Jakoketjusta juttua koskien M271 konetta
Jakoketjusta juttua koskien M271 konetta
Kirjoitan kokemukseni paljon mollattusta yksirivisestä ketjusta koneessa M271.
Tämä tarina on pitkä mutta myös osaltaan rauhoittava ja opettava.
Koneellani on ajettu 115000 km.
Otin jakopään auki, kampi OT merkissä nokka-akselin merkit olivat kohdallaan ja hammaspyörien hampaat virheettömät joten kaikki oli ok, mitään ei olisi ollut tarvetta tehdä. Nyt alkoi kuitenkin hölmöilyni. Koska olin jo hankkinut uuden ketjun, tiivistesarjan ja ketjunkiristimen päätin että vaihdan ketjun.
(Tähän ei olisi pitänyt ryhtyä ilman apumiestä) Moninaisten vaikeuksien kautta sain uuden ketjun paikalleen. ( Ketju hyppi hampailta ja jako meni tietysti sekaisin) Työn valmistuttua totesin että kampi OT merkissä nokka-akselin merkit kohdallaan, eli oltiin samassa tilanteessa kuin vanhallakin ketjulla.
Eli tuli tehtyä suuri määrä täysin turhaa työtä.
UUden ketjun olin aiemmin mitannut tarkasti 1134 mm, vanhan ketjun mittaus antoi tuloksen 1136mm eli +2.0 mm uuteen nähden.
Johtopäätökseni on että ketjun vaihdon ajankohta oli täysin ennenaikaista ja turhaa. Jos joillakin viisaammilla on asiasta muunlaisia kokemuksia tai mielipiteitä niin kertokaa. Hysteria kyseisen ketjun heikkoudesta ja kelvottomuudesta on mielestäni aiheetonta. Terveisin Seppo
Tämä tarina on pitkä mutta myös osaltaan rauhoittava ja opettava.
Koneellani on ajettu 115000 km.
Otin jakopään auki, kampi OT merkissä nokka-akselin merkit olivat kohdallaan ja hammaspyörien hampaat virheettömät joten kaikki oli ok, mitään ei olisi ollut tarvetta tehdä. Nyt alkoi kuitenkin hölmöilyni. Koska olin jo hankkinut uuden ketjun, tiivistesarjan ja ketjunkiristimen päätin että vaihdan ketjun.
(Tähän ei olisi pitänyt ryhtyä ilman apumiestä) Moninaisten vaikeuksien kautta sain uuden ketjun paikalleen. ( Ketju hyppi hampailta ja jako meni tietysti sekaisin) Työn valmistuttua totesin että kampi OT merkissä nokka-akselin merkit kohdallaan, eli oltiin samassa tilanteessa kuin vanhallakin ketjulla.
Eli tuli tehtyä suuri määrä täysin turhaa työtä.
UUden ketjun olin aiemmin mitannut tarkasti 1134 mm, vanhan ketjun mittaus antoi tuloksen 1136mm eli +2.0 mm uuteen nähden.
Johtopäätökseni on että ketjun vaihdon ajankohta oli täysin ennenaikaista ja turhaa. Jos joillakin viisaammilla on asiasta muunlaisia kokemuksia tai mielipiteitä niin kertokaa. Hysteria kyseisen ketjun heikkoudesta ja kelvottomuudesta on mielestäni aiheetonta. Terveisin Seppo
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
Mielestäni ketju on täysi paska. Mittarissa taisi olla 130tkm, kun vaihtoon meni ketju, kiristin ja rattaat. Autona ceemeli 230kompura vuodelta 2005.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Tapauskohtaista.
Ei ole mahdoton homma käyttää koppa auki ja tarkistaa, kuten ollaan tehty aika useasti ja kaikkiin myyntiautoihin mitä tuotu.
Toisissa ollut aihetta ja toisissa ei vaikka lähes identtisiä autoja.
Huomattavasti pienempi murhe tarkistaa kuin myydä auto ja vaihtaa muutaman kk:n päästä kone
Ei ole mahdoton homma käyttää koppa auki ja tarkistaa, kuten ollaan tehty aika useasti ja kaikkiin myyntiautoihin mitä tuotu.
Toisissa ollut aihetta ja toisissa ei vaikka lähes identtisiä autoja.
Huomattavasti pienempi murhe tarkistaa kuin myydä auto ja vaihtaa muutaman kk:n päästä kone
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tästä on monia mielipiteitä ja itsellä vain yksi. Voiteluongelma, joka johtuu siitä ettei laiteta riittävästi öljyä ja uskotaan, että öljyä ei kulu ollenkaan 15000 km aikana. Jos euto ei kuluta yhtään öljyä, niin se ei voitelekaan. Omassa koslassa tietokone näyttää litraa enemmän kuin mittaamalla tikulla, joten omistaja saattaa olla autuaan tietämätön öljyn määrässtä kuin laadustakin, pahimmassa tapauksessa ei ole enää jatkuvia paineitakaan, koska ei ole mitään indikaattoria sitä varten.
Nimenomaan, jakopään suunnittelussa on epäonnistuttu ja tehty se liian heikoista osista. Turha hakea muualta syitä.
Kukaan jolle on uusi ketju ja kiristin vaihdettu ei ole harmitellut että kun tuli teetettyä, moni joka ei ole vaihdattanut on harmitellut että kun ei tullut teetettyä, tai kun ei tiennyt
Kukaan jolle on uusi ketju ja kiristin vaihdettu ei ole harmitellut että kun tuli teetettyä, moni joka ei ole vaihdattanut on harmitellut että kun ei tullut teetettyä, tai kun ei tiennyt
wiimax.fi
Täysin omia aatoksia, eivät perustu mihinkään todistettuun faktaan:sonikki kirjoitti:Mitäs tuo OM642 ketju, kun toisilla on vaihtokunnossa 200tkm ja toisilla 500-600tkm?
