Ässien kulutukset listattava - nyt mallikohtaiset taulukot

Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Ässien kulutukset listattava - nyt mallikohtaiset taulukot

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Olisi mukavaa, jos foorumille tai vaikka mekkaan saataisiin (sikäli kuin ei jo ole?) listattua miten paljon minkäkin moottorikoon ässä kuluttaa bensiiniä. Tästä olisi varmasti suuri apu ässän ostoa suunnitteleville.

Itseäni kiinnostaisi nyt erityisesti paljonko 2,6 ; 2,8 ja 3,0 litraiset 80-luvun lopun ässät ajossa kuluttavat. Olisi mukava lukea omistajien kokemuksia. :)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Elä osta vaijjaamoottorista. V8 kuuluu ässään. Sori Kaapo...
HVM leuhkii mielellään 420SELin 8,5l/100km maantiekulutuksella. Ei oo paha.
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Pistetään tänne yksi luku

560SEC Meni 500km maantielenkin 20 asteen pakkasella 10.6l/100km.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:Elä osta vaijjaamoottorista. V8 kuuluu ässään. Sori Kaapo...
HVM leuhkii mielellään 420SELin 8,5l/100km maantiekulutuksella. Ei oo paha.
Ja kehuu se mielellään sekalaisella kulutuksellakin, joka on näin telvikelissä siinä 11-12L/99,99Km. Kesällä menee kymppiin. Jännä sinällään kun jollain Taunuksellakin palaa bensaa saman verran, mutta niitä ei moottorin vajavaisuuden johdosta pidetä niin yleisesti bensarosvoina. :roll: No ei niitä kyllä pidetä itseasiassa juuri minään. :shock:
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

Minun ajotavalla automaatti 300SE vie laskelmieni mukaan näin talvella tasan 10l/100km sekalaisessa ajossa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

"300SDL" Vie sen 7-9litraa :D Varmaan jatkuvassa kyläpörräyksessä menee reilusti yli 10 mutta itellä tulee tuota matka-ajoakin paljon. :D
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Meikäläinen tankkasi 40 litraa ja nollas matkamittarin ja ku tankki alko oleen tyhjillään ni se näytti 195 km.. :huh: Tuo oli tosin lyhyttä kaupunki ajoa kovilla pakkasilla..
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Komiasti alkaa listaa kertymään. :D Näyttäis foorumilaisilla vain pääosin olevan niitä tosimiesten mersuja eli noita kunnon V8 s-sarjalaisia. Eikö kenelläkään ole kokemuksia noiden pienempikoneisten kulutuksista? :shock:
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Uranium kirjoitti:Komiasti alkaa listaa kertymään. :D Näyttäis foorumilaisilla vain pääosin olevan niitä tosimiesten mersuja eli noita kunnon V8 s-sarjalaisia. Eikö kenelläkään ole kokemuksia noiden pienempikoneisten kulutuksista? :shock:
Nuo vajaa pyttyiset vievät enemän menovettä kuin V8 koneiset sedanit.
Itse olen ajanut matka-ajoa 500:sella keskikulutuksella 8,2L/100km, tosin perä oli harva " 2,24 aavikkoperä".

Oman 300:sen kulutusta en muista, kun ajelen sillä vain 100km/kk max.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No 300:n manuaali-Sellin maitti ja paljon muutakin selviää Mekasta / moottorit / M103.
En ole kylläkään keksinyt vielä yhtään fysiikan lakeihin perustuvaa syytä, kuinka esim. 5-litrainen V8 vie suoraa 3-litraista kutosta vähemmän, kun kummassakin on ruisku :shock: :? .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kaapo kirjoitti:En ole kylläkään keksinyt vielä yhtään fysiikan lakeihin perustuvaa syytä, kuinka esim. 5-litrainen V8 vie suoraa 3-litraista kutosta vähemmän, kun kummassakin on ruisku :shock: :? .
Kovasti omituiselta moinen aksiooma äkkipäiten tosiaan näyttää. :? Useampimukisen moottorin ohessa kytkykaupattu pitempi perävälitys saattaa jollain vauhdilla jollain vaihteella joissakin olosuhteissa ajettaessa pudottaa kulutusta jonkun verran. Mutta kovasti ihmeelliseltä väite V8-moottoristen herasvaunujen bensapiheydestä muutoin identtiseen kansanmalliin verrattuna äkkiä arkikäyttöön yleistettynä tuntuu. :lol:

Vai onko noiden valtionpäämiesmallien kylkiäisenä toimitettu koulutettu kuljettajakin? :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

JuMuhan on myös S-mallia, ei tosin SEL eikä aivan SE:kään vaan lienee räyhäkkä kaasutin-ässä? Mutta montakos mukia sitä JuMun koneessa pyörii ja mikä mahtaa olla litratilavuus?

