W203 bensa jakoketjut
sipi kirjoitti:Ai että muovimoottori ja polkupyörän kettinki. Ennen oli kaikki paremmin, laivat puuta ja miehet rautaa, mutta nyt... Pitäisikö tuo jakopään rallatus äänittää tänne, että osaisi tehdä kotidiagnoosin
Mulla ei mielestäni ääntäny mitenkään tuo ketju, olin siitä varma kun olen kuunnellut rallattavia ketjuja. Uskoin että tiesin sen äänen millaista se pitää. Nyt sanon että olin väärässä kun kuuntelin ketjun vaihdon jälkeen tässä tapauksessa tuo ääni oli ovela, tuo ääni oli niin pieni lyhytaikainen ja ovela jota ei välttämättä yhdistä ketjuun, eli
ennen ketjun vaihtoa kuuntelin kylmäkäynnistystä niin että emäntä starttas ja ite pistin korvan maskille ---> Heti kun auto starttas niin muutaman sekunnin ajan kuulu vaan semmonen pieni tasanen siisti humellus joka hävis. Nyt kuuntelin ketjun ja kiristäjän vaihdon jälkeen niin tuo lyhyt muutaman sekunnin mittainen pieni humellus puuttuu. Eli kyllä sen voi tarkka kuulla heti startista kun tietää miten se ääntää. Tässä tapauksessa ääni oli näin kun kilsoja 130 tkm ja ketju oli venyny noin 1 cm. Toinen tapaushan voi äännellä toisella lailla.
Viimeksi muokannut mcee, 17.3.2013 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersuja
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Viime viikon jälken oli ilmaantunut tutkitavaksi Pari hajonta bensa konetta lisää toisesta leluketju hypännyt yli ja toisesta
muun tuhon lisäksi nokka katki
(jos nurkissa on tämöisellä 4syl bensa koneela varustettu kuljin niin kannatta vaihtaa ketju 60tkm välein tai useammin)
molemat ajettu alle 200tkm
muun tuhon lisäksi nokka katki
(jos nurkissa on tämöisellä 4syl bensa koneela varustettu kuljin niin kannatta vaihtaa ketju 60tkm välein tai useammin)
molemat ajettu alle 200tkm
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ajattelin ajaa seuraavat 60tkm ykkösellä ja varovasti, niin ehkä kestääCDI203 kirjoitti:Viime viikon jälken oli ilmaantunut tutkitavaksi Pari hajonta bensa konetta lisää toisesta leluketju hypännyt yli ja toisesta
muun tuhon lisäksi nokka katki
(jos nurkissa on tämöisellä 4syl bensa koneela varustettu kuljin niin kannatta vaihtaa ketju 60tkm välein tai useammin)
molemat ajettu alle 200tkm
Soitin Veholle ja kysyin noista korjauksista. Alle 100tkm löytyi puhelun aikana kaksi tapausta, molemmissa oli mennyt ketjunkiristin. Tuosta sekunnin tai kahden ajan kuuluvasta ketjun rahinasta minulla on kokemusta muista merkeistä. Ääntä saattoi kuulua normaalistikin ennen kuin öljynpaineet olivat nousseet kiristimessä. voi olla, että nykyään paineet nousee nopeammin, en tiedä tästä.
Sitte soitin Koivuhakaan vielä syyläriasiasta ja kerroin automaattirempoista liittyen pakkasnestevuotoihin. Minullahan syyläri oli Behr, ennakko-odotusten vastaisesti. Työnjohto sanoi ettei noita laatikko-ongelmia ole ollut bensavehkeissä, vain dieseleissä on esiintynyt. Olisiko niin, että jostakin syystä d-malleihin olisi asennetu Valeo, ehkä moottorin vääntöjen vuoksi. Tämä on tietenkin arvelua, eikä paremmaksi muutu.
