Sytytys pätkii vain kun moottori tyhjäkäynnillä/lämmin
Sytytys pätkii vain kun moottori tyhjäkäynnillä/lämmin
WDB203 200 K, automaatti, bensa.
Tutkin aikasemmat sytytysvika-aiheet foorumista, mutta ei näyttänyt kenelläkään ilmenneen vastaavaa, siispä -> Virhekoodi: sytytys pätkii, nelossylinteri.
Esiintyy vain tyhjäkäynnillä esim liikennevaloissa odotellessa, tai startattaessa lämpimällä moottorilla, jolloin alkaa tärinä, joka lakkaa kun irrottaa jalan jarrulta ja jatkaa ajamista. Moottoripuolen vika -merkkivalo jää päälle. Koskaan ei ole moottori sammunut tai savunnut, vaikka kuinka pitkään kävisi ’kaksitahtisena’. Ajossa käy kuitenkin lähes tasaisesti, tehot tuntuu hitusen heikommilta mutta ei merkittävää muutosta. Pitkässä ajossa esim 200 km ja lämpimillä ilmoilla moottori kuumenee yli normaalin. Kylmillä ilmoilla ongelma on vähäisempi ja moottoripuolen merkkivalo saattaa sammua itsestään ekä koko vikaa useinkaan ilmene pakkasilla. Näyttäisi olevan selkeästi yhteydessä moottorin lämpötilaan?
Tulppien vaihdosta aloitettiin, johdot kiristettiin ja sähköpuolikin on tarkastettu moitteettomaksi erikoisliikkeessä. Merkkiliike ei löytänyt vikaa nelossylinteristä, eikä ykkössylinteristäkään, eikä vika seurannut liitäntämuutoksia.
Hieman parannusta saatiin kun lisäsin bensa joukkoon Sonaxin Fuen Injection & Carburretor Cleaneria ja ajelin pikkuteillä vaihteeksi vaihteilla ja mahdollisimman korkeilla kierroksilla. Kesän aikana käytin bensan seassa 3kpl noita 250ml pulloja bensan ohessa, mutta myyjä sanoi ettei ole hyvä paljoa käyttää eli totuttaa moottoria lisäaineisiin – en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta vähään aikaan en ole lisännyt Sonaxia.
Nyt vika taas uusiutunut, vaikka olen tankannut vain 98:lla.
Minulla on toinen samalla korilla oleva mb mutta cdi, siinä ei mitään vikoja. Onkohan tämä erityisesti bensakoneen ongelma?
Tutkin aikasemmat sytytysvika-aiheet foorumista, mutta ei näyttänyt kenelläkään ilmenneen vastaavaa, siispä -> Virhekoodi: sytytys pätkii, nelossylinteri.
Esiintyy vain tyhjäkäynnillä esim liikennevaloissa odotellessa, tai startattaessa lämpimällä moottorilla, jolloin alkaa tärinä, joka lakkaa kun irrottaa jalan jarrulta ja jatkaa ajamista. Moottoripuolen vika -merkkivalo jää päälle. Koskaan ei ole moottori sammunut tai savunnut, vaikka kuinka pitkään kävisi ’kaksitahtisena’. Ajossa käy kuitenkin lähes tasaisesti, tehot tuntuu hitusen heikommilta mutta ei merkittävää muutosta. Pitkässä ajossa esim 200 km ja lämpimillä ilmoilla moottori kuumenee yli normaalin. Kylmillä ilmoilla ongelma on vähäisempi ja moottoripuolen merkkivalo saattaa sammua itsestään ekä koko vikaa useinkaan ilmene pakkasilla. Näyttäisi olevan selkeästi yhteydessä moottorin lämpötilaan?
Tulppien vaihdosta aloitettiin, johdot kiristettiin ja sähköpuolikin on tarkastettu moitteettomaksi erikoisliikkeessä. Merkkiliike ei löytänyt vikaa nelossylinteristä, eikä ykkössylinteristäkään, eikä vika seurannut liitäntämuutoksia.
