ABS:n ja ESP:n vika!
ABS:n ja ESP:n vika!
Onko kukaan vaihtanut ABS:n pumpun sähkömoottoriin hiiliä? Onko miten paha homma?
Juuri äsken vaihdoin mokomat. Tuntuu olevan yleinen vika täällä meidän
leveysateillamme, eli ko. moottori toimii niin paljon käytössä, että sen hiilet
vain loppuvat. Ehditkö jo vaihtaa jarruvalokytkimen?, siitä yleensä aloitetaan
.... Ok . Murikka irtoaa yksikön sivusta T25:lla. Sen jälkeen varaat itselllesi
kolvin,3-haara ulosvetäjan, mauserin, rautasahanterän,5x5x13 kokoa olevat
hiilet ja alat töihin. Tämä homma ei välttämättä sovi vasta-alkajille, mutta
suhteellisen hyvän tuntipalkan tästä saa.... nimittäin hiilet maksavat 3€ ja
moottori 570€.
leveysateillamme, eli ko. moottori toimii niin paljon käytössä, että sen hiilet
vain loppuvat. Ehditkö jo vaihtaa jarruvalokytkimen?, siitä yleensä aloitetaan
.... Ok . Murikka irtoaa yksikön sivusta T25:lla. Sen jälkeen varaat itselllesi
kolvin,3-haara ulosvetäjan, mauserin, rautasahanterän,5x5x13 kokoa olevat
hiilet ja alat töihin. Tämä homma ei välttämättä sovi vasta-alkajille, mutta
suhteellisen hyvän tuntipalkan tästä saa.... nimittäin hiilet maksavat 3€ ja
moottori 570€.
ESP-ABS pumpun hiilet
Jep. Tuossa juuri onnistuin ehkä innostamaan ihmisiä ko. operaatioon, joten
lisäselvitykset ovat paikallaan... Ko .yksikkö ei! ole tarkoittettu purettavaksi.
Mutta minkä ihminen on kasannut sen eläin voi purkaa. Olisin ottanut kuvia, jos olisin ymmärtänyt tämä olevan sellainen asia, joka useita kiinnostaisi. Yksiktyiskohtaisesti lupaan kuitenkin vastata kaikkiin kysymyksiin ,mitä
tähän aiheeseen liittyy...
lisäselvitykset ovat paikallaan... Ko .yksikkö ei! ole tarkoittettu purettavaksi.
Mutta minkä ihminen on kasannut sen eläin voi purkaa. Olisin ottanut kuvia, jos olisin ymmärtänyt tämä olevan sellainen asia, joka useita kiinnostaisi. Yksiktyiskohtaisesti lupaan kuitenkin vastata kaikkiin kysymyksiin ,mitä
tähän aiheeseen liittyy...
Kerroppa "tekk" lyhyesti kuinka hiilien vaihto moottoriin sujui ja
kuinka käytännössä tehdään.
Omassa C 200 CDI -00 paloivat BAS-ESP-ABS - valot muutaman viikon
ja nyt löysin vian oikean pyörän ABS-anturista, johto pätkii, poikki.
Nuo moottorin hiilet olisi varmaan hyvä vaihtaa, kun kilometrit
lähestyy puolta miljoonaa, ennenkuin ne alkavat oma-aloitteisesti
kiusaamaan.
Tuota vikaa etsiessä käytin tuon moottorin irti ja mittasin liittimistä
vastusmittarilla moottoria samalla pyörittäen ja kontakti oli
kokoajan hyvä, uskoin moottorin olevan kunnossa niinkuin olikin.
Päällimäisenä oli laakeri ja seuraavana muovilevy. Lähteekö
homma käytiin kiskomalla ulosvetäjällä laakeri ulos ja mutta
tuleeko probleemia vastaan sen jälkeen?
kuinka käytännössä tehdään.
Omassa C 200 CDI -00 paloivat BAS-ESP-ABS - valot muutaman viikon
ja nyt löysin vian oikean pyörän ABS-anturista, johto pätkii, poikki.
Nuo moottorin hiilet olisi varmaan hyvä vaihtaa, kun kilometrit
lähestyy puolta miljoonaa, ennenkuin ne alkavat oma-aloitteisesti
kiusaamaan.
Tuota vikaa etsiessä käytin tuon moottorin irti ja mittasin liittimistä
vastusmittarilla moottoria samalla pyörittäen ja kontakti oli
kokoajan hyvä, uskoin moottorin olevan kunnossa niinkuin olikin.
Päällimäisenä oli laakeri ja seuraavana muovilevy. Lähteekö
homma käytiin kiskomalla ulosvetäjällä laakeri ulos ja mutta
tuleeko probleemia vastaan sen jälkeen?
Terve! itsekkin juuri vaihdoin noi hiilet -01 203 samanlainen ku uusimmissa202. homma on yksinkertainen. ku otat moottorin pois ni vedä se peltikuori eli onko sen hienonimi kettä pois... aika jäykkä vetää ku magneetit vetää puoleensa mut nätti otaa ku laittaa vaik akselinpään ruuvvipenkkiin ja muovinvälistä hieman meisselillä jelppaa... suraavaksi laakeripois et saa sen muovin pois missä on hiilet. uudet hiilet sisään ja eiku kasaan ja pienel vaival säästynyt paljon euroja...
mut osaisko kukaan minua jeesata etupyöräanturin tarkastuksessa et onko sökö vai ei?
mut osaisko kukaan minua jeesata etupyöräanturin tarkastuksessa et onko sökö vai ei?