Sitte soitin Koivuhakaan vielä syyläriasiasta ja kerroin automaattirempoista liittyen pakkasnestevuotoihin. Minullahan syyläri oli Behr, ennakko-odotusten vastaisesti. Työnjohto sanoi ettei noita laatikko-ongelmia ole ollut bensavehkeissä, vain dieseleissä on esiintynyt. Olisiko niin, että jostakin syystä d-malleihin olisi asennetu Valeo, ehkä moottorin vääntöjen vuoksi. Tämä on tietenkin arvelua, eikä paremmaksi muutu.
Noista kilsoista tuli mieleen, että olisivatko nämä remppa-autot käytettynä maahantuotuja. Arvelemista tämäkin. Katselin kuitenkin vuosi sitten mökkinaapurin upean mustankiiltävän Virosta juuri uitetun väykyn mittaria pieni epäluulo mielessä ja hämmästys katseessa, kun lukemat olivat alta 100tkm ja ratin kehä lähes puhkikulunut. En sanonut mitään kun naapurin hyvä kaveri oli ollut välittäjänä.
Tai sitten diesel autoilla on ajettu enempi niin laatikko viat tulevat nopeammin esiin.sipi kirjoitti:Soitin Veholle ja kysyin noista korjauksista. Alle 100tkm löytyi puhelun aikana kaksi tapausta, molemmissa oli mennyt ketjunkiristin. Tuosta sekunnin tai kahden ajan kuuluvasta ketjun rahinasta minulla on kokemusta muista merkeistä. Ääntä saattoi kuulua normaalistikin ennen kuin öljynpaineet olivat nousseet kiristimessä. voi olla, että nykyään paineet nousee nopeammin, en tiedä tästä.
Sitte soitin Koivuhakaan vielä syyläriasiasta ja kerroin automaattirempoista liittyen pakkasnestevuotoihin. Minullahan syyläri oli Behr, ennakko-odotusten vastaisesti. Työnjohto sanoi ettei noita laatikko-ongelmia ole ollut bensavehkeissä, vain dieseleissä on esiintynyt. Olisiko niin, että jostakin syystä d-malleihin olisi asennetu Valeo, ehkä moottorin vääntöjen vuoksi. Tämä on tietenkin arvelua, eikä paremmaksi muutu.
Ihme etteivät sanoneet veholla että dieseleissäkin on ollut vain muutamassa alkupään mallissa vikaa
Sanoi vain, että ei ole ollut bensavehkeissä, mutta myönsi tapauksia olleen. Tiesi myös, että mulla on Behr, joten oletan asiasta keskustellun ennenkin.jolle kirjoitti: Tai sitten diesel autoilla on ajettu enempi niin laatikko viat tulevat nopeammin esiin.
Ihme etteivät sanoneet veholla että dieseleissäkin on ollut vain muutamassa alkupään mallissa vikaa
Kiinnostaisi kuulla Mceen ketjuäänistä startatessa 1000km:n sisäänajon jälkeen. Ihan vain peraatteessa josko olisi jo kulunut ja ääntelisi
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Voisi olla toimiva konsti... Tai jos vaikka työntäisisipi kirjoitti:Ajattelin ajaa seuraavat 60tkm ykkösellä ja varovasti, niin ehkä kestääCDI203 kirjoitti:Viime viikon jälken oli ilmaantunut tutkitavaksi Pari hajonta bensa konetta lisää toisesta leluketju hypännyt yli ja toisesta
muun tuhon lisäksi nokka katki
(jos nurkissa on tämöisellä 4syl bensa koneela varustettu kuljin niin kannatta vaihtaa ketju 60tkm välein tai useammin)
molemat ajettu alle 200tkm
Vaan mitä näitä säästelemään ja mitään ketjuja vaihtamaan,
kone vaihtuu melko nopeasti tai siten jätää vaan siihen mihin hajoaa...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Musiikkia mersumiehille ja myös -naisille. Tämä topiikki jää ilman statistiikkaa, mutta tiialle tarjoan aistihavaintoja. Joku malesialainen on pistänyt tuupiin tämän, luultavasti noin 200tkm ajettu peli. Auto pelaa, mutta vaihtolistalla lienee ollut koko jakopää
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _-1HF1nt5A
oma 60tkm koslani ääntelee näin. Kone ei ole vielä aivan lämmin, aamulla 3-5 min käynnistyksen jälkeen, tyhjäkäynti nippanappa 1000rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=Ogz0MxVe ... e=youtu.be
EHkä tästä on jotain apua.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _-1HF1nt5A
oma 60tkm koslani ääntelee näin. Kone ei ole vielä aivan lämmin, aamulla 3-5 min käynnistyksen jälkeen, tyhjäkäynti nippanappa 1000rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=Ogz0MxVe ... e=youtu.be
EHkä tästä on jotain apua.
Viimeksi muokannut sipi, 22.3.2013 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sormi osoittaa, mistä ääni kuuluu.sipi kirjoitti:oma 60tkm koslani ääntelee näin. Kone ei ole vielä aivan lämmin, viedo aamulla 3-5 min käynnistyksen jälkeen, tyhjäkäynti nippanappa 1000rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=Ogz0MxVe ... e=youtu.be
EHkä tästä on jotain apua.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Äh, linssi on väärässä paikassaRoisto kirjoitti:Sormi osoittaa, mistä ääni kuuluu.sipi kirjoitti:oma 60tkm koslani ääntelee näin. Kone ei ole vielä aivan lämmin, viedo aamulla 3-5 min käynnistyksen jälkeen, tyhjäkäynti nippanappa 1000rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=Ogz0MxVe ... e=youtu.be
EHkä tästä on jotain apua.
t.
Risto
Toi sipin ääninäyte kuulostaa siltä että kaikki ei ole koneessa kunnossa, kannattas äänen perusteella vaihtaa ainakin ketju ja kiristin no. kompressorin rohina on normaalia se tekee käyntiin dieselmäisen efektin ihan luonnossakin kuunnellen ja vanhemmiten se laite alkaa rohista enemmän.
Kun tuolla aiempana kirjoitit että miten 1000 km ajon jälkeen äänet niin ei se siitä mihinkään ole muutunu, käy niin tasaisesti ja nätisti oli vaihde päällä tai ei ...mutta jos tyhjäkäynnillä käy mittarin mukaan noin tuhatta kiekkaa niin silloin on jossakin "vikaa" ja reilusti alle 800 kierrosta vaihde päällä.
Kun tuolla aiempana kirjoitit että miten 1000 km ajon jälkeen äänet niin ei se siitä mihinkään ole muutunu, käy niin tasaisesti ja nätisti oli vaihde päällä tai ei ...mutta jos tyhjäkäynnillä käy mittarin mukaan noin tuhatta kiekkaa niin silloin on jossakin "vikaa" ja reilusti alle 800 kierrosta vaihde päällä.
Mersuja
Tuon mun koneen tyhjäkäynti on noin 800rpm, jos tuosta mittarista voi jotakin päätellä. Vaihde päällä ja jarru pohjassa se laskee "piirun" verran. Voisin olettaa olevan lähellä "tehtaan säätöjä", vaikka en ymmärräkään muuta kuin ajelen. Tulis kesä ja sais sliksit alle . Pakkasyön jälkeen pitää vähän aikaa hiukan kovempia kierroksia näköjään.
Tuosta mainitsemastasi kompuran äänestä en ymmärrä mitään. Pari turboa on ollut ja ne vinkasee jotenkin kaasujalkaa kiihottavasti
Tuosta mainitsemastasi kompuran äänestä en ymmärrä mitään. Pari turboa on ollut ja ne vinkasee jotenkin kaasujalkaa kiihottavasti
Palaan vielä tähän kun on hieman kokemusta väljistä ketjuista muissa merkeissä. Epäilemättä 130tkm ajettu yksirivinen ketju on venynyt, mutta varastorasvoista otettu ketju ei kyllä näytä oikeaa pituutta sekään.mcee kirjoitti:
ennen ketjun vaihtoa kuuntelin kylmäkäynnistystä niin että emäntä starttas ja ite pistin korvan maskille ---> Heti kun auto starttas niin muutaman sekunnin ajan kuulu vaan semmonen pieni tasanen siisti humellus joka hävis. Nyt kuuntelin ketjun ja kiristäjän vaihdon jälkeen niin tuo lyhyt muutaman sekunnin mittainen pieni humellus puuttuu. Eli kyllä sen voi tarkka kuulla heti startista kun tietää miten se ääntää. Tässä tapauksessa ääni oli näin kun kilsoja 130 tkm ja ketju oli venyny noin 1 cm. Toinen tapaushan voi äännellä toisella lailla.
Mitä taas tulee siihen 1-2 sekan lyhyeen ääneen, se on se aika, joka ketjunkiristimellä menee saada äljynpaineet kohdalleen ja poistaa välys ketjusta. Ketjun välys taas riippuu paitsi venymästä myös ohjurien tai kiristimen esiasetuksesta. Useissa merkeissä ketjunkiristin on paitsi paineistettu, siis hydraulisesti toimiva, on se myös automaattisella "räikällä" varustettu, joka ketjun venyessä kiristää löysänä esiasetusta seuraavaqan pykälään. Jos nyt sitten ketjunvahdon yhteydessä on esiasetus laitettu hyvin tiukalle, niin tuota 1-2 sekunnin ketjuääntä ei kuulu köynnistettäessä, vaikkakaan se ei sinänsä ilmaise ketjun kulumista tai kulumattomuutta. Tästä syystä, ja myös huomioiden uuden ketjun sisäänajon, halusin kuulla onko tuo käynnistysaikainen ääni jo palannut.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
sipi kirjoitti:Palaan vielä tähän kun on hieman kokemusta väljistä ketjuista muissa merkeissä. Epäilemättä 130tkm ajettu yksirivinen ketju on venynyt, mutta varastorasvoista otettu ketju ei kyllä näytä oikeaa pituutta sekään.mcee kirjoitti:
ennen ketjun vaihtoa kuuntelin kylmäkäynnistystä niin että emäntä starttas ja ite pistin korvan maskille ---> Heti kun auto starttas niin muutaman sekunnin ajan kuulu vaan semmonen pieni tasanen siisti humellus joka hävis. Nyt kuuntelin ketjun ja kiristäjän vaihdon jälkeen niin tuo lyhyt muutaman sekunnin mittainen pieni humellus puuttuu. Eli kyllä sen voi tarkka kuulla heti startista kun tietää miten se ääntää. Tässä tapauksessa ääni oli näin kun kilsoja 130 tkm ja ketju oli venyny noin 1 cm. Toinen tapaushan voi äännellä toisella lailla.
Mitä taas tulee siihen 1-2 sekan lyhyeen ääneen, se on se aika, joka ketjunkiristimellä menee saada äljynpaineet kohdalleen ja poistaa välys ketjusta. Ketjun välys taas riippuu paitsi venymästä myös ohjurien tai kiristimen esiasetuksesta. Useissa merkeissä ketjunkiristin on paitsi paineistettu, siis hydraulisesti toimiva, on se myös automaattisella "räikällä" varustettu, joka ketjun venyessä kiristää löysänä esiasetusta seuraavaqan pykälään. Jos nyt sitten ketjunvahdon yhteydessä on esiasetus laitettu hyvin tiukalle, niin tuota 1-2 sekunnin ketjuääntä ei kuulu köynnistettäessä, vaikkakaan se ei sinänsä ilmaise ketjun kulumista tai kulumattomuutta. Tästä syystä, ja myös huomioiden uuden ketjun sisäänajon, halusin kuulla onko tuo käynnistysaikainen ääni jo palannut.