Hieman parannusta saatiin kun lisäsin bensa joukkoon Sonaxin Fuen Injection & Carburretor Cleaneria ja ajelin pikkuteillä vaihteeksi vaihteilla ja mahdollisimman korkeilla kierroksilla. Kesän aikana käytin bensan seassa 3kpl noita 250ml pulloja bensan ohessa, mutta myyjä sanoi ettei ole hyvä paljoa käyttää eli totuttaa moottoria lisäaineisiin – en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta vähään aikaan en ole lisännyt Sonaxia.
Nyt vika taas uusiutunut, vaikka olen tankannut vain 98:lla.
Minulla on toinen samalla korilla oleva mb mutta cdi, siinä ei mitään vikoja. Onkohan tämä erityisesti bensakoneen ongelma?
Vm 2004, ensimmäinen omistaja ostanut joulukuussa 2003, 203-sarja.
Moottori on C 200, R4, iskutilavuus 1790, bensa.
Vika ei siirtynyt ristiin kun uusi nelospuola vaihdettiin ykköseen.
Akussa vaikuttaisi kaikki olevan kohdillaan, ei junnaa käynnistyksessä eikä akkuvalo syty missään vaiheessa. Tosin akkua ei ole vaihdettu ainakaan 3 vuoteen, mutta ei ole ollut tarvettakaan.
Katsastuksessa meni viime marraskuussa läpi ongelmitta vaikka vikaa esiintyi ajoittain.
Moottori on C 200, R4, iskutilavuus 1790, bensa.
Vika ei siirtynyt ristiin kun uusi nelospuola vaihdettiin ykköseen.
Akussa vaikuttaisi kaikki olevan kohdillaan, ei junnaa käynnistyksessä eikä akkuvalo syty missään vaiheessa. Tosin akkua ei ole vaihdettu ainakaan 3 vuoteen, mutta ei ole ollut tarvettakaan.
Katsastuksessa meni viime marraskuussa läpi ongelmitta vaikka vikaa esiintyi ajoittain.
Onko minkä verta ajettu ja onko jakoketjun vaihdosta mitään dokumenttia?
Kuuluu juuri riskiryhmään jakoketjun osalta tuon ikäinen ja moottorinen. Asiasta on ihan oma juttunsa foorumilla, koitappa varoiksi lukaista kyseinen topic läpi, ollut tässä ihan päivän-parin sisällä nostettuna ko. topic nimella "w203 bensa jakoketjut" tai jotain siihen suuntaan.
Ainakin yksi tapaus tiedossa, missä huonohko akku aiheutti sytytyskatkoja. Ei siis ollut mikään erityisen huono ja autossa ei ollut mitään muuta ongelmaa virran suhteen, mutta vasta uuden akun myötä hävisi katkokset.
Kuuluu juuri riskiryhmään jakoketjun osalta tuon ikäinen ja moottorinen. Asiasta on ihan oma juttunsa foorumilla, koitappa varoiksi lukaista kyseinen topic läpi, ollut tässä ihan päivän-parin sisällä nostettuna ko. topic nimella "w203 bensa jakoketjut" tai jotain siihen suuntaan.
Ainakin yksi tapaus tiedossa, missä huonohko akku aiheutti sytytyskatkoja. Ei siis ollut mikään erityisen huono ja autossa ei ollut mitään muuta ongelmaa virran suhteen, mutta vasta uuden akun myötä hävisi katkokset.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Kiitos paljon vaivannäöstäsi tässä asiassa.
Minäpä tutustun antamiesi vinkkien lisäksi noihin mainitsemiisi aiheisiin täällä, ja juttelen korjaamon poikien kanssa lisää asiasta, heiltä kun panokset jo loppuivat, jospa tätä kautta nyt ongelma poistuisi.
Palaan asiaan viimeistään kun ongelma on historiaa - toivottavasti. Kiitos
Minäpä tutustun antamiesi vinkkien lisäksi noihin mainitsemiisi aiheisiin täällä, ja juttelen korjaamon poikien kanssa lisää asiasta, heiltä kun panokset jo loppuivat, jospa tätä kautta nyt ongelma poistuisi.
Palaan asiaan viimeistään kun ongelma on historiaa - toivottavasti. Kiitos

Sytytys pätkii vain kun moottori tyhjäkäynnillä/lämmin
Selvisihän se, mutta vika ei ollut jakoketjussa. Sylinterinkansi purettiin ja kannen tiiviste vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut mitään oireita/vikaa.