Ajonesto ja varoitusvalot syttyvät moottorin lämmittyä

Vastaa Viestiin
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Ajonesto ja varoitusvalot syttyvät moottorin lämmittyä

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Mistä moinen vika? 220D kaikki keltaiset varoitusvalot syttyvät noin 10 min ajon jälkeen ja kierrsoluku- sekä nopeusmittari menevät nollaan. Muuten ajaminen täysin normaalia paitsi että ajonesto menee päälle jos pysähtyy. 10 min jälkeen taas kunnossa. Lataus toimii.
Bonde
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Korjaamolla oletetaan, että vika on ABS-ohjausyksikössä. Siinä on jkv maavuotoa joka aiheuttaa y.o. mittariston kaaoksen. Laukeaa, kun kytkee ABS:n pois.
Yksikön hinta 705 €.
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

ABS steuergerät vaihdettu 705 €. ja nyt pelaa hyvin.
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ei perkele. Valot syttyvät taas. Aina kostean sään aikaan ja noin vartin ajon jälkeen. Laitan kuvan mistä valoista on kyse kunhan ehdin . Mittarit menee nolliin paitsi polttoainem.
Pari "asiantuntijaa" väitää, että vika olisi laturissa.
s
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Onnistuisiko mitenkään mitata ajon aikana akun napajännitettä. Jos se esimerkiksi pääsee notkahtamaan ajon aikana niin voisi aiheuttaa sähköhäiriötä? Ettei tarvisi enää vaihtaa osia mututuntumalla.
I drive an Opel. What's your excuse?
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ok. Laitoin yleismittarin kojelautaan teipillä. Katsotaan sitten kun vika ilmenee taas uudelleen. Kiitos vinkistä.
s
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokeile vaihtaa ylijännitesuojarele jos autossa on sellainen, en muista oliko uusimmissa.
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tässä mallissa se on varmaan ohjausboksien vieressä koska takana se ei ole. Minkähän näköinen se on?
s
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rele on sama kuin 124:ssäkin eli sellainen alumiinikuorinen jossa sulake tai kaksi päällä.
Jos on niin löytyy vänkärin puolelta ison mustan muovisuojuksen alta, siis sen levyn joka ei ole ruuveilla kiinni.
Tai josko sitä levyä ei ole vaan testipistokkeen kansi on pyöreä 13 mm avainkannalla varustettu niin jossain siellä vänkärin puolella kuitenkin ... mikä vuosimalli se auto on ?
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

1998
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

No niin, eihän 1998 mallissa enää ole ylijänniterelettä. Nyt on ollut kuivaa säätä taas eikä vika ole ilmennyt. Valot mitkä syttyvät kesken ajoa ovat kaikki patisi öljy ja lataus ja vissiin ABS. Mittareista vain polttoaine toimii. Tacho ja matka jäävät paikoilleen. Lähtevät taas rullaamaan kun lähtee uudestaan liikkeelle mistä jäivät tauon jälkeen. Keskusyksikkö tavallaan menee hetkeksi jumiin, eli vika ei voi olla mittarikonsolissa eikä sen liitoksissa. Pitäisi vaihtaa toiseen autoon mutta kuka nyt tällaista ruosteläjää Luucaksilla ostais.
s
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ajettua tasatahtia maantietä noin 1/2 tunnin ajan tuli taas CAM häiriö eli täysi black out ECR:ssä. Samalla tarkkailin volttimittaria eikä siinä minkäänlaista muutosta (tasaisesti 13,7-13,8 V).
C-mallissa HS-vikalistoilla mainitaan päävirtakaapelin murtumista. Missä tällainen murtuma saattaisia sijata?
Mitä tapahtuu, jos dieselissä kesken ajoa akku kytkeytyy pois hetkeksi?
s
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Bondestam kirjoitti:1998
Eikös tuon ikäisessä ole se relay-box repsikan puolen sähkölootassa. Nehän tuon ikäisissä väykyissäkin on kenkkuillut.

Villi arvaus.
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ei oo. Kysyin Veholta. 1997 on vielä mutta ei 1998:ssa.
Voiko ajonesto mennä pois päältä kesken ajoa?
s
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

210-korisissa hapettuu/katkeaa virtakaapeli jostain siitä laturilta eteenpäin aiheuttaen monenlaista harmia, oireet voisi olla samantapaiset.
Muutama auto on korjattu, ei vaan ole sattunut omalle kohdalle niin en tarkkaan muista...
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tässä pari kuvaa lootoista.
sKuvaKuva
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Bondestam kirjoitti:Tässä pari kuvaa lootoista.
sKuva
eikös tuo boksi jossa on nuo sulakkeet ole näissä uudemmissa juuri ylijännite/releboksi? vai miksikä sitä haukutaan. Joka tapauksessa tuo antaa jännitteet tuolle vieressä olevalle ABS boksille ja vissiin myös tuolle taemmalle moottorinohjaus boksille. Minulla oli mystinen ABS vika joka paljastuin johto viaksi tulipellissä. siis juuri tuo iso nippu mikä tulee sulake boksilta tuohon ABS boksille :?: Veholla sanoivat että näitä johtovikoja tuolla välillä on ollut :!:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, tuo sulakkeita sisältävä boksi on se mitä h5 edellä tarkoitti.
Oikkuilee useassa Mersussa, maksaa jotain satasen paikkeille.
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tilasin sen osan Veholta. Hinta 112 e. Piti oikein numerolla hakea muuten ei olisi listoilta löytynyt.

s
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tasajännitesäädin vaihdettu.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Bondestam kirjoitti:Tasajännitesäädin vaihdettu.
Ja millä lopputuloksella :?: paraniko vika :roll:
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Pitääpi ajaa hiukan enemmän. Tällä viikolla on torstaina pitempi matka, joten sen jälkeen tiedän. Tuntuu ihan järkevältä, että vika olisi ollut siinä säätimessä. Taitaa olla täynnä elektroniikkaa ja yksi rele (portugalilainen). Uudessa säätimessä rele on Hellan USAssa valmistettu.
s
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Helvetti. Noin 45 min ajon jälkeen alkoi valot taas syttymään. Ensin keltaiset EPC ja hehkutus, nestemäärä ja öljyt sekä kierrsolukumittari sitten ABS:n liittyvät valot ja lämpömittari sekä nopeusmittari. Tunnin ajon jälkeen sammuivat jäälleen, tosin ne keltaiset jäi mutta pysähdyttyä nekin lähti toimimaan käynnistyksen jälkeen.Ihan kuin jossain höyrystyisi kosteutta joka aiheuttaa oikosulkua. Mitä ne oli ne tuli pellin päällä olevat johdot, jos ymmärään oikein nehän on aina hiukan kosteina.?
Mistä nyt etsiä vikaa?
s
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Olisiko ajonesto joka menee päälle? Vaihdon vaimon kanssa avaimet. Täytyy ensi viikolla taas kokeilla torstaina kun on pitempi ajo. Miten ajonesto toimii tässä mallissa? Lukkopatruunassa on käämi ja keskustietokeneessa tiedot?
s
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Onhan mittaristo varmasti pohjassa? nimittäin siinä loistaa kaikki valot jos on liittimet kiinni, mutta mittaristo on vedetty ulos poterostaan :?:
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

On pohjassa ja takana nastat paikoillaan. Katsoin sinne koska oli edellinen omistaja repinyt sieltä omatekoisen hälytimen irti. Täytyy katosa uudestaan kun vika on päällä. Viime kerralla vika meni ohi puolen tunnin ajon jälkeen. Vain neljäö valoa jäi päälle +kierroslukumittari sammukissa. Uudelleen käynnistäminen palautti takaisin normaalitilanteeseen. Voisi olla jokin liitos mittariston takana, maadotus?
Nykyisin käyttäjä Paavo, just in case.
Paavo
Viestit: 31
Liittynyt: 08.2.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Hmm... Eipä vika tullut enää esiin toisella avaimella ajettaessa. Muistan, että myöhään syksyllä avain olisi kastunut merivedestä ja jonkin aikaa sen jälkeen ongelmat ilmaantuivat. Vika ilmenee vain, kun matkustamo on ollut lämmin jonkin aikaa. Kerran vika meni itsestään pois ja muistaisin, että silloin pantiin hiukan kylmemmälle. Voisko tosiaan olla niin, että avaimen puolassa on kontaktivirhe johon lämpötila vaikuttaa? Paristot ovat kunnossa.
Ajonestohan menee päälle, jos avaimen puola (käämi) muuttuu siitä mitä se on kerrottu keskustietokoneeseen.
Kokeilu jatkuu. Voisi tietysti lämmittää avaimen elektroniikkaa hiustenkuivaajalla ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.
Yksi pitempi koeajohan ei vielä kerro onko vika avaimessa.
s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”