-Öljynvaihtovälit/käytetty öljylaatu.
-Mittarilukemien vääristely.
-Kylmäkäynnistyksien määrä suhteessa kokonaisajomäärään.
-Laadunvaihtelu käytetyssä materiaalissa.
Esmes omassa ärrässä oli ostaessa mittarissa 200tkm ja ketju vaihtokunnossa.
Auto on tuotu käytettynä Italiasta ja 100tkm. ajetusta autosta on mystisesti kadonnut alkuperäinen huoltokirja Lisäksi romu tuntuu laukeavan jatkuvasti milloin mistäkin Pistää miettimään, olisiko todellinen ajomäärä kuitenkin likempänä esim. 400tkm.
Mittarilukeman vääristely ei selitä ketjun venymistä (OM642) vaikka joskus minullakin mieleen tuli.
Tähän tulokseen olen tullut sillä perusteella että on ollut autoja joiden mittarilukema 100% varmasti oikea ja ketju venynyt alle 200tkm vaihtokuntoon.
Näissä on ainakin joissain ollut huollotkin hyvin tehtynä (=öljy).
Toisaalta, ketju ei tunnu venyvän jatkuvasti kilometrien myötä samaa tahtia, eniten venyneellä on jako ollut pielessä vajaa 2 hammasta eikä kilometrit korkeimmat.
Mieli tekisi päätyä materiaalien laadun vaihteluun, mutta tiedä sitten...mukava noita ainakin on kuunnella kun uudella ketjulla ja kiristimellä höräyttää käyntiin
Tähän tulokseen olen tullut sillä perusteella että on ollut autoja joiden mittarilukema 100% varmasti oikea ja ketju venynyt alle 200tkm vaihtokuntoon.
Näissä on ainakin joissain ollut huollotkin hyvin tehtynä (=öljy).
Toisaalta, ketju ei tunnu venyvän jatkuvasti kilometrien myötä samaa tahtia, eniten venyneellä on jako ollut pielessä vajaa 2 hammasta eikä kilometrit korkeimmat.
Mieli tekisi päätyä materiaalien laadun vaihteluun, mutta tiedä sitten...mukava noita ainakin on kuunnella kun uudella ketjulla ja kiristimellä höräyttää käyntiin
wiimax.fi
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Teoriani mukaan sylinterin seinämiin kuuluu voiteluöljy, jota joutuu aina pieniä määriä palotilaan, sekoittuu imutahdin aikana polttoaineeseen ja palaa pois. Näin siis ei-suorasuihkutteisissa bensakoneissa.Leemu kirjoitti:Meinaat siis, että valtaosa dieselmoottorilla varustetuista mersuista pelaa ilman varsinaista voitelua? Niissä kun ei tuppaa tikussa pinta laskemaan vaihtovälillä, jos ei sitten satu jostain vuotamaan..sipi kirjoitti:Jos euto ei kuluta yhtään öljyä, niin se ei voitelekaan.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Joissakin mersun(kin) dieseleissä moottoriöljyn taso nousi ajon aikana. Helppo arvata ettei ollut hyvä asia moottorille. Jatkopäätelmänä se että jonkin verran sitä moottoriöljyä pitääkin kulua, suhteellista minkä verran. Oliskohan Leemukin tarkoittanut sitä että moottoriöljyn määrä ei vähene sen vertaa että lisäykseen olisi vaihtovälin aikana tarvetta.
Oman kokemukseni mukaan esim. OM60X sarjan dieselmoottorit eivät kuluta kunnossa ollessaan moottoriöljyä 15000km vaihtovälillä. Moottoriöljyn määrän vähenemistä ei pysty siis huomaamaan mittatikusta tarkistamalla.tähtikuljettaja kirjoitti:Oliskohan Leemukin tarkoittanut sitä että moottoriöljyn määrä ei vähene sen vertaa että lisäykseen olisi vaihtovälin aikana tarvetta.
Toki öljyä sylinterinseinämiin jää kun moottori käy, mutta jos mottori on teknisesti kunnossa määrät vain lienee ovat niin pieniä ettei sitä kulutusta näe öljytikussa.
Oheisen listan mukaan BMW ja Audi merkkisistä lähes uusista autoista noin puoleen pitää lisätä vaihtovälillä vähintään litra öljyä.
http://www.cheatsheet.com/automobiles/3 ... ?a=viewall
Loput tyytynevät vähempään.
Muut lähteet: tuohon listaan pitää lisätä ainakin Toyota.
Oma W203 kuluttaa vajaan litran per 15000km.
http://www.cheatsheet.com/automobiles/3 ... ?a=viewall
Loput tyytynevät vähempään.
Muut lähteet: tuohon listaan pitää lisätä ainakin Toyota.
Oma W203 kuluttaa vajaan litran per 15000km.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
audi ja bmw merkksistä autoista...sipi kirjoitti:Oheisen listan mukaan BMW ja Audi merkkisistä lähes uusista autoista noin puoleen pitää lisätä vaihtovälillä vähintään litra öljyä.
http://www.cheatsheet.com/automobiles/3 ... ?a=viewall
Loput tyytynevät vähempään.
Muut lähteet: tuohon listaan pitää lisätä ainakin Toyota.
Oma W203 kuluttaa vajaan litran per 15000km.
joku tuossa ei täsmää ensin audi ja bmw sitten perään puhutaan autoista
enneminkin tuon perustella pitäsi puhua vaikka öljy poltimista
ja hyvin vähä jos olenkaan mitään tekmistä otsikon kanssa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä