Hehkurele, ei käynnisty pakkasella
Hehkurele, ei käynnisty pakkasella
200 cdi ei lähtenyt pakkasella, 10 astetta, käyntiin. Irroitin hehkureleeltä liittimen ja mittasin siitä ja maan väliltä vastukset, kaikki tasan 0,06 ohm. Moottori oli käyntilämmin, jokatapauksessa voidaan päätellä että hehkut OK. Seuraavaksi katsoin koetinkynällä hehkuttaessa, ei tule jännitettä hehkuille. Purin hehkureleen, liimasauma auki pienellä meisselillä ja purkki auki. Kärjet siis alun perinkin vetivät, ääni kuului selvästi, myös irroitus. Kärjissä oli vähän piikkiä mutta muuten OK. Putsasin kärjet ja purkki kasaan, nyt toimii. Vika oli siis kärkien välissä oleva palanut karsta joka ei johtanut tarvittavaa virtaa hehkutulpille. Purkin voi siis avata ja kärjet tarkistaa jos mittaus osoittaa sitä tarvetta. Homma menee yleismittarilla ja normaalilla pättelyllä läpi ihan oikein.
Hyvää Joulua Kaikille!
Hyvää Joulua Kaikille!
Nyt pakkasta -5, ei käynnisty edes sahaamalla vaikka akku on uusi ja pyörittää hyvin. Hehkut toimii ja hehkutin useita kertoja. Lämmitin polttoainesuodattimen kuumailmapuhaltimella, suodatin on uusi ja tankissa talvilaatua. Viime talvena lähti kovastakin pakkasesta ihan hyvin. Tästä pitää nyt jotain uutta kehitellä. Viimeksi laitoin töpseliin 10 minuutiksi ja siitä lähti heti käymään kilahtamalla. Pari tankillista on ajettu näiden vikojen välillä ongelmitta kun ollut plussakeliä. Sahatessa ei savua tule yhtään putkesta eikä ole mitään eloa, ei saa siis yhtään soppaa. Ajossa toimii hyvin, tehoja on ja kaikki muuten OK.
Imuvuodolta ei vaikuta, koska lämpötiloissa nollan yläpuolella ei ole mitään käynnistysongelmia vaikka olisi nokka ylämäessä parkissa. Minulla on ollut muunmerkkisiäkin diisseleitä ja imuvuoto on kyllä tuttu vika. Silloin lähtee saattelemalla tai vähitellen käyntiin jne.
Nyt on niin että paine ei esim. nouse rail-pukessa riittävästi ja paineanturin ohjaamana järjestelmä kytkee pysäyttimen eli katkaisee syötön. Mitään lupaamista ei startatessa esiinny eikä tule savua putkesta kuten normaalissa ilmavuodossa pitäisi. Taas kokeilin, 10 min töpselissä ja heti lähti.
Jos rail-putken paineanturin tiiviste vuotaisi, se vuotaisi polttoaineet silloin ulos ja sen näkisi, siis se etupään anturi. Takapäässä ymmärtääkseni on magneettiventtiili eli paineenrajoitusventtiili joka aukeaa säädetyssä paineessa ja johtaa auetessaan painetta tankkiin. Tässä kalusteessa on kylläkin pieni (viton)o-rengas/tukirengas -yhdistelmä joka vuotaessaan voisi päästää syöttöpaineen tankkiin. Toisaalta voi paineanturikin antaa väärää arvoa ollessaan viallinen. Yksi mahdollisuus on tietysti nokka-akselin induktiivinen asentotunnistin. Ja yksi on suutinvika niin että ohivuotaa paluuseen eikä aukaisupaineen raja ylity mutta tähänkin lämpötila sopii huonosti, siis ettei tekisi mitään muuta vikaa.
Tästäpä pitänee lähteä testeriin taas vaihteeksi, katsotaan mitä lopulta löytyy. Nyt auoin em. kalusteet ja rail-putken takapään venttiilissä oli pikku-o-renkaan päällä ikäänkuin elmukelmua ohutta muovia pieni pala?
Nyt on niin että paine ei esim. nouse rail-pukessa riittävästi ja paineanturin ohjaamana järjestelmä kytkee pysäyttimen eli katkaisee syötön. Mitään lupaamista ei startatessa esiinny eikä tule savua putkesta kuten normaalissa ilmavuodossa pitäisi. Taas kokeilin, 10 min töpselissä ja heti lähti.
Jos rail-putken paineanturin tiiviste vuotaisi, se vuotaisi polttoaineet silloin ulos ja sen näkisi, siis se etupään anturi. Takapäässä ymmärtääkseni on magneettiventtiili eli paineenrajoitusventtiili joka aukeaa säädetyssä paineessa ja johtaa auetessaan painetta tankkiin. Tässä kalusteessa on kylläkin pieni (viton)o-rengas/tukirengas -yhdistelmä joka vuotaessaan voisi päästää syöttöpaineen tankkiin. Toisaalta voi paineanturikin antaa väärää arvoa ollessaan viallinen. Yksi mahdollisuus on tietysti nokka-akselin induktiivinen asentotunnistin. Ja yksi on suutinvika niin että ohivuotaa paluuseen eikä aukaisupaineen raja ylity mutta tähänkin lämpötila sopii huonosti, siis ettei tekisi mitään muuta vikaa.
Tästäpä pitänee lähteä testeriin taas vaihteeksi, katsotaan mitä lopulta löytyy. Nyt auoin em. kalusteet ja rail-putken takapään venttiilissä oli pikku-o-renkaan päällä ikäänkuin elmukelmua ohutta muovia pieni pala?
.
Olisko kuitenkin paineanturivika, niinkuin dealer alussa arvuutteli.
Sekun taitaa myös tulla tyypillisesti pakkasten kanssa.
Siis silloin ei mikään vuoda ja kun lähtee käyntiin, niin kaikki todellakin pelaa kunnolla.
Anturikin on itseasiassa kunnossa, hiukan jäykkä vain alussa ja kertoo siten sen alkupaineen liian pieneksi järjestelmälle, joka ei sitten ruiskauta.
.
Olisko kuitenkin paineanturivika, niinkuin dealer alussa arvuutteli.
Sekun taitaa myös tulla tyypillisesti pakkasten kanssa.
Siis silloin ei mikään vuoda ja kun lähtee käyntiin, niin kaikki todellakin pelaa kunnolla.
Anturikin on itseasiassa kunnossa, hiukan jäykkä vain alussa ja kertoo siten sen alkupaineen liian pieneksi järjestelmälle, joka ei sitten ruiskauta.
.
O-rengas vaihdettu
O-rengas, paineensäätimeen, kuvassa pieni vihreä ylimpänä. Vaihdoin tilalle tavallisen NBR 70 - 3,5x2 -renkaan, ajettu pari päivää ilman murheita. Rengas maksoi 25 senttiä hydrauliikkamyymälässä. Nyt odotellaan vain kovempia pakkasia?

Periaate tässä hommassa on se, jos vika on O-renkaassa 0,25 eur ei silloin tarvitse vaihtaa koko säädintä 400 eur Bosch-varaosaliikkeessä, muualla kylläkin halvempi. Vaihtoon menee muutama minuutti ja on mielenkiintoisempaa tutkia itse halvalla kokeilulla että sensijaan kokeilun teettäisi merkkikorjaamolla, sitähän se sielläkin olisi. Kalliita harjotuksia on täälläkin mersufoorumeilla tehty lukemattomia eikä vika ole korjaantunut miksikään. Että sen huonommin ei voi mennä nämä omatkaan kokeilut ja ainakin rahat säästyy ja voi kaiken lisäksi tulla kuntoonkin. Yhdestäkään autosta en ole luopunut vielä sen takia ettei olisi kuntoon saatu. Ilmoittelen taas kun uusia havaintoja saadaan.

Periaate tässä hommassa on se, jos vika on O-renkaassa 0,25 eur ei silloin tarvitse vaihtaa koko säädintä 400 eur Bosch-varaosaliikkeessä, muualla kylläkin halvempi. Vaihtoon menee muutama minuutti ja on mielenkiintoisempaa tutkia itse halvalla kokeilulla että sensijaan kokeilun teettäisi merkkikorjaamolla, sitähän se sielläkin olisi. Kalliita harjotuksia on täälläkin mersufoorumeilla tehty lukemattomia eikä vika ole korjaantunut miksikään. Että sen huonommin ei voi mennä nämä omatkaan kokeilut ja ainakin rahat säästyy ja voi kaiken lisäksi tulla kuntoonkin. Yhdestäkään autosta en ole luopunut vielä sen takia ettei olisi kuntoon saatu. Ilmoittelen taas kun uusia havaintoja saadaan.
Re: O-rengas vaihdettu
Tuliko kuntoon o-renkaan vaihdolla ?vai onko käynyt pakkasen puolella,että tietäis ?HA kirjoitti:O-rengas, paineensäätimeen, kuvassa pieni vihreä ylimpänä. Vaihdoin tilalle tavallisen NBR 70 - 3,5x2 -renkaan, ajettu pari päivää ilman murheita. Rengas maksoi 25 senttiä hydrauliikkamyymälässä. Nyt odotellaan vain kovempia pakkasia?
Periaate tässä hommassa on se, jos vika on O-renkaassa 0,25 eur ei silloin tarvitse vaihtaa koko säädintä 400 eur Bosch-varaosaliikkeessä, muualla kylläkin halvempi. Vaihtoon menee muutama minuutti ja on mielenkiintoisempaa tutkia itse halvalla kokeilulla että sensijaan kokeilun teettäisi merkkikorjaamolla, sitähän se sielläkin olisi. Kalliita harjotuksia on täälläkin mersufoorumeilla tehty lukemattomia eikä vika ole korjaantunut miksikään. Että sen huonommin ei voi mennä nämä omatkaan kokeilut ja ainakin rahat säästyy ja voi kaiken lisäksi tulla kuntoonkin. Yhdestäkään autosta en ole luopunut vielä sen takia ettei olisi kuntoon saatu. Ilmoittelen taas kun uusia havaintoja saadaan.
Tänään pakkasta 10 astetta. Mersu lähti käyntiin yhdellä normaalihehkulla ja noin 5 sekunnin startilla. Käynti oli heti virheetöntä ja lähti heti kun heräsi. Mutta mielestäni sahausaika oli liian pitkä. 200 cdi:ni ei lähde nollakelistäkään samalla tavalla kilahtamalla käyntiin kuin lähti esim. Vectra 2,0 hdi.
Kysymys: kuinka uusi tai muuten ehjä commonrailimersu lähtee käyntiin -5 pakkasella, kilahtaako heti vai sahauttaako muutaman sekunnin?
Nyt on hankittuna myös Geniscan GS 400 mikä saisi olla nykyautojen vakiovarusteena tai jopa sisäänrakennettuna auton omaan tietokoneen käyttöliittymään. Laite ei anna nyt yhtään vikakoodia tai "freeze frame" -tietoa sen jälkeen kun nollasin vanhat koodit.
Jos näitä ongelmia tulee jatkossa lisää, eikä vikakoodeja tule, voi ihan hyvin hankkia reaaliaikaisen anturitiedon lukijan läppäriin. Nämä välineet tienaavat hintansa jo silläkin ettei tarvita ajanvarausta ja olla töistä poissa näiden takia. Odotellaan nyt kovempia pakkasia että löytyisi isompia vikoja että mielenkiinto säilyy eikä mersunpidosta tule liian helppoa.
Kysymys: kuinka uusi tai muuten ehjä commonrailimersu lähtee käyntiin -5 pakkasella, kilahtaako heti vai sahauttaako muutaman sekunnin?
Nyt on hankittuna myös Geniscan GS 400 mikä saisi olla nykyautojen vakiovarusteena tai jopa sisäänrakennettuna auton omaan tietokoneen käyttöliittymään. Laite ei anna nyt yhtään vikakoodia tai "freeze frame" -tietoa sen jälkeen kun nollasin vanhat koodit.
Jos näitä ongelmia tulee jatkossa lisää, eikä vikakoodeja tule, voi ihan hyvin hankkia reaaliaikaisen anturitiedon lukijan läppäriin. Nämä välineet tienaavat hintansa jo silläkin ettei tarvita ajanvarausta ja olla töistä poissa näiden takia. Odotellaan nyt kovempia pakkasia että löytyisi isompia vikoja että mielenkiinto säilyy eikä mersunpidosta tule liian helppoa.
.
Akku, hehkut.
Virran ei tarvi olla loppu, jo sen lieväkin vähyys näyttää aiheuttavan mitä kummallisimpia oireita.
Mesessä käynnistyminen on sikäli mielenkiintoinen juttu, että ennenkuin mitään muuta alkaa oikeastan tapahtumaan, niin järjestelmä määrittelee kampiakselin nollamerkin oikean kohdan kampiakselin ja nokka- akselin päissä sijaitsevien antureiden avulla.
Kun merkit ovat toisiinsa nähden oikeassa asennossa, niin vasta sitten aloitetaan varsinaiset "käynnistymistoimet".
Kun moottori jostain syystä pyrkii pysähtymään aina samaan kohti, niin alkupään "tyhjää" voi olla lähes kaksi kierrosta.
Lopussa pääsen jo aiheeseenkin, eli jos mese ei ihan heti käynnistykkään, niin se voi olla järjestelmästä johtuva ominaisuuskin.
Täysin mekaanist voi tosiaan lähtä hetikin, kun se "mekaaninen sytkä" on kokoajan kohdillaan.
Ne yleismalliset lukijat ei näytä lähellekkään kaikkea järjestelmän keräämää häiriötietoa.
Carsoft, toimiessaan on jo paljon parempi.
Stardiaknose sitten kertoisi jo korjausohjeetkin.
Akku, hehkut.
Virran ei tarvi olla loppu, jo sen lieväkin vähyys näyttää aiheuttavan mitä kummallisimpia oireita.
Mesessä käynnistyminen on sikäli mielenkiintoinen juttu, että ennenkuin mitään muuta alkaa oikeastan tapahtumaan, niin järjestelmä määrittelee kampiakselin nollamerkin oikean kohdan kampiakselin ja nokka- akselin päissä sijaitsevien antureiden avulla.
Kun merkit ovat toisiinsa nähden oikeassa asennossa, niin vasta sitten aloitetaan varsinaiset "käynnistymistoimet".
Kun moottori jostain syystä pyrkii pysähtymään aina samaan kohti, niin alkupään "tyhjää" voi olla lähes kaksi kierrosta.
Lopussa pääsen jo aiheeseenkin, eli jos mese ei ihan heti käynnistykkään, niin se voi olla järjestelmästä johtuva ominaisuuskin.
Täysin mekaanist voi tosiaan lähtä hetikin, kun se "mekaaninen sytkä" on kokoajan kohdillaan.
Ne yleismalliset lukijat ei näytä lähellekkään kaikkea järjestelmän keräämää häiriötietoa.
Carsoft, toimiessaan on jo paljon parempi.
Stardiaknose sitten kertoisi jo korjausohjeetkin.
EI KÄYNNISTY PAKKASELLA! Lyhyt kertaus, akku ja hehkut kunnossa. Yli -5 lämpötiloissa pelaa täysin moitteettomasti. Vika on sellainen että alle -5 ei käynnisty millään sahaamisella, pyörittää hyvin. Vähänkin aikaa töpselissä ja lähtee heti.
Nyt on mitattu ja auto parhaillaan töpselissä. Kun kohta käynnistyy, otan uudet testilukemat ja vielä mittaan suuttimien ohivuodot varoiksi. Mittarina on ELM-327, läppäri ja ilmaisohjelma wOBD. Nyt näyttää siltä että rail-paineet ei nouse yhtään, on siis ihan nollassa sahatessa. Tuossakin sahauksen aikana lukija skannasi sen nollan? Suuttimien ohivuoto ei tuottaisi ihan puhdasta nollaa, ymmärtääkseni. Tästä voisi päätellä vikaa rail-paineensäätimessä.
Tutkimukset jatkuu. Tässä on nyt tarkoitus määritellä vika muuten kuin osia kokeeksi vaihtamalla. Kiitos kaikille vastaajille josta ovat vaivaa tästä nähneet!
Mersufoorumilla on sama ongelma ollut jollain "hirvikuja2" ML270 cdi:ssä viime talvena, sitäkin kokeilemalla yritetty korjata tuloksetta mutta valitettavasti ketju päättyy kesken eikä vika selviä siitä.
Mikä olisi hyvä ja ilmainen ELM-327 -yhteensopiva graafinen mittaussofta Windowsiin? Lähden nyt, 15 min töpselissä, käynnistämään, -8 pakkasta mutta yöllä ollut enemmän ja auto seisonut 1 vrk. Palaan asialle.
Nyt on mitattu ja auto parhaillaan töpselissä. Kun kohta käynnistyy, otan uudet testilukemat ja vielä mittaan suuttimien ohivuodot varoiksi. Mittarina on ELM-327, läppäri ja ilmaisohjelma wOBD. Nyt näyttää siltä että rail-paineet ei nouse yhtään, on siis ihan nollassa sahatessa. Tuossakin sahauksen aikana lukija skannasi sen nollan? Suuttimien ohivuoto ei tuottaisi ihan puhdasta nollaa, ymmärtääkseni. Tästä voisi päätellä vikaa rail-paineensäätimessä.
Tutkimukset jatkuu. Tässä on nyt tarkoitus määritellä vika muuten kuin osia kokeeksi vaihtamalla. Kiitos kaikille vastaajille josta ovat vaivaa tästä nähneet!
Mersufoorumilla on sama ongelma ollut jollain "hirvikuja2" ML270 cdi:ssä viime talvena, sitäkin kokeilemalla yritetty korjata tuloksetta mutta valitettavasti ketju päättyy kesken eikä vika selviä siitä.
Mikä olisi hyvä ja ilmainen ELM-327 -yhteensopiva graafinen mittaussofta Windowsiin? Lähden nyt, 15 min töpselissä, käynnistämään, -8 pakkasta mutta yöllä ollut enemmän ja auto seisonut 1 vrk. Palaan asialle.
Kiitos Tuikulle ohjeista, Nokian Shellin pojille kun O-renkaat löytyi hyllystä lauantai-iltana ja Janimatille tutkimustyöstä!

Vasemmalla uusi ja oikealla vanha, painunut O-rengas, koko 9 x 2,5 arviolta nitriilikumi 70 SH.
Katsotaan taas mitä sanoo, tuossa on ainakin selvä vika. Kyseessä olisi siis syöttöpumpun imuvuoto. Epälooginen vähän perinteiseen ilmavuotoon verrattuna mutta voi se näinkin olla. Jatkuu...

Vasemmalla uusi ja oikealla vanha, painunut O-rengas, koko 9 x 2,5 arviolta nitriilikumi 70 SH.
Katsotaan taas mitä sanoo, tuossa on ainakin selvä vika. Kyseessä olisi siis syöttöpumpun imuvuoto. Epälooginen vähän perinteiseen ilmavuotoon verrattuna mutta voi se näinkin olla. Jatkuu...
Tiivistekeskus sanoo: NBR kestää kylmää riippuen koostumuksesta -20- -50 ja kuumaa +100 ja hetkellisesti +120, kuumassa vanhenee nopeammin. Fluorikumi Viton/FPM kestää kylmää -25 (tietyissä tapauksissa jopa -40 staattisissa käytöissä), kuumaa sen sijaan +200. Vitonilla on selvästi kuumapää parempi ja sitä kautta vanhenee hitaammin. Ongelma on siinä että Vitonissa yleensä vähemmän valikoimaa, tätä lähinnä on 8,3x2,4, voi se olla sekin. Tosin ei myydä ihan joka maitokaupssa kuten NBR:ää. Mene ja tiedä sitten niiden alkuperäisvaraosien seoksista.
Puhut kutistumisesta, siihen tilavuuden lämpötilakertoimeen ei lähteeni ota kantaa mutta ratkaisevaa lienee kuitenkin kimmoisuus vanhetessaan.
Vanhaat renkaat kyllä olivat täysin terveet ja notkeat että kyseessä kaiketi normaali kuluminen. Paineensäätimen O-rengas oli Vitonia ja sekin kulunut samoin että molempi parempi.
Puhut kutistumisesta, siihen tilavuuden lämpötilakertoimeen ei lähteeni ota kantaa mutta ratkaisevaa lienee kuitenkin kimmoisuus vanhetessaan.
Vanhaat renkaat kyllä olivat täysin terveet ja notkeat että kyseessä kaiketi normaali kuluminen. Paineensäätimen O-rengas oli Vitonia ja sekin kulunut samoin että molempi parempi.
TÄNÄÄN LÄHTI kolmen sekunnin startilla, auton mittarissa -8, kytkimestäkin päätellen moottori oli kylmä. Eilen vaihdoin kaikki O-renkaat, muut oli ennenkin vaihdettu mutta ne syöttöpumpun renkaat litistyneitä. Voi olla että se imuputki suodattimelta itsekin kuluu tai naarmuuntuu renkaiden vaihdossa, voisi tämän vaihtaa kokonaankin.
Tässä täytyy nyt olla kysymys siitä syöttöpumpun paineesta, sen varmaan pitää avata joku jousikuorma ruiskutuspumpulla eikä tämä paineraja vanhoilla renkailla ylity. Noissa ei kai sähköllä ole mitään tekemistä että ovat ihan mekaanisia kalusteita.
Toivotaan että tämä tarina loppuu tähän.
Tässä täytyy nyt olla kysymys siitä syöttöpumpun paineesta, sen varmaan pitää avata joku jousikuorma ruiskutuspumpulla eikä tämä paineraja vanhoilla renkailla ylity. Noissa ei kai sähköllä ole mitään tekemistä että ovat ihan mekaanisia kalusteita.
Toivotaan että tämä tarina loppuu tähän.
Korkeapainepumpun O-renkaat
Tänään ei lähtenyt käyntiin, pakkasta -4 astetta. Aiempien korjausten jälkeen toimi aina vähän aikaa mutta nyt selvästi pakkasraja oli lämpöisemmässä kuin ennen.
Nyt vaihdoin korkeapainepumpun O-renkaat uusiin 5x2 NBR -vakiorenkaisiin. Saa taas nähdä mikä vaikutus tälläkin pidemmän päälle on. Nyt ei tule mieleen heti enään muuta, mutta noissakin oli selvästi jo pientä alkavaa vikaa jos niiden takana pitäisi pysyä täysi rail-paine? Tämän korjauksen budjetti oli 1,5 eur.

Nyt vaihdoin korkeapainepumpun O-renkaat uusiin 5x2 NBR -vakiorenkaisiin. Saa taas nähdä mikä vaikutus tälläkin pidemmän päälle on. Nyt ei tule mieleen heti enään muuta, mutta noissakin oli selvästi jo pientä alkavaa vikaa jos niiden takana pitäisi pysyä täysi rail-paine? Tämän korjauksen budjetti oli 1,5 eur.

Vanhoja muistellen...
Miten tarina päättyi, poistuiko ongelma niillä korkeapainepumpun uusilla o-renkailla? Itsellä parhaillaan vastaava ongelma "päällä", korkeapainepumppuun vaihdettu tiivistesarja (siis sinne pumpun sisään), suodattimelta lähtevään putkeen vaihdettu o-rengas molempiin päihin. Syksyllä toimi ensimmäisten pakkasten aikaan moitteetta, mutta huollossa käynnin jälkeen (pa-suod. vaihto) ongelmat alkoivat. Muita tiivisteitä en pa-putkiin ole vielä vaihtanut. Oma auto on siis 270cdi vm-2003
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4303
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Vanhoja muistellen...
Tarkistele näkyykö niissä putkissa silloin ilmakupliasami76 kirjoitti:Miten tarina päättyi, poistuiko ongelma niillä korkeapainepumpun uusilla o-renkailla? Itsellä parhaillaan vastaava ongelma "päällä", korkeapainepumppuun vaihdettu tiivistesarja (siis sinne pumpun sisään), suodattimelta lähtevään putkeen vaihdettu o-rengas molempiin päihin. Syksyllä toimi ensimmäisten pakkasten aikaan moitteetta, mutta huollossa käynnin jälkeen (pa-suod. vaihto) ongelmat alkoivat. Muita tiivisteitä en pa-putkiin ole vielä vaihtanut. Oma auto on siis 270cdi vm-2003
Toinen tarkisteltava suutimien paluu puolen vuoto,
paine anturin voi kokeila niin että ottaa siitä johdonirti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä