C200 Kompressor pientä nykimistä. Jakoketju?
C200 Kompressor pientä nykimistä. Jakoketju?
Hei!
Elikkä viikonloppuna ilmeni otsikon mukaisessa autossa pientä nykimistä matalilla kierroksilla. Hetkittäin, ei jatkuvasti. Vikavalo on syttynyt pari kertaa. Vikakoodinlukijalla tarkistin tilanteen ja vikana "sytytyskatkos sylinterissä 3". No, vaihdoin tulpat ja kolmossylinterin sytytyspuolan. Ei vaikutusta.
Jakopää vammaisiahan nämä on, että voisko vika juontaa sieltä? Autolla ajettu 226tkm. Kylmäkäynnistyksessä jakopää ei anna ylimääräistä ääntä ja auto kulkee ja kiihtyy muuten niinkuin pitääkin.
Kiitos vastauksista.
Elikkä viikonloppuna ilmeni otsikon mukaisessa autossa pientä nykimistä matalilla kierroksilla. Hetkittäin, ei jatkuvasti. Vikavalo on syttynyt pari kertaa. Vikakoodinlukijalla tarkistin tilanteen ja vikana "sytytyskatkos sylinterissä 3". No, vaihdoin tulpat ja kolmossylinterin sytytyspuolan. Ei vaikutusta.
Jakopää vammaisiahan nämä on, että voisko vika juontaa sieltä? Autolla ajettu 226tkm. Kylmäkäynnistyksessä jakopää ei anna ylimääräistä ääntä ja auto kulkee ja kiihtyy muuten niinkuin pitääkin.
Kiitos vastauksista.
Yksinpuhelu jatkukoon.
Vastaisko joku jos sattuu tietämään!
Katsoin tänään vielä aikani kuluksi että näkyykö missään mitään merkkejä siitä, että olisiko jakopää kenties omaani joskus vaihdettu. Huamasin, että venankoppa ja jakopään kotelo oli kasattu tiivisteliimalla, että luultavasti on Saksassa joskus avattu. Tuskin näitä on tehtaalla tiivisteliimalla kasattu?? 



Niinpä, ollaan taas elämän peruskysymysten äärellä. Kommentoidessa pitää olla varovainen ettei omasta kompressoorista vain ala kuulua outoja ääniä
Omani kompressoori on viiden vuoden aikana antanut saman "sytytysvika sylinterissä x" -koodin kaksi kertaa, vikavalo syttyi molemmilla kerroilla raskaalla jalalla kurvissa. Olen päätellyt tapahtumaketjun alkupääksi moottoriöljyn vähyyttä. Näkyvä oireisto esiintulojärjestyksessä:
- kurvissa moottorin vikavalo syttyy
- tehoja katoaa
- tehot palaa pysähtymällä, kääntämällä virta-avaimen 0-asentoon ja käynnistämällä moottorin uudelleen. Vikavalo jää palamaan. Auto toimii kuitenkin jälleen normaalisti.
- vikakoodin luku ja nollaus, ja vika siirtyy historian ehkä kahdeksi vuodeksi, ehkä auton loppuiäksi.
Ps. Sama vika ilmeni toisen kerran juuri jakopääremontin jälkeen.

- kurvissa moottorin vikavalo syttyy
- tehoja katoaa
- tehot palaa pysähtymällä, kääntämällä virta-avaimen 0-asentoon ja käynnistämällä moottorin uudelleen. Vikavalo jää palamaan. Auto toimii kuitenkin jälleen normaalisti.
- vikakoodin luku ja nollaus, ja vika siirtyy historian ehkä kahdeksi vuodeksi, ehkä auton loppuiäksi.
Ps. Sama vika ilmeni toisen kerran juuri jakopääremontin jälkeen.
Jep! Näitä ei kannata liian tarkalla korvalla kuunnella. Autojahan nämä vaan ovat.... Voi hajota vaikka mitä ja vaikka koska. Ikään ei tiedä.
Mulla tämä vika on ilmennyt pienenä nykimisenä, kierrosten ollessa noin 2000 ja vauhtia 80km/h. Valo ei ole siinä vaiheessa syttynyt, eilenkin vasta sitten kun käytin autoa hetken aikaa tyhjäkäynnillä päästessäni työpaikan pihaan. Silloin alkaa käymään selvästi kolmella sylinterillä. Sammutus ja koodin poisto ja kaikki ok. Tänään vikaa ei ole toistaiseksi ollut ja töihin tultiin ilman nykimisiä ja valon syttymistä. Saa nähdä auttoiko se paskaisen bensansuodattimen vaihto.