Siellä ei kyllä ole mitään esiasetusta kiristimelle. Ja meinaatko ihan tosissaan että varastorasva on niin paksua jankkia että ketju venyy ku se huuhtoutuu koneöljyyn
No ketjunkiristimen osalta tuo säätö toimii joka tapauksessa ja asettuu omaan asentoonsa vasta ajossa. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kaikki työstetyt ja liikkuvat kappaleet asettuvat paikoilleen vasta "sisäänajon" jälkeen. Osat kuluvat aluksi enemmän kuin ajon jälkeen "kiillottuneina".LR kirjoitti:
Siellä ei kyllä ole mitään esiasetusta kiristimelle. Ja meinaatko ihan tosissaan että varastorasva on niin paksua jankkia että ketju venyy ku se huuhtoutuu koneöljyyn
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tarkkuus hiotut kappaleet ei kyllä hioonnu hyväks ajossa jos niissä ois paska pinnanlaatu ni ne kuluis hetkessä paskaks eikä kiillottuis hyväksi. ..sipi kirjoitti:No ketjunkiristimen osalta tuo säätö toimii joka tapauksessa ja asettuu omaan asentoonsa vasta ajossa. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kaikki työstetyt ja liikkuvat kappaleet asettuvat paikoilleen vasta "sisäänajon" jälkeen. Osat kuluvat aluksi enemmän kuin ajon jälkeen "kiillottuneina".LR kirjoitti:
Siellä ei kyllä ole mitään esiasetusta kiristimelle. Ja meinaatko ihan tosissaan että varastorasva on niin paksua jankkia että ketju venyy ku se huuhtoutuu koneöljyyn
Miksi sitten esimeriksi TM ja muut kestotestien tekijät toteavat monien osien kiillottuneen käytössä? Venttiililautaset, -istukat, sylinterit kuluvat pareiksi juuri noissa tarkkuustyöstömitoissa. Ei ne kulu paskaksi, koska esimerkiksi sylinterit ainakin ennen käsit eltiin mataksi, jotta ne nimenomaan kuluisivat oikealla tavalla.laineracing kirjoitti:Tarkkuus hiotut kappaleet ei kyllä hioonnu hyväks ajossa jos niissä ois paska pinnanlaatu ni ne kuluis hetkessä paskaks eikä kiillottuis hyväksi. ..sipi kirjoitti:No ketjunkiristimen osalta tuo säätö toimii joka tapauksessa ja asettuu omaan asentoonsa vasta ajossa. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kaikki työstetyt ja liikkuvat kappaleet asettuvat paikoilleen vasta "sisäänajon" jälkeen. Osat kuluvat aluksi enemmän kuin ajon jälkeen "kiillottuneina".LR kirjoitti:
Siellä ei kyllä ole mitään esiasetusta kiristimelle. Ja meinaatko ihan tosissaan että varastorasva on niin paksua jankkia että ketju venyy ku se huuhtoutuu koneöljyyn
Tarkoitin tässä kuitenkin tässä muutaman sekunnin jakopää-äänikysymyksessä myös kiristimen pinnan kulumista remontin säätöjen jälkeen
Ei tästä kannata ammattimiehenkään pulttia ottaa, kysymys on vain ilmiöistä, johon jo harrastelijakin törmää. On tietenkin selvä, että yksirivinen ketju on osoittautunut käytännössä heikoksi. Ihmettelen kuitenkin myös sitä, että joistakin asioista tuntuu olevan varmuus, joistakin, kuten bensskoneiden behr-jäähdyttimistä, ei. Olisi hyvä jos voitaisiin todeta bensakoneiden ongelmattomuus tältä osin, kuten Veho teki, jottei mersun omistajat turhaa hikoilisi.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Koneistus asioista tietävänä tietäisit että esim seetien koneistus ei ole lähelläkään pinnam tarkkuudelta mitään tarkkuushiottua jakoketjun tappiasipi kirjoitti:Miksi sitten esimeriksi TM ja muut kestotestien tekijät toteavat monien osien kiillottuneen käytössä? Venttiililautaset, -istukat, sylinterit kuluvat pareiksi juuri noissa tarkkuustyöstömitoissa. Ei ne kulu paskaksi, koska esimerkiksi sylinterit ainakin ennen käsit eltiin mataksi, jotta ne nimenomaan kuluisivat oikealla tavalla.laineracing kirjoitti:Tarkkuus hiotut kappaleet ei kyllä hioonnu hyväks ajossa jos niissä ois paska pinnanlaatu ni ne kuluis hetkessä paskaks eikä kiillottuis hyväksi. ..sipi kirjoitti: No ketjunkiristimen osalta tuo säätö toimii joka tapauksessa ja asettuu omaan asentoonsa vasta ajossa. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kaikki työstetyt ja liikkuvat kappaleet asettuvat paikoilleen vasta "sisäänajon" jälkeen. Osat kuluvat aluksi enemmän kuin ajon jälkeen "kiillottuneina".