Hieman Offtopikkia muuten liki asialliseen keskusteluun. :shock:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sen verran on päässyt 8- ja 6-koneisia ässiä vertailemaan, että 380 ja 500SE vievät vähemmän kuin 280SE. Kulutusero oli aikanaan aika selvä. 500Se päästessä reippaassakin ajossa 13-15l kulutuksiin, vei 280 reilusti enemmän.

Asiaa aikanaan mietittiinkin ja tultiin siihen tulokseen, että V8 koneen pitkät välitykset ja hyvä vääntö pienentävät kulutusta. Siinä missä 280:ssä pitää polkea reilusti kaasua ja moottorin kierrokset pyörivät kaupungissakin kolmen tonnin lukemissa, taittaa V8 koneinen ässä matkaa alle 2000 minuuttikierroksen kiihdytyksissäkin. Tasaisessa maantieajossa on 280 ässässä yli 3000r/min, mutta 500SE:ssä vain 2000!

Alaväännön hyödyntämisessä 560 menee mielestäni pisimmälle, kaupunkiajossa ei kierrosluku 1500 ylity jos muiden mukana ajelee, tai jos ylittyy, on ajotyyli siinä jo reippaanlainen verrattuna muihin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Muistanpa lukeneeni Bilsportista, että kasissa on se kaksivaiheinen tyhjäkäynti, eli heti kun kone on lämmin, kierrokset tiputetaan alemmas (en muista kuinka alas, yksittäisiä iskuja ei varmaan kuule :D ). Varsinkin kaupunkiajossa pienentää kulutusta, laskivat Mersun insinöörit. Ja mitä harvemmassa räjähdys tapahtuu, sitä harvemmin bensaa palaa. Sama maantiellä. HVM:n kasihan pyörähtää 40 kertaa matkalla Tajunkangas - Joensuu, ei paljon bensaa ehdi mennä. Kasin tehoista aika suuri osa oli käytössä jo varsin alhaisilla kierroksilla, en muista tarkkoja lukemia tästäkään asiasta.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vilenin Herttua kirjoitti:Muistanpa lukeneeni Bilsportista, että kasissa on se kaksivaiheinen tyhjäkäynti, eli heti kun kone on lämmin, kierrokset tiputetaan alemmas (en muista kuinka alas, yksittäisiä iskuja ei varmaan kuule :D ). Varsinkin kaupunkiajossa pienentää kulutusta, laskivat Mersun insinöörit. Ja mitä harvemmassa räjähdys tapahtuu, sitä harvemmin bensaa palaa. Sama maantiellä. HVM:n kasihan pyörähtää 40 kertaa matkalla Tajunkangas - Joensuu, ei paljon bensaa ehdi mennä. Kasin tehoista aika suuri osa oli käytössä jo varsin alhaisilla kierroksilla, en muista tarkkoja lukemia tästäkään asiasta.
Näin muuten on - kuuma kone jauhaa joutokäyntiä siinä 600rpm. Tämä kävi selville kun tuota sytkäboksia omaani jahtasin. Satastahan tuo oma laukkaa parin tonnin jengoilla, isommilla kumeilla vähemmälläkin. Kulutus on tosin suurempi jos kierroksia lasketaan tehtaan optimoimalta vääntöalueelta. :idea: 18" tortuilla meni litra-pari enemmän kuin omilla proletaarinakeilla, vaikka kierrokset putosivat parilla sadalla rundilla minuutissa. :D

Väittäisin kierroslukujen (perävälitysten) eron olevan syynä suunnilleen yhtä suuriin kulutuksiin kuto..eikun siis SDP-moottorin ja herrasmiespannun välillä. :D Niin nuo tuntuvat tosin väittävän muutkin. :shock: :lol:
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Kyllä tämä nyt alkaa kuulostaa vahvasti siltä että kaikki porvarin leivänpäällistä selkänahastaan repivät proletaarit alkavat vaihtaa hipi hipi siirtymiskalustoaan kasikoneiseen ässään. On se sen verran taloudellinen järkiauto. :ope:
Tää on ihan kohta valmis.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Hankippa Hara semmone 500SEL seuraavaksi, on jo hieman remppakokemustakin. :idea:
Pro HVM
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