Niin ja öljymäärän tarkistin ajotietokoneesta. Ainakin se väitti että Oil level OK. Tikkuahan tässä ei ole.

Niin ja öljymäärän tarkistin ajotietokoneesta. Ainakin se väitti että Oil level OK. Tikkuahan tässä ei ole.
No niin... Paremmalla testerillä kaverin kanssa tutkailtiin tilannetta. Antaa virheilmoituksia 3 sylinteriin tasaisin väliajoin kun auto käy tyhjäkäyntiä. Kierroksilla ei ilmoituksia tullut. Tultiin siihen tulokseen että ainoa mahdollinen vika on enää suutin 3 sylinterissä. Koska kovassa ajossa toimii täysin mutta tasaisilla pikkukierroksilla välillä nykii. Pitääs koittaa kollata jostain uusi suutin. Mistäs niitä parhaiten löytäis??
Mitenkä näissä nykyajan peleissä tuo bensan annostelu toimii? Siis suuttimen ohjaus. Ennen muinoin epätasainen tyhjäkäynti yhtä pyttyä sorsien tarkoitti venttiilivuotoa, kansipahvivikaa tai mäntävikaa.miihcars kirjoitti:No niin... Paremmalla testerillä kaverin kanssa tutkailtiin tilannetta. Antaa virheilmoituksia 3 sylinteriin tasaisin väliajoin kun auto käy tyhjäkäyntiä. Kierroksilla ei ilmoituksia tullut. Tultiin siihen tulokseen että ainoa mahdollinen vika on enää suutin 3 sylinterissä. Koska kovassa ajossa toimii täysin mutta tasaisilla pikkukierroksilla välillä nykii. Pitääs koittaa kollata jostain uusi suutin. Mistäs niitä parhaiten löytäis??
Pieni alkava vuoto venttiileissä näkyy vain tyhjäkäynnillä. Mutta tietenkin, jos käy välillä tyhjäkäyntiä hyvin, niin olisi joko suutin tai sytytys. Mutta toisaalta nämä molemmat viat voivat esiintyä myös vain kierroksilla, eikä ollenkaan tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi puolavika tulee esiin vasta kovemmilla työpaineilla, tai jo startatessa.miihcars kirjoitti:Ei kyllä oo ittelläkään aavistustakaan nykyautojen moottorinohjauksesta.... se olikin ennen helppoja ne viat ja korjaukset... mutta kaippa nämä nykyvehkeetkin viallisilla venoilla tms. Kävisi huonosti kokoajan. Tämä kun käy niinkun kello 98% käyntiajasta.....
Pitää vaihtaa viikonloppuna kolmosen suutinta johonkin toiseen sylinteriin ja kattoa vaihtaako vika paikkaa suuttimen mukana.... Jos ei vaihda, niin sitte ohivuotoja mittaamaan.... Ja jos ei sieltäkään löydy mitään, niin sitten alakaa käydä viat vähiin....
Tällä hetkellä vikavalo syttyy vaan ja ainoastaan tyhjäkäynnillä, jos käyttää esim.10 minuuttia paikallaan.
Tuollaisen keskustelun löysin suutinviasta ja oireet on kyllä täysin vastaavat ittellä.... http://www.dynamiitti.com/forum/viewtop ... t=vikavalo
Tällä hetkellä vikavalo syttyy vaan ja ainoastaan tyhjäkäynnillä, jos käyttää esim.10 minuuttia paikallaan.
Tuollaisen keskustelun löysin suutinviasta ja oireet on kyllä täysin vastaavat ittellä.... http://www.dynamiitti.com/forum/viewtop ... t=vikavalo
Hei!
Tänään on ruuvailtu taas. vaihdeltiin parin suuttimen paikkaa keskenään ja katsottiin puristuspaineet sylintereistä. sillä puolella ei ainakaan ole vikaa, kaikissa pytyissä oli paineet noin 12. Nyt sitten taas tarkkaillaan tilannetta, että vaihtuuko sytytyskatkoksen "paikka" eri sylinteriin, kun suuttimia on sekoiteltu...
Vieläkin edelleen vaivaa ihan vitusti se mahdollinen jakoketju vika, voisko olla kuitenkin se?? Voiko se antaa vikakoodiksi sytytyskatkoja? Vai pitääkö tulla muitakin, esim nokan asentotunnistimelta tms??? Auto edelleen toimii hyvin, vikavalo ei oo palanut pariin päivään.
Tänään on ruuvailtu taas. vaihdeltiin parin suuttimen paikkaa keskenään ja katsottiin puristuspaineet sylintereistä. sillä puolella ei ainakaan ole vikaa, kaikissa pytyissä oli paineet noin 12. Nyt sitten taas tarkkaillaan tilannetta, että vaihtuuko sytytyskatkoksen "paikka" eri sylinteriin, kun suuttimia on sekoiteltu...
Vieläkin edelleen vaivaa ihan vitusti se mahdollinen jakoketju vika, voisko olla kuitenkin se?? Voiko se antaa vikakoodiksi sytytyskatkoja? Vai pitääkö tulla muitakin, esim nokan asentotunnistimelta tms??? Auto edelleen toimii hyvin, vikavalo ei oo palanut pariin päivään.
Hei!
Tänään on ruuvailtu taas. vaihdeltiin parin suuttimen paikkaa keskenään ja katsottiin puristuspaineet sylintereistä. sillä puolella ei ainakaan ole vikaa, kaikissa pytyissä oli paineet noin 12. Nyt sitten taas tarkkaillaan tilannetta, että vaihtuuko sytytyskatkoksen "paikka" eri sylinteriin, kun suuttimia on sekoiteltu...
Vieläkin edelleen vaivaa ihan vitusti se mahdollinen jakoketju vika, voisko olla kuitenkin se?? Voiko se antaa vikakoodiksi sytytyskatkoja? Vai pitääkö tulla muitakin, esim nokan asentotunnistimelta tms??? Auto edelleen toimii hyvin, vikavalo ei oo palanut pariin päivään.
Tänään on ruuvailtu taas. vaihdeltiin parin suuttimen paikkaa keskenään ja katsottiin puristuspaineet sylintereistä. sillä puolella ei ainakaan ole vikaa, kaikissa pytyissä oli paineet noin 12. Nyt sitten taas tarkkaillaan tilannetta, että vaihtuuko sytytyskatkoksen "paikka" eri sylinteriin, kun suuttimia on sekoiteltu...
Vieläkin edelleen vaivaa ihan vitusti se mahdollinen jakoketju vika, voisko olla kuitenkin se?? Voiko se antaa vikakoodiksi sytytyskatkoja? Vai pitääkö tulla muitakin, esim nokan asentotunnistimelta tms??? Auto edelleen toimii hyvin, vikavalo ei oo palanut pariin päivään.
Suatana ku aikansa näitä jakoketjuvammoja täältä lukee, niin niinhän siinä käy, ettei saa öitänsä nukuttua jos sitä ei vaihdata.
Koskiselle Sjoelle tilattu aika jakopään tarkastukseen ja mahdolliseen vaihtoon.
Tämä sytytyskatkos vika on ajankohtainen edelleen, aikansa kun käy tyhjää, niin valo syttyy ja tasaisessa hiljaisessa ajossa tulee joskus nykimistä.


Tämä sytytyskatkos vika on ajankohtainen edelleen, aikansa kun käy tyhjää, niin valo syttyy ja tasaisessa hiljaisessa ajossa tulee joskus nykimistä.
Vaimon 180K:ssa on sama juttu. Nykii kylmänä n. 3000rpm:n kieppeillä. Sytytys häiriötä herjaa samalla tavalla.
Auto on ollut nyt pajalla kun uusi ketju kiristimineen tuli hommattua näitä pelotteluja luettua. Onpahan ohut - mokoma amppelinnaru. No hammaspyöräthän oli aika kuluneet ja niitä tässä vielä odotellaan. Samalla jymähti vielä ilmastoinnin kompurakin. Ihanan halpaa.
Autolla on mittarissa 150tkm. Kannattaa näköjään tarkistaa se ketju pyörineen vähintään!
Auto on ollut nyt pajalla kun uusi ketju kiristimineen tuli hommattua näitä pelotteluja luettua. Onpahan ohut - mokoma amppelinnaru. No hammaspyöräthän oli aika kuluneet ja niitä tässä vielä odotellaan. Samalla jymähti vielä ilmastoinnin kompurakin. Ihanan halpaa.
Autolla on mittarissa 150tkm. Kannattaa näköjään tarkistaa se ketju pyörineen vähintään!
Minun näkemykseni on, että tämä M271:n ja eräiden muidenkin ketjukoneiden ketjuongelma johtuu voiteluhäiriöistä. Ei voi olla niin, että tehdas ei olisi koekäyttänyt ja ajanut moottoria huomaamatta ongelmaa ja jatkanut vamistustakin kymene vuotta. Jostain syystä voitelu on toiminut koepenkissä ja testeissä. Samaan viittaa sekin, että osassa koneita ketju kestää, osassa laukeaa alle 100tkmn. Myös rattaiden kuluminen viittaa samaan.TimoV kirjoitti:Vaimon 180K:ssa on sama juttu. Nykii kylmänä n. 3000rpm:n kieppeillä. Sytytys häiriötä herjaa samalla tavalla.
Auto on ollut nyt pajalla kun uusi ketju kiristimineen tuli hommattua näitä pelotteluja luettua. Onpahan ohut - mokoma amppelinnaru. No hammaspyöräthän oli aika kuluneet ja niitä tässä vielä odotellaan. Samalla jymähti vielä ilmastoinnin kompurakin. Ihanan halpaa.
Autolla on mittarissa 150tkm. Kannattaa näköjään tarkistaa se ketju pyörineen vähintään!
No niin auto ajossa. Hyvin pelaa, nykimiset hävisivät rempan myötä, heittoa oli 10 astetta kampuralla.
Nokkapyörien kuluminen ketjun venyessä johtuu ihan selkeästi ala-arvoisesta materiaalista. Uudet pyörät on kovuudeltaan ihan eri maata. Josko sitä seuraavat 150 tkm ajaisi tuolla ketjulla.
Laitettiin samalla 62mm kompuran hihnapyörä http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-SMALLE ... 2114838611. Ero entiseen on selkeä, kokeilin autoa rempan jälkeen vanhalla ja sitten uudella. Vääntää paljon paremmin - vielä kun ohjelmoisi, niin saisi kaiken mitattua ulos tuosta muutoksesta.
Nokkapyörien kuluminen ketjun venyessä johtuu ihan selkeästi ala-arvoisesta materiaalista. Uudet pyörät on kovuudeltaan ihan eri maata. Josko sitä seuraavat 150 tkm ajaisi tuolla ketjulla.
Laitettiin samalla 62mm kompuran hihnapyörä http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-SMALLE ... 2114838611. Ero entiseen on selkeä, kokeilin autoa rempan jälkeen vanhalla ja sitten uudella. Vääntää paljon paremmin - vielä kun ohjelmoisi, niin saisi kaiken mitattua ulos tuosta muutoksesta.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Öljynvaihtovälin puolittaminen ei liene turha varotoimenpide. Varsinkin, jos ajaa paljon kaupungissa ja lyhyttä ajoa, niin kosteutta ja karstaa kertyy öljyn sekaan nopeassa tahdissa. Toisekseen itse en ainakaan luota hetkeäkään siihen sähköiseen anturiin, joka vahtii öljyn määrää. 15tkm kun ajaa ja luottaa sokeasti siihen anturiin, niin voi öljyn määrä olla moottorissa jo hyvinkin vähäinen.sipi kirjoitti:Minun näkemykseni on, että tämä M271:n ja eräiden muidenkin ketjukoneiden ketjuongelma johtuu voiteluhäiriöistä. Ei voi olla niin, että tehdas ei olisi koekäyttänyt ja ajanut moottoria huomaamatta ongelmaa ja jatkanut vamistustakin kymene vuotta. Jostain syystä voitelu on toiminut koepenkissä ja testeissä. Samaan viittaa sekin, että osassa koneita ketju kestää, osassa laukeaa alle 100tkmn. Myös rattaiden kuluminen viittaa samaan.TimoV kirjoitti:Vaimon 180K:ssa on sama juttu. Nykii kylmänä n. 3000rpm:n kieppeillä. Sytytys häiriötä herjaa samalla tavalla.
Auto on ollut nyt pajalla kun uusi ketju kiristimineen tuli hommattua näitä pelotteluja luettua. Onpahan ohut - mokoma amppelinnaru. No hammaspyöräthän oli aika kuluneet ja niitä tässä vielä odotellaan. Samalla jymähti vielä ilmastoinnin kompurakin. Ihanan halpaa.
Autolla on mittarissa 150tkm. Kannattaa näköjään tarkistaa se ketju pyörineen vähintään!
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078