Tarkoitin tässä kuitenkin tässä muutaman sekunnin jakopää-äänikysymyksessä myös kiristimen pinnan kulumista remontin säätöjen jälkeen
Ei tästä kannata ammattimiehenkään pulttia ottaa, kysymys on vain ilmiöistä, johon jo harrastelijakin törmää. On tietenkin selvä, että yksirivinen ketju on osoittautunut käytännössä heikoksi. Ihmettelen kuitenkin myös sitä, että joistakin asioista tuntuu olevan varmuus, joistakin, kuten bensskoneiden behr-jäähdyttimistä, ei. Olisi hyvä jos voitaisiin todeta bensakoneiden ongelmattomuus tältä osin, kuten Veho teki, jottei mersun omistajat turhaa hikoilisi.
Tännään oli meilläki työn alla tuommonen 130tkm ajettu ketjusavotta. On kyllä lapsellinen keksintö. Nätti homma tehä kun oli oikeat vehkeet ja tarpeeksi käsiä repimässä kettinkiä. 5 astetta heitti ajotus uuteen verrattuna ja venymistä oli vasta joku 3mm
Ihan pehmeää paskaa ne ketjun sivulenkit, varmaan menny uudenvuoden tinat ja ketjumetallit tehtaalla sekaisin
Ihan pehmeää paskaa ne ketjun sivulenkit, varmaan menny uudenvuoden tinat ja ketjumetallit tehtaalla sekaisin
Just joo. Kaverini myi juuri viime vuonna Koivuhaan Veholle oman M111-koneella varustetun W203-mersunsa saatuaan kustannusarvion vaihteistoremontista glykolivaurion jälkeen. Kyllästyi remontointiin, marssi vaihtoautopuolelle huollosta ja vaihtoi ensimmäiseen vastaan kävelleeseen Mersuun. Käski kysellä huollon puolelta, mikä on vaihdokin tilannesipi kirjoitti:...Sitte soitin Koivuhakaan vielä syyläriasiasta ja kerroin automaattirempoista liittyen pakkasnestevuotoihin. Minullahan syyläri oli Behr, ennakko-odotusten vastaisesti. Työnjohto sanoi ettei noita laatikko-ongelmia ole ollut bensavehkeissä, vain dieseleissä on esiintynyt.
Kyllä nuo tuolla tietävät varmasti tilanteen, mutta jostakin syystä eivät suostu kertomaan.
kiristimiä kerran tutkin ja tulin siihen tulokseen ettei vanha ollut sen huonompi kuin uusikaanjoskami kirjoitti:Riittääkö pelkän ketjun vaihto vai pitääkö vaihtaa muutakin samalla?
edit itse itselle vastaten: nähtävästi ketjun kiristin.
uskaltaisin väittää että pelkkä ketjun vaihto riittää ensimmäisellä kerralla
uus tai vanha kiristin niin molemmat ovat susia jo syntyessään mitään onglmaa ei olisi jos lukko mallinen että se ei pääsisi löysälle päin
kuinka helppo se olisi ollut tehtaan korjata tuo kiristin malli mutta ei
pointi tässsä koneessa on se että ketju pitää olla niin hyväkuntoinen että se ei pääse hyppäämään imunokalla ylitse kun kiristin on löysimmässä kohdassa oli sitten vanha tai uus kiristin