Ässää on palauteltu kohti entistä loistoa pienin askelin. Tyhjäkäyntiongelmat rauhoittuivat lähes kokonaan lisäilmaventtiilin puhdistamisella. Lämmintä moottoria käynnistettäessä tosin vieläkin ilmenee ajoittain sellaista murhetta, että kytkettäessä vaihde päälle jarrua vastaan kierrokset tahtovat nyykähtää tuonne 500 varvin tienoille. Ennen auto saattoi sammua kyseisessä tilanteessa, mutta puhdistusoperaation jälkeen ei ole sellaista tapahtunut.
Tuossa vielä näkymä moottorista ilmanputsari irrotettuna. Lisäilmaventtiili on edessä keskellä oleva sylinterinmuotoinen kappale, johon tulee sähköpistoke päähän. Otin ko. osain irti piuhoista ja letkuista, bräkliiniä sisään, kääntelyä ja valutusta useaan kertaan toistaen. Mitään WD-40 tai muuta voiteluainetta ei tullut lopuksi laitettua, mutta äkkiäkös tuonne sellaistakin lisää.
Mikä on muuten tämä possin kikkula määräjakajan kyljessä. Vähän tuntui tuolta välistä vuotavan pensiiniä kuten kuvasta näkyy
Yleiskuvaa ilmanputsarin alta
Ylimääräisiä ääniä tuli myöskin jonkin verran metsästettyä ja eliminoitua. Ässän äänimaailmaan eivät sovellu mitkään resonanssit, kolinat tai narinat (pl. matkustajien aiheuttamat). Moottorin oikean puolen kumityynyn vaihdoin jo toistamiseen muutaman kuukauden sisään, kun pakoputki alkoi taas kolisemaan runkoon vedätettäessä . Viimeksi sinne tuli laitettua Febin tarviketyyny, joka oli samanlainen molemmille puolille. Kuitenkin tuohon myydään oikeaa ja vasenta tyynyä eri varaosanumeroilla. Tilasin kokeeksi Saksan pojalta
tuollaisen, jonka tälläsin paikoilleen. Oli ehkä hiemna kovemman tuntoinen kumimateriaali, mitä Febin tyynyssä ja ulkonäöltäänkin vastasi sitä alkuperäistä huhtikuussa vaihdetttua tyynyä.. Muutaman kuukauden paikoillaan ollut Febin tyyny oli mennyt pari-kolme senttiä kasaan ja oli niin vetelä, että sen kumin pystyi sormivoimilla puristamaan sinne tyynyn "rungon" sisään. Uusi gummi meni paikoilleen rutiinilla ja pultitkin lähtivät auki kakistelematta. Vaihteiston takapään kannakekumi tuli auton alla tetsatessa tutkittua ja todettua halkeilleeksi ja melko vetelän oloiseksi. Laitoin sitten senkin osan pyyntiin KL:stä. Saatavuudesta ei annettu kyllä takeita.
Eli tuo vasemmanpuoleinen osa oli ominaisuuksiltaan muuttunut tuota oikeanpuoleista vastaavaksi, vaikka mitään murtumia kumissa ei ollut. Kuva siis huhtikuulta.
Tuossa vielä uusien tyynyjen erot noin päällepäin. Oikealla Febi, vasemmalla nyt tilattu osa.
Ovikoteloiden suunnalta kuuluva narina oli seuraavaksi häiritsevin ääni, kun pakoputken resonanssi saatiin pois päiväjärjestyksestä. Rehtijiin kanssa asiasta tuli puhetta ja hän kertoi metsästäneensä W140:stä aikoinaan samaa ärsyttävän äänen aiheuttajaa. Oli purkanut oviverhoilut ja kaikki kunnes syylliseksi oli paljastunut se, että ovipahvin alareuna ja kynnyksen muovilista hinkasivat yhteen pienessäkin tärinässä ja aiheuttivat kyseisen äänen. Rehti neuvoi laittamaan eristysnauhan pätkät ovikoteloiden alle vastinpintaan, joka vastasi kynnyslistaan. Sellaiset tuli investoitua ja narina loppui kertaheitolla. Nyt ajossa kuuluu enää mittaristosta jotain (askelmoottorin ?) raksutusta ja oikealta takaa jotain vaimeata kolahtelua monttuihin ajetaessa. Ääni paikallistuu lähinnä iskarin yläpään tietämille.
Lämmityslaitteen sielun syövereihin piti vielä palata, kun masiina ei ymmärtänyt edelleenkään tehdä muuta, kuin pyrkiä hiostamaan matkustavaisia lämpimällä tai turhankin lämpimällä puhaltelulla. Vesiventtiili koki jo aiemmin kerrottuja kajoavia toimenpiteitä, joten mielenkiinto suunnattiin apparaatin ohjauspuolelle. Lämmönsäätimet ja paneeli taas kerran irti, lämmönsäätörullat kouraan ja pöydölle tutkittavaksi. Putsailin pinnit ja pinnat, taivuttelin rullan pinnejä varovaisesti kontaktin varmistamiseksi ja niputin kyseiset härvelit. Nyt vesiventtiili alkoi totella ainakin rullien ääriasennoissa. Asian pystyi havainnoimaan helposti, kun autoon käänsi virrat päälle, laittoin puhalluksen vaikka 1-teholle ja pyöritteli lämmänsäätörullia vuorotellen. Lämpimälle käännettässä, eli venttiilin avautuessa kiertovesipumppu kuormittui ja sen ääni vaimeni selvästi. Seuraamme mielenkiinnolla, pysyykö valittu lämpötila myös kelien viilentyessä. Nyt kun on tarvinnut lähinnä vain tuota Min-asentoa. Miten tuon sisävalohässäkkä taustapeilin yläpuolella siisteimmin saadaan purettua? Eikö siellä ole joku lämpötilan haistelija-anturi? Ajattelin, että jos tämä episodi vielä jatkuu...
Kuva lämmönsäätörullasta purettuna
