinnostin uusi)
- Sisätilan tuuletin ei halua aina toimia (korjattu, maavika)
- Hattuhylly verhoiltu tökerösti ja asennettu 6x9" (korjattu, uusi käytetty hattuhylly)
- Kontti vuotaa sadevettä
- Kirkkaat kristallivilkut ja valot ottavat pahasti silmään (korjattu, uudet tummat vilkut ja valot)
- O.Z Futuroiden lipit kaipaavat kunnostusta.
- Perä ääntää (öljyt vaihdettu, äänet hiljenivät paljon)
- Takajouset ihan lintassa, etupää ylikorkea (korjattu, takajousiin korokepalat, etujouset vaihdettu matalempiin)
- 100kmh:ssa joku täristää, kardaani ilmeisesti
- Rumat kilventaustat (korjattu)
- Lukuisia reikiä keskikonsolin sivussa (korjattu, vaihdettu keskikonsoli)
- Osa nahkasisustan saumoista ratkennut, nahat ihme kyllä ehjät muuten (korjattu, penkit purettu, saumat ommeltu)
- Vesiventtiili rikki, ei lämmintä sisälle (korjattu, bemarin vesiventtiili asennettu paikoilleen)
- Laturi ei lataa kunnolla, mittariston viisarit sekoilevat (korjattu, koneen maadoitus, uusi jännitteensäädin)
- Syyläri vuotaa
- Vaihdelaatikko vuotaa
- Moottori vuotaa
Edit: lisäsin korjauksia
Paljon muutakin pientä varmasti oli ja on, mutta tuossa mitä ensimmäisenä tuli mieleen kun autoa tutki. Nythän tilanne on jo aivan toisenlainen, josta pieni tarina seuraavaksi:

Pakoputki-ongelmaan ei tahtonut löytyä millään ratkaisua, kun alkuperäisestä putkesta oli kaikki vialla aina pakosarjojen alastulokäyristä peräpöntölle asti, joka oli juuri uusittu. Saksasta olisi uudemman mallin putkia saanut helposti, mutta tälläiseen vanhaan katittomaan suomiautoon sopivaa putkea ei niin vain löytynytkään. Siispä vaihtoehdoksi jäi vain, että artisti tekee putken. Pientä mittailua auton alla Biltemaan ostoksille.. mutkapätkää, suoraa ja pari liitospalat. Vaimentimiahan tälläinen sivistynyt kone ei juuri tarvitse? Alkuperäisestä putkesta ei juuri alkuperäistä osaa tahtonut löytyä.. välivaimenninkin näytti ihan nissanin katalysaattorille.. joka se taisi ollakin.
Samalla selvisi miksi heti leiman saamisen jälkeen, osallistuttuani bemaristien ajomiittiin, alkoi mersu ottamaan kierroksia 200 kilometrin kovavauhtisen maaseutuajelun puolivälissä. Ilmeisesti päästöongelmia varten pakoputkeen kötöstelty katalysaattori oli lie aivan tukossa ja onnistuin vihdoin polttamaan siihen kunnon reiän pakokaasujen virtauksen varmistamiseksi.
Uuden putken maalasin silikoonipohjaisella takkamaalilla tumman ruskeaksi, samalla tuli vetäistyä myös uudenkarhea takapönttö samaan väriin. Putkesta tuli parempi kuin uskalsin odottaakaan, sopivuus paikoilleen 100% ja äänet oikein maltilliset pintakaasulla. Kasin lotkotuksen saa kuulumaan mukavasti reilummalla kaasulla.

Hankintahetkellä autossa olleet kristallitakavalot ja kirkkaat vilkut saivat kyytiä seuraavaksi. Paikoilleen tiensä löysivät tummat takavalot ja etuvilkut. Etupäätä madalsin vahingossa liikaa ja autosta tuli epäkäytännöllisen matala kaupunkiolosuhteisiin. Hyväkuntoinen maalipinta sai myllytyksen loppukesän aikana osakseen ja kilventaustatkin lyhensin sopivan mittaiseksi. Tarkoitus on vielä tilata reiättömät uudet kilvet, jotta optiikasta saa mahdollisimman nätin ja symmetrisen, kuten olen edellisiinkin autoihini tehnyt. Vanteitakin vähän jo kiillotin, mutta varsinainen kiillotus täytyy suorittaa tässä kevään aikana kehäpultit irrallaan.

Takaa poistin epäkurantit korotuspalat jousien välistä ja asensin paikoilleen jousen yläpäähän korkeimmat korotuskumit.. silti on perä maassa ja alla on uudenkarheat edellisten omistajien asentamat jouset. Lienevät vähän väärästä mallista.
Näkymättömiä remonttejakin tuli tehtyä, joista suurimpana ehkä jakoketju, kiristin ja laahaimet koneeseen. Helpohko homma, josta tuli lopulta aika pitkä prosessi, kun ketjun asennusta viimeistellessä tuli havaittua että ketjun yhdyslenkki oli väärää mallia ja uuden saamisessa kesti viikkoja. Koneeseen on muutenkin tehty jo kaikenlaista pikkuremonttia: uudet berun tulpanjohdot, jakajan kansi, tulpat, sytytysyksikkö. Öljypohjan käytin myös irti ja putsasin koneen sisukset dieselillä. Samalla hävisi myös suurin osa hydraulisten nostimien naputuksista, joskin välillä koneen lämmetessä muutama nostin saattaa pientä ääntä päästää. Nekin voisi jossain välissä vaihtaa. Nokat ovat onneksi säilyneet todella hyvinä ja eivät kaipaa vaihtoa.
Sähkövioista sain korjattua tärkeimmät esin, eli nyt pelittävät sisävalot, hätävilkut, tuuletin, keskuslukitus, valot ja kuskin turvavyön ojennin. Apukuskin puolen ovesta on molemmat oven tunnistimet edelleen rikki, mutta niin näyttää olevan myös ojennin, joten siihen en ole vielä perehtynyt.


Sisusta tuli pestyä, näissä kuvissa vielä alkuperäiskunnossa. Kuskin penkin istuimen rungosta oli jouset poikki, joten purin molemmat etupenkit palasiksi ja hitsasin jouset takaisin kasaan. Vaihdoin apukuskin ja kuskin penkin istuinosat päikseen, niin on taas seuraavat 20 vuotta varaa kuluttaa nahkaa. Kun nahat olivat irti, niin käytin tilanteen hyväkseni ja korjasin rikkonaiset saumat sekä maalasin penkit uudelleen alkuperäisvärillä. Sen verran kuluneet penkit jo olivat, että suora päällemaalaus ei mielestäni toimi ihan parhaalla mahdollisella tavalla, joten keväällä poistan nahoista kokonaan vanhan pintavärin ja vedän uuden pinnan ruiskulla päälle kuten tehtaalla aikoinaan. Sen verran paljon jo näitä nahkasisustoja kunnostanut, että ei tunnu enää pahalta liuottimilla vetää vanhaa maalipintaa pois nahan päältä.
Kuvissa näkyvän ratinkin vaihdoin nahkaiseen originaaliin, jonka löysin sopivasti englannin ebaystä, samalla löytyi myös takajarrusatulat vanhojen jumittavien tilalle.
Ruikulle kiitos suuresta osasta sisustan osia, joita olen viimeaikoina alkanut haalimaan kasaan. Valitettavasti näistä muutoksista ei ole kuvia, mutta keskikonsolin vaihdoin reiättömään, takahattuhylly on vaihtunut mustan verhoillun sijaan alkuperäishenkiseen harmaaseen, jossa erikoiset secci-henkeen sopivat jalopuiset luukkujen kannet.

Talvivanteiksi ostin 18" Mae crownjewelit kolmeosaisena tottakai. Taakse 10,5" ja eteen 9". ET:t olivat 35 ja 30.. joten niinhän siinä kävi että ei mahdu ilman spaceria. Eli jos W140 tms. tarvitsee välikelin vanteita, niin myynnissä hyväkuntoiset, mutta ei virheettömät ja taatusti takuusuorat vanteet renkaineen tai ilman (255/35R18 ja 235/40R18 kitkoilla 6-7mm) Eivät halvat, mutta ei pakkomyynnissä. Myös 15mm spacerit löytyy taka-akselille, joilla sitten sopii vaikka W126.. mutta ei toki leimalailliset muutakuin saksassa ja muissa sivistyneissä maissa.

Autohan oli aivan liian matala talviajoa ajatellen ja leimakin tässä juuri joulukuun loppuun vanheni. Joten ennen leimaa ja hyvän maun nimissä ostin ruikulta melko tuoreen näköiset jouset, joilla auto nousikin hyvän maun rajamaille ja ei tuota enää ongelmia hidastetöyssyissä tai sivuteillä.
Kuvia täytyy lisätä, kun saa auton taas puhtaaksi ja kuvailtua. Leimaa ei tullut, jarruvalot eivät toimi, takajarruletku vasemmalla murtunut, absit ei toimi. Ruostevaurio oikealla sisälokarissa edessä.
Edit: lisätään nyt vielä, että vaihdelaatikon oireilu korjaantui likimain täysin kun lisäsi öljyä. Vielä joskus satunnaisesti 2-3 vaihto osaa olla vähän hidas pienellä kaasulla, mutta muuten ongelmaton. Vesiventtiiliin huono toimivuus löytyi helposti kun purki osan ja totesi että tiiviste on mennyt rikki: jemmasta löytyi 87 vuosimallisen 735 bemarin vesiventtiili, jossa on samat sisäosat. Bemarin vesiventtiilistä oli toinen puoli ehjä ja toinen rikki, joten ehjän osan sai mukavasti mersuun kiinni. Eläköön saksalainen yhteistyö.