^ Mahtuuko se siun talliin? :shock:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vilenin Herttua kirjoitti:Muistanpa lukeneeni Bilsportista, että kasissa on se kaksivaiheinen tyhjäkäynti, eli heti kun kone on lämmin, kierrokset tiputetaan alemmas (en muista kuinka alas, yksittäisiä iskuja ei varmaan kuule :D ). Varsinkin kaupunkiajossa pienentää kulutusta, laskivat Mersun insinöörit. Ja mitä harvemmassa räjähdys tapahtuu, sitä harvemmin bensaa palaa. Sama maantiellä. HVM:n kasihan pyörähtää 40 kertaa matkalla Tajunkangas - Joensuu, ei paljon bensaa ehdi mennä. Kasin tehoista aika suuri osa oli käytössä jo varsin alhaisilla kierroksilla, en muista tarkkoja lukemia tästäkään asiasta.
Juu-up. 82 Mersu julkisti ns. energiareseptin. Homman idea oli enemmän vääntöä, vähemmän kierroksia. V8-moottorien nokka-akselit ym. vaihdettiin tehot laskivat, mutta veto parani. Samalla tuli moottoreihin elektroninen tyhjäkäynnin säätö. Se pitää tyhjäkäynnin vapaalla siinä 600 tuntumassa ja vaihdepäällä tyhjäkäynti on tasan 500rpm. Samalla tuli toinenkin tärkeä keksintö: Tyhjäkäynti-ilma ohjataan nimittäin ruiskutussuuttimien ympärille, tai voisipa sanoa, että ruiskutssuuttimiin, erillistä putkistoa pitkin. Tyhjäkäynnillä ei siis imusarjassa liiku ilmaa, vaan se tulee imukanavaan ruiskutussuuttimen ympäriltä pyörteillen ja sekoittuen polttoainesumuun tehokkaasti. Elektroninen tyhjäkäynnin säätö ja tämä tyhjäkäynti-ilman ottaminen suuttimien kautta, vähentää mersun väitteiden mukaan tyhjäkäyntikulutusta 40% :!: Bonuksena saadaan tietysti myös erittäin sivistynyt ja vakaa tyhjäkäynti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

meikällä kierrokset siinä vähän alle 3000 matka-ajossa, oisko joku 2800rpm.

dodgen 318cid vinkkelikasilla kierroksia myös paljon vähemmän kuin tuolla mersun kutoskoneella. Eikä sekään vie paljoa enempää kuin tuo mese, meniskö maantiella hieman yli 15 satasella. Ei ollenkaan paha kun ottaa huomioon että on kaasari ja virinokkaa ym. palikkaa.
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

11.8/100km laskin kerran -84 500SE:n kulutukseksi nätillä ajolla.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jaa että se loisteliaan glamour-S-elämän salaisuus ei olekaan ne suuret tulot, vaan pienet menot. :idea: :lol:

Tässähän joutuu jo tosissaan miettimään suunnitelmia tuon nykyisen Kemal-Mersun hävittämiseksi. Jotta voisi vaimolle ja muille tosikoille järkevästi perustella kasimoottorisen SELin hankintaa taloudelliseksi työssäkäyntivälineeksi. :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

On tuo matkakulutus kyllä uskomattoman pientä,varsinkin HVM:llä :shock:

Kuvitellaanpa että tuollaisen koneen tilalle vaihtaa vaikkapa OM603:sen turbolla.Kulutus sillä varmasti jotain 8 nurkille tuossa kopassa?Eli 100km maksaa noin 8 ekeä,kun tuolla bensakrematoriolla sille tulee hintaa 10€ :shock: 10000km vuosiajoilla eroa tulisi 200€...Aivan älyttömän pieni ero :shock: Tietenkin ero sitten kasvaa jos paljon kaupunkiajoa,mutta pitkää matkaa ajavan kannattaa harkita tuollaista isoa bensakasia :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt jää enää selvittämättä kysymys, notta miksi kutoskoneita yleensä on valmistettu, jos kasi on moottorina a) voimakkaampi b) taloudellisempi c) kestävämpi d) sivistyneempi e) hienompi :shock:
M110:n robustin rakenteen ja tietyn brutaaliuden huomioiden sen kokoisekseen suurehkon kulutuksen kyllä uskoo, varsinkin kaasarilla. Mutta M103:n luvut jäävät kyllä täysmoottorilta saavuttamatta, haluavat niiden omistajat sitten uskotella itselleen mitä tahansa :twisted: :shock: :lol:

Tehtaan ilmoittamien kulutuksien on kehuttu pitävän harvinaisen tarkasti kutinsa, näin myös oman pirssin kohdalla on ollut.
Tehdas ilmoittaa SE- ja SEL-malleille samat kulutukset. Coupet ja dieselit puuttuvat listalta.


280 S

90 km/t
4-v. manuaali: 8,9
5-v. manuaali: 8,0
4-v. automaatti: 9,2
120 km/t
4-v. manuaali: 11,1 , 10/81 alkaen 10,9
5-v. manuaali: 9,9
4-v. automaatti: 11,6 ; 10/81: 11,5
Kaupunkiajo
4-v. manuaali: 16,9 ; 10/81 alkaen: 14,5
5-v. manuaali: 14,5
4-v. automaatti: 16,4 ; 10/81: 14,3

280 SE

90 km/t
4-v. manuaali: 9,1 ; 10/81 alkaen 9,0
5-v. manuaali: 8,0
4-v. automaatti: 9,4 ; 10/81: 9,5
120 km/t
4-v. manuaali 11,3 , 10/81 alkaen 11,2
5-v. manuaali: 10,3
4-v. automaatti: 11,7 ; 10/81 alkaen 11,6
Kaupunkiajo
4-v. manuaali: 17,3 ; 10/81 alkaen 14,6
5-v. manuaali: 14,6
4-v. automaatti: 16,8 ; 10/81: 14,3

380 SE, 4-v. topmaatti
90 km/t 11,1 ; 10/81 alkaen 8,7
120 km/t 13,3 ; 10/81: 10,8
Kaupunkiajo 18,8 ; 10/81: 13,9

500 SE, 4-v. tomaatti
90 km/t 11,3 ; 10/81 alkaen: 9,1
120 km/t 13,5 ; 10/81: 11,4
Kaupunkiajo 21,2 ; 10/81: 15,2

FACELIFTATUT

260 SE, 5-v- manuaali ja 4-v. tomaatti
90 km/t
manuaali : 7,4 (kat.: 7,7)
automaatti: 8,8 (kat.: 9,1)
-120 km/t
manuaali: 9.6 (kat.: 10,1)
automaatti: 11,0 (kat.: 11,5)
Kaupunkiajo
manuaali: 13,8 (kat.: 14,3)
automaatti: 13,3 (kat.: 13,8)

300 SE, 5-v. manuaali ja 4-v. tomaatti
90 km/t
manuaali: 7,6 (kat.: 8,0)
automaatti: 9,1 (kat.: 9,4)
120 km/t
manuaali: 9,7 (kat.: 10,3)
automaatti: 11,2 (kat.: 11,8)
Kaupunkiajo
manuaali: 14,1 (kat.: 14,5)
automaatti: 13,5 (kat.: 13,9)

420 SE, 4-v- automaatti
90 km/t: 8,9 (kat.: 9,3) 09/87alkaen: 8,7 (kat.: 9,1)
120 km/t: 11,0 (kat.: 11,6) 09/87: 10,7 (kat.: 11,3)
Kaupunkiajo: 14,6 (kat.: 14,9) 09/87: 15,1 (kat.: 15,4)

500 SE, 4-v. tomaatti
90 km/t 9,1 (kat.: 9,6) 09/87 alkaen: 8,8 (kat.: 9,4)
120 km/t 11,4 (kat.: 12,0) 09/87: 11,1 (kat.: 11,7)
Kaupunkiajo 15,4 (kat.: 15,9) 09/87: 15,8 (kat.: 16,2)

560 SE
90 km/t 10,5 (kat.: 11,1)
120 km/t 12,7 (kat.: 13,6)
Kaupunkiajo 16,8 (kat.: 17,6)

Faceliftattujen osalta näyttää, että kutoskoneista ei ole syytä hankkia automaattina, vaan 420 on jopa desin pari nuukempi. Manuaalina 260/300 on taas tien päällä n. 1,5 litraa pieniruokaisempi sataselle.
Ja näistähän luvuista sitten puuttuvat Suomen talven kylmyys- ym. olosuhteet, joissa kutoselle tulee hieman vähemmän kulutuslisää.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

400cdi keksi mittariin 8,6 litran kulutuksen kun näytti "hieman" varvastakin välillä.... :twisted:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Kaapo kirjoitti:Nyt jää enää selvittämättä kysymys, notta miksi kutoskoneita yleensä on valmistettu
No höh, tämähän on ilmiselvää:
Tottakait ja vain pelkästään sen takia, että kutosissa on nätimpi käynti, ei rallata nostimet yms :shock: :D

nimim:ex kutskakoneinen
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

AM kirjoitti:On tuo matkakulutus kyllä uskomattoman pientä,varsinkin HVM:llä :shock:

Kuvitellaanpa että tuollaisen koneen tilalle vaihtaa vaikkapa OM603:sen turbolla.Kulutus sillä varmasti jotain 8 nurkille tuossa kopassa?Eli 100km maksaa noin 8 ekeä,kun tuolla bensakrematoriolla sille tulee hintaa 10€ :shock: 10000km vuosiajoilla eroa tulisi 200€...Aivan älyttömän pieni ero :shock: Tietenkin ero sitten kasvaa jos paljon kaupunkiajoa,mutta pitkää matkaa ajavan kannattaa harkita tuollaista isoa bensakasia :lol:
Nyt vaan uusi topiikki noista ajosuoritteista,kuka ajaa pensakasilla 60 000km/vuoteen,kenellä jää vain neljäänkymmeneen tonniin vuotuiset ajot :D .

Tai sitten uusi Mese-testaa,Ari66 ottaa vuodeksi ajoon 560SEL:lin,saadaan faktatietoa kulutuseroihin om 606 kunkkumosaan :D :D :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Jottei mene liikaa tuonne tärpätti linjalle ja jottei harrasteta syrjintää niin otetaa dieseli ässän kulutkset mukaan.

300SD vakiona EGR kanssa n. 12l/100km
300SD cooleri EGR pois n. 9l/100km
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Perttu K kirjoitti:Asiaa aikanaan mietittiinkin ja tultiin siihen tulokseen, että V8 koneen pitkät välitykset ja hyvä vääntö pienentävät kulutusta. Siinä missä 280:ssä pitää polkea reilusti kaasua ja moottorin kierrokset pyörivät kaupungissakin kolmen tonnin lukemissa, taittaa V8 koneinen ässä matkaa alle 2000 minuuttikierroksen kiihdytyksissäkin.
JTY kirjoitti:Jottei mene liikaa tuonne tärpätti linjalle ja jottei harrasteta syrjintää niin otetaa dieseli ässän kulutkset mukaan.

300SD vakiona EGR kanssa n. 12l/100km
300SD cooleri EGR pois n. 9l/100km
[OT] Teho auttaa kulutuksen pienentämiseen: Jotta mentäisiin tässäkin kunnolla OT-osastolle, en malta olla kommentoimatta :lol: W124 lavetti alkuperäisenä OM603 turbona syö kaupungissa komiasti toistakymmentä litraa riisseliä. Matka-ajossa omalla ajotyylilläni 9-10L, joskus jopa toiselle kympille. Rouva ajeli matka-ajossa alle 9L. Pienen optimoinnin jälkeen rouva ajelee matka-ajoa pääsääntöisesti 7-8L väliin mutta jopa alle 7L on joskus mennyt ja minäkin pääsin esim edellisen tankillisen 7,9L ja siihen tuli muutamia reippaampiakin vetoja mutta ei talvikelillä tietenkään mitään älyttömämpiä. Pakkaskulutus kovimmilla pakkasilla yllätti - yli 12L :shock: Siihen ei meinaa päästä kesäkelillä vaikka ihan apinana polkisi. [/OT]
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
severi
Viestit: 210
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Tuo HVM:n vertaus Taunus - normaalimoottorinen ( V8 ) 126 on harvinaisen osuva. Itsellä sattuu olemaan molemmat. :shock: Taunus kuluttaa käytännössä saman verran, mutta sen syömä bensa on sosiaalisesti hyväksyttyä. :ope: Ai niin, tässäkö mahtaa olla syy, miksei Taunuksia enää näe liikenteessä. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”