Nakuttava W203
Nakuttava W203
307t ajettu v2001 220cdi kyseessä. Parin viikon ja 3000km pohjoisen reissun jälkeen vesiletku antautui paluumatkalla.
Ensin syttyi check coolant level lamppu, josta en osannut liikaa huolestua koska auto oli joka tapauksessa menossa suoraan kausihuoltoon reissun jälkeen, vuotoja ei näkynyt, edellisestä lisäyksestä oli yli pari vuotta, ja paisarissa näytti olevan tavaraa. Ts. oletin, että on vain ajan myötä päässyt hieman tyhjenemään ja jatkoin matkaa. Lämmöt pysyivät koko ajan normaalina. Pari tuntia valon syttymisen jälkeen auto sammui äkisti keskelle moottoritetä ja lämmöt olivat lähes tapissa. Edelleenkään en nähnyt minkäänlaista vuotoa missään. Hetken päästä lähti jälleen käymään ja viimeiset vajaa 200km tultiin siten, että vajaan puolen tunnin välein pysähdys vesipistelle, säiliö täyteen ja eteenpäin. Lämmöt pysyivät 80-90 hujakoilla koko ajan. Kotona huomasin sitten sen vuodonkin. Paisarin yläosasta lähtevä ohut letku oli haljennut muutaman sentin matkalta flektin päällä, ja sieltä tuli auton käydessä nestettä pihalle.
Todennäköisesti tuon episodin seurauksena auto alkoi pitämään aika voimakasta nakutusta (Toki ennen ongelmia oli radiota yms. päällä, joten on voinut huomaamatta alkaa jo vähän aiemminkin eikä näillä sikäli ole varmaa yhteyttä toisiinsa).
Onko mitään arvauksia mistä tuo voisi tulla? Vedot tuntuisivat olevan tallella, öljyä on, eikä auto savuta yhtään. Jonkinlainen höyryn haju tuntuu ulkopuolella kun kone lämmin. Oletin/toivoin, että olisi vesipumppuvika, mutta sama nakutus kuuluu vaikka auton käynnistää ilman hihnaa. En ole uskaltanut ajaa kuin 20km koelenkin tuon jälkeen, ja ainakaan tuolla matkalla ei enää hävittänyt nesteitäkään mihinkään, joten tod.näk se letku oli ainoa syy siihen vaivaan.
Äänet kuulee alla olevalta videolta, joskin 'livenä' kuulostaa mielestäni vielä vähän pahemmalta:
https://www.youtube.com/watch?v=jThLd69ExlQ
Ensin syttyi check coolant level lamppu, josta en osannut liikaa huolestua koska auto oli joka tapauksessa menossa suoraan kausihuoltoon reissun jälkeen, vuotoja ei näkynyt, edellisestä lisäyksestä oli yli pari vuotta, ja paisarissa näytti olevan tavaraa. Ts. oletin, että on vain ajan myötä päässyt hieman tyhjenemään ja jatkoin matkaa. Lämmöt pysyivät koko ajan normaalina. Pari tuntia valon syttymisen jälkeen auto sammui äkisti keskelle moottoritetä ja lämmöt olivat lähes tapissa. Edelleenkään en nähnyt minkäänlaista vuotoa missään. Hetken päästä lähti jälleen käymään ja viimeiset vajaa 200km tultiin siten, että vajaan puolen tunnin välein pysähdys vesipistelle, säiliö täyteen ja eteenpäin. Lämmöt pysyivät 80-90 hujakoilla koko ajan. Kotona huomasin sitten sen vuodonkin. Paisarin yläosasta lähtevä ohut letku oli haljennut muutaman sentin matkalta flektin päällä, ja sieltä tuli auton käydessä nestettä pihalle.
Todennäköisesti tuon episodin seurauksena auto alkoi pitämään aika voimakasta nakutusta (Toki ennen ongelmia oli radiota yms. päällä, joten on voinut huomaamatta alkaa jo vähän aiemminkin eikä näillä sikäli ole varmaa yhteyttä toisiinsa).
Onko mitään arvauksia mistä tuo voisi tulla? Vedot tuntuisivat olevan tallella, öljyä on, eikä auto savuta yhtään. Jonkinlainen höyryn haju tuntuu ulkopuolella kun kone lämmin. Oletin/toivoin, että olisi vesipumppuvika, mutta sama nakutus kuuluu vaikka auton käynnistää ilman hihnaa. En ole uskaltanut ajaa kuin 20km koelenkin tuon jälkeen, ja ainakaan tuolla matkalla ei enää hävittänyt nesteitäkään mihinkään, joten tod.näk se letku oli ainoa syy siihen vaivaan.
Äänet kuulee alla olevalta videolta, joskin 'livenä' kuulostaa mielestäni vielä vähän pahemmalta:
https://www.youtube.com/watch?v=jThLd69ExlQ
Mäntävaurio, nelosen mäntä leikkaa kiinni ennenpitkää kun jäähdytys loppuu. Tosin näyttäisi käyvän suht tasaisesti ?
Starilla voisi katsoa suuttimien vertailuarvot. Suutin voi myös nakuttaa noin, mutta vertailuarvot heittää myös jos puristuspaineissa on vikaa.
Mahdollisesti kuitenkin selviäisi, missä sylinterissä ongelma on.
Starilla voisi katsoa suuttimien vertailuarvot. Suutin voi myös nakuttaa noin, mutta vertailuarvot heittää myös jos puristuspaineissa on vikaa.
Mahdollisesti kuitenkin selviäisi, missä sylinterissä ongelma on.
Kiitoksia vinkeistä. Käy tosiaan ihan tasaisesti. Ainoana erona vanhaan tuo nakutus. Täytyy varmistaa tuo mäntä ja katsoa myös ne suuttimet. Vekotin on palvellut niin hyvin etten soisi sille vielä eutanasiaa vaikka ikää jo onkin, mutta toki jos korjauskustannukset alkaavat nousemaan nelinumeroisiksi niin pitää miettiä onko järkeä laittaa kuntoon, vai pistää se raha vaikka osaksi uudempaa samanlaista.
Kokeilin, mutta eipä tosta omalla tietämyksellä osannut paljoa tulkintoja tehdä: https://youtu.be/xgzfTh2sJz8Leemu kirjoitti:Ookko sitä öljykorkkia raottanu moottorin käydessä?kiikkala kirjoitti:Eipä näkynyt Starillakaan mitään. Korjaamon arvaus oli, että konerikko ja olipa sitten isompi tai pienempi, niin korjauskustannus olisi pari kertaa auton arvo. Sääli.
Juu. Uskon itsekin, että tuon kyllä voisi kohtuuhintaan saada laitettua jos pystyisi tekemään kaiken itse ja olisi tila jossa seisottaa ja tehdä. Kilsathan tuossa koneessa ei vielä ihmeemmät ole, joten siitä voisi saada käypäisen vielä pitkäksi aikaa. Ehkä tässä tapauksessa nyt kuitenkin käy niin, että yritän katsella vähän uudempaa faceliftia tai w211:sta ja tuo jää varaosapeliksi.. Uusi kompura, laturi, putki yms..Mika.T kirjoitti:Ei näyttäs kyllä ihmeemmin huohottavan.
Aivan kuin ääni tulis jakopäästä.
Mutta eihän nuo moottorit paljoa maksa kun löytää yksityisen purkajan.
Muutamilla satasilla noita menee facebookin mersupalstoilla melkein viikottain.