Molempien Termostaatien vaihto CDI koneesen

Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Molempien Termostaatien vaihto CDI koneesen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos ja kun vaihdatte termostaatin eikä auto silti lämpiiä,
niin kannatta vaihta myös se toinen "pikku termostaati"
on ainakin 203, 210, 202 malleissa missä on syylärin edesä pikkukenno
"kylmien alueiden jäähdytin"

myös ML mallisa siinä kenno muualla
Viimeksi muokannut CDI203, 06.11.2010 16:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

kylman ilman syylari

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva
jos autossa niin tälle on oma termostaati
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

termostaati 92c

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

pikkutermari

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva
letku malli 210, 203, ML

Kuva 210 mallista samanlainen elementti on 202 mallin pikku jäähdytimen muovi päädyssä sokalla kiinni
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pikkutermari Vaikutuksesta sen verran että esim yhdessä autossa missä ei lämpö
noussut yli 70c vaikka 1000km ajoi +5c. Kelissä
vaihdon jälkeen yli 80c 30km lenkillä -2 kelissä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tänään kävin kysymässä tota pikkutermaria w203 cdi mersuun. Lopputulos oli ettei löydetty kyseistä termaria w203 ollenkaan, väyrysen kuvasta löytyi mutta olis menny saksan tilaukseen sekin...
Mistäs noita pikkutermareita on muut löytäneet?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:Tänään kävin kysymässä tota pikkutermaria w203 cdi mersuun. Lopputulos oli ettei löydetty kyseistä termaria w203 ollenkaan,.
Noin se menne pitää tietää mitä haluaa(mieluiten osanumero mukaan) niin onnistuu
jolle kirjoitti:väyrysen kuvasta löytyi mutta olis menny saksan tilaukseen sekin...
Mistäs noita pikkutermareita on muut löytäneet?
suomessa ainakin vehosta tilaamalla ~40€
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Viime viikolla köröttelin 3 asteen pakkasessa ja lämmöt nousi maantiellä
tonne 70 asteeseen. Viimeksi vuosi sitten vaihdettu termari nokalla pisti ihmettelemään että hajoaako ne noin pian. No Veholta se pikkutermari tilaukseen, ja vaihtoon eilen illalla. Tänään 13 astetta pakkasta ja puolessa tunnissa lämmöt yli 80 astetta. 8) Yhdyn CDI203:n suositukseen vaihtaa pikkutermari ellei auto lämpene.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Onko 200 CDI W211:ssa tuota pikku termaria?
jASKA52
Viestit: 42
Liittynyt: 30.11.2010 19:58

Viesti Kirjoittaja jASKA52 »

Minkälainen homma tuo pikkutermarin vaihto on?

Onko paljon purettavaa? Tuleeko nesteet ulos?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jASKA52 kirjoitti:Minkälainen homma tuo pikkutermarin vaihto on?

Onko paljon purettavaa? Tuleeko nesteet ulos?
Mikäs malli :?:
203 mallissa sen vaihtaa 10minuutiin ja "vettä" tulee ulos ruoka lusikallinen
E: siis vettä tulee ulos solkenaan jos ei tee "oikeen"
Viimeksi muokannut CDI203, 30.11.2010 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jASKA52
Viestit: 42
Liittynyt: 30.11.2010 19:58

Viesti Kirjoittaja jASKA52 »

W203 220 CDI vm 2002 on kyseessä.
Täytyypä kokeilla, josko alkais kone lämpiämään.
17 asteen pakkasella nousee nyt lämpö vähän yli kuudenkympin,
motarilla ja kaupunkiajossa sama lukema. Iso termari vaihdettu ja viimasuoja on nokalla.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tässä vielä kuva(noilla kulmilla piti termarit olla kunnossa hiukaan eri syistä...)
203 mallin pikkutermaarista (siinä töötin takan)
töötit irti niin saa helposti vaihdettua

Kuva
termarin numero

Kuva
sisukset(sisuksella sama sokka kiinitys 202 mallin muovi päädyssä ;) )

Kuva
Beherin tekemä

jospa noista jollekin jotain apuja
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

jASKA52 kirjoitti:Minkälainen homma tuo pikkutermarin vaihto on?

Onko paljon purettavaa? Tuleeko nesteet ulos?
No hoidin sen vaihdon irroittamalla pihdeillä letkunkiristimen (+letkun)ensin sieltä pikkusyyläristä. Sitten vedin termarin letkuineen töötin takaa
pois (ensin tietty irti siitä muovitelineestä). Sitten toinen letku irti termarista ja koko homma toisinpäin uuden termarin kanssa. Vettä tuli lattialle ehkä pari-kolme desiä. Ainoa työkalu siis pihdit joilla puristaa letkunkiristintä auki.
jASKA52
Viestit: 42
Liittynyt: 30.11.2010 19:58

Viesti Kirjoittaja jASKA52 »

Vaihto onnistui hienosti ja vain lusikallinen tuli nestettä.

Parinkymmenen minuutin ajolla 30-80 km/h lämpö nousi vähän
reiluun 70 asteeseen, joskin ulkolämpötila oli vain -4.

Mutta kuitenkin lämpöä koneessa enemmän kuin aiemmin.

Joten kiitos taas vinkeistä!

Viime kesänä vene perässä lämpö nousi viimeksi 90 asteeseen
ja myös kertaalleen kuomukärry perässä samat lukemat.
mikakoo
Viestit: 4
Liittynyt: 09.5.2008 6:53

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Onko tässä w203:ssa siis joku automaattisydeemi joka päättää ilman lämpötilan mukaan kumpaa jäähdytintä käytetään vai onko noi molemmat aina käytössä?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikakoo kirjoitti:Onko tässä w203:ssa siis joku automaattisydeemi joka päättää ilman lämpötilan mukaan kumpaa jäähdytintä käytetään vai onko noi molemmat aina käytössä?
automaattinen systeemi nimeltää termostaati(siis 2termostaatia
jos pikku syyylärin lisääminen kiertoon ei riitä jäähdytämään niin sillon aukee se isompi termari)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mikakoo
Viestit: 4
Liittynyt: 09.5.2008 6:53

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Ahaa, eli siis pienemmässä termostaatissa on alempi avautumislämpö. Tuntuikin hieman epäloogiselta kylmiin oloihin lisätä jäähdytystehoa toisella syylärillä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Omasta cdi mersusta tuli vedettyä pikkutermarille menevä letku nippusiteella kaksinkerroin. Nyt nousi ekan kerran 2 vuoden aikana lämmöt 90 asteeseen :D

Tais olla termari kokonaan auki kun noin paljon vaikutti. Normaalisti siis vaati sen tunnin ajon että lämmöt sai 75 asteeeen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:Omasta cdi mersusta tuli vedettyä pikkutermarille menevä letku nippusiteella kaksinkerroin. Nyt nousi ekan kerran 2 vuoden aikana lämmöt 90 asteeseen :D

Tais olla termari kokonaan auki kun noin paljon vaikutti. Normaalisti siis vaati sen tunnin ajon että lämmöt sai 75 asteeeen.
Niinpä :lol: sillä on tosiaan vaikutusta lämpenemissen jos koko ajan jäähdytettän...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Näköjään, pikkusyyläri oli ihan lämmin vaikka moottorin lämmöt oli 60 :D

Mikäs ton pienemmän termostaatin aukeamislämpötila muuten mahtaa olla?
Poppamies
Viestit: 4
Liittynyt: 15.12.2010 22:15

Viesti Kirjoittaja Poppamies »

Laitoin kans pikkutermarin letkun mutkalle, eli käytännösä kai pois kierrosta kokonaan. Lämmöt nousi kuin kesällä tuohon 75-80c asteeseen ja siitä pikkuhiljaa 91c. Siitä ei sitten menty sanottavasti ylös eikä alas, vaihtelevallakaan ajolla -21 pakkasessa. Motarille kiihdyttäessä ei mennyt siis yli ja liittymään vapaalla himmaillessa ei juuri laskenut. Eli tuo pikkutermari lienee aivan turha rasite näillä suomen kunnon pakkasilla?
kettu
Viestit: 1
Liittynyt: 04.1.2011 11:16
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja kettu »

Kiitos neuvoista!! Itsellä on W203 cdi ollut reilu kaksi vuotta, ja paleltu joka talvi, vaihdettu "iso termostaatti", eikä mitään vaikutusta moottorin lämpiämiseen. Vaikka ajoi sata kilometri -15 asteen pakkasessa lämmöt ei noussut 60:n yläpuolelle. Eilen laitoin pikkusyylärin letkun kaksinkerroin, ihme tapahtui, kylmällä koneella 10 km:n jälkeen +60 ja siitä jatkoi nousemistaan.
Nyt mietityttää, onko vahinkoa jos ko. letku on jatkuvasti kaksinkerroin, vai pitäiskö nopeasti vaihtaa uusi pikku termostaatti.
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

Ei ole vahinkoa vaikka on tukittuna tai kaksinkerroin!
Omassa on koko kenno ja pikkutermostaatti pois pelistä, letkut tukittuna
niin kesällä kuin talvellakin, lämmöt ei karkaile eikä mitään vahinkoja ole tullut! Viime talvesta asti ollut tukittuna :wink:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Teinitähti kirjoitti:Ei ole vahinkoa vaikka on tukittuna tai kaksinkerroin!
Omassa on koko kenno ja pikkutermostaatti pois pelistä, letkut tukittuna
niin kesällä kuin talvellakin, lämmöt ei karkaile eikä mitään vahinkoja ole tullut! Viime talvesta asti ollut tukittuna :wink:
Onkos tullut myös kilsoja tona aikanan 150-tkm ?
sen systeemin tarkoitus on pitää polttoaineen läpö mahdolisiman tasisena
lämpötilan heittely, liianlämmin/kylmä kulutta järjestelmää,
pumppua, suutimia...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

CDI203 kirjoitti:
Teinitähti kirjoitti:Ei ole vahinkoa vaikka on tukittuna tai kaksinkerroin!
Omassa on koko kenno ja pikkutermostaatti pois pelistä, letkut tukittuna
niin kesällä kuin talvellakin, lämmöt ei karkaile eikä mitään vahinkoja ole tullut! Viime talvesta asti ollut tukittuna :wink:
Onkos tullut myös kilsoja tona aikanan 150-tkm ?
sen systeemin tarkoitus on pitää polttoaineen läpö mahdolisiman tasisena
lämpötilan heittely, liianlämmin/kylmä kulutta järjestelmää,
pumppua, suutimia...
No ei noin huikeita ajomääriä ole kertynyt ollenkaan!
Mutta omilla vähillä ajoillani vahinkoa ei ole tullut korjataan sen verran :D
En toki kiellä etteikö suunnittelijat ole suunnitellut käyttöön tuota systeemiä, eli tarkoituksensa silläkin on!
Mutta polttoaineen lämpötila heittelee joka tapauksessa vaikka tuo systeemi olisi käytössä :?
Tosin jos "pitkää" siivua ajaa jatkuvasti niin sitten tasottaa lämpöä kyllä!
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

No, ei kuulu ihan tälle säikeelle, mutta Sprinter ei lämpene yli 70 vaikka mitä tekisi. Termostaatti vaihettu- ei vaikutusta, keula aivan tukossa- eipä juuri vaikutusta, eberi huutaa täysillä, nousi entisestä 40 tuonne 60 -70 hujakoille. Olisko se tämä pikkutermostaatti. Osaisiko joku sanoa missä se lymyää, jos sitä yleensäkään on?

Konehan taitaa olla sama 4 pyttyinen cdi jota käytetään 2000 luvun C 200/220 malleissa ja Väykyissä 200/220

Niin ja auto Sprinter 313 cdi , vm 2000.
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se pieni termostaatti on polttoaineen lämmittimen termari joka menee letkujen kautta pikkujäähdyttimelle. En menisi tukkimaan sitä vaan vaihtaisin sen pikkutermoistaatin. Vaikuttaa tosi paljon moottorin lämpöihin jos se vuotaa koko ajan.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

On se tämäkin.... tässä nyt ropaillessa katselin tuota tarkemmin niin tuossahan tuo on temari merkinantolaitteen alla, vaikka ei rekisterinumeron perustellaa ole edes koko termati ko autossa.... kiristelee
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”